hallo ik he zinds deze week een hele liefe haflinger hij is hartstike lief maar ook ondeugend. als ik een beetje speel met me handen en beetje been geef komt hij met zijn hoofd mooi naar beneden aan de teugel. als hij ietsjes omhoog gaat speel ik en geef wat been. als ik later met hem getraint heb en dit onder de knie heb dan wil ik graag wedstrijden riijden maar hoorde dat hij dan aan de teugel moet lopen (word lang oefenen maar komen er wel) nu is mijn vraag heeft iemand tips om aan de teugel te laten lopen eerst stap en als dat goed gaaat moet je het dan in draf proberen? hoe doen jullie dat.
Gefeliciteerd met je nieuwe paardje. Ik denk ook dat het heel belangrijk is dat je lekker les gaat nemen met je pony. Heel veel succes.
verastar1
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-12 21:13
ik ga me opgeven bij de rantrime een manege waar je met eige paarden kan lessen en vrij kan rijden en veel oefenen in stap en later ga ik proberen in draf etc.
Ik zou prive bij iemand gaan lessen, is vaak wel duurder maar dan krijg je op en top begeleiding
Devitootje
Geplaatst: 18-02-12 21:33
Kleine tip: focus niet te veel op de voorkant. Volgens mij is het belangrijker dat je je paard recht (gericht) traint (grondwerk/aan de (dubbele) longe/rijden, maakt niet uit). Als je paard rechtgericht is en zijn achterbenen goed gebruikt, komt het daarna aan de voorkant ook goed.
hij is al helemaal ingereden en alles gaat goed verder nergens problemen mee allee dan aan de teugel
Devitootje
Geplaatst: 18-02-12 23:51
Het feit dat hij ingereden is zegt helemaal niets over of hij ook rechtgericht is. Een paard kan alle oefeningen braaf uitvoeren, maar misschien doet hij dit niet rechtgericht en met correct gebruik van zijn achterbenen. Dan kan hij dus nooit, met volledig ontspannen rug, na gaan geven. Er is kennis en kunde voor nodig om dit te kunnen beoordelen en, als het niet het geval is, te kunnen corrigeren.
Veel mensen focussen op de hoofd-halshouding en willen door friemelen (wat helaas wel eens eindigt in zagen) of hulpteugels het hoofd in de juiste houding krijgen. De oplossing ligt echter niet aan de voorkant, maar aan de achterkant, dat is het enige wat ik je mee wil geven.