Aaaah!! 2 dagen voor onze eerste springwedstrijd! TIPS??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Aaaah!! 2 dagen voor onze eerste springwedstrijd! TIPS??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 00:08

Heey,

AAAAAAaaaaaaahhh, excuseer mij maar ik ben ZO zenuachtig! Ik heb binnen 2 dagen mijn allereerste springwedstrijd met mijn 4jarige merrie! Ik spring de 50 en de 70, dat is wel niet zo hoog maar ze heeft nog maar maximum 95 cm op enkele hindernis gesprongen en soms weigerd ze die al. Ze stopt zelden (nog maar 1 keer gebeurt) maar ze gooit haar hoofd in de lucht en ik heb geen stuur meer. Heb al met martingal geprobeert maar soms neemt ze nog haar bit vast en trekt ze zich er langs! Soms gaat ze er braaf over, en de laatste tijd meer en meer, maar toch neem ik liever het zekere voor het onzekere. Heeft er iemand tips om een eerste wedstrijd goed te laten verlopen? Of tips tegen de zenuwen? (slaap namelijk dus echt niets voor een dressuurwedstrijd en nu ben ik dus al dubbel zo zenuwachtig)

Naat3

Re: Aaaah!! 2 dagen voor onze eerste springwedstrijd! TIPS??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:09

Nog wachten met een wedstrijd tot je meer controle hebt? Les nemen....

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 00:13

geen optie, duh 8)7 het is binnen 2 dagen. Dat zou gewoon belachelijk zijn. Het is nu niet dat ik in mechelen mee spring he :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:16

Beetje jammer dat je dan al mee gaat doen aan een wedstrijd, ook al is het niet zo hoog.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:18

Tips:
- zorgen dat het tempo zoiezo van jou is, (beetje op de achterhand zitten/verzamelen).
- als je het ff niet meer ziet zitten, draai gwn een volte, en zorg dat het tempo dan weer van jou is.

je hoeft helemaal niet zenuwachtig te zijn:
- want dit is je eerste springwedstrijd met haar
- dit is een leerervaring voor jou en je paard
- ze is waarschijnlijk de jongste van allemaal (goed excuus als je niet wint :))

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 00:21

Candeletta: Dankje :) zal er zeker aan denken :)

mika11: Waarom? >;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:24

Omdat je nog geen stuur hebt met springen, zoals je in je op zei.
Het is zonde als tijdens een wedstrijd je paard daardoor het vertrouwen kwijtraakt,
en je dus daarna nog verder van huis bent.

Maar misschien valt het wel mee :D
Als je eerst de 50 cm doet, en ziet hoe het gaat.
Dan kun je altijd nog beslissen of je de 70 nog gaat springen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 00:29

ja da dacht ik ook al, maar ik moet wel even rechtzetten dat ik niet zei dat ik geen stuur heb. Ik bedoelde dat ze haar hoofd in de lucht gooit, haar bit vast neemt, en dan kan je gewoon niets meer doen. Zelfs mijn leraar heeft er enorm veel moeite mee om haar hoofd neer te houden, anders kan hij er ook niets mee :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:30

Iemand nog tips, het is morgen al en ik ben aan het sterven! gelukkig ken ik mijn parcours al!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:50

martingaal er aan doen. Niet te strak, dan doet de martingaal ook niks als je paard z'n hoofd op normale hoogte houd. Als je paard in een normale ontspannen houding staat moeten de ringetjes van de martingaal tot de keel van het paard komen, dan is de lengte prima.

Probeer gewwoon het grootste gedeelte van het parcours uit draf te doen. Na elke hindernis neem je je paard terug in draf en je draaft ontspannen naar de volgende hindernis. Zo train je de controle over het tempo, omdat je paard zo gaat leren na de hindernis jou te gehoorzamen en terug te komen in het tempo. Ga vooral niet te veel trekken, als je paard in het juiste tempo is, ontspan dan je hand weer. Blijft je paard doordrammen, rij dan een volte of zet hem stil, je bent tenslotte ook aan het trainen.
Belangrijk is dus je paard ontspannen en in een laag tempo door het parcours te laten gaan. Je schiet er niks mee op om hem met het hooft in de lucht en trekkend rond te laten vliegen, want door die spanning ziet hij eigenlijk niet waar hij mee bezig is en leer je hem dus niks.

Succes vandaag!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 23:45

Dank je wel :D Ik moest nu wel al heel vroeg dus heb ik het niet optijd kunnen lezen maar ik zal het zeker voor volgende keren onthouden. BTW: Het ging fantastisch!!!! :D Ik wist niet wat haar overkwam, ik had het gevoel dat ze alles zou springen! De 50 had ze 1 keer geweigerd omdat ik haar er niet goed voor kreeg maar 70+ barage helemaal foutloos. Het leek net alsof ze plots nergens meer bang voor had! Ben zo trots op mijn meisje :D

x__Saartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:52

Super gereden !
Zou zeggen doe zo verder, proficiat.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:16

Dankuuuu!! :D