Hebben jullie een doel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Hebben jullie een doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:15

Hai!

Ik vraag me al een tijdje iets af..:

Sinds kort ben ik ook wedstrijden gaan rijden met m'n Friesje.
Dit wilde ik al erg lang, maar 2 jaar lang niet het juiste paard onder m'n kont gehad.
Ik ben toen gestopt met dat paard en zo'n 4 maanden later ben ik getipt door iemand.
Friesje beviel zo goed dat ik voor de eigenaar ben gaan rijden.

Nu rijd ik dus wedstrijden, en ik heb mijn eerste wedstrijd gereden op 27 augustus in Haulerwijk.
Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar ik had zoiets van: 'Ach, IK heb lekker gereden, ZIJ was lekker ontspannen en we zien wel, het is tenslotte voor ons voor de ervaring dat we wedstrijden rijden'.
Na afloop van de proeven was ik echt super trots op haar.
Ik was dan ook erg blij dat ik de punten op mijn coupons las, 168 en 170.
Iedereen in mijn omgeving zei: 'Aach! Wat jammer! Geen winstpunt!'
Toen ben ik bij mezelf gaan denken:'Maar dat is toch helemaal niet erg? Waar rijd je voor? Rijd je om winstpunten binnen te slepen, of rijd je wedstrijden omdat je het leuk vind en het voor de ervaring is?'

Zoals je bijvoorbeeld in mijn onderschrift kunt lezen, is mijn doel om in de volgende wedstrijden beide proeven in de 170 te rijden, alles wat erboven is, is mooi meegenomen, mochten de punten eronder vallen: jammer dan, dan trainen we toch lekker door totdat het wel lukt?

Daar, op dat zelfde concours hippique in Haulerwijk, zag ik dat bijna iedereen die bij mij in de B reed, teleurgesteld de tent verliet als ze hun coupon(s) terug hadden.
'Maar' 1 winstpunt heeft iemand die vrij hoog in het klassement eindigde.
De meeste hadden geen winstpunt, en toch waren ze enorm teleurgesteld.
Dan denk ik bij mezelf nogmaals:'waar doe je het dan voor? JIJ hebt toch lekker gereden? steek die in je zak!'
Ik denk dat ik blijer zou zijn dat ik lekker had gereden en geen winstpunt dan een winstpunt bij een 'slecht gereden' proef.

Nou is mijn vraag: Ben ik nou serieus de enige die zo denkt? En is dit vreemd? Wordt ik uiteindelijk ook zoals veel andere amazones die ik daar teleurgesteld door die (g)ene winstpunt rond zag lopen?

Alvast bedankt! :D

xAletta

Re: hebben jullie een doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:26

Mijn doel is om uberhaupt een officiele wedstrijd te starten met mn poown :o

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:28

xAletta schreef:
Mijn doel is om uberhaupt een officiele wedstrijd te starten met mn poown :o

Dat snap ik. Dat was 'ooit' ook mijn doel. Maar ik bedoel eigenlijk met wedstrijden.

xAletta

Re: Hebben jullie een doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:29

Dan zou het mijn doel zijn om 2 winstpunten te halen in 1x! *\o/*

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:34

Tsja als ik een wedstrijdje rij doe ik dacht meer voor de ervaring, en gewoon dat je samen beter wordt omdat je weer iets 'overwonnen' hebt :) Dus ik denk er ook wel zo over. Maar ik ben ook helemaal niet zo'n wedstrijdruiter hoor.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:36

Oké, bedankt voor je reactie.
Ik vind het onwijs leuk om wedstrijden te rijden en het lijkt me geweldig hogerop te komen.
Maar ik hoef echt absoluut niet noppes nada elke wedstrijd een aantal winstpunten mee te nemen, het komt wel op me af. Elke wedstrijd is een ervaring rijker.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:47

ik begon vorig jaar juni met een springpaard (6 jaar) die nog geen pas dressuur had gelopen en een half jaar stil had gestaan, ik ging mijn wedstrijd in, en het ging zo lekker, en ik kreeg super commentaar zowel bij de eerste als bij de 2e proef!
ik kreeg mijn punten terug, in totaal 3 winstpunten en 2 prijzen!
dit was geen toeval bleek later...
we zijn nu ruim een jaar verder en ik start M2 dressuur morgen voor de 2e keer, kijken of we een 2e of 3e wp kunnen rijden!
ons beste resultaat was in de L2 212 en 205 punten op 1 dag en 2x eerste!

nu:
ik begon met een idee: we zien waar het schip strandt, ik wilde namelijk gaan springen, nu vind ik de dressuur wel zo leuk! en het blijft gewoon leuk iedere wedstrijd weer!
je wil natuurlijk (als het zo goed gaat) steeds beter, althans ik wel! ik wil mezelf en mijn paard steeds meer verbeteren, steeds meer kunnen en dan is mijn doel/droom om om voor mijn 21e zz-licht te zijn om bij de young riders te mogen rijden en rabotalentenplan :o jaja wat een droom he...? :o

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:12

nou mijn doel is eigelijk een droom , is dat erg??
ik zou graag met een hengst ooit wedstrijden willen starten in het dresuur of springen!!!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:40

mijn doel: volgend jaar het jonge paard wat ik zelf heb ingereden te laten starten op B wedstrijden en kijken waar het schip strand..............ik wil gewoon kijken hoever ik met hem kan komen zolang ik en hij er plezier in houden om het te doen en ik wil voor mezelf het gevoel hebben dat ik "lekker" gereden heb. mijn doel is om in het indoorseizoen 2012 toch minimaal 1 winstpunt te behalen en daar heb ik dan 12 keer de kans voor of zoiets. de toekomst moet uitwijzen of dit ook gaat lukken. als 1 winstpunt gaat lukken zal ik supertrots op hem zijn.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:57

Ooit 5 jaar terug gestart met mijn paard en op de laatste wedstrijd 1 wp gereden. Derna gestopt nu dit jaar weer gestart met het doel voor 2012 minimaal de punten voor het L1 bij mekaar te rijden. Ik stap vaak op met de instelling ik zie wel waar het schip strand, daardoor ontspan ik en kan ik heerlijk rijden. Rij liever gewoon ontspannen zonder wp dan dat ik een wp rij en slecht heb gereden.

Uit wedstrijden is puur voor de ervaring. Zo is mijn outdoor seizoen behoorlijk slecht gegaan hij kende het niet dus voor de ervaring dus meegedaan. In de hoop volgend outdoor seizoen de proef normaal uit te kunnen rijden.

Verder is mijn streefdoel nu het L2 te halen en misschien 1x keer te starten. Ik heb de tijd en het moet leuk zijn voor mij en het paard. Over 2 weken start ik voor het eerst L1 maar verwacht er niks van. Het is immers de 1ste keer. En als ik geen zin heb om te starten dan start ik niet. Ik rij dan liever langer in de klasse door dan dat ik mezelf vast rij.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:01

Als ik al dressuur rij, ben meer van het springen, dan wil ik gewoon dik winst rijden, liefst meerdere winstpunten. Anders kan ik beter thuis blijven trainen, scheelt veel geld.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:54

ik ga proberen binnen 3 in het M te zijn met mijn pony,
want daarna moet ik tussen de paarden starten...
maar ik doe het met alle plezieer!
ik kijk wel hoever we komen, hijzelf is M
ik L onderling, maargoed,
ik blijf bij elke wedstrijd supertrots op hem!
of we nou winnen of niet.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:08

Ik start met het doel om plezier te maken, te genieten en samen lekker te rijden. Bij dressuur blijf je afhankelijk van de jury en daarom wil ik winstpunten niet als doel neer leggen. Bij springen is dat doel vaak wat makkelijker, maar dan nog, soms heb je een balk so be it.

Als ik fijn heb gereden ben ik blij. Heb ik dat niet, vraag ik me af wat ik kan veranderen om het de volgende keer beter te maken.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:12

Ik heb vanmiddag mijn eerste dressuurwedstrijd met mijn paard, mijn doel is om een heerlijke ontspannen proef te rijden en netjes binnen de letters te blijven.

Lukt me dat dan ben ik al super tevreden, rij ik dan nog een winstpunt erbij dan kan mijn dag niet meer stuk...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:34

bedankt voor de reactie's.
Ik merk dat ik dus niet de enige ben die er zo over denkt.
Zijn er nog meer mensen met andere doelen?
Of misschien mensen die mij compleet voor gek verklaren? :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:12

op zich is mijn doel om te bekijken waar ik sta binnen m'n rijden, en om te bekijken of we elke keer zaken kunnen verbetren. lekker rijden en ervaring opdoen vallen daar uiteraard ook onder.
maar.. je betaalt wel flink wat geld aan startgeld, benzinekosten etc, en bent de halve dag kwijt daar.
dan is wel wel zo fijn om af en toe een winstpunt te halen lijkt mij :=

in den beginne met m'n 3 jarige toen ( nu 6 jaar oud), ging het mij ook totaal niet om de winst, maar was ik al blij met een braaf paard.
maar nu zou ik echt niet vrolijk worden als ik na al het trainen/lessen etc op concours ga en twee keer 170 punten haal :=
je doelen moet je wel door de jaren heen bijstellen en af en toe verscherpen
als startpunt zijn je doelen precies zoals ze horen te zijn, maar ik hoop toch wel dat je dit doel over pak hem beet 2 jaar wat hoger hebt, zowel voor jezelf, als voor de (vrijwillige) jury's die de proeven moeten beoordelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:18

Ik begrijp niet zo goed waarom zoveel mensen als doel hebben een bepaald aantal punten of zoveel winstpunten te behalen...Ik vind dat een raar doel. Punten rijden is voor mij een vanzelfsprekend gevolg van het voor elkaar hebben en netjes voorstellen van je paard. Ik heb hele andere doelen...Voorbeelden (verschillende paarden en momenten overigens, gewoon even een greep)
- Paard ontspannen houden en in de ring blijven
- Activiteit behouden tijdens de proef
- Meer buiging behouden in de zijgangen
- Nette en gereden overgangen maken
- Zelf niet gaan klemmen maar ontspannen blijven zitten
- Hoeken doorrijden en oefeningen afwerken

Als ik mijn doel heb behaald, heb ik vaak ook wel een winstpunt. Maar een bepaald aantal punten is nooit mijn doel, omdat dit niet reëel is. Punten liggen namelijk voor een deel buiten je invloedssfeer. Stel je bent fantastisch lekker aan het rijden en je paard krijgt halverwege ineens spanning door iets wat er gebeurt. Je krijgt het redelijk opgelost, bent eigenlijk tevreden over hoe je paard zich nog liet rijden, maar krijgt minder punten dan dat je jezelf als doel hebt gesteld. Ben je dan ineens toch ontevreden? Een doel stellen heeft alleen zin als je het ook kan beïnvloeden.
Of stel je hebt een jury die echt wat lager punt en rijd daardoor iets minder punten dan gemiddeld. Ben je dan minder tevreden, dan wanneer je voor diezelfde proef meer punten had gehad? Dat klopt niet...

Tip voor ts (en wie zich aangesproken voelt) Lees je eens in over de SMART-methode. Kan je heel goed gebruiken bij het wedstrijdrijden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:08

@Lowara:
Ja natuurlijk.
Dat ben ik er denk ik vergeten bij te zetten.
Natuurlijk, als dit doel lukt, ga ik steeds een wat hoger doel voor mezelf, mijn rijden en mijn paard opstellen.

wat betreft Esther's reactie: Ik snap heel goed wat je bedoeld.
En nee, ik zou niet ontevreden zijn, mochten mijn punten een keer lager zijn dan dat ik mijn proef had beoordeeld voor het gevoel.
Als ik lekker heb gereden, is dat toch goed?
Een keer een winstpuntje meepakken is dan natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Bedankt voor de tip.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:27

Nee, je bent niet de enige.
Ik denk wel dat het een soort proces is. Eerst ben je tevreden met een braaf paard, maar als je dat doel gehaald hebt wil je toch winst gaan rijden en als je eenmaal winst haalt wil je meer en een hogere klasse....

Toen ik afgelopen zomer voor het eerst startte met mijn paard was mijn doel om haar rustig en ontspannen de ring door te krijgen (en erin te houden := ) Volgens mij had ik mijn eerste proeven ook iets van 168 en 175 punten en ik was heel trots. Ik kreeg toen ook reacties als 'wat jammer, geen winst' maar daar was ik toen ook helemaal niet mee bezig. Het ging mij om de ervaring en het plezier.
Nadat we een aantal wedstrijden gereden hadden en paard steeds ontspannen en braaf bleef, kregen we vanzelf ons eerste wp. En nu ik dus weet dat we het wel kunnen, wil ik wel meer winstpunten halen! Dat is niet mijn hoofddoel, maar toch wel leuk als je bevestiging krijgt van je eigen gevoel. Maar als dat niet lukt, en ik ben tevreden over hoe het ging ben ik wel blij en niet teleurgesteld.

irisxpieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:13

Ik ga net zo als jij ook voor een fijne proef.. Maar een windstpunt is altijd fijn. Mijn doel is namelijk om 2 x voor mijn 16 in het z2 te komen en dat gaat al best goed maar een fijn gereden proef is altijd fijn !!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:58

Mijn 'doel' is een voor mijn gevoel fijne proef te rijden, wat trouwens betekent dat ik vaak winst heb zonder fijn gevoel en dan is het toch echt heel bloedirritant dat iedereen blij doet voor je winst.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:00

Mijn doel is voor eind dit jaar m'n laatste wp voor de B te halen dan L1 te gaan starten! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:04

Ik rijd wel voor de waardering, winst en om hogerop te komen, want wedstrijd rijden kost bakken vol met geld :$

Wil ik ontspannen fijn thuis rijden, kan ik dat net zo goed thuis in de bak of in het bos doen, dan kost het ook een heel stuk minder ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:06

daar heb je een punt.
Maar ben je dan ontzettend boos en/of teleurgesteld, lukt het een keer niet?
En rijd je bv niet veel liever een fijne proef zonder winst dat een rot proef met winst?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:15

moelly schreef:
daar heb je een punt.
Maar ben je dan ontzettend boos en/of teleurgesteld, lukt het een keer niet?
En rijd je bv niet veel liever een fijne proef zonder winst dat een rot proef met winst?

Weet je wat het is, iedere combinatie loopt een keer een beter en mindere (en zelfs veel mindere) proef!
Boos worden op mijn paard doe ik nooit, want ik ben de chauffeur ;) daarbij is mijn paard jong,
dus terecht dat hij af en toe last heeft van bepaalde spanningen en daardoor soms anders reageert als thuis...

Over fijne proef zonder winst kan ik kort zijn, meestal klopt je eigen gevoel dan niet...loopt je paard fijn, voelt het fijn dan krijg je je punten wel!
Daarbij jury's zitten toch vaak goed met hun oordeel :j Ik heb maar 1 tot 3 x per jaar dat ik een jury tref waar ik mij absoluut niet in kan vinden,
maar procentueel over alle wedstrijden gezien is dat erg weinig en dat zegt dan meer over de kunde of smaak van die jury denk ik dan :P
Maar daar heb je als ruiter toch geen invloed op, je eigen rijden daarintegen wel ;)