Hoe zit dat nou met die klipjes? (Bakstukken en teugels..)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hoe zit dat nou met die klipjes? (Bakstukken en teugels..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:20

Hoi Hoi!

Na enig speurwerk in de reglementen kom ik er toch niet helemaal uit, tevens een oud topic op bokt gevonden, maar ook daar niet veel wijzer uit.
Nu heb ik een heel erg gaaf hoofdstel gezien en vertelde mijn nicht; "Daar mag je niet mee starten @ concour", ik heb echter een super mooi schockemöhle hoofdstel voor op concours straks die geen klipjes aan de bakstukken of teugels heeft. Dat is het probleem dus niet, maar wat ik mij dus afvraag na deze opmerking van m'n nicht is het serieus zo dat je niet met die klipjes aan je hoofdstel mag starten? Of alleen aan de bakstukken of alleen aan de teugels ofzo?

Het enigste wat ik kan vinden in het reglement wat hierop slaat (artikel 118, dressuurreglement):
Citaat:
8. Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande
dat in géén enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden
aangemerkt, is toegestaan. De teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

Als ik dit zo lees mag je dus wel gewoon met die klipjes aan de teugels rijden dus? En wat nou als je bv. klipjes standaard aan je teugels zitten? Je dus ze niet anders vast kan maken? Over klipjes aan de bakstukken kan ik niets vinden (of ik kijk scheel).

Groetjes, enne alvast bedankt!
Puur een nieuwsgierigheidsvraagje hoor, wil het nu gewoon weten ook! :D

Schoentje

Re: Hoe zit dat nou met die klipjes? (Bakstukken en teugels..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:39

Naar mijn weten mag je daar gewoon mee rijden als de klipjes standaard aan je hoofdstel en teugels zitten.
Ik ken iig genoeg ruiters die er al jaren mee op concours starten en er staat ook niks over in het reglement.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:25

Maar het mag dus niet als je zelf klipjes aan de teugels hebt gemaakt? :)

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:31

ik start al jaren met klipjes aan zowel teugel als bakstuk, nooit opmerkingen over gehad. Ook al wel met zelf aangezette kliksluiting gereden, ook nooit commentaar. Dus zal wel mogen, in ieder geval heb ik nog nooit juryleden gehad die moeilijk deden. Zowel dressuur als gesprongen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:38

_Marinke_ schreef:

Dat weet ik niet, maar dat zouden ze kunnen zien als iets wat niet bij het hoofdstel hoort.
Maar waarom zou je dat doen? Je teugels en bakstukken worden er vaak onhandig lang van en de kans dat er een klipje breekt is ook aanwezig. Leder zie je de slijtplekken op, metaal niet.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:41

Met die klipjes mag je gewoon rijden , in dit geval word er met handvaten de zogenaamde `jachtteugel `bedoeld .
En dat je de teugels niet aan de neusriem mag vastmaken .

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:51

schoentje schreef:
_Marinke_ schreef:

Dat weet ik niet, maar dat zouden ze kunnen zien als iets wat niet bij het hoofdstel hoort.
Maar waarom zou je dat doen? Je teugels en bakstukken worden er vaak onhandig lang van en de kans dat er een klipje breekt is ook aanwezig. Leder zie je de slijtplekken op, metaal niet.

Ik heb het zelf niet hoor (nouja trainingshoofdstel wel), maar was ook echt een nieuwsgierigheidsvraagje naar aanleiding van de opmerking van m'n nicht dat ik het gewoon wilde weten. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:49

Klipjes? Wat bedoel je? Heb je een afbeelding?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:53