Gaat het jury puur om gelijk te hebben, voor de macht of....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valencia2002

Gaat het jury puur om gelijk te hebben, voor de macht of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:10

Hallo hallo,

Ik weet dat dressuur een jurysport is, maar toch moet ik even mijn ei kwijt, want ik begrijp hier bar weinig van :o , maar dat kan uiteraard ook aan mij liggen, dus ben benieuwd naar jullie reacties en jullie visie op de situatie.

Zaterdag wedstrijd in de B met een 3,5-jarige schimmel om kilometers te maken, zodat hij straks tijdens de VSN meer gewend is. Eerst nog gewassen, benen waren keurig wit, staart gewassen en gevlochten.

Vriendin nam haar bruine ruin mee...netjes gepoetst en ook gevlochten.

Na de wedstrijd had iedereen een 8 (voor zover we weten), maar de schimmel had een 7. Niet dat het had uitgemaakt voor al dan niet een winstpunt, maar ik ben naar de jury toe gegaan en heb gevraagd waarom hij maar een 7 op verzorging had.

Ik kreeg als antwoord dat de staart vies was. Uhm, heb gezegd dat hij vos geboren is en dat is z'n staartkleur...kunnen we niets aan veranderen (vos geboren staat overigens ook op de coupon). Toen kregen we als antwoord:"Ik vind van wel en ik ben de jury, dus als ik dat vind dan is dat zo!". En daar sta je dan met je goede gedrag...vervolgens komt ze het juryhokje uit en vliegt iemand die ook gereden had om de hals....I'm lost.

Sorry, maar vond dat echt een super onprofessionele houding. Zijn juryleden echt zó halsstarrig of is het not done om je ongelijk in te zien of willen juryleden altijd hun gelijk hebben of mag een wedstrijdruiter geen vragen stellen of alleen vragen stellen, maar geen kritiek hebben?

In Pekela hadden we ook een 7, maar daar werd standaard een 7 gegeven. Dan vind ik het anders. :o

Ik moet bekennen dat ik dit toch maar een erg vreemde gang van zaken vind.

Ben benieuwd naar jullie visie. Opmerkingen als: wat doe je met een 3,5-jarige op concours of je weet dat dressuur een jurysport is en als t je niet bevalt ga je maar niet staan hier niet ter discussie en hebben we ook niets aan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:17

Je kunt je maar ergens druk om maken :7 jurysport is deels smaakafhankelijk, dus live with it :Y)

Zodra je in het M1 zit krijg je toch geen punten meer voor verzorging :P

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:22

ach ik maak mij er niet zo druk meer om......heb ik wel gedaan hoor! ik heb een appaloosa met erg veel wit en mijn mening is dat wij er altijd erg netjes uitzien op de wedstrijd. de ene x krijg ik een 7 en de andere x een 8. ik vraag mij dan ook wel af waarom. maar het schijnt bij bepaalde jury's dat ook de combinatie op zich deel uit maakt van de verzorging. als de combinatie in hun ogen niet echt geweldig is dan geven ze ook eerder een 7 dan een 8. met mijn appaloosa ben ik redelijk vaak benaderd door jury,s. ze heeft een erg aparte kleur dus wordt ik daar vaak op aangesproken. ze zijn dan erg enthousiast en weet dan dat ik een 8 heb op verzorging heb.
en ach, als we later in de M gaan starten vervalt de verzorging toch......

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:24

Daarbij als je gewoon zorgt dat je heel goed rijdt en op alles meer als voldoende scoort, maakt dat ene punt voor verzorging ook niet uit ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:24

Tip voor de staart: talkpoeder :D Krijg je m een stuk witter mee. Ken het probleem van een vosgeboren schimmel...

Over jury's zou ik het niet weten, geen ervaring mee.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:25

Valencia2002 schreef:
"Ik vind van wel en ik ben de jury, dus als ik dat vind dan is dat zo!"

Los van mijn mening over het punten voor verzorging vind ik deze uitspraak (ervan uitgaande dat die exact zo gedaan is) een jury onwaardig. Die moet iets anders gaan doen. Maar dat zegt natuurlijk niets over andere juryleden.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:29

listiglistje schreef:
Daarbij als je gewoon zorgt dat je heel goed rijdt en op alles meer als voldoende scoort, maakt dat ene punt voor verzorging ook niet uit ;)

Ik zei ook dat het me niet gaat om de punten, maar ik vond haar uitlating nou niet echt professioneel.

Daarnaast rijdt die vriendin waar ik het over had hem ook...

@Boras: ik weet wel dat zowel in HRM als in rechten je ook een gedeelte omgang met klanten krijgt in de opleiding, maar vind dat dat ook wel mag in een jury-opleiding. Of is dat al ingebouwd?

En nee, niet alle juryleden zijn zo, maar vond het nogal een onprofessionele houding.

@Amyz (?): talkpoeder is onbegonnen werk (denk ik)..hij heeft bijna geen wit in z'n staart...rijden ze straks in een stofwolk, omdat de talkpoeder tijdens de galop loslaat;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:31

Dan denk ik wat een pruim, ik hoop dat ik haar niet nog een keer tref :Y) er zijn zat andere juryleden die wel normaal doen, die tref je mi veel vaker ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:35

Aan de andere kant denk ik dat de jury graag wil praten over de rijtechnische onderdelen en hoe je paard te verbeteren. Daar kan je over praten met de ruiter.

En als je dan de vraag krijgt waarom je geen 8 maar een 7 hebt voor verzorging, dan kan je daar naar mijn idee weinig over zeggen. De ruiter zegt de staart is schoon en de jury zegt van niet. Dan is de discussie toch gesloten.
Ik zou me er in ieder geval als ruiter niet druk over maken. Ik ben altijd al heel blij als mijn paard nog de ring in komt met een enigszins schone staart :D

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:40

janouk schreef:
Aan de andere kant denk ik dat de jury graag wil praten over de rijtechnische onderdelen en hoe je paard te verbeteren. Daar kan je over praten met de ruiter.

En als je dan de vraag krijgt waarom je geen 8 maar een 7 hebt voor verzorging, dan kan je daar naar mijn idee weinig over zeggen. De ruiter zegt de staart is schoon en de jury zegt van niet. Dan is de discussie toch gesloten.

Ok en dan moet dat dus op zo'n wijze... ;(

@ListigListje: daar ga ik dan vanuit :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:43

Ik zou je op je volgende wedstrijd richten en je frustratie (van het verleden) lekker laten gaan, mi verspilde energie om hierover nog gaan zitten mekkeren...
jij schiet er zelf helemaal niets mee op en die jury geeft er toch geen reet om :D een paar keer per jaar tref je gewoon zulk soort type juryleden, so what!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:46

[quote="Valencia2002"]Hallo hallo,

Sorry, maar vond dat echt een super onprofessionele houding. Zijn juryleden echt zó halsstarrig of is het not done om je ongelijk in te zien of willen juryleden altijd hun gelijk hebben of mag een wedstrijdruiter geen vragen stellen of alleen vragen stellen, maar geen kritiek hebben?

Ben benieuwd naar jullie visie.

Déze jury vond de staart er niet schoon uitzien, maar wij juryleden (ja, ik ben ook jury en actief wedstrijdrijder) zijn over het algemeen best aanspreekbaar. Dat jij nu iemand treft die anders dan je verwacht/ hoopt reageert wil nog niet zeggen dat je met juryleden niet kan discussieren. Waar ik me als jury steeds meer aan ga ergeren is de toon van sommige deelnemers/helpers/grooms als ze denken dat ze gelijk hebben (nu zeg ik niet dat jij je hieraan schuldig hebt gemaakt hoor). Soms hebben ze ook wel eens gelijk (maar meestal niet), maar de manier waarop.... Of als ze hun coupon op halen....de reacties soms.... Als ik dan vraag of ik iets toe moet lichten, dan hoeft het niet want ik vond het paard toch niets... En dat gebeurt best regelmatig.....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:48

Hmm dan wordt het idd wel onbegonnen werk.. Bij mijn schimmel ziet het er vooral uit alsof het gewoon viezig is, maar wel overwegend wit, dus dat is nog haalbaar := Hoewel het misschien wel een extra effect geeft, zo'n talkpoederwolk :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:49

Ik ben zelf jury. Tijdens de cursus wordt wel een beetje aandacht geschonken aan omgang met ruiters, maar niet heel veel. Maar zelfs dan nog moet je erg self-centered zijn wil je dit soort antwoorden geven op vragen aan jou als jury. Dit kan gewoon niet. Helaas is het nu eenmaal zo dar er juryleden zijn die denken dat ze God zijn, of de moeder van, en daarom alles maar kunnen zeggen of doen. Hiermee trekken ze jammer genoeg de goede juryleden ook in het negatieve, wat helemaal niet nodig is.
In bovenstaande geval van TS is er weinig meer te doen, jammer maar helaas.

Valencia2002

Re: Gaat het jury puur om gelijk te hebben, voor de macht of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:55

Wel fijn dat juryleden ook reageren en idd mamabird ook die reacties hoor ik en ook dat vind ik not done. Laten we nou eerlijk zijn ze zitten er wel zonder dik betaald te worden;) en hebben er ook tijd in zitten qua opleiding...

@Kleinvosje: ook al was er wel wat aan te doen, had het nog niets uitgehaald, maar was gewoon benieuwd naar de mening van anderen;)

En (en dat heb ik nog niet gevraagd) of juryleden vaker twijfelen of zeker weten dat een paard niet goed verzorgd is, terwijl hij bijv. wel gevlochten is of wel witte benen heeft (kan een zwart-, bruin-, voskleurig paard zijn of schimmel natuurlijk met witte benen haha)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:59

Wij zitten er inderdaad voor ons plezier, ik hoop elke wedstrijd weer leuke combinaties te zien waar ik leuke punten aan kan geven.

Zelf kan ik wel zien of een paard netjes verzorgd is of zo uit de stal gerukt. Alle witte benen gewassen hebben, die dan met inrijden vies worden, ziet er anders uit dan met kluiten modder in de sokken verschijnen. Daar geef ik dus geen lager punt op. Wel omdat ze bijvoorbeeld erg lelijke fel gekleurde sokken aanhebben die boven de laarzen uitsteken (ja, een keer gehad), of erg wapperende haren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:35

Boras schreef:
Valencia2002 schreef:
"Ik vind van wel en ik ben de jury, dus als ik dat vind dan is dat zo!"

Los van mijn mening over het punten voor verzorging vind ik deze uitspraak (ervan uitgaande dat die exact zo gedaan is) een jury onwaardig. Die moet iets anders gaan doen. Maar dat zegt natuurlijk niets over andere juryleden.

Ik wou idd iets vergelijkbaars zeggen. Zo'n opmerking als zij maakte zou je nooit uit mijn mond horen, al wás ik de koningin, dan had ik dat nog niet gezegd. Dus ik hoop dat TS nu niet denkt dat alle jury's zo zijn :+
Verder zou ik als deelnemer nooit naar een jury gaan voor het puntje verzorging, het is maar 1 onderdeel van je proef en zij zag het blijkbaar als een vieze staart.. Gewoon zorgen dat de rest van je punten goed zijn door goed te rijden :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:07

Ik snap alleen even niet wat het feit dat het paard 3,5 jaar is ermee te maken heeft?

Los daarvan vind ik dit moeilijk te beoordelen. Jij zegt dat de staart van het paard schoon was, de jury vond schijnbaar van niet. Aangezien ik er niet bij was kan ik niet beoordelen wie er gelijk had.
Ik vind het wel terecht als de staart niet schoon was, dat er een puntje van de verzorging af getrokken wordt.

Verder is het een lastige discussie. Wat hoop je ermee te bereiken? Dat er ter plekke een punt bij komt?
Of dat de jury toegeeft dat die staart niet vies was?

Ik ben zelf altijd bereid om een toelichting te geven, als het maar netjes gevraagd wordt. Dus niet op een beschuldigende of aanvallende manier. Want die ruiters (of ouders van ruiters) heb je er ook bij.
Vorige week nog kwam iemand mij vragen waarom ze een 4 voor de hulpen had. Ik heb daar toen een toelichting bij gegeven, en toen begreep ze het.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:48

Nou Scum, zoals ik eerder ook al zei gaat het niet om dat puntje extra, maar was ik wel benieuwd naar de beweegredenen. En nee, door een ongeluk rijd ik hem zelf niet, maar wij hadden zelf aan tafel een 'discussie'waarom het ene paard waar minder aan gedaan is een hoger punt krijgt en daar hebben we om uitleg gevraagd.

Als dat niet mag, omdat het MAAR om verzorging gaat ben ik van mening dat het niet zou moeten meetellen óf dat een jurylid niet zou moeten gaan jureren als hij/zij niet bereid is om op een normale toon iets uit te leggen (wat dan ook).

Ook voor relaxed dus;)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:52

Tja ik heb ook zo'n schimmel gereden. Ik kon wassen wat ik wilde, maar wit werd zijn staart niet. Ook bij mij is het voorgekomen dat ik een lager cijfer kreeg op verzorging en de jury zelfs later nog naar mij toe kwam waarom ik zijn staart niet 'even' wit had gewassen? Verzorging is maar 1 punt en dat is het enige punt waar je weinig invloed op hebt, dus gewoon goed rijden en dan maakt die 7 of 8 het verschil niet.

Daarnaast is de reactie van de jury natuurlijk niet erg gepast.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:48

Mijn schimmel had vroeger ook zo'n verschrikkelijke staart, het onderste deel zag er altijd uit of ik dat vergeten was te wassen.. Heb toen een keer het commentaar gehad (had 2x 194 met 2x een 7 voor verzorging) "met een gewassen staart had je 4 winstpunten gehad..." Ik ben toen wel naar de jury toegegaan (zonder coupon, omdat ik de jury niet het idee wilde geven dat ik daar kwam om m'n punten te laten veranderen) en heb uitgelegd dat de kleur van de staart zo is.
Gelukkig is dat lelijke stuk er uitgegroeid en heeft mijn schimmel een prachtige witte staart inmiddels!
Misschien komt het bij de schimmel van TS ook nog goed ;)

Om terug te komen op je vraag; nee niet alle juryleden zijn zo, ik ben zelf ook jurylid en heb absoluut niet de ilussie dat dingen zo zijn 'omdat ik dat zeg', maar zou ook liever hebben dat iemand een rij/proef technische vraag komt stellen dan dat geneuzel over de verzorging. Alles boven de zes is toch een beetje een cadeautje waar je een rijtechnische fout mee kan compenseren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:11

Ik ken het, de spikkel heeft na zes wasbeurten met shampoo, soda, betadineshampoo, biotex, groene zeep en noem de reutemeteut maar op en daarna intensief intalkpoederen nog steeds een gelige onderkant in de staart en twee gele voorknieën. Dat gaat er gewoon niet uit en ik was minstens drie keer per week dus ik hou het echt wel bij. Ook leuk blijft altijd de aktie om de achterstang onder te sch**ten en er dan je kont volop in te draaien. Met een zwarte of bruine haal je er een doekje over en klaar, met een schimmel/bonte/appaloosa is je hele presentatie naar de maan. Gelukkig nog nooit commentaar op gehad. Het verzorgingscijfer interesseert me niet zo veel verder (nou ja, met een vier zou ik niet blij zijn hahaha) maar ik kan me voorstellen dat het wel heel frustrerend is dat je uren hebt staan wassen en schrobben en dan zo'n opmerking krijgt.
Overigens heb ik trouwens in het verleden een cremellohengst zadelmak gemaakt, die ik door de gezondheidsklachten rondom mijn zwangerschap toen niet meer ben gaan starten, maar ik zat toen al te bedenken dat ze vast zouden denken dat ik 'die gelige schimmel niet gewassen had'
Maar ik zie bij de juryleden toch vooral waardering dat je je best hebt gedaan om die witten netjes te maken, ze weten vrijwel allemaal dat het een hoop werk is. Ook al was ik dan de zwarten/bruinen/vossen evengoed ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:21

jaren geleden ging ik nogal eens mee als schrijver van de jury.
in die tijd werd er wel eens een punt afgetrokken of bij geschreven op de verzorging om net wel/geen winstpunt te pakken.
iemand die net genoeg punten had voor een winstpunt maar het in het geheel eigenlijk niet verdiende kreeg een punt minder op de verzorgin en andersom.
misschien een verklaring bij jou?

jameroqaui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:51

Reed vroeger met mijn zusje op de zelfde pony en in dezelfde klasse. Kreeg ik een 8 voor verzorging en mijn zusje een 6?! Hoe banketstaaf kun je het hebben. Hebben er toen niet aan gedacht om de jury hierop aan te spreken maar ze was zeker niet helemaal wakker. Was tijdens een indoor en pony zag er spik en span uit, ook nog tijdens zijn tweede proef.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:52

happyjoyce schreef:
Daarnaast is de reactie van de jury natuurlijk niet erg gepast.

Tja, wij zijn er niet bij geweest. Je weet niet hoe de TS het gevraagd heeft en ook niet wat de jury precies gezegd heeft.
Daarom doe ik over zulke dingen liever geen uitspraken.