Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnneOmie schreef:ik hoorde soms zelf mijn voorlezer niet eens![]()
Er stond een artikel in Paard en Sport.. een aantal delen een paar weken terug waar jij misschien ook wel wat aan zal hebben.. heb je dat gelezenHet ging over presteren e.d. en ook over concentratie enzo.
Angeliek"]
[quote="AnneOmie schreef:ik hoorde soms zelf mijn voorlezer niet eens![]()
Er stond een artikel in Paard en Sport.. een aantal delen een paar weken terug waar jij misschien ook wel wat aan zal hebben.. heb je dat gelezenHet ging over presteren e.d. en ook over concentratie enzo.
ArwenLune schreef:Of die pillen het probleem nou ook verhelpen.. Denk het niet. Wat ik zou proberen is anders in te rijden. Niet gauw-gauw nog je onderdelen oefenen, want als je ze dan nog niet goed kan dan leer je het echt niet bij het inrijden. Gewoon concentreren op lekker zitten en met goed ritme en tact door de inrijbak. Het lekkere gevoel erbij terugvinden... En vanuit daar die proef ingaan.
Maar ik heb makkelijk praten, ik heb nooit last van wedstrijdstress...
Angeliek schreef:Ik zal straks wel even mn moeder de opdracht geven dat middeltje te halen... hahaha.
Ga ik zondag even uit testen.
Jippie schreef:Zet eens helder op papier wat de gevolgen zijn als je onder je kunnen scoort. ............ Vraag jezelf eens af waarom je wedsrtijden rijdt.
De oplossing zit hem in het doorbreken van je eigen irrationele gedachten. Als je je eigen prestaties en doelen kunt relativeren kun je pas echt genieten van je hobby.
AnneOmie schreef:In P&S stond dat je dan bijvoorbeeld iets heel anders moet doen door bijvoorbeeld de vlechtjes van je paard te gaan tellen of iemand moet je even wakker schudden door iets heel anders te vragen als.. wat voor weer wordt het morgenIk denk persoonlijk dat dat wel zal helpen..
ShirleyA"]
[quote="AnneOmie schreef:In P&S stond dat je dan bijvoorbeeld iets heel anders moet doen door bijvoorbeeld de vlechtjes van je paard te gaan tellen of iemand moet je even wakker schudden door iets heel anders te vragen als.. wat voor weer wordt het morgenIk denk persoonlijk dat dat wel zal helpen..
Eleonoor schreef:Ben niet helemaal compleet geweest. De Plantival gebruik ik dus. MAar ik doe meer dan dat. Bij mij werkt het visualiseren heel goed. Ik oefen 'droog' mijn proef zo, dat ik al naast mijn bed in de ruiterhouding de proef kan doorlopen. Ik weet de zwakke en sterke kanten van mijn paard en weet wanneer ik wat moet doen in een proef om het voor ons als beste te doen. De proef weet ik dus geheel uit mijn hoofd met de bijbehorende lichaamshouding erbij. Zo zijn er voor mij geen verassingen meer op de wedstrijden tijdens de proef. Ook het losrijden gaat volgens een vooraf vastgestelde doel om zo geconcentreerd bezig te zijn. Tezamen met de Plantival helpt het om geheel alleen met jezelf bezig te zijn en minder ergenis te hebben van je buitenwereld, of dat nu in de bak is of aan de bakrand. Herhaal in gedachten die dingen die je instructeur/ice ook altijd herhaald tijdens je les. Probeer te voelen zonder een paard onder je hoe je de proef moet doorsturen. Zo werk ik naar een proef toe. Kost wat tijd, maar de proeven waarbij ik dit heb gedaan zijn mijn winst gegaan, andere dus niet.