Waarom laten ze wedstrijden nu nog doorgaan?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:59

Die droes meldpunt was erg vaag. Iedereen kon maar plaatsen er stonden meldingen bij die echt nergens op sloegen. Op dat moment kan he gewoon een stal werkelijk zijn brood ontnemen niet erg netjes. Ben blij dat dat nu opgelost is. Vond het ook vrij jammer dat Bokt die site sponcerde. Later was het logo weg en ook mijn stalhouder zou stappen tegen die site ondernemen.

Het nadeel van droes is dat het even duurt voordat je weet dat het werkelijk droes is. Het paard wordt vaak eerst verkouden. Op het moment dat je weet dat het droes is is het al te laat.

Stallen die veulens hebben hebben er last van en nu deze zomer met de warmte is het gewoon erger als normaal. Hopelijk wordthet nu even flink koud dan hebben we het weer gehad.

Ik hecht geen waarde aan geruchten maar alleen aan officieel nieuws. De geruchten kwamen van mensen met paarden ivm paardenmensen.

Esme_27 als het werkelijk valt aan te tonen dat het bij ons vandaan kwam prima maar dat is niet het geval. Heb je dat wel werkelijk op papioer dan heb ik het graag. Ik zou ook balen maar ik heb echt wel vertrouwen in de eigenaren van me stal dat ze de boel afzeggen als het werkelijk een probleem was. Helaas kan het namelijk ook van een paard komen wat 1 kilomter verder vandaan komt en bij zich had. Als je paarden tesamen zet heb je altijd de kans dat er virussen overgaan. We zouden dan alle wedstrijden en keuringen voor altijd moeten verbieden om het te voorkomen.

Zover ik weet zijn er geen gevallen meer onder de pensioen paarden end at valt heus wel op bij ons.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:59

Tanneke, volgens mij zie je iets over het hoofd. Zoveel droes is er echt nog niet, alleen in bepaalde (kleine) gebieden. Om dan maar meteen alle wedstrijden te gaan aflassen gaat wel erg ver.
Het valt echt nog wel mee, maar uiteraard moet je wel altijd voorzichtig zijn.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:12

Ik weet wel hoe ernstig droes is/kan zijn Agossie, maar als mensen die droes op stal hebben de stal 'afsluiten' is er in principe voor niemand een groter risico dan wanneer je normaal op concours gaat.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:16

Prisca ik weet ook helemaal niet of het van de zilvia's hoeve vandaan komt. Ik heb daar geen paard met droes gezien. Ik weet wel dat ik als een van de weinige een stal gehuurd heb. Ik weet ook welke mensen nog meer een stal gehuurd hebben, ik zal eens contact met hem opnemen of zij ook droes hebben. Voor hetzelfde geld komt het ergens anders vandaan, zelfs al is er duidelijk droes op de zilvia's hoeve dan nog kan het bij ons ergens anders vandaan komen. Zo hebben mijn tinkermerrie en veulen die daar waren (nog) geen droes. Dit kan volgens de DA komen omdat het veulen nog volzit met anti-stoffen en mijn merrie het misschien al gehad heeft. Maar dat is allemaal "misschien" en wie weet.
Het maakt me ook niet zoveel meer uit waar het vandaan komt, we hebben het toch al. Ik zorg iig wel dat mijn paarden het erf niet meer afkomen.

vind het heel kwalijk maar ook begrijpelijk dat stallen met droes evenementen niet afzeggen. Dat kost heel veel geld en droes is (meestal) niet levensbedreigend.

Ik ben er heel eerlijk in dat wij hier droes hebben, wil zeker niet dat andere paarden het ook krijgen door mij. Maar wij hebben hier op stal ook een wdstrijddraver staan, deze is niet van mij. En deze man rijd nog wel gewoon koersen. Ik vind het schandalig, maar hij luisterd niet.
Nu heeft de draver sinds gisteren verhoging. Daar ben ik echt blij om, want nu kan hij sowieso niet meer koersen.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 17:18

Onze DA heeft het zelf ook gezegd dus, en een DA zal niet vaak zoiets zeggen. Want hij zei dat er in korte tijd VEEL gevallen bij waren gekomen. Niet alleen bij ons in Limburg, maar ook in Groningen, Friesland en alle andere plaatsen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:21

Esme_27 schreef:
Maar wij hebben hier op stal ook een wdstrijddraver staan, deze is niet van mij. En deze man rijd nog wel gewoon koersen. Ik vind het schandalig, maar hij luisterd niet.
Nu heeft de draver sinds gisteren verhoging. Daar ben ik echt blij om, want nu kan hij sowieso niet meer koersen.


Nog steeds verhoging dus, verder geen verschijnselen?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:25

ik heb geen idee. Hij stond vanochtend nog op stal ipv buiten dus misschien had hij vandaag koorts. Heb de eigenaar nog niet gesproken

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:10

droes is er altijd

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:06

Ik woon om de hoek van Houten. *slik*

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 01:01

Onderstaande, lijkt mij, in de omgeving Houten een betrouwbare link:

http://www.merensstamboek.nl/keuring/index.html

Belangrijk gedeelte:

Over een kleine twee weken wordt onze Algemene Keuring gehouden. Wij hadden hiervoor Manege Zilfia’s Hoeve in Houten gereserveerd. Enkele dagen geleden hebben wij gehoord dat op deze manege en in de nabije omgeving droes uitgebroken is. Dat maakt deze locatie ongeschikt voor onze keuring, zeker gezien het grote aantal veulens.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:28

Cleo ik vind dit geen betrouwbare link omdat het niet geschreven is door een DA zolang ik dat niet heb kan en wil ik er niets aan doen. Het klinkt banketstaaf maar de geruchten zijn heel heftig en kloppen niet.

Het is nu nog voornamelijk de omgeving en bij ons nog 1 of 2 griep gevallen vind het dus niet gek dat het verplaatst wordt.

Esmee ben blij dat je dat zegt op een keuring komen veel paarden bij elkaar dus kan iemand het zo meenemen. Zo is het op een of andere manier ook bij ons gekomen. De 3 gevallen (waarvan 1 echt) stonden al lang voor de keuring apart en waren pension paarden. De ene die het had werd ziek en gelijk vermoeden ze droes (was nog dicht) en is toen gelijk weggehaald.

Ik weet zeker dat als het echt flink geheerst had ze echt wel afgesloten hadden. Die mensen weten heel goed waar ze mee bezig zijn alleen wordt er meer gelult dan bevestigt door een DA. Toen ik de tijd van de MKZ hadden ze bij ons op stal ook al een nood plan liggen voor het geval dat de boel dicht ging.

McAirwalker
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:28

Wat betreft de droes op de zilfia's Hoeve in Houten kan ik ook nog wat vertellen. Het heerst daar al zeker vanaf het begin van de zomer en er zijn ook al enkel dieren aan doodgegaan. Het is een beetje een aparte vorm. De 'standaard' droes geeft abcesvorming tussen de kaaktakken en geeft veelal geen problemen. Deze vorm zit tussen de nekwervels en de keelholte. Door pijn gaan de paarden slecht eten en drinken en door zwelling kunnen ze stikken. Verder zegt men altijd dat een paard maar 1 keer in zijn leven droes krijgt, maar ik heb al van meerdere paarden gehoord die zelfs nog maar enkele jaren daarvoor al droes hadden gehad, die het nu weer hadden. Wat betreft officielle mededelingen van een dierenarts: Een dierenarts heeft een beroepsgeheim dus als de eigenaar van een stal/paard niet wil dat het bekend wordt moet hij zijn mond houden. Het is geen aangiftplichtige ziekte zoals vogelpest of Mond en KlauwZeer. Op de Zilfia's Hoeve in Houten zijn de belangen nogal groot (bijna elke week wedstrijden en keuringen) dus de eigenaar zal niet staan te popelen om er iets van mede te delen.
Ook de KNHS wil er niks aan doen want van een vertrouwelijke bron (een andere dierenarts) weet ik dat zij op de hoogte zijn gesteld. Maar nog steeds trekken elke week hele horden paardenwagens naar Houten om de ziekte verde in voornamelijk de omgeving van Utrecht te verspreiden.

Hoera voor de Zilfia's Hoeve.

Misschien is het een idee om een poll te houden voor mensen die een paard hebben/kennen wat in het afgelopen half jaar droes heeft opgelopen na een contact met de Zilfia's Hoeve. Als je de financiele schade daar een van bij elkaar opteld zul je best wel eens van kunnen schrikken. Wat daar verder meegebeurd zien we dan wel weer. OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:32

Zwelgje schreef:
Ik heb er ook nog helemaal niks van gehoord dus ik ben toch benieuwd waar die uitbraken dan zouden moeten zijn.
?


Bij ons (veluwe gelderland) is ook nog geen droes bekend!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:52

Esther schreef:
Droes is geen prettige ziekte, maar als je het paard goed verzorgd en zorgt dat het geen verslagen droes wordt hoef je je niet te veel zorgen te maken. .


Dit is grote onzin.
Bokt heeft vorig jaar een zeer geliefd shetje verloren aan droes. Het beestje was 3, en dus in de bloei van zijn leven, en de eigenaar heeft alles gedaan wat ze kon.
Zoek maar eens op "dribbel" dan kom je vast het een en ander tegen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 08:05

Tanneke"]
[quote="INkie schreef:
ach je kan het toch niet tegen houden! als een paard een virusje onder de leden heeft op een stal waar wedstrijd word gehouden dan kan toevallig je wedstrijd paard het ook krijgen


Daarom zeg ik ook dat ze beter de wedstrijden af kunnen lassen. Want droes is niet zomaar een ziekte. Ze kunnen er aan sterven. En ik neem aan dat de iedereen dat erg vind.
[/quote]

Denk dat het aan de eigenaren van de paarden op een droes-stal is om wijselijk de paarden thuis te houden. Om nou alles meteen af te lasten is ook weer het uiterste.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:53

droes is er altijd, alleen word er de ene keer meer over gesproken dan de andere keer, als een paard het al heeft gehad is er niets aan de hand, heeft een paard het wel al gehad dan loopt deze een risico het is dus in mijn ogen de taak van de eigenaar van het paard hier rekening mee te houden, en niet de wedstrijd organisaties, dan kunnen we om alle virusjes wel wedstrijden plat leggen en dat lijkt me wat overdreven.

op wedstrijd gaan is een eigen risico de organisatie is voor dit soort dingen niet aan sprakelijk omdat jij als wedstrijdrijder besluit om aan wedstrijden deel te nemen, je dient hier dus zelf rekening mee te houden en niet de wedstrijd organisaties, misschien moet je het ook ui hun ogen bekijken als ze om iedere keer dat er droes heerst en rhino of een of andere ander visrus de wedstrijden af moeten lassen lopen ze veel geld mis, waardoor er dadelijk helemaal geen fatsoenlijke wedstrijd meer te rijden is omdat ze het niet kunnen betalen omdat ze te weinig geld hebben.

ik vind het dus de taak van de eigenaar om je paard wel of niet aan wedstrijden deel te laten nemen en dit dus met het risico dat je paard een virus op kan lopen. dit kan altijd gebeuren ook als jij als ruiter op een stal bent geweest waar een virus heerst en dit meeneemt naar je eigen paard of iets dergelijks zo kan je het ook over brengen, moeten we dan met z'n allen nergens meer komen en onze paarden 24 uur per dag op stal houden lijkt me wat overdreven.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:34

stef"]
[quote="Esther schreef:
Droes is geen prettige ziekte, maar als je het paard goed verzorgd en zorgt dat het geen verslagen droes wordt hoef je je niet te veel zorgen te maken. .


Dit is grote onzin.
Bokt heeft vorig jaar een zeer geliefd shetje verloren aan droes. Het beestje was 3, en dus in de bloei van zijn leven, en de eigenaar heeft alles gedaan wat ze kon.
Zoek maar eens op "dribbel" dan kom je vast het een en ander tegen
[/quote]

Uitzonderingen bevestigen de regel. Hiermee wil ik niets goed praten, het is erg genoeg.
Toch ben ik van mening dat je paard beter droes gehad kan hebben op zo jong mogelijke leeftijd, als ze het pas op latere leeftijd krijgen is het veel moeilijker te genezen. Bij ons op stal heeft ook een paard droes gehad een aantal jaren geleden, geen van de andere paarden heeft er last van gehad. Ook het paard niet wat er vast langs stond in de stal.
Als je weet dat er op een stal droes heerst dan zorg je dat je daar niet komt als je niet wil dat je paard besmet wordt, doe je het wel dan neem je dus zelf dat risico. Weet je het niet dan is het ook jouw keuze geweest om ergens heen te gaan met je paard met alle risico's van dien. Je kunt niet alles uitsluiten, zelfs als ze 24 u/dag op stal staan kunnen ze nog vanalles oplopen. Ooit gehoord wat ammoniak uit de mest en urine voor schade aan kan richten aan het luchtwegstelsel bijvoorbeeld.