een nadeel als je met een "bekende"pony wedstrijden rijdt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amboewella

een nadeel als je met een "bekende"pony wedstrijden rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:51

Wij hebben een pony gekocht die al op hoog niveau dressuur(internationaal) heeft gelopen onze dochter gaat hem starten nu zeggen sommige op stal dat het een nadeel is omdat de jury weet wat de pony allemaal al kan?Ik dacht dat het ging om de combinatie :?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:53

Een jury beoordeelt gewoon wat hij/zij ziet naar de maatstaven zoals die horen te zijn in de klasse waarin je dochter start.
Als je dochter bv B of L start met de pony zullen ze die proeven heus niet bekijken zoals ze dat doen op internationaal niveau.
Laatst bijgewerkt door Sim op 08-02-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:53

Echt niet elk jurylid gaat die pony herkennen hoor. Gewoon lekker gaan rijden en pas strarten als het echt goed gaat. Niets van aan trekken gewoon rijden.

s6801881

Re: een nadeel als je met een "bekende"pony wedstrijden rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:00

Wat een onzin zeg. Een goede jury, uitzonderingen daar gelaten, wordt geacht een combinatie te beoordelen op de uitvoering van de gevraagde oefeningen. Deze oefeningen zijn per proef zo dat het er rekening wordt gehouden met het niveau. Jouw dochter zal heus geen lagere punten kijrgen als het paard verkeerd aanspringt dan de deelnemer met een haflinger. Het gaat altijd om een combinatie, en de combinatie wordt beoordeeld in de context van het gereden niveau. Zo hoort het, een de meeste juryleden doen dat ook zeer redelijk.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:03

ach, er worden altijd smoesjes verzonnen waarom het niet goed gaat. En die mensen die dat zeggen zijn wss gewoon jaloers ;)
Hartstikke leuk dat je dochter een pony heeft waar ze zoveel van kan leren :) Ik ben ook begonnen met een pony die Z1 gelopen had. Die werd natuurlijk niet herkend, ook nog eens uit een hele andere regio.... Maar die jury's zien heus wel dat die pony meer kon dan ik. Ik heb altijdgewoon mijn punten gereden :) .
Lekker thuis oefenen, als het goed gaat lekker op wedstrijd, en er goed van genieten dat je de kans hebt van zo'n pony te leren :)
En iedereen die van alles verwacht, lekker laten kletsen, die pony's zijn geen automaatjes, ze weten precies hoe ze overal onder uit kunnen komen ;) Het zijn gewoon gruwelijk fijne leerpony's ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:02

s6801881 schreef:
Jouw dochter zal heus geen lagere punten kijrgen als het paard verkeerd aanspringt dan de deelnemer met een haflinger. .

Mooie vergelijking :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:47

Enige nadeel is dat er veel mensen de pony kennen en dus gauw/eerder commentaar hebben als het even niet lukt (denk aan een duitse ruiter die momenteel afgaat (al dan niet terecht) op een grote zwarte kwpn-er). Als het goed gaat komt het door de pony, als het fout gaat komt het door je dochter.

Maar al dat commentaar weegt toch niet op tegen de voordelen nl. een super leertraject.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:19

CoronaLime schreef:
s6801881 schreef:
Jouw dochter zal heus geen lagere punten kijrgen als het paard verkeerd aanspringt dan de deelnemer met een haflinger. .

Mooie vergelijking :+

Maak er een AV van, of een Tinker, of een belg of een ader ras dat geen sterotyp "dressuurgefokt" paard is :+ wou de haflingerliefhebbers niet beledigen. Was het eerste ras dat in mijn hoofd schoot :P

Wat Jury zegt klopt helemaal :)) En voor je dochter is het zeker een fantastische leerervaring. Daarnaast kan je van het negetieve ook iets positiefs maken doordat je dochter daar ook mee leert om te gaan. Afgunst is heel gebruikelijk in het paardenwereldje. Dar hoort er zo'n beetje bij.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:15

jury schreef:
Enige nadeel is dat er veel mensen de pony kennen en dus gauw/eerder commentaar hebben als het even niet lukt (denk aan een duitse ruiter die momenteel afgaat (al dan niet terecht) op een grote zwarte kwpn-er). Als het goed gaat komt het door de pony, als het fout gaat komt het door je dochter.

Maar al dat commentaar weegt toch niet op tegen de voordelen nl. een super leertraject.

dat bedoelde ik te zeggen alleen verwoordt jij het beter :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:16

Nu ben ik heel benieuwd welke pony je gekocht hebt haha

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:34

normaal mag je toch niet om zoiets beoordelen? :o

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:50

lara331 schreef:
normaal mag je toch niet om zoiets beoordelen? :o

Nee klopt dat mag niet, maar dat het niet mag zegt niks over het feit dat het (kan) gebeuren.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:55

Wat een fijne reactie's bedankt!! :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:41

Jury's horen te kijken naar het niveau waarop gereden wordt. En adhv de uitgevoerde oefeningen, horen ze cijfers te geven.

Als de pony in de B bijvoorbeeld nog niet de hele proef aan de teugel loopt, denk ik toch niet dat ze zeggen 'oh, die kan internationaal lopen, dus die moet maar een hele proef aan de teugel gereden kunnen worden'

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:43

jury schreef:

Haha subtiel..

Blijft een jury sport, maar ik zou mij er geen zorgen over maken. Lekker gaan rijden en genieten van de wedstrijden!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:48

nergens iets van aantrekken hoor...
(hadden ze zelf maar een goede pony moeten kopen ha ha)

blondedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:30

het maakt niet uit hoor als je op een pony rijd die al hoog in de sport heeft gelopen ik heb ook een pony die al drie keer z heeft gelopen maar ze gaan echt niet anders jureren hoor gewoon lekker je proef gaan rijden

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:37

Vaak gaat dit over jaloezie ;) Jij koop voor je dochter een goed pony zo te lezen dan steekt bij andere mensen het groene monster op en proberen ze je op deze manier onzeker te maken, wat ze ook lukt.

Sluit je af hiervoor en doe waar jij denkt goed aan te doen! Mocht het een keer niet goed gaan met je dochter en je pony, so what, volgende keer beter en iedereen lekker laten kletsen!

Even ontopic: voor de jury zou het niks mogen uitmaken of de pony al internationaal is geweest. Het gaat erom hoe jou dochter de pony voorsteld en hoe ze een combi zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:48

Voor een jury maakt dat niks uit, er wordt gekeken naar wat de combinatie op dat moment neerzet.

En geloof me: als je dochter niet beter kan rijden dan B oefeningen, zal de pony niets meer laten zien dan B oefeningen. Als je dochter het dier niet ontspannen naar beneden kan rijden, zal dat dier het ook niet laten zien. Tenzij het een zelfloper is, maar dat zou jammer zijn... dat ziet er dan wel leuk uit, maar je dochter leert niet rijden ;)

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:19

jury schreef:

Als de pony net zo bekend zou zijn als totilas misschien wel ja :o maar het is toch altijd makkelijk gezegd als er iemand met een gaaf paard rijd dat het zeker aan de ruiter ligt. ook al is het paard 4

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:38

Alsof wij als jury's alle top pony's kennen en herkennen, iets te veel eer hoor:). Gewoon genieten van zo'n prima leerpony, en je wordt beoordeeld naar je proef. Ik denk dat in zulke opmerkingen veel jaloezie verpakt zit. Veel plezier met de pony!

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:35

Wat een fijne positieve reactie's als ik de mensen om me heen hoor dan wordt je wel eens onzeker(en onze dochter helemaal)we gaan gewoon lekker rijden en genieten bedankt!!

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:11

Als je een goede eerlijke jury hebt kijkt de jury inderdaad naar de combinatie.
Los van wat de pony kan moet er toch echt iemand zijn die de pony rond stuurt.

En verder, als je dochter er plezier in heeft, is dat het aller belangrijkste!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:23

Gewoon genieten van zo'n fijne leerpony. Jury's herkennen echt niet alle toppony's en bovendien jureert een goed jurylid hetgeen hij of zij ziet. Mensen die anders beweren zijn gewoon een beetje jaloers...

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:35

Ik rijd nu een haflinger die Z1 is. Ik wou ermee starten in de B op de haflingerwedstrijden, maar dan mocht ik niet meedoen voor het klassement. Moest perse L1 gaan starten. Maar als ik officieel zou gaan rijden zou ik gewoon in de B mogen starten, maar omdat dit haflingerwedstrijden zijn waar iedereen die pony wel kent mag ik dus niet in de B starten...