Starten met fjord tussen pony's of paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Starten met fjord tussen pony's of paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 10:20

Hallo,

Ik was gister de formulieren voor een starpas aan het invullen maar toen kwam ik er achter dat ik als ik tussen de pony's wil gaan startenhem nog een keer officieel moet laten meten, nouja geen probleem maar nu ben ik een beetje gaan opzoeken en kijken en zie ik dat er best veel fjorden ook tussen de paarden starten.
Ik ben zelf 14, dus eigenlijk zou het logischt zijn om tussen de pony's te starten.
Maar mijn stiefzus rijd met een paard, en ik ga vaak met haar op wedstrijd. En als ik tussen de pony's start dan heb je wel dat de paarden allebei lang zouden moeten wachten.
Nu ben ik dus benieuwd naar de voor en nadelen van starten met een pony tussen de paarden.

En ik vraag me ook af, hoe doen jullie dat met springen? spring je (als je tussen de paarden start) ook gewoon B 1m? hebben jullie dan wel eens problemen met de afstanden van de hindernissen?

Het gaat mij er echt niet om om hoog te eindigen, dit verwacht ik ook helemaal niet. Ik ben gewoon benieuwd hoever we zouden kunnen komen! :)

MariekeS_

Re: Starten met fjord tussen pony's of paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:19

Toen ik 16/17 was heb ik een jaar met een Haflinger tussen de paarden gereden omdat het ook praktischer was. Ik ging samen met een ander meisje met haar Haflinger (18+) op wedstrijd en we waren afhankelijk van hetzelfde vervoer. Dus of om en om op wedstrijd of samen.... nou, dat laatste was ook gewoon veel gezelliger :D

Plus, je hebt veel meer mogelijkheden om te starten. Bij ons waren er niet zo veel wedstrijd voor pony's en paarden maar is het meestal gescheiden (zeker op de leukere wedstrijden...)

Het ligt er wel aan welke klasse je stiefzus start.
Als je beide in dezelfde klasse start is het erg handig maar anders krijg je alsnog vaak lange wachttijden...

Met je fjord tussen de pony's is het wel makkelijker en als je 14 bent is je concurrentie gewoon eerlijker. Je hoeft niet tegen semi-professionals met al 30 jaar wedstrijdervaring... ;)

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:23

Ook ik starte met mijn halfinger gewoon tussen de paarden

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:27

We rijden allebei dezelfde klasse...
En ik hoef niet perse 1e 2e 3e te worden ofzo, ik doe het puur om de ervaring we hebben eerst tijd groentjes gereden, dat ging steeds beter ( 180 en 185) nog geen superhoge punten maar wel winstpunt waardig als het officieel was, en ze jureren daar gewoon alsof het officieel is.. :) dus ben ik benieuwd hoe het officieel zal gaan...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:25

Ik zou als ik jou was toch kijken of je niet bij de pony's kan starten. Veel leuker om op wedstrijd te gaan met leeftijdsgenoten. Zeker als je ook gaat springen, bij de paarden is het niet alleen hoger (B blijft ook voor pony's 1m), maar staan de hindernissen ook op paardenafstand, lastig dus met dubbels/triples.
Verder is mijn ervaring dat het bij de paarden toch lastiger is om punten te scoren, bij de pony's wordt meestal iets vriendelijker gejureerd. Bovendien hebben pony's vaak wat mindere (verruimde) gangen dan paarden, dus daar zul je ook minder snel op scoren.

Kijk in principe is het geen probleem om tussen de paarden te starten met je pony, als je goed rijdt, rij je, je punten toch wel. Maar ik zou er zelf voor kiezen om met mijn pony tussen de ponys te starten (als ik nog onder de 18 was), zeker als je wilt springen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:32

Ik zou lekker tussen de ponys gaan starten! Je bent nog maar 14, lekker genieten van je pony tijd!

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:35

PercyLeen schreef:
Ik zou lekker tussen de ponys gaan starten! Je bent nog maar 14, lekker genieten van je pony tijd!

Helemaal mee eens!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:41

Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw Fjord is, maar de meeste zijn niet heel groot en als je ook graag op wedstrijd wilt springen zou ik zeker lekker tussen de pony's gaan starten. Een B-parcours paarden is echt best pittig hoor met een kleine pony. Qua dressuur hoeft het niet heel veel uit te maken, zeker niet wanneer je het gewoon lekker voor jezelf doet en niet voor de prijzen. Maar springen is denk ik echt veel leuker en haalbaarder als je nog lekker 4 jaar tussen de pony's start. Daar wordt het ook per categorie op hoogte gezet en spring je de juiste hoogte voor de stokmaat van je pony.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:44

Ik zou toch echt voor de pony's gaan hoor!
Ik start met mijn fjord tussen de paarden, ik rij ook tegen mijn leeftijds categorie voor jou zou dat wel een groot verschil zijn..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:17

Ik zou lekker pony's gaan starten hoor :j Is toch een stukje makkelijker
en je rijdt met leeftijdsgenoten. Springen in het B paarden is al helemaal
lastig, dat redden toch maar weinig fjorden hoor. (Behalve Fjordy natuurlijk :D )
Ik start met mijn fjord paarden maar dat is omdat ik 22 ben,
was ik jonger had ik zeker pony's gekozen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:31

Ik vind als het een pony is moet je bij de ponys starten
ik weet dat het soms niet kan door vervoer etc
als je geen vervoer kan hebben voor bij de ponys te starten rij dan gewoon bij de paarden

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:57

Hangt er een beetje vanaf hoe groot jou fjord is? Ik zou zelf tussen de paarden starten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:54

Lekker genieten van je pony tijd en bij de pony's gaan starten, zeker omdat je ook wilt gaan springen.

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:57

Ik zou als ik jou was tussen de pony's gaan starten :) Ook omdat je wil gaan springen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:05

Je MOET tussen de pony's starten.
Als je tussen de paarden wil starten moet je dispensatie aanvragen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:17

Ik zou lekker tussen de pony"s starten tussen de paarden is het een stuk zwaarder. En met bij de pony's heb je lEeftijdgenootjes

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:19

Kelly_Taco schreef:

Dat dacht ik ook al ja, daar is dus wel een regel voor? :)

En ookal moest het niet, dan zou ik alsnog bij de ponybeesten gaan rijden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:30

Aranel schreef:
Kelly_Taco schreef:

Juist! Je bent maar 1 x jong, na je 18e kan je de rest van je leven nog bij de paarden starten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:09

Aranel schreef:
Kelly_Taco schreef:

Jazeker, zolang je onder de 18 bent moet je bij de pony's starten met een pony (geloof dat je vanaf je 16de met een paard mag starten, anders ook dispensatie vragen).
Als je bij de paarden wilt moet je dispensatie hebben.

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:26

ik zou ook gewoon bij de ponys starten hoor

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:19

Ik zou ook gewoon bij de pony's starten mij lijkt het gewoon vele handiger zeker als je wilt springen :j

minnie108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:28

Ik zou lekker bij de pony's starten zit je ook mooi tussen je leeftijdsgenoten