petit mal epilepsie en wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

petit mal epilepsie en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:15

Hallo Bokkers.
Allereerst hoop ik dat het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden.

Ik rij sinds kort in het B en loop toch wel tegen een probleem aan.
Sinds mijn 17e is ontdekt dat ik petit mal epilepsie heb. Ik heb hierbij kleine aanvalletjes van epilepsie, gedurende 2 tot 5 seconden. Daarbij treedt er een daling van mijn bewustzijn op. Dit kan ik meerdere keren per dag hebben. Soms zelfs meerdere keren op één uur. Eigenlijk merkt niemand er wat van, op een moment van aanval ben ik even afwezig, heb niet gehoord wat er gezegd is en ben er gewoon even niet bij.

Met paardrijden gaat dat goed, ik heb wel een aanvalletjes maar dan rij ik gewoon op de automatische piloot door totdat ik er weer bij ben.

Alleen: met wedstrijden is dit zeer lastig. ik heb dus al drie keer gehad dat ik iets niet heb uitgevoerd of niet goed heb uitgevoerd, omdat ik een aanvalletje had. Mn paardje is slim genoeg om gewoon door te lopen :j maar ik vind het jammer dat ik dan weer een 3 zie verschijnen voor een niet goed uitgevoerde oefening.

Ik heb al twee keer gehad dat ik te laat een overgang maakte omdat ik er even weer niet bij was. Paard maakte die overgang voor mij maar dus te laat. Een keer heb ik een gebroken lijn half afgemaakt en 1 keer 'vergat' ik aan te springen in galop.

Natuurlijk is niet-op-wedstrijd gaan een optie, maar ik vind het zo leuk! Omdat petit mal epilepsie niet vaak voorkomt bij volwassenen, vraag ik me af of er Bokkers zijn die dit ook hebben en hoe ze hiermee omgaan.

XLeandrosX

Re: petit mal epilepsie en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:18

Jeetje wat lastig. Ik kan je geen tips geven omdat ik echt niet weet wat of hoe je dit zou kunnen oplossen. Maar groei je hier over heen? Omdat je zegt dat dit niet bij volwassenen voor komt?
Wat ik begrijp komt het niet altijd voor tijdens een wedstrijd. Geniet gewoon van de wedstrijd op zich en doe gewoon wat langer over je winstpunten. Als jij en je paard er maar va genieten.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:24

Het komt voor bij kinderen en de meeste kinderen groeien er overheen. Ik ben er dus niet overheen gegroeid, op mijn 17e is het ook pas ontdekt omdat ik in die tijd erg veel aanvallen had, bijna de hele dag door. Nu is het minder en inderdaad, het is niet altijd op wedstrijd maar minstens 1 keer in de 2 wedstrijden toch wel minimaal 1 aanval.

ps ik ben 30+ :o

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:27

oh....had niet in je profiel gekeken....groeien zul je dan niet meer doen...misschien in de breedte.... :+ ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:29

Dat zijn dan hele kleine absences?
Mijn beide kinderen hebben dat, maar die zijn redelijk goed geholpen met depakine. Dat krijgen ze in een verhoudingsgewijs lage dosering, ik neem aan dat je iets gebruikt? Ben je wel goed ingesteld dan?

Op de proeven tja, je kunt aangepaste wedstrijden gaan rijden misschien? Of denken, tja, dit is gewoon iets wat bij mij hoort. In principe als je een fout maakt in een reguliere wedstrijd zal die toch mee moeten tellen. Maar misschien kan een jurylid hier je goed in adviseren?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:43

@Pauline, ja kleine aanvallen. Op mijn 17e heb ik wel medicijnen gebruikt, toen was het ook echt erg. Na een hersenscan is dit afgebouwd, nu gebruik ik ook al jarenlang niks meer. Ik kan er goed mee overweg, alleen nu merk ik op wedstrijd dat het toch iets anders is...en ik wil niet terug naar medicijnen alleen voor de wedstrijd, snap je?

Ik zal eens bij de KNHS gaan navragen anders. Had daar al gezocht op de website maar kon hier niks over vinden. maar mensen die hier ook last van hebben mogen me altijd mailen, ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

@XleandrosX: nou ja, in de breedte zullen we maar niet doen he? ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:04

Ik snap je, en ik vind je ontzettend stoer dat je er zo mee omgaat :j
Mag je wel fietsen en autorijden dan? En kun je zwemmen?
Ik zou ook eens met je neuroloog overleggen of die iets weet wat het doorbreekt.