B dressuur --> en als ik nu NIET doorzit....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ryttare

B dressuur --> en als ik nu NIET doorzit....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:22

Hoi Bokkers,
8 jaar geleden ben ik operereed aan mijn rug. Ik heb dan ook heel lang niet kunnen paard rijden, maar ben nu lekker weer bezig. Rijden gaat goed, springen kan ook prima. De enige wat 98% van de tijd helemaal niet kan is doorzitten in draaf. Dat doet steeds onwijs veel pijn, en vooraal krijg ik en paar uur later problemen, kan amper recht staan.

In B dressuur zit een kort gedeelte doorzitten, in regel net voor de galop. Misschien kan het op de dag van de wedstrijd wel, maar waarschijnelijk niet. Dan ga ik ook gewoon licht rijden, geen wedstrijd is het ward om mijn rug te risceren. Naturlijk.

Mijn vraag is dan: als ik kies om te blijven licht-rijden, wat gebeurt dan?

A) Gaat de jury mij stoppen omdat ik "verkeerd" rijdt?
B) Hoe slecht is het voor mijn punten? krijg ik en 1 of..?

Dan is de vraag, hoe kan ik hiermee het beste omgaan? Moet ik het vooraf aangeven? Gewoon zeggen: "Ik ga bewust en stuk verkeerd rijden wegens en rugblesure." Of komt dat maar over als een slechts excuus?
Ik wil niet apart beoordeld worden, ik kan het programma niet goed rijden en dan is het ook terecht dat ik voor dit stuk slechte punten krijgt.

Alle gedachten zijn van harte welkom!

vuurneon

Re: B dressuur --> en als ik nu NIET doorzit....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:23

Daar kun je toch wel dispensatie voor aanvragen via de knhs lijkt mij?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:24

Ik denk dat als je niet gaat 'Doorzitten'
Dat je de wedstrijd helaas niet mag doen.
Ja of je word laatste ofzo.
Misschien moet je even de knhs bellen.

Suc6!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:24

Je kan om dispensatie vragen bij de KNHS? In latere klasses moet je nog veel meer doorzitten dus ik denk dat dat wel handig zou zijn.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:26

Toen ik in men B proefje een keer niet ging doorzitten ( omdat het heel hard waaide en ik men moeder niet verstond en het proefje niet uit men hoofd wist xD) kreeg ik gewoon nog een 6 voor dat punt en er stond bij men startcoupon als commentaar Doorzitten gevraagd, dus anders had ik waarschijnlijk een 7 of een 8 gehad :-) maar het lijkt me dat als je de knhs mailt en dan misschien nog met een briefje van de dokter je inderdaad kan aanvragen dat je niet hoeft doortezitten?
Laatst bijgewerkt door Shari_B op 13-11-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:26

Lijkt me dat je -2 krijgt.

Tenminste,
als je een oefening niet uitvoert dan krijg je volgens mij meestal -2
(voor zover ik het weet ;))
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 13-11-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:27

Ik denk niet dat het echt problemen oplevert in de B. Het zou mij waarschijnlijk niet eens zo opvallen. In de L2 krijg je het uiteraard wel moeilijk, dan moet je bijna de hele proef doorzitten.
Ik zou voor de paar kleine stukjes echt geen dispensatie aanvragen en je wordt heus niet laatste door het niet doorzitten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:29

de oefening waarin doorzitten wordt gevraag, voer jij niet uit zoals gevraagd. hier zul je dus minder punten voor krijgen.
een jury zal je niet laten stoppen omdat je niet doorzit in de B

misschien wel handig om contact op te nemen met de knhs of je dispensatie aan kunt vragen. in de hogere klasse zul je namelijk wel meer door moeten zitten.

smurffie

Hiervoor kan je neem ik aan gewoon een dispensatie krijgen, al vraag ik me wel af of de galop dan wel voor de vol te houden is?

Als het is een deel van het punt toch? :
doorzitten en aanspringen in de ... galop.
dan krijg je denk ik -2.

Amiigo

Nee hoor, je krijgt -2 als je verkeerd rijd :)
gewoon even de knhs mailen of bellen! :D
Zie genoeg mensen die niet doorzitten, het zijn maar 2 a 3 onderdelen, dus als je die voor een 5je rijd, en de rest gewoon goed, dan krijg je heus wel een wp! :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

je kunt bij de knhs dispensatie aan vragen ( en dat krijg je dan ook gewoon) sanne voets magook de hele proef lichtrijden en met zweep, omdat ze in het 1e been niet zo veel gevoel heeft.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:30

Ik heb al 5x niet doorgezeten omdat mijn paard zoveel spanning opbouwde dat als ik ging doorzitten dat ik dan helemaal alles kwijt was, het was 5x een andere jury en geen enkele heeft het gezien *D
Dat was wel onderling, in de B.
Je zou anders vooraf ook even naar het hokje kunnen gaan..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:31

Ach joh, als dat alles is wat je niet kunt moet je gewoon lekker starten.
Heb zo vaak het doorzitten overgeslagen, kost je hooguit een punt per onderdeel, maar meestal scheelt het niks omdat het idd niet opvalt.

nikkialex schreef:

Suc6!

Wat een onzin.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:31

Ekeif96 schreef:
Lijkt me dat je -2 krijgt.

Tenminste,
als je een oefening niet uitvoert dan krijg je volgens mij meestal -2
(voor zover ik het weet ;))

Zover ik weet ook, heb vroeger wel eens -2 gescoord (=niet getoond) als pony weigerde achterwaarts te gaan :j
Verder heeft geen invloed op je proef. Voor hogere klassen zou ik wel dispensatie aanvragen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:32

Dit is geen tijdelijk probleem wat ik zo lees dus zou ik dispensantie vragen bij de federatie/knhs.

Wel moet je --volgens mij--gekeurd worden door een arts om die vrijstelling te krijgen maar dat kan je allemaal vragen als je de knhs belt.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:33

nikkialex schreef:

Suc6!

onzin, op 2 punten word je echt geen laatste hoor!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:35

Volgens mij hóef je niet door te zitten in de B als je dat niet wil. En anders kan je dispensatie aanvragen. Een winstpunt zul je er naar mijn mening niet door mis kunnen lopen. Wat je je af moet vragen is of je wel op concours wil zo? In de L1 wordt al meer doorzitten gevraagd en dat doorzitten wordt als je hogerop komt steeds meer gevraagd. Waarom wil je op concours?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:38

ik lees een heleboel onzin hierboven. De officiele regel staat in het reglement, dat ik zo even niet bij de hand heb. Maar het komt hierop neer:

"bij doorzitten waar lichtrijden wordt gevraagd en omgekeerd wordt het oorspronkelijke cijfer voor het onderdeel met 1 punt verminderd."

kortom, als je een 7 voor het aanspringen zou krijgen, maar je gaat niet doorzitten, wordt dat een 6.

veel juryleden zien het niet eens, dus ik zou geen slapende honden wakker maken. Gewoon blijven lichtrijden en grote kans dat er helemaal niet mee gebeurt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:40

TS misschien kun je eens proberen om met een niergordel te gaan rijden,die geeft steun aan je onderrug waardoor je minder pijn ervaart en kunt ontspannen bij het doorzitten.

Paddenpad

Re: B dressuur --> en als ik nu NIET doorzit....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:43

Lielle ik denk dat je het een en ander door elkaar haalt, -1 aftrek is voor het lichtrijden op het verkeerde been.
In de B wordt een halve grote volte doorzitten gevraagd en daarna op het tweede gedeelte behoort men in de galop aan te springen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:45

Helemaal met Lielle eens.

Ik jureer zelf ook en als je doorzit ipv lichtrijd of dus andersom dan krijg je 1 punt minder voor dat onderdeel.
Precies hetzelfde als op het verkeerde been lichtrijden.

Ik denk dat de KNHS hier geen dispensatie voor verleend. Dit is meestal voor mensen die echt een handicap hebben. Ik weet niet in hoeverre jouw rug een handicap is, maar als je hiervoor dispensatie wilt hebben, zal je denk ik een medische keuring moeten ondergaan.
En voor die 2 onderdelen.....

horsiegek

Precies wat Lielle zegt: Geen slapende honden wakker maken!

Het valt eerder op dat je wat stijfjes op je paard aan het doorzitten bent dan dat je lekker doorgaat met lichtrijden, denk ik.

Lielle

nee hoor, ik haal niets door elkaar. Ik zal het reglement er eens bijpakken voor je.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:46

Paddenpad schreef:
Lielle ik denk dat je het een en ander door elkaar haalt, -1 aftrek is voor het lichtrijden op het verkeerde been.
In de B wordt een halve grote volte doorzitten gevraagd en daarna op het tweede gedeelte behoort men in de galop aan te springen.

dus als je die volte voor een 7 rijdt en je zit niet door krijg je dus een 6
Rij je hem voor een 10, krijg je dus een 9

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:47

Setteli schreef:
Helemaal met Lielle eens.

Ik jureer zelf ook en als je doorzit ipv lichtrijd of dus andersom dan krijg je 1 punt minder voor dat onderdeel.
Precies hetzelfde als op het verkeerde been lichtrijden.

Ik denk dat de KNHS hier geen dispensatie voor verleend. Dit is meestal voor mensen die echt een handicap hebben. Ik weet niet in hoeverre jouw rug een handicap is, maar als je hiervoor dispensatie wilt hebben, zal je denk ik een medische keuring moeten ondergaan.
En voor die 2 onderdelen.....

in de b twee onderdelen(per galop).. maar in het L1? en het L2?
Als je aantoonbaar pijn hebt erdoor lijkt het mij dat je er best dispensatie voor zou moeten kunnen krijgen toch?
Laatst bijgewerkt door smurffie op 13-11-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt