Wit oornetje: aangesproken door jurylid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Wit oornetje: aangesproken door jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:52

Beste allemaal,

Afgelopen weekend ben ik tijdens wedstrijd aangesproken op de kleur van het oornetje, namelijk wit.
Dit zou te veel de nadruk leggen op de aanleuning.
Mijn reden voor de keuze van wit, mijn paard heeft een zeer grote witte brede bles en witte kin.

Wat denken jullie?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:53

Moet eerlijk bekennen dat ik donkere kleuren vaak mooier vind. Netjes matchen bij het jasje bijvoorbeeld.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:54

Dit heeft volgens mij niets met elkaar te maken.. als jij je aanleuning gewoon goed heb dan vertekend een wit oornetje niet.
Het kan wel extra nadrukkelijk werken misschien als je aanleuning niet goed is.. Maar wit vind ik eigenlijk wel netjes op concours :) wit of zwart

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:55

je moet zelf weten wat voor kleur je opdoet, maar je zou de tip van de jury mee kunnen nemen of niet. Wellicht accentueert de witte kleur heel veel waardoor eventuele fouten in de aanleuning beter zichtbaar zijn

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:56

zelfde vraag als Haan, waarom heb je een oornetje? zoveel insecten zijn er toch niet meer?
de reden van de jury vind ik niet echt geldig, lijkt me dat je als jurylid je nog gewoon op een paard kan concentreren al heeft ie een feestmuts op?

kleinvosje

Re: Wit oornetje: aangesproken door jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:01

Antwoord van een jury! We mogen niet beïnvloed woren door (de kleur van) een oornetje, maar het kan wel de nadruk leggen op eventuele aanleuningsproblemen. Een oornetje in de kleur van het paard, of zwart, heeft dit minder.
Als antwoord op de vraag van Haan en Tammy, sommige paarden zijn echt heel gevoelig voor insecten. Daarnaast kun je een oornetje ook gebruiken om iets minder direct het geluid naar binnen te laten komen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:07

Tammy_ schreef:
zelfde vraag als Haan, waarom heb je een oornetje? zoveel insecten zijn er toch niet meer?

Daar vergis je je nog in denk ik.
Ik reed gisteren gewoon in onze rijbaan en ik was toch flink vliegjes en andere enge gevleugelde beesten aan het happen.
Hier stikt het er dus nog van.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:16

Persoonlijk vind ik het een mode-gril om met een oornetje te rijden. Ineens heeft elk paard last van de vliegjes. Ik rij bijna elke avond thuis en in het weekend altijd in het bos, en heb mijn paarden nog nooit een netje opgedaan tijdens het rijden :+

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:20

Iemand kan het toch ook gewoon mooi vinden? Ik vind het, zeker bij het springen, sjiek uitzien. Baadt het niet schaadt het niet toch?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:28

Bij mijn paard is een oornetje geen porum, maar dat terzijde :D

Ik vind het een goedbedoelde en nuttige tip van deze jury, veel ruiters weten nl niet dat een wit of lichtgekleurd oornetje aanleuningsproblemen accentueert!

Dus of je iets doet met de tip is aan jezelf :)
Ik zou alleen een wit oornetje gebruiken op een schimmel of een paard wat mega stil is in de aanleuning/hoofdhouding.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:28

haan schreef:
Persoonlijk vind ik het een mode-gril om met een oornetje te rijden. Ineens heeft elk paard last van de vliegjes. Ik rij bijna elke avond thuis en in het weekend altijd in het bos, en heb mijn paarden nog nooit een netje opgedaan tijdens het rijden :+

Dat vind ik niet echt een vergelijking...bij mij thuis zitten evengoed vliegen en mugjes als ik 's avonds rijd, maar dan schud ie die maar een keer weg...jammer dan. Ik ga er echter geen proef aan verknallen, vind ik nogal zonde...heb liever dat hij dan met oornetje gewoon zijn hoofd stil houd.

Ik dacht trouwens dat je sowieso alleen een netje mocht gebruiken dat geen afwijkende kleur had (dus donker op een donker paard, wit op een schimmel) maar kan ook niet meer vinden waar ik dat vandaan heb gehaald dus misschien is dat wel helemaal niet zo.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:50

Ik zou zeggen neem de tip mee in je overweging. maak eens een filmpje met dit oornetje en een neutralere kleur, misschien kan je dan zien wat de jury bedoelt. Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:16

Ik vind het een vreemde opmerking. Een goede jury ziet toch wel of de aanleuning in orde is los van de kleur van het oornetje. Dat vind ik net zulke onzin als dat sommige juryleden blijkbaar niet goed kunnen zien of je handen wel stil genoeg zijn als je zwarte handschoenen draagt.

Als het reglementair toegestaan is dan heb je er verder niks over te zeggen. Het is m.i. belangrijker dat je erop let of er een nette proef neergezet wordt.

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:45

ik vind het zelf ook een beetje een vreemde opmerking.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:50

Ik denk dat het meer een goedbedoelde opmerking is :)
Witte oornetjes kunnen inderdaad aanleuningsproblemen nog meer markeren. Het werkt hetzelfde als met witte handschoentjes. Als je onrustige handen hebt valt dat nog meer op met witte handschoentjes. Vandaar dat sommige ruiters ook met zwarte handschoentjes rijden :) Don't shoot me, dat is niet altijd de reden maar wel één van de.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:13

lalunamyo schreef:
Dit heeft volgens mij niets met elkaar te maken.. als jij je aanleuning gewoon goed heb dan vertekend een wit oornetje niet.
Het kan wel extra nadrukkelijk werken misschien als je aanleuning niet goed is.. Maar wit vind ik eigenlijk wel netjes op concours :) wit of zwart

of bruin/donkerblauw, net wat er bij je jasje past :D

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:09

Wim Ernes wees een amazone er laatst tijdens een clinic ook op !
En dat is toch niet de eerste de beste.
Hier ging het om een vos met een wit oornetje.
De aanleuning was hier nogal wiebelig en door de opvallende "witte vlek" aan de voor kant werd dit nog eens geaccentueerd.

Als je aanleuning helemaal in orde is dan is het ook niet zo`n probleem.

Maar waarom het accent er op leggen als iets (nog) niet in orde is ?
Je trekt onbewust de aandacht naar iets.

In het Algemeenwedstrijdregelement staat overigens :
Blz 26 art. 26.7a
Het oornetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluoriserende kleur heeft.
Niet alles is dus toegestaan maar dat was de vraag van de TS niet.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:14

Ik had het dus echt niet door.
Afgelopen weekend gestart met een zwart oornetje en gelijk maar zwarte elastiekjes.
Geen enkel woord erover dus en prima punten gereden.
Ik denk dat er wel wat inzit en men dus gelijk heeft, tenzij je echt een hele stille aanleuning hebt!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:11

Lijkt mij ook goed bedoelt advies van de jury.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:12

mijn dochter reed ook altijd met n oornetje,nooit iets over gezecht,
en de enigste reden was dat de pony iets minder allert is op geluiden van buitenaf
en buiten dat vond ze het inderdaad erg chique staan,mede ook omdat ik het netje opgepimp hebt met diamantjes en de initialen van haar en dr pony,stond erg gaaf

gr patricia

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:57

Ik zou er niets van aantrekken en gwn met een wit oornetje blijven rijden :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:29

Afwijkende kleur? Dat interpreteerde ik altijd als afwijkend van de kleur van de vacht van je paard, of te wel, zo dicht mogelijk de kleur van je paard benaderend. Dat heb ik trouwens zo begrepen. Misschien een FEI-regel? Ik vind het trouwens ook mooier als het de kleur van je paard zoveel mogelijk benaderd. En inderdaad, wit zal zeker de aandacht trekken. Het is bijvoorbeeld toch ook zo dat een paard met 3 of 1 wit been wel eens onregelmatig lijkt. Het trekt de aandacht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:31

Dezelfde kleur als de rijjas vind ik best mooi staan. Maarja, ik ben ook een springruiter.
Overigens zijn die dingen niet alleen handig tegen vliegjes maar ook bij regen en wind zijn ze heel handig. Paard laat zich met een muts op veel makkelijker rijden met slecht weer en blijft fijner in de aanleuning.