Hoe zenuwen tijdens proef onder controle houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Hoe zenuwen tijdens proef onder controle houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:05

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen..
Ik ben altijd erg gespannen tijdens de proef. Tijdens het losrijden valt het mee, maar zodra ik de ring in rijd ben ik heel erg gespannen, waardoor ik zelf minder fijn kan rijden en ook mijn paard zich vastzet in zijn lijf.
Ik heb de laatste tijd ook wel een tip in mijn zelfvertrouwen tijdens het rijden moet ik zeggen, ik voel me onzeker over mijn eigen rijden en als ik de anderen uit mijn klasse zie rijden heb ik al de neiging om te draaien omdat ik voor mijn gevoel lang niet zo goed ben als hen.
Door de zenuwen gaan mijn proeven minder goed, dus is wil hier graag vanaf komen :)

Hebben jullie nog goede tips?

_Pleasure_

Re: Hoe zenuwen tijdens proef onder controle houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:09

Ga anders eens een paar keer HC starten, dan id de druk minder groot omdat het nog niet voor het echt is! Verder zou je misschien homeopatische druppels kunnen proberen (als je daar voor open staat)

En eventueel je intructie meevragen om je te steunen, ik probeer ook elke wedstrijd van mijn "pupil" mee te pakken om haat eventueel tips te geven.

Ikzelf zou willen dat ik meer stress had, ik presteer minder omdat ik geen spanning voel en dan te snel denk, het zal wel goed zijn...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:10

Net zo vaak starten totdat het je je neus uitkomt.....dat werkt bij mij in ieder geval prima tegen stress! Als ik te lang wacht met starten, heb ik echt last van stress maar als ik achter elkaar op pad ga, wordt dat steeds beter!

Tevens werkt uit je hoofd rijden erg goed, je moet je dan concentreren op je onderdelen in plaats van op allerlei andere zaken.....

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:31

Ik heb er met dressuur niet last van maar met springen wel. Wat ik wel doe ik van te voren even een paracetemol te nemen.
Met dressuur had ik het vroeger wel maar dat was meer omdat ik bang was om te vallen maar hoe meer je rijd hoe beter het wordt. ;)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:42

daffodil schreef:
Net zo vaak starten totdat het je je neus uitkomt.....dat werkt bij mij in ieder geval prima tegen stress! Als ik te lang wacht met starten, heb ik echt last van stress maar als ik achter elkaar op pad ga, wordt dat steeds beter!

Tevens werkt uit je hoofd rijden erg goed, je moet je dan concentreren op je onderdelen in plaats van op allerlei andere zaken.....

Dat klopt idd, merk ik ook heel erg. Heb ongeveer de hele zomer bijna niet gestart. en een aantal weken geleden weer een keer. Toen was ik weer gewoon zenuwachtig, en dan de paar keer erop, gaat het steeds beter. Nu ik in de ring kom, let ik alleen op mezelf en men pony, en dan voel iik geen zenuwen meer. Dan kun je heerlijk rijden. Vaker starten helpt bij mij ook :D dan wordt het denk ik meer een gewenning.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:41

Paracetamol, werkt dat dan?

Homeopathische druppeltjes, waarkun je dat halen? Gewoon bij de drogist?

Ik heb inderdaad al we een tijdje niet gestart, en ik rijd nu de selecties mee dat heeft nog extra stress en druk. HC rijden of niet maakt niet uit, ik ben bij beiden zenuwachtig.. Ben dan bang dat ik niet goed genoeg ben ofzo, en dan het idee dat mensen me zitten te beoordelen daar krijg ik kriebels van :P

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:43

Ja bij de drogist of bij de apotheek...leer je proef goed, zodat je ook niet nog eens afhankelijk bent van de voorlezer...het komt goed!! Blijven ademen...:D

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:45

Merel,

Lekker vaker gaan starten. Bij mij werd het wel minder naar mate ik vaker weg ging.
Een beetje spanning blijf ik wel houden, maar ik denk dat dat alleen maar goed is.

Enne, je hoeft echt niet zo onzeker te zijn hoor, het gaat echt goed met stip. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:30

daffodil schreef:

Hier idem, ik rij mijn beste wedstrijden als ik zo vaak start dat ik 's ochtends gewoon bijna gapend denk 'gadver, ik had wel een vrije dag gewild nu'.
De druk is dan veel lager, als je er niks van bakt heb je tenslotte binnenkort weer een kans. Bovendien is je paard ook niet snel meer van de kook want die heeft hetzelfde gevoel :+
Wedstrijden waar ik weet dat mensen langs de bakrand staan te kijken, waar veel bekenden komen en 'belangrijke' wedstrijden als selecties kan ik net zo goed van de kalender schrappen, want door de stress rij ik als een complete debiel.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:59

Inderdaad, gewoon veel doen. Bij mij heeft het geholpen om af en toe aan een meerdaags concours mee te doen. De zaterdag was ik nog vreselijk zenuwachtig en de zondag had ik er al niet meer zoveel zin in en was de spanning ook een stuk minder.
Probeer ook niet teveel naar je concurrentie te kijken, vaak denk je dan dat iedereen beter rijdt dan jij, maar dat valt meestal best wel mee.
Ik heb bij de drogist van die pilletjes tegen stressmomenten gehaald. Ik weet niet of ze echt helpen of dat het tussen mn oren zit, maar ik heb wel het idee dat dat een beetje helpt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:57

Dankjewel voor de reacties weer!

De proeven ken ik meestal wel goed, dat scheelt ook stress inderdaad :)

Linda, dankjewel dat is lief!

Haha Urielle herkenbaar, als ik weet dat bekenden komen kijken wordt het helemaal niks :P

Oke, ik ga dus voor pilletjes langs de drogist, en ga kijken of het mogelijk is vaker te starten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:47

O ja, bij mij helpt het dus niet als de druk hoog is maar misschien heb jij er wel wat aan :+
> Bedenk welke omstandigheden jou helpen op concours om goed en ontspannen te kunnen rijden (waar starten, welke mensen mee, hoe lang op voorhand er zijn, wat doe je voor je kunt gaan rijden,..) en zorg dat je die dus realiseert
> Probeer je niet te ergeren aan dingen waar je geen invloed op kunt hebben (mensen langs de kant, mederuiters, welke jury zit er,...) want je hebt dat gewoon niet in de hand. Loslaten dus.
> Richt je bij je afmeten aan succes ook niet op dingen waar je geen invloed op hebt. Misschien heb jij super gereden en geeft de jury je 160 punt, jammer dan. Probeer je te richten op het fijne gevoel dat je paard je kan geven, het secuur doorrijden van de proef, je eigen houding en zit en stel voor jezelf doelen die je wilt bereiken (dus niet of je bij de eerste vijf zit, of je 65% rijdt,.. want dat bepaalt de jury. Maar het rijden van goede overgangen, of de hele proef controle houden over je paard, of hoeken rijden, of je paard goed verzameld houden, of....) zodat je daaraan gaat afmeten of je goed gereden hebt. Als je zelf de controle hebt, brengt dat meer rust dan wanneer je van anderen afhankelijk bent.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:59

Als pilletjes of druppels van de drogist niet helpen, kun je ook nog examenvreespilletjes nemen. Dan voel je de zenuwen niet meer, krijg je meer zelfvertrouwen en dan bouw je het weer af :)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:02

Ga een paar keer schrijven bij een jurylid in je eigen klasse.
Het relativeert enorm, als je een hele ochtend combinaties voorbij ziet komen :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:03

je rijd neem ik aan voor je plezier wedstrijden probeer ervan te genieten. ik had precies hetzelfde probleem als jij. zat weken van te voren al helemaal in de stress met als gevolg trainingen gingen ook voor geen meter. nu gaan genieten van de trainingen en tijdens de proeven blijf ik adem halen. dat scheeld ook enorm veel. ik had de neiging zo verkrampt te gaan zitten en zo zat ik alleen maar mn paard in de weg waardoor hij niet kon lopen. nu zit ik ontspannen. haal adem en geniet van elke proef die ik met hem rij :d

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:22

Hasjam_Poe schreef:
Ga een paar keer schrijven bij een jurylid in je eigen klasse.
Het relativeert enorm, als je een hele ochtend combinaties voorbij ziet komen :)

Dit vind ik inderdaad ook echt een aanrader! Ben wel eens mee geweest schrijven en vooral de klasse waar je zelf in start of 1 klasse hoger mee gaan is een echte aanrader. Je hoort dan toch ook het e.e.a. aan tips van de jury mee die je in je eigen proeven ook weer mee kunt nemen. Bv. zorgen dat je alles netjes voorbereid en afrond, of dat je blijft rijden, of weet ik veel wat. :+

Verder ga ik mee in de tips van Urielle, je zou ook een schriftje kunnen aanmaken van te voren (moet je zelf even kijken hoever van te voren), schrijf je bv. op wat je graag wilt 'bereiken' op die en die wedstrijd, hoe je graag zelf wilt rijden, en dingen waar je geen invloed op hebt dus met rust laten (dat het mooi weer moet zijn bv, of dat je alle ruimte moet hebben met inrijden ik noem maar wat). Maar bv. ik ga proberen deze wedstrijd rustig en ontspannen te rijden, alles goed voorbereid en zorgen dat ik ruim van te voren aanwezig ben zodat ik rustig alles op m'n gemak doe. In de proef wil ik ontspannen kunnen rijden en zoveel mogelijk proberen alles netjes op de letter te doen (bv.). Nou dit kun je zo uitgebreid omschrijven als je zelf wilt, maar denk eraan dingen waar je geen invloed op hebt niet opschrijven!! Vervolgens als je de wedstrijd gereden hebt en weer goed en wel thuis bent, schrijf je een verslagje hoe is het gegaan? Waar had ik iets meer aandacht aan kunnen besteden? Wat voor gevoel had ik na de gereden proef? Wat is juist heel goed gegaan? Vervolgens kun je dus zelf ook plus en min punten halen uit je verslagjes, wat geeft jou een goed gevoel? Hoe houd je dat vast? Etc. etc. ook negatieve ervaringen kun je opschrijven, bv. doordat ik voor mijn gevoel veel te kort had ingereden heb ik in mijn proef ook dit en dat verknald / verpruts / was ik minder geconcentreerd etc.

Heel veel succes! Enne niet proberen op andere te letten (natuurlijk wel rekening houden met elkaar dat je elkaar niet opzettelijk hindert e.d.) of die mensen die staan te kijken, als ze je niet goed genoeg vinden of je niet uit kunnen staan kijken ze maar mooi de andere kant op! :j

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:58

ik heb eens een avond bijgewoond van Rico Schuijs hij was toen uitgenodigt bij het KNHS voor een rondje educatie. Zijn onderwerp was presteren kun je leren. Hij gaf allerlei handige tips hoe je, je zenuwen de baas kunt worden.
Voor mij hielp dit echt onwijs goed en heb sindsdien veel minder wedstrijdspanning!!

Succes ermee!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:10

Ik had ook last van enorme stress voor het starten. Tegenwoordig houd ik goed in mijn hoofd dat je het allemaal voor de hobby doet. Het is geen werk en je hoeft niet te presteren, het is allemaal voor de lol. Als het niet goed gaat, dan weet je wat je kunt verbeteren en als het goed gaat kun je weer verder. Het gaat immers om de individuele prestatie en niet of je eerste tweede of derde wordt (vind ik dan). Meer dan je best kun je niet doen. Meestal kijk ik van tevoren niet naar andere combinaties, daar word ik enorm gestresst van. Dus ik kom vlak voordat ik moet starten zodat ik geen tijd heb om te kijken naar anderen. :D

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:27

Dankjewel voor alle tips weer! Dat schriftje is ook een goed idee! En het schrijven ook wel, misschien zie ik dan in dat niemand perfect rijdt :+

Ik heb vanmiddag weer wedstrijd en ga jullie tips (behalve het schrijven daar is het te laat voor) zeker meenemen!

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:32

Veel succes en vooral plezier! :D

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:34

Dankjewel! :)

2164099

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:49

Ik heb dat ook erg vaak. Vooral een paar minuten voordat ik de ring in moet. Dan word ik gespannen en dat breng je over op je paard.. Ik gebruik nu altijd voordat ik ga losrijden 3druppeltjes Bach Rescue, gewoon bij de drogist verkrijgbaar. En het help! Ik ben nu veel meer ontspannen en dit breng ik over op mijn paard.

'rescue Druppels

• Direct te gebruiken bij innerlijke onrust en/of stresssituaties
• Ontspant en stelt gerust
• Op natuurlijke basis
• Ook geschikt voor kinderen
• Kan gerust langere tijd gebruikt worden
• Kan ook in combinatie met andere middelen worden gebruikt'

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:08

Bij de tuinen heb je zo spray waardoor je wat meer ontspannen bent misschien is dat wat voor je en tevens moet je gewoon denken. Lukt het nu niet dan de volgende keer maar weer