Z starten in 20x40 baan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schimanski

Z starten in 20x40 baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:14

Hallo,

Wie kan mij vertellen of er(en evt welke) verenigingen in Drenthe/Overijssel zijn die toch een Z rubriek uitschrijven ondanks het feit dat ze enkel een 20x40 baan hebben, dus niet voor puntenregistratie?
Sinds kort mag ik Z starten, en om nu wat ervaring op te doen, zonder al te veel stress( ben nog al stressgevoelig, vooral bij promoveren) zou ik die wedstrijden graag willen rijden.
Ben vandaag in Emmercompascum geweest en dat beviel erg goed.

Andere optie zou zijn HC inschrijven, maar wie kan mij vertellen hoe vaak ik HC mag inschrijven?
Alvast bedankt!

Gr Marijke

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:59

HC mag je starten zo vaak je wilt, maar dan mag je dus geen M2 meer starten (of was je al Z gestart, dan is dat niet van toepassing)

Verder ben ik helaas niet bekend in jouw omgeving, maar evengoed zou ik je aanraden 20/60 te gaan starten..Eventueel eerst een paar keer oefen of HC, en daarna gewoon gaan. Beetje afhankelijk van wat voor paard je hebt, zijn de 20/40 proeven echt niet gemakkelijker (eerder moeilijker) en zal je waarschijnlijk opgelucht zijn als je eenmaal 20/60 bent gestart door de extra rust die dat met zich meebrengt. Laat ik het zo zeggen, het paard dat ik nu rijd ging in het M2 regelmatig flink over de zeik omdat ze het gewoon niet kon verwerken en loopt nu in het Z echt heerlijk rustig en geconcentreerd...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:20

Je mag zeker wel HC Z1 starten en daarna nog gewoon officieel M2, Esther. Een HC start wordt niet geregistreerd als zijnde die klasse gestart.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 22:40

Ik ben al een paar x Z gestart, dus M2 starten was al niet aan de orde. Ik vond het gewoon erg moeilijk, en de wedstrijd in emmercompas is mij heel goed bevallen, vandaar. Ook nav wat gesprekjes met mederuiters, kwam ik hier op uit. Er lijkt toch best wat animo te zijn, ook door Z2 ruiters, die op deze manier toch wat kilometers kunnen maken, gewoon als training zeg maar. Plus het feit dat ik nu best een stuk verder moet rijden om te kunnen starten, De klasse Z is nu ook veel eerder vol als voorheen...

Scum

Re: Z starten in 20x40 baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:42

De KNHS zegt dan wel zo mooi dat je nog wel om te oefenen mag starten in een 20/40, maar er zijn ook geen proeven meer in het proevenboekje voor die rubriek.
En de wedstrijden worden ook nergens meer uitgeschreven.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:20

Er zijn nog wel proeven gemaakt voor de 20 x 40 bak, deze staan op http://www.dressuurproeven.nl onder de gewone te rijden proeven. :) Wij waren de betreffende vereniging en we hebben erg veel positieve reacties gehad, we zullen het zeker nogmaals organiseren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:41

Fitzroy schreef:
Je mag zeker wel HC Z1 starten en daarna nog gewoon officieel M2, Esther. Een HC start wordt niet geregistreerd als zijnde die klasse gestart.

Sorry, je hebt gelijk! Weet ook even niet waarom ik dat dacht...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

Je kunt ook in een bak gaan trainen, waar ze een 20x60 bak hebben.
Dat kost minder geld en je traint ook waar je op moet rijden.
Uit ervaring vind ik, dat je de proeven in de 20x40 bak niet kunt vergelijken met die in een 20x60, dus snap niet helemaal waarom iemand daar dan geld aan zou willen uitgeven.

Maar goed ik ben dan ook volledig koos stressloos, dus....

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:14

ik begrijp wel dat je hc wilt starten om zonder de wedstrijdstress even je plekje en je draai te vinden, maar net als anderen hier zou ik je niet aanraden om dat dan in 20X40 te doen. Geeft mee stress omdat het een beetje aan peuteren is in een te kleine baan, en uiteindelijk moet je toch in 20X60.

Ik heb ook de fout gemaakt, na 2,5 niet starten ga ik nu weer beginnen en dacht net als jij bij een bevriende vereniging eens Z te starten en dan HC in 20x40....ik heb er een beetje spijt van, want het is niet fijn rijden en ik steek er niets van op dus ik ben blij als mijn normale proeven eraan komen en mocht ik dan nog willen oefenen, doe ik dat gewoon hc.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:21

Jaffel schreef:
Er zijn nog wel proeven gemaakt voor de 20 x 40 bak, deze staan op http://www.dressuurproeven.nl onder de gewone te rijden proeven. :) Wij waren de betreffende vereniging en we hebben erg veel positieve reacties gehad, we zullen het zeker nogmaals organiseren.

En anders pak je gewoon je oude proevenboekje want het zijn dezelfde proeven als eerst. :)

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:09

Trainen in een 20x60 doe ik al, die heb ik zelf. Het gaat mij er puur om dat ik wat ervaring op kan doen, zonder dat mijn stress het verpest en ik er de lol in ga verliezen. Ik ben nog al iemand die snel tegen iemand opkijkt en me snel laat intimideren.
Daardoor heb ik de neiging om spanning op te bouwen, en dat voelt mijn paard feilloos aan, die daar natuurlijk behoorlijk op reageert...
Heb me al voorgenomen om 3 november naar Rondje Educatie en Instructie te gaan, "Hoe kun je omgaan met (wedstrijd)stress". Wie weet helpt dat ook:-)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:40

Zelf zou ik bij een HC wedstrijd alles hetzelfde houden als bij een 'echte' wedstrijd. Je hebt thuis ook al een 20x60 rijbaan dus waarom dan moeilijk gaan doen en HC in een 20x40 bakje gaan rijden? Als je HC ook in een 20x60 bak rijd dan oefen je ook meteen de juiste proef, net zo makkelijk lijkt mij

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:07

Ik ga helemaal met met dressuurgek! Als je al wedstrijdstress hebt is het misschien juist n goede oefening om het gewoon helemaal hetzelfde te houden als n echt concours en dus voor je eigen HC rijd dan krijg je misschien ook sneller vertrouwen zodat je echt kan gaan starten. Anders is het dadelijk weer zon omschakeling om ipv 20x40 in een 20x60 je proef te rijden!