Wedstrijd organiseren; Wat komt er bij kijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayling27

Wedstrijd organiseren; Wat komt er bij kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:22

Hallo allemaal,

Ik zit in het bestuur van een kleine rijvereniging en wij hebben er wel eens over gehad om een (eenmalige) wedstrijd te organiseren (nog geen idee of voor paarden of pony's doen of beide voor 2 dagen). /3
Nu ben ik aan het rond kijken en vragen wat er allemaal op ons af kan komen, wat het kost, of het genoeg winst opbrengt etc.

Graag wil ik van mensen horen, die ervaring er mee hebben, wat me er allemaal bij komt kijken en waar ik rekening mee moet houden.

Wat hebben we nodig:

- Binnenbak (gecertificeerd) of een weiland in zomerseizoen.
- Jury-lid, die zovel B, L1, L2, M1 en M2 mag jureren (Geen Z want dit is niet mogelijk in de binnenbak).
- EHBO
- Sponsoren
- ringmeester(s)
- Prijzen

Voor Binnen
- Binnenbak (Voorzien van kleine kantine + WC)

Voor buitenseizoen
- Evt afzethekjes en bordjes voor buiten.
- Dixie wc
- Tent met daarin eigen gemaakte broodjes, soep, snoep ect.
- Stroomvoorziening
- Muziekinstallatie (met microfoon)

Verder kan ik zo even niets verzinnen. Kunnen jullie mij zo meer vertellen? Waar ik na moet kijken. _/-\o_

maria_62

Re: Wedstrijd organiseren; Wat komt er bij kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:32

Je hebt er al goed over nagedacht. Het is heel handig om op de website van de KNHS te kijken. Daar staat al een heleboel informatie op. Sponsoren zijn niet echt nodig, je inkomsten haal je uit je inschrijfgelden. Het kan wel natuurlijk. EHBO wordt alleen op grote wedstrijden gevraagd. Als het goed is heeft iemand van jullie vereniging/manege een diploma als bedrijfshulpverlener. Heeft de manege een veiligheidscertificaat- alleen voor binnenwedstrijden-dit is wel verplicht. De KNHS heeft nu ook voorlichtingsavonden over de startpas en het nieuwe inschrijven, ook heel handig om op de hoogte zijn als secretariaat. Zorg ook voor voldoende vrijwilligers.Succes met orienteren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:46

Parkeerwachters.
Eventueel een vergunning (is soms namelijk wel nodig).
Juryhokjes/jurywagens.
Schrijvers.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:51

qua vergunning, bedoel je een vergunning van KNHS of wat?

Schrijvers en parkeerwachters worden indd gewoon door eigen leden gedaan.
Indd Juryhokjes of auto, maar auto is al nooit een probleem

Bedankt al voor jullie hulp

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:53

Nee, bij de gemeente. Wij moeten voor sommige wedstrijden (ligt aan de grootte) wel een vergunning hebben.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:55

Oh ok.
Die wist ik nog niet. Maar is dat alleen als je hem buiten organiseert? of ook als je het in een binnenbak doet?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:00

Je moet sowieso je vraagprogramma bij de kring indienen, die dienen hem dan in bij de regio.
Als het daar is goedgekeurd kun je hem aanvragen bij de KNHS.
Er komt nu met het digitale uitslagen programma wat dat betref nog wel wat bij kijken.
Neem eens contact op met de mensen van je kring, dan kunnen zij je misschien helpen met het regelen wbt de KNHS goedkeuring van je wedstrijd.
let wel op, wij (kring Rijnstreek) moeten onze wedstrijden van april 2012 tm maart 2014 volgende week al gaan indienen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:04

Voorlezers.
Echt handig om er een paar achter de hand te hebben.
Die kunnen eventueel de ringmeester assisteren of wisselen voor stembehoud. ;)

Prijzen zijn wel leuk, maar hou het bij rozetten voor iedereen en een beker voor de winnaar.
Zoek een paardgerelateerde sponsor, die desnoods met een kraam komt staan en extra prijzen weggeeft.
Zoiets bedoel je?

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 13:06

Ja dankje wel, Zoiets is indd ook erg handig...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:01

Je hebt al over veel nagedacht, wellicht is het handig om contact op te nemen met collega verenigingen voor aanvullende informatie of evt. een draaiboek.
Vraag je af of je alleen een dressuurwedstrijd wilt organiseren of springen of beide. Voor dressuur geldt dat een jury een maximaal aantal combinaties jureert. Ik weet niet wat dat is, wij houden groepen aan van ca. 24 combinaties. Je hebt dan al meerdere jury's nodig. En wil je 1 of 2 proeven wilt uitschrijven.
Wat betreft sponsoring, dit is wel nodig. Die zorgt er voor dat je hopelijk financieel nog wat over houdt. Inkomsten uit startgelden zijn de uitgaven voor prijzen, juryleden etc etc.
Zoals genoemd moet je een vraagprogramma maken en deze moet goedgekeurd worden bij de KNHS. Ook in Kring Twente zijn de data van de outdoorconcoursen 2012 al vastgelegd. Bekijk dus de wedstrijdagenda van jou kring voor een geschikte datum. Je moet goed overweg kunnen met Concours 3.5, dat is het digitale programma waar tegenwoordig mee wordt gewerkt voor aanmaken startlijsten en genereren van de uitslagen.
En zo zijn er nog veel meer zaken waar je goed over na moet denken, gewoon zelf veel gaan kijken bij wedstrijden en veel vragen stellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:13

Ik denk dat de vergunning gemeente-afhankelijk is. Wij hebben hem voor zowel indoor als outdoor nodig gehad, maar ook wel eens niet voor zowel indoor als outdoor. Onze indoorwedstrijden worden in een andere gemeente gehouden, omdat er in onze gemeente geen binnenbak aanwezig is die geschikt is.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:21

malloesje schreef:
Je hebt al over veel nagedacht, wellicht is het handig om contact op te nemen met collega verenigingen voor aanvullende informatie of evt. een draaiboek.

Goede tip. Daarnaast is er volgens mij ook een verplichting om BHV-ers bij een wedstrijd te hebben?
- Vrijwilligers om coupons op te halen e.d.
- Naast jury heb je volgens mij ook een federatievertegenwoordiger nodig
- Optioneel een hoefsmid of dierenarts op afroep
Wellicht kun je ook eens bij de KNHS informeren en bij het kringbestuur van je rijvereniging.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:24

Idd de vergunning, wij hebben een evenementenvergunning nodig en vragen ook altijd vergunning aan voor het plaatsen van verkeersborden. Tevens heeft iemand van onze vereniging de cursus Sociale Hygiene gevolgd, deze is verplicht voor het aanvragen van de evenementenvergunning (iig in onze gemeente).

Vrijwilligers idd voor allerhande zaken van opbouwen terrein, juryontvangst, secretariaat, ophalen coupons, schrijvers, ringmeester, opruimen terrein, catering etc.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:58

Je moet ook een evenementen verzekering hebben als vereniging.
Verder zorgen dat je laptops, printers en stroom hebt.

En voorlezers, die hoeft een vereniging toch niet te leveren? Daar horen de deelnemers zelf voor te zorgen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:42

Voorlezers zijn niet verplicht, maar erg handig om de ringmeester te vervangen als die bv naar de wc moet of even pauze heeft.
En natuurlijk ook voor als een combinatie opeens zonder zit. ;)

Wat is eigenlijk de bedoeling?
Alleen voor leden of ook voor niet-leden?
Hoeveel combinaties zijn er, want straks ga je achter allerlei vergunningen aan, die misschien niet eens nodig zijn.
Misschien kan je beginnen met een onderlinge en vanaf daar de ervaring uitbreiden?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:23

Voorlezers zijn echt niet nodig, en als de ringmeester even naar de wc moet vergaat de wereld niet.

Wellicht is het handig om eens mee te draaien met een andere vereniging, om zo een beetje ingewerkt te zijn. Dan heb je het op de dag zelf veel makkelijker

Lunchpakketjes voor de jury/schrijfster/ andere vrijwilligers
presentje voor de jury (en schrijfster)
vergoeding voor de jury evt vooraf uitrekenen, (vergoeding+kilometergeld)
EHBO