Wat voor coupes mag je paard eigenlijk hebben op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voor coupes mag je paard eigenlijk hebben op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:52

Ik heb een KWPN merrie, 75% volbloed eigenlijk, en ik vroeg me af: moet een warmboed/volbloed perse in de knotjes op wedstrijd?

De manen van mijn merrie worden zo mooi dik, en ik wil ze eigenlijk niet inkorten........

Wie heeft tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek TS gewijzigd

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wat voor copupes mag je paard eigenlijk hebben op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:02

dat kun je in een proeven boekje na lezen, maar volgensmij mag alleen bij een fries fjord shet, en dat soort rassen de manen los.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:07

Nee, hoor, mag bij meer rassen los, maar vlechten heeft dan voorkeur dus zou je een puntje kunnen kosten bij verzorging.
(maar zou ik me niet druk over maken.)

En anders hengsten of merrie vlecht? Maar dan moet het al best lang zijn, anders blijft die niet zitten.
Ik rij altijd rondt met zo'n vlecht, geen enkel commentaar op gehad, wat de mijne voor een ras is,
weten jury's echt niet. Als het maar netjes zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:10

Oh, oké, ja ik begreep al dat vlechten de voorkeur heeft, maar dat hoeven dan geen knotjes te zijn, begrijp ik.

Even checken: het is dus geen regel dat een warmbloed knotjes moet hebben?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:11

ik het proevenboekje staat het hoe het moet zitten, en wat wel en niet mag

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:13

in nov heb ik mijn ruin in de m1 zonder knotten gereden...

ik heb ze wel getrokken en hingen mooi naar 1 kant....

je zou ook alleen t eerste stuk kunnen vlechten, hengstenvlecht... als je merrie mooie lange manen heeft.

staat ook altijd wel mooi...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:16

De eerste voorkeur is ingevlochten. Ze mogen los, maar dan moeten ze wel van gelijke lengte zijn en netjes verzorgd naar 1 kant liggen. Er wordt hierboven geopperd dat je een punt aftrek kan krijgen als je niet gevlochten hebt, dit mag officieel niet. Als het in de reglementen staat dat het mag, dan mag een jury daar geen aftrek voor geven omdat hij/zij het minder mooi vindt.
Wat wel zo is, is dat manen afleidend werken en je de hals minder goed kunt zien. Dat kan invloed hebben op je punten.

Een Hengstenvlecht kan ook, strak tegen de manenkam. Dat kan heel goed met lange manen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:21

nicky_rilana schreef:
ik het proevenboekje staat het hoe het moet zitten, en wat wel en niet mag

Ik heb geen proevenboekje.
kleinvosje schreef:
De eerste voorkeur is ingevlochten. Ze mogen los, maar dan moeten ze wel van gelijke lengte zijn en netjes verzorgd naar 1 kant liggen. Er wordt hierboven geopperd dat je een punt aftrek kan krijgen als je niet gevlochten hebt, dit mag officieel niet. Als het in de reglementen staat dat het mag, dan mag een jury daar geen aftrek voor geven omdat hij/zij het minder mooi vindt.
Wat wel zo is, is dat manen afleidend werken en je de hals minder goed kunt zien. Dat kan invloed hebben op je punten.

Een Hengstenvlecht kan ook, strak tegen de manenkam. Dat kan heel goed met lange manen!

Dank je, heel duidelijk :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:29

Graag gedaan! Als ze lang zijn en je wilt ze lang houden, gewoon in een hengstenvlecht doen! Of grotere knotten, kan ook wel hoor!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:33

evt grotere roosjes maken? met naald en draad?

Nu nog even een vraag van mijn kant kleinvosje, misschien weet jij dat wel: Mag je bij een Fries ook met een dubbele hengstenvlecht rijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:35

Oei, das een goeie. Volgens mij wel, net als bij Haflingers. Die rassen hebben zoveel manen vaak, dat een vlecht aan 1 kant niet goed blijft zitten. Als ze aan beide kanten even dik zijn en mooi strak langs de manenkam liggen, zie ik niet in waarom het niet zou mogen...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:40

En 2 boven elkaar aan 1 kant zegmaar?
Want als ik 1 hengstenvlecht maak bij mijn merrie, begint de vlecht tijdens het rijden al heel erg te golven, als ik er twee boven elkaar doe, blijven ze wel goed zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:43

kleinvosje schreef:
Graag gedaan! Als ze lang zijn en je wilt ze lang houden, gewoon in een hengstenvlecht doen! Of grotere knotten, kan ook wel hoor!

Nu, ze zijn nog niet lang, maar ze zijn nu mooi dik en vol, vallen prachtig naar 1 kant, dat het echt jammer zou zijn om ze weer korter te maken, ik twijfel dus of ik ze lang laat worden, maar dan moet het wel zinvol zijn.
Als ik ze dan na verloop van tijd weer op een handbreedte moet gaan maken, heeft het geen nut voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:43

kleinvosje schreef:

Nu, ze zijn nog niet lang, maar ze zijn nu mooi dik en vol, vallen prachtig naar 1 kant, dat het echt jammer zou zijn om ze weer korter te maken, ik twijfel dus of ik ze lang laat worden, maar dan moet het wel zinvol zijn.
Als ik ze dan na verloop van tijd weer op een handbreedte moet gaan maken, heeft het geen nut voor mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:48

Grotere roosjes maken, of een keer of paar keer extra dubbelklappen en dan roosjes maken.. (moet je de vlechtjes wel iets "losjes" vlechten anders krijg je de naald er niet goed doorheen.

Mijn tante haar KWPNer heeft manen nu van zo'n 25 cm lang. Die heeft kleine vlechtjes (zo'n 15 stuks?)klapt ze 4x dubbel en doet er dan een elastiek omheen.. zitten prima eigenlijk! (ik stond met verbazing te kijken dat het haar nog lukte ook!)

Ik heb die van mijn gister gekortwiekt :D Ze hingen heel mooi naar 1 kant maar ik vind de slag die ze in haar manen heeft niet mooi :') Dan maar wat meer roosjes..

Met korte manen:
http://1.media.hyves-static.net/1462159080/6/5FOL/0/img1462159080.jpeg

Met "lange" manen (zo'n 15 cm.. vlechten tot je ong aan beide kanten van de vlecht 4 of 5 van die slagjes hebt.. de rest in een elastiekje omklappen naar achteren en vastbinden.. en daarna vlechten met naald en draad.. ging heel gemakkelijk vond ik)
http://4.media.hyves-static.net/1461599411/6/iN_c/0/img1461599411.jpeg

(met lange manen heb ik ong 2 a 3 roosjes minder dan ik met korte manen heb)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:07

ik heb het even opgezocht in het proevenboekje.
richtlijnen voor de verzorging van het geheel
het paard word in wedstrijdconditie voorgesteld. het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beordeling niet van belang. voor de wijze van correct toiletteren van het paard word een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. voor paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals fjorden, ijslanders, shetlanders en friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

de manen
a. gevlochten in één enkele rijvan dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de manen top mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frondriem worden geslagen.
b. los gedragen goed verzorgde naar één zij liggende manen van gelijke lengte.
c. op andere wijzen dan onder (a) aangegeven gevlochte manen.
d. totaal afgeschoren manen.
bij voorkeur word vlak achter de oren een stukje manen verwijderd ('derde oor'), zodat het hoofdstel goed op de plaats blijft.

de bovekant van de staart
a. de haren van de staart worden ingevlochten over een afstand van tenminsten een vierde deel van de staartwortel. het meevlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. de haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. de haren van de staartwortel 'bijgeknipt'.
d. natuurlijke staartgroei, mits verzorgd.

onderkant staart
a. recht afgeknipt. de lengte in 'gedragen'toestant reikt tenminste een handbreete onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).
sorry als er spelfouten in staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:13

Dank je, meid.

Sam, wil je me dat eens leren? Klinkt leuk, maar moeilijk :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:14

is heeeel makkelijk! (als je de slag te pakken hebt.,. waarom denk je anders dat die van mij zovaak gevlochten wordt? <<) Blijven oefenen is the key to succes!) Nee hoor tis vrij simpel als je weet waar je het beste kan steken.

Zeg maar wanneer je wil! We moeten toch nog daten, doe ik er 1 of 2 voor, mag jij verder freubelen :D

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:26

ik geloof dat het wel los mag.
maar het is volgens mij ook zo dat je meer punten krijgt als het ingevlochten manen hebt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:51

galopje2000 schreef:
ik geloof dat het wel los mag.
maar het is volgens mij ook zo dat je meer punten krijgt als het ingevlochten manen hebt

Lees even mijn vorige post, waarin in schrijf dat er officieel geen lagere punten gegeven mogen worden als er niet ingevlochten is maar de manen wel netjes getoiletteerd zijn.

Yamcha, het is echt niet moeilijk hoor, ik rol ze onderwaarts op, en dan naald en draad erdoor! Ik wil ook wel een keer komen, je zit vlakbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:53

SenZ en ik zouden sowieso een keer meeten, maar een meeting met jou lijkt me ook erg leuk, dus je bent welkom hoor!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:55

Haha, is goed, als jullie iets afspreken, geef dan een gil, maken we er een trio'tje van, ik wil Sam ook nog een keer meeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:56

Oh, dat is leuk :D

mocht je dan iets met paarden willen doen, heb er 3 staan :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:59

Haha, anders dan vlechten bedoel je?