Blijven lichtrijden ipv doorzitten in proefje (B).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marle

Blijven lichtrijden ipv doorzitten in proefje (B).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:00

Hoi,

ik weet niet of het hier goed staat, en ik kon er ook geen ander topic over vinden maar ik ben dus echt heeel slecht in doorzitten in de draf, nu hoorde ik van iemand dat als je in een (B) proefje zou blijven lichtrijden ipv doorzitten je -2 kreeg voor dat onderdeel maar dat dat verder wel gewoon kon. weet iemand hier meer over?

Maaike_Ma

Re: Blijven lichtrijden ipv doorzitten in proefje (B).

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:01

ik kreeg toen ik dat deed een 4

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:01

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:02

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:03

Je toont niet wat er gevraagd word, dus je mag geen voldoende krijgen.
Als je nog niet kan doorzitten is het dan wel zo handig om te gaan starten?

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:04

Lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd ;)

Als je doorzit terwijl je moet lichtrijden krijg je minpunten en andersom precies het zelfde

marle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:08

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:09

Je kan hier geen -2 voor krijgen.

Het betreffende onderdeel wordt gewoon 1 punt lager. Dus stel verdient een 7, dan wordt dat dus een 6.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:20

Ik had in het begin in de B vaak het probleem dat mijn paard al doorhad dat de overgang galop eraan kwam, zodra ik de volte op reed en bleef doorzitten. Ze ging dan heel kort/gehaast draven of galoppeerde te vroeg aan. Ik bleef dus gewoon lichtrijden. Ik heb er geen enkele keer minpunten voor gehad, gewoon 7ens voor de voltes en aanspringen. Ik heb dit echt wel 4 keer gedaan.

Maar als ik 5en had gehad, had ik het gewoon geaccepteerd. Je laat inderdaad niet zien wat er gevraagd wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:25

Met mijn jonge paard heb ik het per moment besloten..
Liep hij lekker ontspannen kon ik gaan doorzitten, maar voelde ik dat hij spanning opbouwde ben ik gewoon blijven lichtrijden..
Liever -2 of een opmerking dan spanning en verzet.
Nog nooit een opmerking over gehad :n

marle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:29

Okee bedankt!
Het is nooit mijn sterkste punt geweest om door te blijven zitten zowel in de galop als de draf niet maar de draf van het paard dat ik nu heb kan ik gewoon echt niet uitzitten, en als ik dan doorzit spant hij ook meteen helemaal wat natuurlijk geen wonder is aangezien het me voor hem ook niet fijn lijkt. Maar ik ga dus gewoon blijven lichtrijden in de proef en dan inderdaad maar een minpuntje als het verder niet echt een probleem is dus.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:30

Waarom dan niet eerst oefenen tot je kunt doorzitten alvorens je op concours gaat?? Het zijn maar korte stukken..........

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:30

Ben ik wel benieuwd hoe je het "verderop" in je carriere gaat doen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:31

Dat minpuntje is dan waar je voor kiest.. ;)
Maar ik zou het doorzitten wel blijven oefenen, het gaat vanzelf beter..

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:32

Soms ziet de jury het nieteens een een onvoldoende kan je niet krijgen vaak staan doorzitten en aanspringen in gallop op hetzelfde punt maar gewoon lekker blijven lichtrijden en thuis trainen op het doorzitten de punten die goed gaan nog beter maken en als je er klaar voor bent gewoon gaan doorzitten.

Komt goed!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:32

Maar Marle, houd er dan wel rekening mee dat je ELK onderdeel waarbij je niet doorzit, een punt aftrek krijgt he, niet maar 1 keer. In de B zitten nog niet zo veel onderdelen waarbij je moet doorzitten, maar het is wel zonde...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:34

Yogalessen nemen. Zodat je leert los te laten in bekkengebied. Dan kun je ook leren doorzitten. En verder lekker blijven lichtrijden tijdens de proef. Dat is zowel voor jou prettiger als voor het paard. Doen waar jij en je paard het prettigst bij voelen. DAn maar een paar minpunten. Als het rijden daardoor beter gaat, dan compenseert dat wel weer.

Thuis kun je oefenen door bijvoorbeeld bij aandraven de eerste paar passen steeds door te zitten. Dat is het moment waarop het het makkelijkste gaat. En zo uitbouwen.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:36

Ik rijd dit paard nu al 2 jaar en het lukt ook wel maar ik ben meteen alle ontspanning kwijt, en ik hoef ook echt nu nog geen hoge punten te halen maar ik wil wel graag beginnen met starten nu dus wachten en verder oefenen is niet echt een optie, en natuurlijk blijf ik het oefenen en hoe het 'verderop' in m'n carriere gaat zie ik dan wel, ik ben al blij als ik gewoon verder het proefje netjes uitrij.
En ik geloof dat het 3 keer is dat je moet doorzitten dus dat zou dan van -3 tot -6 zijn ongeveer, maar bedankt voor de reacties en het moet ook inderdaad wel goedkomen :)!

al ben ik echt superzenuwachtig nu aangezien ik morgen m'n eerste wedstrijd heb, offtopic

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:40

in de proef die je in okt nov dec rijd zitten 3 stukken in waarbij je door moet zitten, stel dat je 3x -2 krijgt mag je verder een zeer nette proef rijden wil je winst halen, mijn paard heeft ook al zoiets van ooh zijn we hier weer?? ga ik alvast heb dan gewoon op beidde kanten vaak een 5 als ze het doet. beter als 3x -2 ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:47

marle schreef:
Ik rijd dit paard nu al 2 jaar en het lukt ook wel maar ik ben meteen alle ontspanning kwijt, en ik hoef ook echt nu nog geen hoge punten te halen maar ik wil wel graag beginnen met starten nu dus wachten en verder oefenen is niet echt een optie, en natuurlijk blijf ik het oefenen en hoe het 'verderop' in m'n carriere gaat zie ik dan wel, ik ben al blij als ik gewoon verder het proefje netjes uitrij.
En ik geloof dat het 3 keer is dat je moet doorzitten dus dat zou dan van -3 tot -6 zijn ongeveer, maar bedankt voor de reacties en het moet ook inderdaad wel goedkomen :)!

al ben ik echt superzenuwachtig nu aangezien ik morgen m'n eerste wedstrijd heb, offtopic

Punt is, dat als jij niet gemakkelijk doorzit, dat je het paard enorm stoort in de rug. En ja, dan gaat het de rug spannen en is de ontspanning weg.
De oorzaak kan bij zowel het paard als bij jou liggen. Jij zit niet gemakkelijk door, maar het kan ook zijn dat het paard jou ook niet láát zitten. Als het paard de rug dus niet voldoende gebruikt gooit het jou hoger op uit het zadel. Hij is dus niet nageeflijk genoeg.

Het punt zit hem dus in de nageeflijkheid. Waarom is het paard niet nageeflijk? Kun jij niet ontspannen, adem je wel voldoende door of hou je een beetje in, of heeft het paard een balans probleem, of , of , of......

Het eerste waar je naar moet kijken of het paard goed van achteruit naar de hand toe gereden wordt. D.w.z. dat er dermate voorwaartse hang in zit, dat jij het gevoel krijgt dat je het paard iets of wat moet opvangen aan de voorkant, maar záchtjes. En vervolgens moet je kijken, of het paard echt rechtgericht is. D.w.z. als je lengtebuiging of stelling naar binnen vraagt, of het paard niet verstrakt in rug en kaakspieren op één kant. Want dat doet hij dan omdat hij het gevoel krijgt omdat je hem uit balans trekt. En wat doet iemand die het gevoel krijgt om balans te verliezen? die zet zich alvast schrap, die ontspant niet meer.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:01

Langcara schreef:
marle schreef:

Punt is, dat als jij niet gemakkelijk doorzit, dat je het paard enorm stoort in de rug. En ja, dan gaat het de rug spannen en is de ontspanning weg.
De oorzaak kan bij zowel het paard als bij jou liggen. Jij zit niet gemakkelijk door, maar het kan ook zijn dat het paard jou ook niet láát zitten. Als het paard de rug dus niet voldoende gebruikt gooit het jou hoger op uit het zadel. Hij is dus niet nageeflijk genoeg.

Het punt zit hem dus in de nageeflijkheid. Waarom is het paard niet nageeflijk? Kun jij niet ontspannen, adem je wel voldoende door of hou je een beetje in, of heeft het paard een balans probleem, of , of , of......

Het eerste waar je naar moet kijken of het paard goed van achteruit naar de hand toe gereden wordt. D.w.z. dat er dermate voorwaartse hang in zit, dat jij het gevoel krijgt dat je het paard iets of wat moet opvangen aan de voorkant, maar záchtjes. En vervolgens moet je kijken, of het paard echt rechtgericht is. D.w.z. als je lengtebuiging of stelling naar binnen vraagt, of het paard niet verstrakt in rug en kaakspieren op één kant. Want dat doet hij dan omdat hij het gevoel krijgt omdat je hem uit balans trekt. En wat doet iemand die het gevoel krijgt om balans te verliezen? die zet zich alvast schrap, die ontspant niet meer.

Ik denk dat het een beetje van allebei is, ik vind het moeilijk om door te zitten maar vooral op hem, hij gooit heel hoog op. En hij loopt (meestal) toch wel zeker netjes nageeflijk, maar als ik wil gaan doorzitten ben ik ook meteen eigenlijk het meeste weer kwijt omdat hij dus meteen eigenlijk aanspant. Ik oefen het wel door alleen maar kleine stukjes te doen dus 3/5 pasjes maar ik denk dat de grootste oorzaak toch echt bij mij ligt en in combinatie met het hoge opgooien van hem lukt het me ook echt niet goed.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:57

heleen88 schreef:
in de proef die je in okt nov dec rijd zitten 3 stukken in waarbij je door moet zitten, stel dat je 3x -2 krijgt mag je verder een zeer nette proef rijden wil je winst halen, mijn paard heeft ook al zoiets van ooh zijn we hier weer?? ga ik alvast heb dan gewoon op beidde kanten vaak een 5 als ze het doet. beter als 3x -2 ;)

Drie keer -2 hoort niet. Als je lichtrijdt waar doorzitten ge vraagd wordt gaat er 1 punt van het waarderingscijfer af, thats it. Lees het reglement er eens op door.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:26

Even hier op terug komen:
marle schreef:

Let op dat je morgen heel goed blijft doorademen, vooral het uitademen moet goed gebeuren. Hiermee laat je de spanning uit je lichaam wegvloeien. Want als je nerveus bent, ben je gespannen. Iemand die gespannen is, verstrakt in het lichaam. En een verstrakt lichaam zit niet mee in de beweging van het paard, het hindert hem, het remt een paard af of hij slaat tot vluchtgedrag (d.w.z. dat hij loperig wordt).
Maar d.m.v. je ademhaling kun je de spanning naar het paard toe in ieder geval verbergen en hinder je hem niet zo.

marle schreef:
Ik denk dat het een beetje van allebei is, ik vind het moeilijk om door te zitten maar vooral op hem, hij gooit heel hoog op. En hij loopt (meestal) toch wel zeker netjes nageeflijk, maar als ik wil gaan doorzitten ben ik ook meteen eigenlijk het meeste weer kwijt omdat hij dus meteen eigenlijk aanspant.

Dan laat hij je dus niet zitten. Dat moet hij nog leren en jij moet heel goed opletten dat je loslaat in je bekkengebied. Doe je dat niet, dan zul je hem altijd reden blijven geven om zijn rug te spannen.

marle schreef:
Ik oefen het wel door alleen maar kleine stukjes te doen dus 3/5 pasjes maar ik denk dat de grootste oorzaak toch echt bij mij ligt en in combinatie met het hoge opgooien van hem lukt het me ook echt niet goed.

Zelfs een paard dat hoog opgooit kan je nog wel iets laten doorzitten. Maar ik vind het goed dat je ziet waar je probleem ligt. Dat kan ik namelijk vanaf hier niet beoordelen.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:52

Ik heb net proefje gereden en kreeg toch echt elke keer als ik zou moeten doorzitten een 4, met als opmerking doorzitten, scheelt je veel onnodige punten.

CharleyT schreef:
Drie keer -2 hoort niet. Als je lichtrijdt waar doorzitten ge vraagd wordt gaat er 1 punt van het waarderingscijfer af, thats it. Lees het reglement er eens op door.

Langcara schreef:
Even hier op terug komen:
marle schreef:

Let op dat je morgen heel goed blijft doorademen, vooral het uitademen moet goed gebeuren. Hiermee laat je de spanning uit je lichaam wegvloeien. Want als je nerveus bent, ben je gespannen. Iemand die gespannen is, verstrakt in het lichaam. En een verstrakt lichaam zit niet mee in de beweging van het paard, het hindert hem, het remt een paard af of hij slaat tot vluchtgedrag (d.w.z. dat hij loperig wordt).
Maar d.m.v. je ademhaling kun je de spanning naar het paard toe in ieder geval verbergen en hinder je hem niet zo.

marle schreef:
Ik denk dat het een beetje van allebei is, ik vind het moeilijk om door te zitten maar vooral op hem, hij gooit heel hoog op. En hij loopt (meestal) toch wel zeker netjes nageeflijk, maar als ik wil gaan doorzitten ben ik ook meteen eigenlijk het meeste weer kwijt omdat hij dus meteen eigenlijk aanspant.

Dan laat hij je dus niet zitten. Dat moet hij nog leren en jij moet heel goed opletten dat je loslaat in je bekkengebied. Doe je dat niet, dan zul je hem altijd reden blijven geven om zijn rug te spannen.

marle schreef:
Ik oefen het wel door alleen maar kleine stukjes te doen dus 3/5 pasjes maar ik denk dat de grootste oorzaak toch echt bij mij ligt en in combinatie met het hoge opgooien van hem lukt het me ook echt niet goed.

Zelfs een paard dat hoog opgooit kan je nog wel iets laten doorzitten. Maar ik vind het goed dat je ziet waar je probleem ligt. Dat kan ik namelijk vanaf hier niet beoordelen.

Ik moet idd erg goed doorademen, ga heel snel toch spannen. Maar ik heb het geluk dat er lessen bij ons thuis worden gegeven en ik dus 3 keer in de week les kan krijgen dus ik ga hard oefenen op het doorzitten :).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:00

[quote="marle"]Ik heb net proefje gereden en kreeg toch echt elke keer als ik zou moeten doorzitten een 4, met als opmerking doorzitten, scheelt je veel onnodige punten.

[quote="CharleyT"]

Als je een 4 kreeg zou dat betekenen dat je het bewuste onderdeel een 5 als waardering voor de uitvoering ervan kreeg. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Een 4 puur vanwege het verkeerde been is echt grote onzin!!!
Voorbeeld: je moet een grote volte rijden in draf en doorzitten. Is die volte mooi rond, juiste grootte , stelling/buiging ok, dan kan dat een 7 of 8 zijn, blijf je lichtrijden, dan gaat er 1 punt vanaf als ''straf'' voor het niet doorzitten, maar blijft er dus toch een keurige voldoende over.