geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 08:33

Afgelopen weekend hebben verschillende ruiters op en wedstrijd in noord brabant een boete gekregen omdat ze de oren van hun paarden hadden uitgeschoren.
De boete betrof € 175
Ik heb eerder gehoord dat dit een voorstel was maar kan nergens op de knhs site terugvinden dat dit inmiddels is vastgelegd.
Ook kan ik hierover niks terugvinden in de paard en sport.

Is er iemand die hier meer van af weet of er iets over kan vinden bij de knhs site?

Rider01

Re: geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:37

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:38

Nou daar heb ik dus nog nooooooooit van gehoord... kan het me ook haast niet voorstellen. Alle wedstrijdpaarden hebben toch uitgeschoren oren?? :\

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:40

Volgens mij kwam er een wet waar oa die in opgenomen werd maar die wet is nog niet van kracht.

Ik vind 175 euro echter belachelijk voor woorden (net als oren uitscheren trouwens ;) ) had niet betaald en zou naar huis gegaan zijn.

Klacht indienen voor afpersing

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:50

Oeps, Ben gister fanatiek aan't toiletteren geweest! Volgende week heb ik de regiokampioenschappen, als dat maar goed gaat!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:54

avensis schreef:
Oeps, Ben gister fanatiek aan't toiletteren geweest! Volgende week heb ik de regiokampioenschappen, als dat maar goed gaat!

oornetje opdoen ;) :P .

Ik heb idd wel eens geruchten gehoord, maar nooit iets officieels.... is dit terug te vinden in de regelementen?
wie heeft die boete gegeven dan?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:55

ik scheer ze nooit uit, maar houd wel die winterplukken eruit. snap de reden van die boete niet zo goed...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 08:57

Rider01 schreef:
hier liep in 2011 ook een topic over, misschien heb je daar wat aan.

[WD-V] mogen oren nog geschoren op wedstrijd

ja, maar daar word gesproken over een voorstel maar niet dat het al verplicht is.
Het is immers al vastgelegd want anders kunnen de boetes niet uitgedeeld worden maar ik wil gewoon graag weten waar ik dat terug kan vinden op de knhs site.
als wedstrijdruiter moeten wij middels de knhs/paard en sport op de hoogte gesteld worden voordat dergelijke voorstellen vastgelegd worden

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 08:58

het ging trouwens om een concours in son of someren van afgelopen weekend.
2 klanten van een instructice bij ons op stal hadden die boete gehad en er waren nog veel meer ruiters die een boete gehad hebben

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:04

maar wie heeft hem uitgedeeld dan? een jury? of iemand vd accomodatie? of een federatievertegenwoordiger? of ander mannetje van de knhs? of nog iemand anders?

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:07

Ik ben bang dat iemand daar lekker zijn eigen zakken heeft gevuld!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:34

Ik scheer nooit oren, knip ze wel eens bij. Maar er staan geen boetes op. Dus lijkt me een broodje aap verhaal.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:39

Zo te horen heeft iemand zijn vakantie bij elkaar proberen te sparen in 1 dag. :=
boetes mogen alleen gegeven worden door mensen die daar bevoegd voor zijn en voor zover ik weet loopt er bij de knhs niemand rond.
Diskwalificeren zou de enige mogelijkheid zijn, maar dan moet de regel wel officieel vastgelegd worden van het verbieden van oren uitscheren.

Heb je het knhs al gebeld?

Edit: ietsje aangepast
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 09-02-12 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:43

lijkt me niet dat iedereen 175 euro zo in de knip heeft? Dus zo rijk zal die persoon nog niet zijn ;) Ik zou ook de knhs bellen. Ik heb wel eens gehoord dat het niet meer mag maar waar????

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:46

Shera: bedoelde dat ook niet bloedserieus, heb het ietsje aangepast :)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:56

Neskolay schreef:
boetes mogen alleen gegeven worden door mensen die daar bevoegd voor zijn en voor zover ik weet loopt er bij de knhs niemand rond.

Boetes kunnen zeker wel door de KNHS opgelegd worden. Kijk maar eens in paard&sport: daar staan iedere maand de boetes in.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:01

suvan schreef:
Neskolay schreef:

Boetes kunnen zeker wel door de KNHS opgelegd worden. Kijk maar eens in paard&sport: daar staan iedere maand de boetes in.

Ah okee dan loop ik achter of heb het nooit geweten :')
Is ook 13jr geleden dat ik wedstrijden reed :))

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:01

Het is wel vastgelegd in een voorlopig besluit. http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... 11-def.pdf

Citaat:
□ Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen.
□ Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.

Kan op google alleen zo niet vinden of ze inmiddels ook echt vastgesteld zijn of dat dit al geldig is. Wel dat het op 30 augustus naar de staatssecretaris is gegaan.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:03

Ik vind het uitscheren van de oren sowieso niet oke...het beschermt tegen insecten en wind...tenzij die paarden nooit buiten komen maar dan heb je weer een ander probleem :)

De boete lijkt me aan de hoge kant maar van mij mogen ze hier best op gaan controleren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:03

PriscaZ schreef:
Het is wel vastgelegd in een voorlopig besluit. http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... 11-def.pdf

Citaat:
□ Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen.
□ Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.

Kan op google alleen zo niet vinden of ze inmiddels ook echt vastgesteld zijn of dat dit al geldig is. Wel dat het op 30 augustus naar de staatssecretaris is gegaan.

Ik werd al voor gek verklaard toen ik dat aangaf op stal aan een paar meiden die fanatiek wedstrijden rijden "maar dat haar in die oren ziet er toch niet uit?"

ik: "dat paard hoort daar haar te hebben"

:')

Maar ik dacht dat het al een tijd door was hoor :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:04

De boetes in de paard & sport worden niet zomaar uitgedeeld, maar zijn vastgesteld door een tuchtcommissie :+
Ik vraag mij inderdaad af of deze boetes zijn opgelegd door een bevoegd persoon en waar in de wet deze hoogte van boete staat vermeld!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:06

Belletje met knhs? Die kunnen er vast meer over vertellen.
Ik vind 175euro ook wel erg veel :=

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:38

klinkt als een verzonnen verhaal.
Die wet is naar mijn mening nog niet officieel en de twee genoemde plaatsen zijn vlak bij mij, als dit werkelijk gebeurd was, dan gaat dat als een lopend vuurtje de paardenwereld rond en ik heb er nog helemaal niks van gehoord.
Was dit een dressuurwedstrijd? Paarden of pony's?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:43

S_en_Z schreef:
Ik werd al voor gek verklaard toen ik dat aangaf op stal aan een paar meiden die fanatiek wedstrijden rijden "maar dat haar in die oren ziet er toch niet uit?"

Ik had ooit een stalgenoot en die knipte haartjes (denk ik want er zat niks anders) weg bij de kroonrand. Echt werkelijk waar minstens 1 keer in de week.
Denk ik, zo snel groeien die haartjes niet en who the f*ck ziet dat nou als daar 1 haartje scheef zit :?
Er werden geen wedstrijden gereden met het dier.

Oren uitscheren vind ik echt belachelijk, sommige mensen gaan wat mij betreft tever in hun: wat vind de jury hiervan? Moet knippen, haartjes moeten weg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:45

Ik knipte ook elke week de kroonrand bij mijn paard :')
Ben benieuwd of we nog iets te horen krijgen van de TS? Ben wel benieuwd :)