droes op en stal, dit weekend wedstrijd daar wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

droes op en stal, dit weekend wedstrijd daar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:31

Ik ben er via via achter gekomen dat op de stal waar we dit weekend wedstrijd hebben droes heerst, er is zelfs een paard ingeslapen omdat het naar binnen was geslagen en het paard dit niet aankon.
Maar nu komt het: de wedstrijd gaat nog steeds gewoon door, is ook geen melding gemaakt dat er droes heerst daar.
Zijn hier geen regels voor mbt wedstrijden, heb vroeger ooit op een stal gestaan waar een keer droes was en toen werd alles afgezegd en de verdachte paarden geisoleerd, maar ik weet van deze stal dat die het niet zo nauw nemen allemaal.
Paard waarmee we gaan is niet heel jong dus zal het wel gehad hebben inmiddels denk ik, maar het is toch een risico. Ik twijfel nu wel enorm of we wel moeten gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: droes op en stal, dit weekend wedstrijd daar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:33

Persoonlijk zou ik niet gaan. Vind het ook wel slecht dat de stal in kwestie niet heeft laten weten dat er droes heerst...je weet maar nooit want het is natuurlijk besmettelijk...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:35

Ik zou niet gaan, waarom zul je zo'n risico nemen? Vind het ook raar dat die wedstrijd gewoon doorgaat. Of daar officiele regels voor zijn weet ik niet maar er is vast wel iemand hier die dat wel weet.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:36

Ik zou het niet eens overwegen om daar een wedstrijd te rijden, je eigen paard kan besmet raken, en via jou paard, kan de stal waar hij normaal staat besmetten.
en droes is rot hoor, zeker als het tegen de winter aan loopt, of als het winter is, was vorig jaar bij ons op de manege, was niet leuk als je een verzorg pony had moest je, je helemaal schoonboenen, andere kleren aan, als het kon andere laarzen of schoenen.

nee ik zou het niet doen .

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:37

Word er als er Droes o.i.d heerst de manege of stal in kwestie niet in quarantaine geplaatst?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:40

Dan maar startgeld verschuldigd, maar ik ging echt niet :n

Doorzetter

Ik zou pers. zelf ook niet gaan!

Waar is het als ik vragen mag? Want ik heb dit weekend ook cc

_Noor

Niet gaan hoor!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:41

Lillian__ schreef:
Word er als er Droes o.i.d heerst de manege of stal in kwestie niet in quarantaine geplaatst?

Nee, ik heb hier uitgebreid over gebeld met de KNHS, er zijn alleen regels voor meldplechtige ziektes en daar is droes er geen van.

Wij hadden het een x aantal jaar geleden ook op stal en ik mocht van de KNHS gewoon overal starten.
Ik heb uiteindelijk zelf contact opgenomen met de wedstrijdorganiserende verenigingen en gemeld dat er droes was en dat als ik mijn startgeld niet hoefde te betalen, dat ik dan niet kwam en anders wel. :+ (ging om 80E). Vereniging ging akkoord gelukkig, maar dus geen vaste regels...

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:42

Bij ons hetzelfde 2 weken geleden, wedstrijd ging gewoon door, wij moesten zelf de manege melden dat de stal 200 m naast hun ernstige droes heeft, tot in quarintatine zelfs al een paar dodepaarden.. Alsof ze 't niet wisten.. Nouja, ik ben niet gegaan in ieder geval!

En nu heerst hier weer Rhino ;(

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:43

Doorzetter schreef:

In noordholland, stal ga ik niet openlijk op bokt neerzetten.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:45

Ik zou zelf ook niet gaan als er droes heerst, jammer van je wedstrijd en startgeld maar de gezondheid van je paard gaat toch voor.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:48

Miepie77 schreef:
Doorzetter schreef:

In noordholland, stal ga ik niet openlijk op bokt neerzetten.

Dankjewel. En idd. natuurlijk ook niet de betreffende stal noemen!

fredau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:54

Ik zou idd ook niet gaan, maar wil je wel ff melden waar dit is. Misschien zijn er nog andere ruiters die daar wedstrijd hebben en van niks weten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:56

mensen die omgeving amsterdam-purmerend wonen kunnen me een pB sturen dan zal ik de naam van de stal doorgeven

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:00

@ Raket Vind ik eigenlijk een vorm van chantage wat jij hebt gedaan. Vind ik niet kunnen.

Net als ik het niet vind kunnen dat er niet openlijk wordt gemeld als er ergens droes is. Als ik dat heb gehoord dan meld ik me af van die plaats. En dan moet ik het startgeld maar betalen. Jammer, maar liever startgeld kwijt dan op stal zieke paarden. Omdat ik zo nodig ergens heen moest waar droes heerst.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:03

Vind dat je als staleigenaar de boel op slot moet gooien.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:04

Héél simpel, lekker thuis blijven. ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:11

heb ons net afgemeld, zit me toch niet lekker, want kan het idd mee terug nemen naar stal

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:14

FriesWytske schreef:
@ Raket Vind ik eigenlijk een vorm van chantage wat jij hebt gedaan. Vind ik niet kunnen.

Net als ik het niet vind kunnen dat er niet openlijk wordt gemeld als er ergens droes is. Als ik dat heb gehoord dan meld ik me af van die plaats. En dan moet ik het startgeld maar betalen. Jammer, maar liever startgeld kwijt dan op stal zieke paarden. Omdat ik zo nodig ergens heen moest waar droes heerst.

Ik niet, ik vind 80E veel geld en ik was zo netjes om niet te starten, voor de prijzenschaal maakte het niet uit en er is geen enkele regel (behalve de fatsoensnorm) die zei dat ik dat niet mocht. Het komt misschien anders over, maar het is in goed overleg gedaan.
Ik wilde het netjes oplossen en me fatsoenlijk gedragen, alleen ik vind 80E wel veel geld.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:25

toch blijft het belachelijk, onze paarden zijn veilig nu maar anderen weten van niets en gaan vanavond en morgen gewoon het terrein daar op, heel raar dat hier geen meldingsplicht voor is en dat de stal idd even word geisoleerd voor een tijdje, daar op stal vinden ze het maar een klein risico dus het vermelden niet waard :?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:28

Ik vind het ook belachelijk, heb er lang over gebeld met de KNHS, maar die vinden het geen punt dat je wedstrijden organiseert of overal starten...
Eigen verantwoording zeiden ze...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:29

Ik zou niet gaan en het is besmettelijk. Ik snap deze stallen niet dat ze niets gezegd hadden en of had afgelast. Zeker geldkwestie???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:34

Niet gaan. Maar ben je zeker dat het Droes is? Wilde verhalen over Droes doen al snel de ronde. Als het een officiele wedstrijd is, kun je daar melding van maken bij betreffende instantie die de wedstrijd organiseert.