hoe te beginnen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjeXD

hoe te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 01:14

hoi,
ik heb sinds 4 jaar mn eigen paardje en ik ben nog nooit op wedstijd geweest maar ik vind dat het er nu wel eens van mag komen, maar ik zou niet weten hoe. Gewoon een klein springwedstrijdje, al is het maar 50 cm ofzo.
ten 1e ; hoe weet ik of er wedstijden in de buurt zijn enz. ?
ten 2e : hoe maak ik mijn paard 'wedstrijd-klaar' ? want ik ben heel bang dat als ik op wedstrijd ga dat hij helemaal gek word van de schrik, hoe hebben jullie dat gedaan ? Tips ?

groetjess !

mijnvlinder

Re: hoe te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:21

Als je officiële wedstrijden bij de knhs wilt gaan starten, heb je een startkaart nodig.
Op de knhs site kun je hier alles over lezen.
Je kunt je niet zomaar in schrijven voor een spring wedstrijdje, dan zul je eerst een winstpunt moeten rijden in de dressuur.
Wil je een keer een laag parcoursje springen, kun je beter in je omgeving op zoek naar een plaats waar ze oefenspringen aanbieden. Daar kun je altijd heen ongeacht je leeftijd/ niveau, je moet hier wel voor betalen.

Om je paard wedstrijd klaar te maken, kun je het best lessen nemen en zo nu en dan een proefje oefenen.
Wedstrijden rijden leer je pas echt als je het doet!

Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:34

eefjeXD schreef:
hoi,
ik heb sinds 4 jaar mn eigen paardje en ik ben nog nooit op wedstijd geweest maar ik vind dat het er nu wel eens van mag komen, maar ik zou niet weten hoe. Gewoon een klein springwedstrijdje, al is het maar 50 cm ofzo.
ten 1e ; hoe weet ik of er wedstijden in de buurt zijn enz. ?
ten 2e : hoe maak ik mijn paard 'wedstrijd-klaar' ? want ik ben heel bang dat als ik op wedstrijd ga dat hij helemaal gek word van de schrik, hoe hebben jullie dat gedaan ? Tips ?

groetjess !

Je zult je eerst moeten aanmelden bij een vereniging en lid worden van de KNHS. Daarna kun je op startlijsten.nl kijken wanneer en waar er wedstrijden zijn. En als je een startpas hebt gekregen van de KNHS kun je je aanmelden voor die wedstrijden via de mail.

Het is handig als je een paar keer op een wedstrijd gaat kijken zodat je een idee hebt hoe het eraan toe gaat. Je instructeur kan je helpen om je paard klaar te maken voor een wedstrijd.

Bij de paarden kun je niet 50 cm springen. De starthoogte is 1 meter. Er is ook een oefenrubriek van 80 cm.
Als je graag alleen wil springen en je wil op 50 cm beginnen dan hoef je geen lid te worden van de KNHS. Je kunt dan ook kijken of er ergens bij jou in de buurt oefenspringen is. Daarvoor heb je geen startpas nodig.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:08

Je hebt sowieso een dressuurwinstpunt nodig als je officieel wedstrijden wil gaan springen. Anders zul je op zoeken moeten gaan naar oefenwedstrijden bij jou in de buurt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:22

Oefenparcoursen worden er vast wel georganiseerd op een manege bij jou in de buurt. Als je mazzel hebt kun je die vinden op startlijsten.nl. Vaak bieden die dan ook de mogelijkheid om overdag te trainen in het parcours. Dan kun je zo hoog en zo laag springen als je zelf wilt. Ken je geen springruiter die wat van die oefenlocaties weet of heeft?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:32

Als je niet hoger dan 1 m. wilt springen kun je gewoon naar www.startlijsten.nl gaan en daar zoeken naar oefenspringen. Daar kun je vaak zelf opgeven hoe hoog je wilt springen.
Hoe je je paard wedstrijd klaar moet maken:
Als het om springen gaat zou ik zorgen dat je de hoogte waar je je voor opgeeft goed kunt springen en ook bij meerdere sprongen achter elkaar. Als je paard niet vaak op een andere stal komt zal dat misschien wel wat onrust geven, maar daar went ie vanzelf aan.
Het ene paard gedraagt zich op een vreemde locatie volkomen normaal en de ander wordt wat drukker of kijkeriger.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:15

Kijk idd eens in de buurt bij verenigingen of ze er oefenspringen hebben!
Ik weet niet in welke regio je zit, maar er zullen vast wel bokkers in de buurt zitten die weten wat er dichtbij is :)

eefjeXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:25

oh sorry, ik was vergeten om erbij te zetten dat het in belgië is, ik ben lid van een club die aangeslote, is bij VLP.
Mijn paard komt bijna nooit op een andere plaats dan de stal of in de omgeving wat buitenrijden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:49

ga oefenjumping dan doe eh. in vlijtingen?

daar doen ze toch ook laag ofja rond de 60 of 70. daarvoor is dat ook. probleem is wel dat je met mega veel paarden bent haha