mijn 1e officiele wedstrijd!? wat nu!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine13

mijn 1e officiele wedstrijd!? wat nu!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:35

hee allemaal!

ik heb over ongeveer 2 weken mijn eerste officele concour!
ik heb er nu al erg veel zin in. maar ik had een vraagje aan jullie
wat doen jullie voordat jullie moeten rijden? of voor dat jullie de ring in gaan bijvoorveeld?
of qua voorbereiding nog iets bijzonders wat ik niet moet vergeten of zeker wel moet doen :)
ik heb ook met clubkampioenschappen in een ring gelopen waar van die witte hekjes zaten
en nou dat was volgens mijn pony ineens zooo ontzetend eng!? normaal vindt hij niets eng
en ineens dat wel. en ik weet dat ze dat ook hebben waar ik straks concour heb, iemand tips?
alvast heeeeeel erg bedankt groetjes van mij en (_)(_) van pocoloco

delerium

Re: mijn 1e officiele wedstrijd!? wat nu!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:39

RT-P -> WD-V

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:42

Voordat ik de ring in ga ben ik bezig met losrijden. Mijn groom houdt in de gaten wanneer ik aan de beurt ben zodat ik weet hoeveel tijd ik nog heb.
Zodra je de ring in gaat kun je het beste gewoon lekker aan het werk gaan, totdat je het startsein krijgt. Dan went je pony het snelst aan de nieuwe omgeving en heb je minder kans dat hij iets eng gaat vinden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 08:50

De dag ervoor zorgen dat je paard & je spullen er al helemaal klaar voor zijn. Alles schoon & netjes. De dag van even nog wat babydoekjes over je paard halen, NIET waar je zadel ligt! Vooral niks vergeten mee te nemen. Is erg lastig rijden zonder singel bijvoorbeeld :+ vergeet je startkaart & paspoort van je paard niet. Een uur van te voren moet je op de wedstrijd zijn om je te melden bij het secretariaat. Daarna kun je even rond kijken waar je moet losrijden & je proef moet rijden. Dan kun je je paard zadelen, zorg dat je er niet te vroeg op zit. Lekker losrijden & zorgen dat je paard klaar is voor de oefeningen die je in je proef moet gaan laten zien. Als je de ring in mag lekker een rondje links & een rondje rechtsom doen, zodat je even de ring kan verkennen op beide handen. Vind je pony iets eng? Zet hem dan even op die plek op de volte & ga niet nog een heel rondje over de hoefslag. Hoe vaker hij het ziet, hoe sneller ze er aan gewend zijn. Als je het startsein van de jury hebt gehad, lekker beginnen! Tussen je proeven even op adem komen, vlak voor je tweede proef kun je je pony weer even oppakken & weer wakker maken voor de volgende proef. Als je helemaal klaar bent lekker je pony verwennen! Die heeft ook net als jij dan een spannende dag gehad :D

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:05

Ik zou me vooral niet te druk maken gewoon blijven ademhalen is wel erg belangrijk :+
En het gewoon laten gebeuren, de juryleden zijn ook gewoon mensen.
En belangrijk zorg dat je voor alles de tijd neemt, dan zijn de zenuwen ook de dag minder.
Ik wens je veel succes en niet te druk maken :D

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:06

Ik zou me vooral niet te druk maken gewoon blijven ademhalen is wel erg belangrijk :+
En het gewoon laten gebeuren, de juryleden zijn ook gewoon mensen.
En belangrijk zorg dat je voor alles de tijd neemt, dan zijn de zenuwen ook de dag minder.
Ik wens je veel succes en niet te druk maken :D

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:59

als je wel de ring al in bent en de jury geeft nog geen teken dat je moet beginnen probeer van beide kanten je pony de ring te laten zien als hij hier op reageerd.
zo kan hij al een beetje rond kijken

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:20

vooral niet denken dat je paard die hekjes eng vind!
Want dan vind hij dat ook eng!
Als je de ring binnenkomt geen enkele aandacht aan die hekjes besteden, heb ik ook gehad dan kom je zo de bak binnen: "Als hij dit maar niet eng vind, als hij maar niet raar gaat doen.." niet bang zijn gewoon rijden!
xxx

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:48

Een goede groom die alles voor je in de gaten houd en je goed helpt bij jou en je paard en duidelijk voorleest is heel veel waard! dus daar zou ik zeker voor zorgen.

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:08

Ik laat iemand anders altijd de tijd in de gaten houden zodat ik niet zelf steeds hoef te kijken hoe lang nog!
Ik ben vaak de dag van de wedstrijd heel zenuwachtig!
Daarom pak ik al mijn spullen al de dag van tevoren en vaak vlecht ik de avond van te voren ookal. Zodat ik niet iets vergeet omdat ik zo zenuwachtig ben!
Ook optijd op het terrein komen vind ik zelf erg belangrijk omdat je dan niet hoeft te stressen en het terrein nog een beetje kan verkennen.
Klinkt gek maar tijdens het losrijden werkt het heel goed als ik tijdens het rijden gewoon ga glimlachen gewoon denken dat je dit leuk vind om te doen en met een goed gevoel de ring in en uit gaan!
Succes met je wedstrijd!!

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:05

De dag voordat je op wedstrijd moet zou ik de spullen even netjes poetsen; laarzen, zadel, hoofdstel. Zorg dat je pony er netjes uit zien. Benen wassen, eventueel helemaal. Bedenk even of je op de dag zelf of ze dag van tevoren wil vlechten. Ik zou ervoor zorgen dat je alles wat je mee wilt nemen alvast klaar hebt liggen, zodat je niets vergeet. Zorg dat je ruim op tijd vertrekt naar de wedstrijd, mocht er iets tussen komen of iemand voor je uitvallen heb je nog tijd genoeg, zodat je niet hoeft te stressen. Rij lekker los, en rij niet anders dan je normaal doen. Probeer om er een leuke dag van te maken, en er van te genieten!! Wat de hekjes betreft, maak jezelf daar nu al niet te druk om. Als jij bang bent dat je pony de hekjes eng zal vinden, dan zal dat ook zeker zo zijn. Let zelf niet op de hekjes, en probeer er zo nuchter mogelijk langs te rijden.
Heel veel plezier en succes!!!

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:06

Maak een lijstje met wat je mee moet nemen en vink alles af als je het inpakt, zo kun je niet vergeten en heb je geen onnodige spanning!