wedstrijdritme

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

wedstrijdritme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 12:26

Hoi iedereen,

je komt het vaak tegen, paard en ruiter hebben wedstrijdritme nodig om optimaal te kunnen presteren. van mijn instructrice heeft het geen zin om 3 losstaande wedstrijden te kiezen deze winter, maar moet ik "serie" denken bij de planning om ritme te krijgen. Alleen heb ik ondanks 3 zomerseizoenen wedstrijd rijden er nooit echt bij stilgestaan wat nu een goede planning is...

Dus losstaand van het feit dat elke ruiter en paard verschillend zijn, wat vinden jullie een fijn wedstrijdritme en waarom?

EllyC

Re: wedstrijdritme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:53

Om de week een wedstrijd vind ik het fijnst.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:10

en waarom dan? Hoe ziet je weekplanning er dan uit?

ikzelf heb namelijk bij wekelijks wedstrijd altijd het gevoel dat ik 1 dag tekort kom voor "mijn ideale planning/voorbereiding"

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:20

jury schreef:
Om de week een wedstrijd vind ik het fijnst.

Ik ook. Ga meestal 2x per maand. Ik pas mijn trainingsschema aan op de aanstaande wedstrijd(en). Ik rijd liever een aantal dagen achter elkaar dan om de dag, omdat mijn paard fijner loopt als ik hem dagelijks rijd. Voor en na die traningsdagen, waarin meestal dan ook de dag van de wedstrijd zit, longeer ik vaak, of ga met hem op buitenrit om te ontspannen. Ook is hij regelmatig 1 of 2 dagen vrij.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:33

Ik selecteer vaak op locatie, wat vindt ik daar belangrijk aan? Fijn losrijden, goeie bak, goede ringmeester etc.
Maar gemiddeld ga ik zo'n 1 a 2 keer in de maand. Ik train niet heel anders voor een wedstrijd.
Ik heb elke woensdag ochtend les, dan rijd ik hem donderdag altijd wat rustiger, voornamelijk op ontspanning en lossigheid. Vrijdag, de dag voor de wedstrijd, pak ik hem nog een keer goed op en oefen ik de punten die moeilijk gaan. Mocht ik een keer op zondag wedstrijd hebben, doe ik vrijdag niks of enkel een buitenrit en pak ik hem zaterdag nog eens goed op.
Alleen zondag en dinsdag heeft hij vrij en dat blijft zo, ook de week richting de wedstrijd.

Je bent klaar voor de wedstrijd of niet, een bepaald ritme draagt daar in mijn ogen niet veel aan bij. Als ik 2 weekenden achter elkaar ga zou dat niet uit moeten maken, waarom is die week er tussen te kort? Is er dan geen andere reden dat je "niet klaar" was voor die wedstrijd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:50

Ik probeer alle wedstrijden tot ongeveer een klein uur rijden hier vandaan te rijden (ik men, dus dat zijn er niet zo veel). Soms zomaar een maand niet, dan 3 in een maand.

Ik merk aan mijn pony's weinig verschil. Het is meer dat ik na een paar weekeinden op pad het wel weer lekker vind een weekeind thuis te zijn.

Ik pas mijn training ook niet aan richting een wedstrijd.
Ik heb mijn Z debuut gereden nadat mijn pony met een van de verzorgmeiden een week op ponykamp geweest was. Vrijdag komt pony thuis na een week buiten rijden, springen en spelletjes, zaterdag vrij en zondag op wedstrijd. Als je pony voor elkaar is is dit geen probleem, in zo'n weet vergeet hij het echt niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:53

petitparis schreef:
en waarom dan? Hoe ziet je weekplanning er dan uit?

ikzelf heb namelijk bij wekelijks wedstrijd altijd het gevoel dat ik 1 dag tekort kom voor "mijn ideale planning/voorbereiding"

Ik heb niet zo veel planning de dagen voor een wedstrijd. Ben afhankelijk van mijn werk en weer wanneer ik wel of niet kan rijden.
Dag ervoor rijden doe ik wel meestal, niet te zware training maar wel goed doorrijden (maar ook dat komt soms niet uit, moet as zaterdag bv lessen en zondag wedstrijd).
Maar het zijn geen olympische spelen toch, laten we nu eerst maar eens gewoon lekker de baan doorkomen en ons dan zorgen maken om een ideaal trainingsschema.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:17

waarom ik op een week niet klaar geraak heeft idd niet te maken met m'n paard gaat het kunnen of niet :D het heeft eerder te maken met de verschillende dingen die ik en mijn paard graag doen en wat ik belangrijk vind om mijn paard fris in de kop te houden.
Ik ben in de eerste plaats een dressuurmiep en mijn paard is een rasechte volbloed die niet liever wil dan voluit gaan op de galopbaan. Die mogelijkheid hebben we, dus dat doen we ook regelmatig, maar snelwerk betekent de dag nadien losrijden om verzuring tegen te gaan en dan een dag rust. Daarna gaan we weer dressuurmatig aan de slag. Ik heb liefst nog 2x dressuurmatig gereden voor een wedstrijd, dus afhankelijk van m'n werk en/of ik nog een buitenritje wilde vind ik een week krap.
Maar ik zie dat de meeste 2x/maand dus ongeveer om de 2 weken ideaal vinden :D

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:48

Ik ga het liefst 2 à 3 weken na mekaar op concours,en dan weer 2 à 3 weken niet.Wel plan ik aan het begin van het seizoen een beetje welke wedstrijden ik wil rijden.Ik kijk dan inderdaad ook wel,zoals Billie1,op locatie.Maar in de loop van het wedstrijdseizoen veranderd dit vaak.
Voordeel van Belgie:je kan tot een week voor de wedstrijd inschrijven.Dus gaat het op zondag niet goed,kan je nog wel inschrijven voor de week erop(is in nederland wel wat moeilijker heb ik vernomen).

Ik weet eigenlijk niet waarom,het is niet zo dat het anders minder gaat ofzo,gewoon gevoel voor mezelf denk ik.
Ik werk ook niet speciaal anders in de weken dat ik wel/geen wedstrijd heb.

Ik heb in principe 1 keer per week les(dag wisselt),en verder train ik een beetje zoals het mij uitkomt.
Ik ben afhankelijk van de piste op een manege in de buurt,en dus komt het er wel op neer dat ik meestal de dag voor de wedstrijd niet rijd,omdat de manege zaterdag(heb meestal zondag wedstrijd)vroeg sluit,en ik er niet op tijd geraak(werk).
Bij goed weer longeer ik dan wel eens op het weiland,maar eigenlijk merk ik niet dat ze daar beter of slechter van loopt.

Wel heb ik nu even wedstrijdpauze ingelast.6 weken geen concours,en een keertje tijd maken voor wat anders.Wat vaker springen,een bosrit maken,eens wat vaker longeren(doe ik eigenlijk zelden)...gewoon eens wat anders.
Als je alle weken wedstrijd hebt merk ik inderdaad ook wel dat de week soms wat krap word.Ik wissel ook graag af:beetje springen,buitenritje,etc...maar als er dan bepaalde dingen op wedstrijd niet zo goed gaan en je wil daar een keertje op doortrainen,schiet die buitenrit er algauw over!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:50

Ik heb niet de mogelijkheid gehad bewust een planning te maken. Het is net welke wedsrijd we toevallig kunnen. De eerste paar wedstrijden (als ik een keer een "serie" heb) gaan altijd erg fijn. De paar erna gaan minder, paard word te braaf. En dan ff pauze en vervolgens weer starten en ze is weer superfijn en lekker heet. :') Maarja, met tussenpozes die ik maak ga je niet hard de klassen door. :P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:56

Om de week is inderdaad een fijn ritme. Al is dat wat lastig in de klasse Z bijvoorbeeld. Aangezien daar bijna geen wedstrijden meer voor zijn. Bij ons in de regio zijn zowiezo bijna geen wedstrijden, dus moet je gewoon verder weg zoeken en nemen wat je aanstaat. En dan komt het soms voor dat je 2 weken achter mekaar gaat of 4 weken niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:02

Ik probeer ook om de week te gaan, maar soms pak ik wel eens een week extra erbij als er toevallig in de tussenweek een wedstrijd is op een fijne locatie.
Ik heb dat ritme om idd in een bepaald ritme te blijven maar niet iedere week van huis weg te gaan. Het ritme is vooral voor mezelf nodig omdat het dan 'gewoon' blijft om wedstrijden te rijden. Anders zou ik te zenuwachtig worden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:18

[quote="Billie1"]Ik selecteer vaak op locatie, wat vindt ik daar belangrijk aan? Fijn losrijden, goeie bak, goede ringmeester etc.
Maar gemiddeld ga ik zo'n 1 a 2 keer in de maand. Ik train niet heel anders voor een wedstrijd.
[\quote]

Zo doe ik het inderdaad ook. Zo kan het weleens voorkomen dat ik bepaalde maanden soms wel 3 keer start en andere maanden niet of zomaar 1 keer.
Locatie is belangrijker vind ik, dan het per se om de week willen starten. Op een fijne locatie met goede bodem merk ik gewoon dat ze beter lopen dan op mindere locaties, voor mij is dit dus echt een belangrijk selectiepunt.

Verder is mijn ritme qua rijden niet veel anders in een week dat ik wedstrijd heb dan normaal, normaal pak ik ze 1 of 2 keer per week aan de dubbele lijnen maar als ik wedstrijd heb rijdt ik vaak die dagen. Dag na wedstrijd hebben ze altijd een dagje vrij of in elk geval rustiger werk. De dag voor wedstrijd train ik met mijn paard wel, al is het maar wat basiswerk (overgangen, tempowisselingen, aan mijn been zetten en houden en de zijgangen) en wat korter/minder intensief dan anders. Mijn pony train ik bewust de dag voor wedstrijd niet op oefeningen, maar op ontspanning en losheid.

Ik ben echter wel van mening dat een wedstrijd je trainingsritme niet veel moet doen uitmaken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 11:47

hartelijk dank voor jullie reacties!

ik selecteer normaal gezien ook altijd op locatie, maar dan in de zin van hoe lang rijden we erover. Wij zijn gewoon van op grasvelden te starten dus op welk type bodem mijn paard het beste loopt gaan we deze winter uitproberen :)

't is omdat ik mijn normaal "schema" moet omgooien dat ik wekelijks te kort op elkaar vind, maar over andere week vond ik tot hiertoe idd ook het fijnst. Maar misschien waren er onder jullie met een specifiek schema als 2 weken op rij 1 tussen, terug 2 en dan 3-4 weken niks om dan hetzelfde te herhalen... Maar misschien zoek ik het te ver :o

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:00

Ik vind 3 wedstrijden achter elkaar altijd erg fijn!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:21

Ik schrijf de wedstrijden hier in de buurt gewoon in. Ik heb niet echt een wedstrijdritme dus, als ik een pony die week niet mee op wedstrijd wil en een andere juist wel wissel ik ze gewoon om :) Lekker luxe :o

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:23

Ik doe meestal 3 wedstrijden, 1 weekend rust, 3 wedstrijden, 1 weekend rust....
Mits er geen blessures enz. zijn

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:23

ik vind het zelf (voor mij dan) onzin. Ik ga soms maanden niet omdat ik er ff geen zin in heb en dan weer 2x achter elkaar. Gemiddeld start ik zo'n 5x per jaar. Denk niet dat het beter zou gaan of er meer regelmaat voor paard zou zijn als ik standaard elke maand zou starten..

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:26

ik ga meestal 2x in de maand dus om de week maar soms ook 3x per maand maar ik let er ook op of dat het wel een fijne bak is om in te rijden want als ik er al een keer ben geweest en het beviel me niet dan ga ik ook niet nog een keer terug

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:24

Hangt denk ik ook in grote mate van jezelf, je paard en je niveau af.
Ik rij nog niet op een dusdanig niveau dat ik een trainingschema, regelmatig rijden is voldoende.
Pony heeft geen last van wedstrijdstress en kan het niveau (L1) makkelijk aan. Ik heb ook geen last van wedstrijdstress, of nou veel wedstrijden achter elkaar rij of lange tijd niet, maakt niet zoveel uit. Bij een hoger niveau is dat natuurlijk anders.
Hoe een wedstrijd gaat hangt vooral van mij af, ponylief loopt wel.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:13

Ik plan altijd ruim van tevoren mijn wedstrijden, inderdaad ook aan de hand van de locaties waar de wedstrijden gehouden worden.
Dan doe ik, in de week voor de wedstrijd een extra privelesje meepakken en nog even de punten die belangrijk zijn extra aandacht geven.
Ook doe ik die week niet de hogere oefeningen die we normaal gesproken extra mee pakken in de training, zeker niet de dagen vlak voor de wedstrijd...
Anders heb ik kans dat madame dat opeens laat zien in mn proef en dat wil ik niet :D
En ik zorg dat ze ook gewoon dr rust heeft, ik heb gemerkt dat ze dit erg nodig heeft voor dr spierontwikkeling en de energie die hier in gaat zitten...

hoop dat het een beetje duidelijk is, dit werkt voor mij :) :o

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:04

weekend wel, dan 2 weken om verder te verbeteren en dan het weekend in de 2e week weer wedstrijd.
(oef lekker krom gezegd aha, om de week dus :Y) )

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:06

Om de week of om de 2 weken lijkt mij voldoende.

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:35

ik denk dat dit niet uit mag maken wanneer je gaat!
als je je paard thuis voor elkaar hebt is het gewoon rijden op concours.
is je paard bang in een vreemde bak zou ik wat vaker gaan om hem te laten wennen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:43

@ malouvdb: zo redeneerde ik ook. Maar mijn instructrice is overtuigd dat een paard wedstrijdritme nodig heeft om maximaal te presteren. Haar paarden en sommige pony's lopen internationaal, dus ik trek haar oordeel niet in twijfel. Maar vroeg me af wat de meesten nu fijn vonden...