Oefenwedstrijd, wat doe je zelf aan en wat voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Oefenwedstrijd, wat doe je zelf aan en wat voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 09:19

Ik heb vanavond een oefenwedstrijd, waarbij wel een jury de proef beoordeelt.Het gaat eropm gewoon de proef van deze maand te rijden en te laten beoordelen. Lijkt me een goede oefening voor mijn paardje, die nog erg gespannen is op wedstrijden en witte hekjes e.d. erg eng vindt.

Nu is het voor mij voor het eerst dat ik aan zoiets meedoe, en nu vraag ik me af.... wat moet ik eigenlijk aan doen vanavond? en mijn paard? Mag ze beenbescherming omhouden? Ik doe geen wedstrijdtenue aan lijkt me.. maar moet ik ook handschoenen dragen (ik heb geen trainings-handschoenen, rij altijd zonder thuis, dan heb ik meer gevoel), maar misschien is dat wel netter?

Oftewel... uhm.. help?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:12

Met mijn jonkies rij ik veel oefendressuur. Voor het paard maakt het echt geen verschil of ze nou wel of niet in wedstrijdtenue lopen hoor. Ik zorg voor een schoon paard, heb mijn tuig en beenbeschermers netjes en heb zelf schone kleding aan. Eigenlijk niet meer dan wanneer ik naar les ga o.i.d. Ik vlecht niet in en ik let niet precies of kleuren wel of niet bij elkaar kloppen. Een oefenwedstrijd is training, en training doe ik in mijn kleding die ik alle dagen draag. Waarom zul je het jezelf moeilijker maken dan wat nodig is?
Het impulsregelement van de KNHS heeft alle kleding hiervoor vrij gegeven, behalve goed passend tuig, rijlaarzen en een cap.

Over het algemeen is het heel wisselend wat je ziet. Er is altijd een grote groep in wedstrijdkleding, een grote groep in gewone kleding, maar ook heel wat de alleen een witte broek en een wit dekje hebben bijvoorbeeld.

Muronia

Re: Oefenwedstrijd, wat doe je zelf aan en wat voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:49

Okey, maar mogen ze dan beenbescherming om houden tijdens het proefje? Ik was van plan om dr gewoon netjes en schoon er op te zetten zonder witte dekjes e.d., maar dat kan natuurlijk wel. Vlechtjes lijken me niet nodig denk ik.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:00

Toch kan je bepaalde dingen die je voor een wedstrijd doet ook doen als oefening.
Paarden merken het toch aan een bepaald ritme handeling dat er wat staat te gebeuren en kan al bepaalde spanningen opleveren.
Dus dingen zoals knotten zal ik weer wel doen.
Mijn vorige hengst wist echt wel als ik met bepaalde dingen aankwam of een dag van te voren anders dan anders hem waste dat er wat ging gebeuren.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:51

Leorah schreef:
Okey, maar mogen ze dan beenbescherming om houden tijdens het proefje? Ik was van plan om dr gewoon netjes en schoon er op te zetten zonder witte dekjes e.d., maar dat kan natuurlijk wel. Vlechtjes lijken me niet nodig denk ik.

Jahoor, beschermers mag je gewoon omhouden!

Barcelano schreef:
Toch kan je bepaalde dingen die je voor een wedstrijd doet ook doen als oefening.
Paarden merken het toch aan een bepaald ritme handeling dat er wat staat te gebeuren en kan al bepaalde spanningen opleveren.
Dus dingen zoals knotten zal ik weer wel doen.
Mijn vorige hengst wist echt wel als ik met bepaalde dingen aankwam of een dag van te voren anders dan anders hem waste dat er wat ging gebeuren.

Hier ben ik het niet mee eens. Diverse paarden die ik op concoursen start, gaan ook zonder wedstrijdvoorbereiding veel mee naar oefenwedstrijden en vreemde tereinen. Of ik nou wel of niet vlecht, ze hebben echt geen benul van wat er komen gaat, ook niet of het springen dressuur, crossen of een simpele les of buitenrit is. Het enige wat ze wel wat doet, is het moment dat ik de trailer voorrij, daar worden een aantal heel enthousiast van, maar meer van het idee dat ze mee mogen, dan dat ze precies weten wat er gaat gebeuren.

HEEL VEEL PLEZIER TROUWENS VANAVOND!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:01

Dan leggen ze toch uiteindelijk ook een link.
En vergeet niet dat jij als mens zich door deze handelingen soms ook al anders kan reageren/zijn.
Al is het minimaal.

Mijn hengst wist ook het verschil tussen ze hoofdstel voor werken of ze showhoofdstel/ dek halster
En ik heb ook zat paarden gezien die die link leggen.

Het voordeel van zo oefen wedstrijd is dat je het paard en jezelf leren leert dat sommigen routines die niet in het dagelijks training voorkomen ook normaal kan worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:04

Ik heb oefenwedstrijden JUIST altijd correct getoiletteerd en gekleed gereden, omdat het tutten vooraf, het in wedstrijdkleding lopen/rijden etc tóch anders voelt. Voor mij hoorde daar dus "het complete plaatje" bij.
Maar het is en blijft oefenen, als jij dat liever in gewone rijkleren ed doet, moet je dat gewoon doen hoor!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:08

Gewoon zoals een echte wedstrijd alles aan en geknot.
En geen beenberacherming (als t om dress gaat) ook bij oefen krijg je hier aftrek voor en moet je ze volgens mij alsnog afdoen (hier tenminste)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:31

nou we zijn weer terug, toch gekozen om normaal gekleed te gaan (dus geen wedstrijdkleding), wel netjes, maar geen poespas zeg maar. Gelukkig dachten de anderen er net zo over, dus we vielen niet op haha. Ben heel blij dat we gegaan zijn, was een hele goede oefening en potver3, was het nu maar een echte wedstrijd! We hadden 188 pnt (L1), dat hebben we nog niet in het echie gepresteerd! Maar was ook terecht, ging netjes. Zondag mogen we weer echt de baan in, dus ben benieuwd!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:06

Hoi!

Zag er echt netjes uit vanavond!
Stadskanaal maar afzeggen, en zaterdag weer in Winschoten starten!

Hihi

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:02

ik lees net dat L1 op zaterdag is.. en stadskanaal is zondag.. dus heb maar even gemaild of er nog een plekje vrij was.. Ben jij daar dan ook toevallig? (ik ben wederom alleen dan, zonder begeleiding namelijk)

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:15

Daar is nog plek hoor.
Mijn moeder regelt dat:).

En ja ik ben er ook dus, doe zelf ook mee :)!
Ben er al voor dat de L1 begint..

Ik kan mn moeder evt. vragen of ze jou als één van de 1e wil plaatsen..?
Dan kan ik je evt. wel helpen/voorlezen:)
Ben zelf ook nog een voorlezer nodig voor zaterdag, dus als je mij dan ook voor zou willen lezen zou dat fijn zijn:D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:23

Als we elkaar kunnen helpen op die manier, heel graag! Ik had al even een mailtje aan de vereniging gestuurd of er nog een plekje was. Leuk!

Jisnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:54

Pas geleden heb ik ook zo'n vraag gesteld over de kleding bij een BB dressuur wedstrijd. Kreeg een paar antwoorden waaruit bleek dat toch de meesten wel officiële wedstrijdkleding dragen. Deze hebben we ondertussen ook compleet.
Zie dat je de wedstrijd al met goed gevolg hebt gereden en dat je vanaf zondag voor het echie gaat. Veel succes :)

(ps mijn topic werd gesloten door mod omdat het allemaal op te zoeken was bij de KHNS, kon het toch niet vinden :o? := )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:01

ik denk dat er wel verschil is tussen een oefenwedstrijd of een bb-dressuurwedstrijd die door de knhs is georganiseerd?

Moet zeggen dat gisteren de meeste zonder wedstrijd tenue reden. Sommige hadden hun paard wel ingevlochten of hadden een wit dekje, maar compleet in tenue heb ik niemand gezien.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:18

Net als bij een echte wedstrijd;) Dan lijkt het wat meer echt, en gaat het bij mij altijd nét iets beter;)

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:46

Ook oefenwedstrijden ga ik me helemaal goed klaarmaken, en de pony's beentjes wassen, invlechten, knotten etc.
Wedstrijd is wedstrijd, ook al is het een oefenwedstrijd. Ik vind gewoon dat netjes gekleed ook veel meer indruk geeft in de ring. Ik blijf dan al veel langer kijken, omdat ik het serieuzer vind lijken.
Maar ach, het is niet verplicht, dus als jij je gewoon met rijkleding wilt starten, dan maakt het ja niet uit :D
Iedereen heeft zijn eigen smaak.
En gefeliciteerd met je punten, jammer zeg dat het niet officieel meetelt. :')