Bitloos wedstrijd rijden!!! Of niet?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat bitloos dressuur wedstrijden rijden bij de KNHS toegestaan moet worden?

Ja, bitloos moet mogen.
43 (79%)
Nee, alleen met bit.
11 (20%)

Totaal aantal stemmen: 54

Anoniemkl

Bitloos wedstrijd rijden!!! Of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:12

Hey allemaal,
ik zit met een probleem wat waarschijnlijk voor meer mensen geld!
Zoals sommige misschien al weten uit mijn vorige topics heb ik een pony die ik bitloos rij, en waarmee ik wedstrijden wil gaan starten.
Maar mag je bitloos geen gewone KNHS wedstrijden starten, je moet hiervoor persee een bit in!
Nou is mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie ervan: van bitloos wedstrijd rijden.
En wat zijn jullie beweegredenen waarom jullie vinden of je wel of niet bitloos KNHS wedstrijden zou mogen rijden.
En ook vraag ik me af wie van jullie allemaal een petitie zou willen steunen om wel bitloos te mogen rijden op de KNHS wedstrijden.

Ik weet dat er nu al een paar wedstrijden zijn waar bitloos gereden mag worden, maar dat zijn er heel erg weinig (een stuk of 5)!
Laatst bijgewerkt door Anoniemkl op 13-12-11 20:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:19

Ikzelf ben van mening dat de optoming niet uit moet maken, een bit of bitloos hoofdstel is zo scherp als de hand van de ruiter. En als je bitloos en bit scheid vind ik dat ongeveer hetzelfde als bijv. een pessoa en alle andere bitten scheiden.
Mijn paardje loopt bitloos in (soms een perfecte :o )aanleuning en volgt mooi mijn hand, het zou zonde zijn om haar een bit in te hangen omdat ze het echt niet fijn vind en ze er direct niet mooi meer op loopt! Ookal zit ik niet in het bit, zodra ik afstap is het:Doe dat klere ding uit!!! ze gaat namelijk direct met haar hoofd slaan en haar mond helemaal opendoen etc. (het bit past wel gewoon en ze heeft nergens last van).
Kortom ik vind dat tussen bitloos en met bit geen onderscheid moet worden gemaakt!

Lielle

Re: Bitloos wedstrijd rijden!!! Of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:40

het mag gewoon, dus je petitie is niet nodig. Als je vindt dat er meer wedstrijden moleten komen, kun je beter gaan praten met een vereniging in de buurt.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:09

Lielle schreef:
het mag gewoon, dus je petitie is niet nodig. Als je vindt dat er meer wedstrijden moleten komen, kun je beter gaan praten met een vereniging in de buurt.

Wat ik ervan begrijp wil TS graag dat je gewoon bitloos mag starten tussen de 'bitrijders', dus geen aparte wedstrijd/klasse/groep of wat de naam ervoor nu ook is :)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:45

Janientje@ jep dat klopt!! Maar ook bij de verenigingen schijnt hier niet veel steun voor te zijn, jammer genoeg :-(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:53

dan had je wellicht je poll en je eerste eens wat duidelijker moeten verwoorden. Maar wat let je om eens wat meer verenigingen te benaderen.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:58

Hehe ja die is misschien niet helemaal duidelijk. Hoe zou jij hem hebben geschreven dan?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:33

Gewoon; Bit & bitloos samenvoegen op concours oid.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met bitloos en gebaseerd op wat ik van mensen hier in de omgeving zie die bitloos rijden lijkt het me geen geweldig plan om het samen tevoegen. Bij het gros van de mensen die hier bitloos rijden staat bitloos gelijk aan stuurloos :+

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:48

CoronaLime schreef:
Gewoon; Bit & bitloos samenvoegen op concours oid.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met bitloos en gebaseerd op wat ik van mensen hier in de omgeving zie die bitloos rijden lijkt het me geen geweldig plan om het samen tevoegen. Bij het gros van de mensen die hier bitloos rijden staat bitloos gelijk aan stuurloos :+

hahaha dat is indd wat de meeste mensen denken :') ... Ik ken althans hele andere verhalen onderandere dat bij mijn paardje bit stuurloos betekent :o Ik vind het dus gwn jammer dat je niet mag kiezen voor wat goed is voor je paardje, maar alles voorgeschreven is!!! |(

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:20

Denken? Dat is gewoon wat ik hier in de omgeving zie :+ Weet hier wel enkele bokkers zoals E_Nalanta die zelfs zonder tuig haar paard geweldig kan rijden, maar het gros doet dat niet zo.

Bitloos rijden is trouwens niet per definitie goed voor je paard hoor, een bit is net zo goed of slecht alleen op een andere manier, maargoed dat is een eindeloze discussie.

Ik vind dat de KNHS er goed aan heeft gedaan om bitloos als aparte rubriek aan te bieden, het rijden is anders dus zal je het ook niet gelijk kunnen beoordelen. Blijkbaar is er vrij weinig animo om bitloos dressuur te rijden, anders zouden er wel meer wedstrijden georganiseerd worden ;)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 14:28

CoronaLime schreef:
Denken? Dat is gewoon wat ik hier in de omgeving zie :+ Weet hier wel enkele bokkers zoals E_Nalanta die zelfs zonder tuig haar paard geweldig kan rijden, maar het gros doet dat niet zo.

Bitloos rijden is trouwens niet per definitie goed voor je paard hoor, een bit is net zo goed of slecht alleen op een andere manier, maargoed dat is een eindeloze discussie.

Ik vind dat de KNHS er goed aan heeft gedaan om bitloos als aparte rubriek aan te bieden, het rijden is anders dus zal je het ook niet gelijk kunnen beoordelen. Blijkbaar is er vrij weinig animo om bitloos dressuur te rijden, anders zouden er wel meer wedstrijden georganiseerd worden ;)

hehe ja bij mijn moeders paard klopt het indd ook wel :o maar ik vind het gwn zo jammer dat alles over 1 kam gescheerd wordt! ik ben het er ook volledig mee eens dat bitloos niet per definitie goed is, maar ik ben ook van mening dat het bij paarden ene ruiters verschilt.Ik heb verder niets tegen bit hoor, zelf ook jaren mee gereden (op andere paarden dan Special), maar bij mijn paardje lukt het gwn niet ;( . ze vind het verschrikkelijk }>

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:22

Ik ben een van de bitloze juryleden, heb bij de KNHS ook gelijk al aangegeven dat het wat mij betreft gewoon tussen de reguliere deelnemers mag, maar helaas gaat het in de pilotfase nog twee jaar door als aparte rubriek.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 04:25

Ik weet niet of bitloos rijden wel zo anders is dan met bit rijden. Je kunt hetzelfde resultaat krijgen zonder bit als met bit als het gaat om "het plaatje". Dus nageeflijk etc. Ook kunnen dezelfde oefeningen uitgevoerd worden.
Zelf ben ik geen fanatiek bitloos ruiter, maar ik heb het wel een tijd gedaan met mijn verzorgpaardje, dus ik heb met beide ervaring. Ik ben neutraal hierin.
Maar omdat het resultaat om en nabij hetzelfde is, zou ik er totaal geen probleem in zien om bitloos en bit bij elkaar in een rubriek te plaatsen.

Waarom blijft het KNHS zo lang een pilot draaien hiervoor, weet iemand dat? Is het om te kijken of er inderdaad animo voor is of gaat het om de "veiligheid"?

Edit als reactie op voorgaande posts: Ik weet ook dat niet iedereen even succesvol bitloos rijdt, maar ik neem aan, dat als dat het geval is, je ook niet op wedstrijd gaat.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:01

Ik vind ook dat het gewoon samengevoegd moet worden. Ik denk dat andere ruiters dan ook anders gaan denken over mensen zonder bit. Ik heb zelf een tijd bitloos gereden en ik heb om me heen veel kritiek gemerkt, als: "Je bereikt met bit veel meer dan zonder bit" etc. Ik vind dat erg jammer, en denk echt dat het voor de acceptatie van elkaar veel beter is om met bit en zonder bit op wedstrijden samen te voegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:07

Ga eerst eens gewoon starten ipv moeilijk te doen. Ik heb continue het gevoel dat bitloze ruiters meer zeuren dan rijden. Die wedstrijden zijn er, ga meedoen en laat zien dat je geweldig bent. Als er dan binnenkort stapels ruiters zonder bit zijn met L2 + 20 dan komt er vanzelf wel een verdere discusdie binnen het KNHS, maar voorlopig mag een vereniging blij zijn dat er 1 B ruiter mee doet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:43

Als jury zeg ik: laat de bitten bij de bitten, en de bitloze bij de bitloze. Ik hecht heel erg aan gelijke optoming nl. Beoordelen van een proef is al een vak apart en als de bit en bitloze nu ook nog door elkaar gaan rijden is het eind zoek.
Volgende stap is dan bijv. altijd lichtrijden / altijd doorzitten, met en zonder martingaal, met en zonder beenbescherming, enz enz.
Wat mij betreft moeten de deelnemers zoveel als mogelijk aan de zelfde voorwaarden voldoen betreffende optoming etc. Dan kun je het beste vergelijken wie zijn paard/pony rijkunstig gezien het beste voor elkaar heeft en een eerlijke rangschikking maken.
Vind het persoonlijk jammer dat er zoveel ''gemiept'' wordt in de dressuursport, en er steeds weer mensen zijn die uitzonderingen op de regels proberen te krijgen.
Er is al een redelijke keuze aan optoming in de zin van verschillende bitten, wel geen sporen, wel geen zweep(in bepaalde klasses dan), kleuren van kleding en dekjes, handschoenen. Hou het aub zo uniform mogelijk wat mij betreft.
Prettige kerst en een Geweldig 2012!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:39

Ik denk dat ze gewoon gemixed moeten rijden. Bitloos proefje moet er Mijn inziens namrlijk hetzelfde uit zien als proef met bit?!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:45

Sizzle, voor mij is dat hele bitloze rijden te laat gekomen. Ik rij M2 met winst en tja, dan is bit verplicht. Ik ga niet meer apart bitloos in de L2 starten, dat is beetje nutteloos.
Als ik bitloos mocht starten in de M, dan zou ik dat beslist eens doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:57

Jij misschien en nog een handje vol, maar de meeste zeurders hebben zelfs nog nooit met bit gestart. Lees maar eens na in die oude topics van vorig jaar: Ruiters met b+1 die zeuren om ongelijke behandeling.
Wil je echt een statement maken (en dat wil je blijkbaar niet) dan start je gewoon 1 proef bitloos (ookal is het onder je niveau) en 1 proef met bit. Veranderingen vallen niet uit de lucht, daar moeten mensen moeite voor doen en dat kost soms nou eenmaal tijd en geld.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:29

Sizzle schreef:
Jij misschien en nog een handje vol, maar de meeste zeurders hebben zelfs nog nooit met bit gestart. Lees maar eens na in die oude topics van vorig jaar: Ruiters met b+1 die zeuren om ongelijke behandeling.
Wil je echt een statement maken (en dat wil je blijkbaar niet) dan start je gewoon 1 proef bitloos (ookal is het onder je niveau) en 1 proef met bit. Veranderingen vallen niet uit de lucht, daar moeten mensen moeite voor doen en dat kost soms nou eenmaal tijd en geld.

ik heb ook echt geprobeerd (en ben nog steeds aan het oefenen) om met bit te starten, maar ik vind het niet eerlijk naar mijn pony omdat zij het echt niet fijn vind. vanaf volgend jaar kun je mij in het noorden waarschijnlijk ook nog wel eens tegen komen bitloos (en hopelijk as ze het accepteert ook eens met bit!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:26

Nou kijk, jij gaat in iedergeval gewoon starten, super toch +:)+
Laat ze maar zien hoe goed je het kan zonder bit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:32

Van mij zou het ook samen mogen :j
Hier oppert wel iemand dat er blijkbaar te weinig animo voor is, maarja wat wil je als er net zoals in mijn geval binnen een straal van 100-130km geen bitloze rubrieken georganiseerd worden. Dus ik heb weinig keuze wat dat betreft. Tis met bit of anders heb ik pech.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:41

Ga zelf meehelpen met organisatie. Verenigingen hebben altijd mensen tekort.

Ik verbaas me er elke keer weer over hoe ontzettend laks en afwachtend mensen zijn. Allemaal lekker in de slachtoffer rol. Niemand doet het voor me, dus het is onmogelijk.
Als ik bepaalde dingen wil zorg ik ook dat er een cursus ofzo op stal komt en ja dat kost tijd en moeite, helemaal naast 50 uur per week werken. Maar wachten tot je een ons weegt en dan maar zeuren op een forum is nutteloos.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:47

Ik vind iedereen gewoon moet kunnen kiezen met of zonder bit. Dus gewoon idd gemixt op westrijden.
Snap zelf niet dat Pelham bit in de klasse B al mag, waarom bitloos dan niet?
Weet iemand trouwens als je met een Barefoot Walnut hoofdstel wel op springwedstrijden mag mee doen?
Heb zelf het regelement gelezen, maar kom er niet helemaal uit. Misschien ben ik daar wel een kaaskop in, haha

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:23

Wilmy schreef:
Ik vind iedereen gewoon moet kunnen kiezen met of zonder bit. Dus gewoon idd gemixt op westrijden.
Snap zelf niet dat Pelham bit in de klasse B al mag, waarom bitloos dan niet?
Weet iemand trouwens als je met een Barefoot Walnut hoofdstel wel op springwedstrijden mag mee doen?
Heb zelf het regelement gelezen, maar kom er niet helemaal uit. Misschien ben ik daar wel een kaaskop in, haha

springen mag volgensmij alleen met een gewoon hoofdstel, en dan de teugels aan de neusriem bevestigd. dus gwn geen bit met een gwn hoofdstel.