Z Dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirr89

Z Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:43

Vandaag was ik naar de selectiewedstrijd van Z1, Z2 en ZZ-Licht dressuur te Franeker.

Bij het inrijd terrein heb ik mij geërgerd aan het sporen gebruik.

Wikipedia omschrijft het sporengebruik als volgt:
Citaat:
Sporen zijn een hulpmiddel bij het rijden van een paard.
De ruiter geeft zogenaamde "hulpen" met zijn kuiten om het paard te sturen of te laten versnellen. Een ruiter gebruikt over het algemeen de sporen,als de reactie van het paard op de kuithulp onvoldoende is. Het is van groot belang dat een ruiter in staat is de hulp (geen straf) met de spoor juist te doseren. Vroeger in de rijopleiding gold dan ook letterlijk: "dat men zijn sporen moest verdienen".

Wat zou ik toch graag eens wedstrijden in de hogere klasse zien ZONDER gebruik van sporen.
Ik ben zeer benieuwd hoe menig ruiter zich er dan vanaf brengt.

Wat zeggen jullie hier van?

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:45

ik rij zelf ook Z2 dressuur, maar thuis train ik meestal ook gewoon zonder sporen.
op wedstrijd heb ik meestal kleine stompe sporen. ;)
ik ben niet tegen op sporen, maar soms loopt mijn pony fijner zonder sporen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:47

In de hogere dressuur worden er veel zijgangen gereden.
Daarvoor worden de sporen meestal voor gebruikt.
Niet om het paard lek te prikken, maar om iets makkelijker de hulp door te geven.
Kan best zijn, dat als de ruiters thuis trainen, ze zonder sporen rijden.
Maar bijvoorbeeld meer aan de basis werken.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:47

Ik wil niet dat er verwarring ontstaat dat ik tegen sporen ben.... Dat is niet zo,
als het maar op de juiste manier gebeurt en dat is helaas heel vaak niet het geval.
Van mij zouden ze daar strenger op mogen zijn, evt. mensen over inrijdterrein laten lopen en bij verkeerd gebruik deze ruiters uitsluiten van deelname

Paddenpad

Re: Z Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:51

Bij verkeerd spoorgebruik wat zich uit door het doorprikken van het paard wordt men ook uitgesloten dus die regel is er al!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:12

Mirr89 schreef:
Ik wil niet dat er verwarring ontstaat dat ik tegen sporen ben.... Dat is niet zo,
als het maar op de juiste manier gebeurt en dat is helaas heel vaak niet het geval.
Van mij zouden ze daar strenger op mogen zijn, evt. mensen over inrijdterrein laten lopen en bij verkeerd gebruik deze ruiters uitsluiten van deelname

ik begrijp je intentie, maar dan gaan we eerst de ''bekkentrekkers'' naar huis sturen, als die stoppen hoef je ook minder te prikken.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 22:21

CharleyT schreef:
Mirr89 schreef:

ik begrijp je intentie, maar dan gaan we eerst de ''bekkentrekkers'' naar huis sturen, als die stoppen hoef je ook minder te prikken.

Heb je ook helemaal gelijk in! Zage zage wiede wiede wage...... Daar mag van mij allemaal wel veel strenger op geselecteerd worden

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:23

Mirr89 schreef:

zulk soort mensen zijn er al..... dus ik snap niet waar je op doelt, ik denk juist dat paarden thuis meer worden afgebeult omdat er dan niemand kijkt, en dan oefenen ze, ik weet niet wat jij hebt gezien maar ik kom regelmatig op z wedstrijden en vind het meevallen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:25

En daarom vind ik de wedstrijdsport vaak zo jammer..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:43

Heeft niks met wedstrijdsport te maken hoor.
Wat jij nu toevallig gezien hebt was op een wedstrijdterrein,maar voor je een mening kunt vormen moet je je eens wat meer orienteren in verschillende disciplines op verschillende plaatsen voordat je een hele groep aanvalt omdat er toevallig op dat moment 1 persoon rondreed die waarschijnlijk niet de wedstrijddruk aankon die dag op dat moment en gefrustreerd op zijn of haar paard reed.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:32

@paddenpad, ik ben al vaak genoeg op wedstrijden geweest, verschillende niveaus en disciplines