Ontzettend veel angst bij mij tijdens parcour

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

Ontzettend veel angst bij mij tijdens parcour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:14

Hoi,

Zonet kom ik weer van het oefenparcour met mijn 4 jarige merrie. Het was haar derde parcour (rond de 70 a 80 cm. Ze heeft nog wel eens het probleem om door mijn buitenhand te lopen en wordt dan sterk en steekt haar hoofd in de lucht. Normaal zouden we dan wel uitkomen voor de sprong maar door de onrust komen we niet mooi uit waardoor we soms rare sprongen krijgen en langs een dubbel lopen.
Dit kan ik in de les goed oplossen en op dezelfde manier doen we dit ook in het parcour.

Maar doordat ik ontzettend veel spanning en onrust heb bij mezelf, lukt het oplossen niet zo goed. We komen niet uit, rare sprongen en soms een weigering. Het paard heeft echter zoveel springvermogen dat ze altijd kan springen. Als ik haar dan toch stil zet en rond laat stappen voel ik mezelf helemaal vol spanning zitten, tintelen en trillen.

Volgende keer ga ik toch maar een stap terug naar 60 cm maar heeft iemand anders nog andere ideeen?

Inspringterrein gaat supergoed en kom ik gewoon altijd goed uit. Ook als het hoger staat (rond de 1 m).
Thuis en op les gaat het dus ook goed.

Tips als "vaker oefenparcour" of "balkjes lopen" heb ik niet zo heel veel aan. Ze is 4 jaar en 1x in de twee weken een oefenparcour is denk ik genoeg als je elke woensdag ook springt en thuis nog eens een keer (ook al is dat niet hoog).
Balkjes lopen gaat ook prima.

Hopelijk hebben jullie de oplossing!! Ik zit er echt even doorheen |(

Ashley5760

Re: Ontzettend veel angst bij mij tijdens parcour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:19

Meer op vreemd terrein rijden. Er zijn veel oefenparcoursen die er staan om te trainen en dua niet het "wedstrijd rondje" maar je gaat gewoon uur in parcours op vreemd terrein rijden. Kijken hoe dat gaat?
Of is je spanning puur omdat het "wedstrijd" is? Tja ik heb altijd zoiets de beste stuurlui staan aan wal en t kan me werkelijk geen hol schelen haha.
Soms heb ik idd ook zenuwen als bv weer eerste keer springen/cross is (dressuur heb ik t nog nooit gehad) maar die zijn weg zo gauw ik de ring in rij en de bel gaat ;). Diep ademhalen en denken zo slecht zal t wel niet aflopen ;). Als je bv 3 noodaprongen hebt gehad en er komt een wat langere lijn ga keer bewust rechtzitten ontspan en haal adem! Desnoods volte, half eroverheen ook al springt hij meestal wel is ook niks en leert het paard ook niet van ;) het is niet voor niets oefenparcours maak daar gebruik van!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:29

Tja lastig hoor... heb net een hele poos tussen de hindernissen gereden. Dat gaat spanningsloos voor mijn gevoel. Hindernis 1 gaat vaak ook nog wel goed maar dan raak ik toch gestrest en zie slecht afstanden daardoor.

Vandaag ook wat vaker overgang terug of volte maar door voltes raakt het paard beetje onzeker waardoor ze gaat weigeren. Dus alsmaar voltes is voor haar geen oplossing.
Ik probeer ook iedere keer een keer adem te halen, rustig te gaan zitten en rustig gaan tellen en kijken maar toch zie ik het gewoon niet meer doordat ik zoooooooooooo zenuwachtig ben.

Ik heb een tijdje valdispert geslikt omdat ik gewoon flauwvalgevoel had. Dit hielp natuurlijk helemaal niet. Prutspul. Ik heb het dus ook bij mijn andere paard gehad.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:51

Als jij zelf te gespannen bent, dan merkt je paard dat. Bedenk om te beginnen voor je zelf dat je springen hartstikke leuk vind. (dat neem ik aan). En dat het goed komt. Haal diep adem en stap met een gerust hart op je paard. Dan gaat het waarschijnlijk beter met de zenuwen. Verder zou ik als ik jou was inderdaad niet veel vaker op parcour gaan. Maar wat je wel kunt doen is het bos ingaan(als het kan? En misschien van te voren boomstammetjes klaarleggen). Op buitenrit hen je geen zorgen aan je hoeft en hoef je even helemaal niks. Dan kun je puur voor de lol springen, dan leer je je paard en jezelf dat springen gewoon leuk is. Dan komt het meestal wel goed. Groetjes en veel plezier!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:56

Bedankt voor je reactie!
Buitenrijden gaat helaas niet bij ons (althans alleen langs drukke wegen en niet door bossen).

Ik snap dat het paard het ook voelt. Ik vind springen heel erg leuk (als het goed gaat ;)) haha. In de auto en op het inspringterein als ik erop zit en spring gaat het goed en ben ik volkomen ontspannen. Pas bij de eerste weigering of overgang terug merk ik dat ik tril als een rietje.

Met mijn vorige paard sprong ik L (totdat ie verkocht werd). Maar dat op de laatste dag had ik teveel zenuwen tijdens parcoursen dat ze zelfs ging staan bij hindernis 1 (tot drie keer toe) en dat ik eruit moest. Daarna weer hindernisje op voorrijterein springen en dat ging weer super.
Ik weet gewoon niet wat ik eraan moet doen.

Ik ben perfectionist en ga dus niet stoppen met springen omdat ik te zenuwachtig ben. Dat perfectionisme speelt ook heel erg mee denk ik.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:03

wendietjuhhh schreef:
Met mijn vorige paard sprong ik L (totdat ie verkocht werd). Maar dat op de laatste dag had ik teveel zenuwen tijdens parcoursen dat ze zelfs ging staan bij hindernis 1 (tot drie keer toe) en dat ik eruit moest. Daarna weer hindernisje op voorrijterein springen en dat ging weer super.
Ik weet gewoon niet wat ik eraan moet doen.

Ik ben perfectionist en ga dus niet stoppen met springen omdat ik te zenuwachtig ben. Dat perfectionisme speelt ook heel erg mee denk ik.

dit is precies het punt waar ik ook een hele tijd mee gezeten heb. Ik wilde mn parcoursen te mooi rijden en op elke hindernis perfect uitkomen.. op het moment dat ik mn afstand dan nie thelemaal zag kreeg ik zelf zoveel zenuwen dat ik helemaal niet meer bleef rijden.

opgelost is dit door thuis met mijn instructeur en op een andere locatie gewoon heel veel parcoursgericht te springen en ook de hoogte wat in te bouwen.. Bij mij was het punt namelijk dat ik bang was als ik niet goed uitkwam dat ik door een hindernis heen zou klappen. Veel parcoursen en met vertrouwen van instructeur in zowel mij als het paard is die helemaal goed gekomen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:13

Herkenbaar! Wat ik heb gedaan is net zo lang oefenparcoursen rijden van 70/80 cm tot ik zelf het vertrouwen had. Volhouden en jezelf blijven vertellen dat je het kunt (en je kunt het, want je hebt immers al L gesprongen!).
Het is al mooi dat je niet je paard de schuld geeft maar het bij jezelf zoekt.

Als je echt wilt investeren zou je misschien zelfs naar een sportpsycholoog kunnen gaan oid? Zag in de P&S dat er deze winter ook weer clinics zijn met dat onderwerp op het federatiecentrum, volgens mij met Rico Schuyers. Misschien kun je je aanmelden als deelnemer?
Ik ken 1 boek daarover, 'That winning feeling' van Jane Savoie, misschien staan daar nog nuttige tips in.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:22

Dat perfectionisme zal inderdaad een groot deel van het probleem zijn. Kennelijk ben jij iemand die elke pas tussen de hindernissen zit te tellen.
Misschien proberen om dat niet te doen? Gewoon je paard het zelf laten uitzoeken? Ik heb de ervaring dat dat heeeel vaak goed gaat.
En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je niet ingrijpt als je aan ziet komen dat je paard totaal niet uitkomt. Maar een deel van de "verantwoording" bij je paard neerleggen en proberen dat perfectioneren een beetje los te laten kan bevrijdend werken.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:12

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben juist niet iemand die constant zit te tellen. Als het niet goed gaat (na een aantal hindernissen dat ik helemaal niet uit kom) probeer ik te wel te tellen. Dit helpt ook niet bij mij.
Het paard zelf op laten lossen vind ik lastig. Soms lukt dit me en maakt ie het voor zichzelf moeilijk waardoor ze wel de volgende hindernis zelf rustiger is. Maar ik hoef maar iets te doen en ze voelt dat aan zodat ze daar gebruik van gaat maken.

Rico Schuyers is afgelopen donderdag geweest!!! Balen zeg, had ik anders wil heen gewild. Ik ga dat in de gaten houden. Het boek kan ik nog niet vinden.

Ik hoef mijn parcoursen niet mooi te rijden. Rij ook nooit op stijl maar voor mezelf.
Het moet alleen wel goed gaan van mij (dus goede afstanden). En dat lukt me dus niet als ik zooooo zenuwachtig ben :(

Ik heb gister ruim 1 m a 1,10 m. gesprongen (in een klein parcourtje). Tja en thuis (in mijn eentje) gaat dit gewoon perfect en kan niet beter.
Het is dus echt wedstrijdstres/faalangst!