Vraagje aan de jury's onder ons

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Vraagje aan de jury's onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:26

Hallo (:

In de basisproeven zijn er oefeningen waarbij er bijvoorbeeld wordt gevraagd om tussen F-A-K een overgang terug naar bijvoorbeeld draf te doen. Maar waar zien jullie het liefst dat deze oefening wordt uitgevoerd, bij de F, de A, de K of maakt het voor jullie niet uit?

Er is ook een oefening waarbij je naar enkele passen de hals moet laten strekken, maar wat zien jullie als enkele passen?

Ik vroeg me dit eigenlijk al een tijdje af, dus alvast bedankt (:

EllyC

Re: Vraagje aan de jury's onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:30

Beter een goede overgang net na de F of voor de K dan een slechte precies op A. Het gaat dus om de kwaliteit vd overgang.

Enkele is een paar, of dat er nu 3 of 5 zijn, zou me echt een zorg zijn. Pas na een kwart beginnen is wel wat laat maar als je daarna een goede halsstrekken laat zien dan is dat al beter dan de meeste combi's.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 07:55

Oké, maar als de kwaliteit overal even goed is, waar zie je hem dan liever gebeuren?

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:36

Dat vraag ik me ook altijd af, ik doe het altijd net op het laatste moment zodat ik de hoeken goed mee kan nemen met stelling en buiging. In draf lukt het ook wel maar in stap gaat het net wat beter en netter.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:42

Kwaliteit van de overgang moet goed zijn. Je ziet ook vaak dat ze van E naar F moeten wenden en dan middenstap. Dan tussen F - A - K aandraven. Dan zie ik veel combinaties gelijk na de F aandraven, terwijl de voorbereiding heel slecht is. Neem de tijd, die krijg je ook door het grote stuk tussen F-A-K

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:06

goldenarrow schreef:
Oké, maar als de kwaliteit overal even goed is, waar zie je hem dan liever gebeuren?
Dat maakt niet uit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:29

goldenarrow schreef:
Hallo (:

In de basisproeven zijn er oefeningen waarbij er bijvoorbeeld wordt gevraagd om tussen F-A-K een overgang terug naar bijvoorbeeld draf te doen. Maar waar zien jullie het liefst dat deze oefening wordt uitgevoerd, bij de F, de A, de K of maakt het voor jullie niet uit?

Er is ook een oefening waarbij je naar enkele passen de hals moet laten strekken, maar wat zien jullie als enkele passen?

Ik vroeg me dit eigenlijk al een tijdje af, dus alvast bedankt (:

Het maakt niet uit waar je de overgang doet, zolang die maar tussen F en K is. Je mag niet hoger gaan punten omdat hij bijvoorbeeld precies op A is. Alleen de kwaliteit van de overgang telt.

Enkele passen is lastig te beschrijven. Ik wil toch wel zien dat het paard op de goede manier strekt. Dus niet de teugels uit de hand trekt of helemaal niks doet. Maar dat je echt ziet dat de ruiter geeft, en dat het paard dan volgt en zijn hoofd laat zakken. Als het op een volte is, en je ziet op de hele volte alleen maar een paard met een onrustige aanleuning, dan vind ik dat minder goed dan een paard wat de oefening correct uitvoert en dat maar 15 meter doet.