hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xromy1997

hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:49

hoi mensen

ik had een vraag mijn verzorgpony is een hengst van 4 jaar en ik wil graag wedstrijden ermee gaan rijden.
Maar laatst hebben we geprobeerd of het lukt met een merrie erbij met het rijden maar dat ging niet zo goed.
Maar op wedstrijden zie je nog best wel vaak hengsten maar hoe wennen die dan aan de merrie's
dus mijn vraag is wat een een goede training ofso om mijn verzorgpony hengst eraan te laten wennen om niet naar elke merrie te gaan

xx

Mir_horses

Re: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:51

Het ligt er helemaal aan of je een hengt-hengst heb. Dus eentje die echt op merrie's gericht is.
De hengsten op de wedstrijd zijn niet zo gefixeerd op merrie's.
Overigens moet je wel een keer Z1 zijn geweest alvorens je met een hengst mag starten, dat is nog wel iets om in je achterhoofd te houden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:51

Ben je zelf al L2 met winstpunten dan? Anders mag je niet eens een hengst uitbrengen op wedstrijd.

Mir_horses schreef:
Overigens moet je wel een keer Z1 zijn geweest alvorens je met een hengst mag starten, dat is nog wel iets om in je achterhoofd te houden.

Z1??? Nee hoor. Slechts L2 met winst. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:53

Training is niet het juiste woord...opvoeding heet dat. Op het moment dat jij met je paard bezig bent, heeft hij zich helemaal niet bezig te houden met andere paarden, dan moet de aandacht bij jou zijn. Als dat niet in orde is, is het erg gevaarlijk om met een hengst tussen andere paarden te rijden. En mocht hij dan toch eens afgeleid raken, dan nog mag het niet in zijn hoofd opkomen om, tegen jouw aanwijzingen in, iets anders te gaan doen zoals achter een merrie aan.

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:01

@Mir_horses en @_Sim_ jah ik ga met een ander paard in de l2 starten dus dat komt wel goed

@_Esther_87_ okej nou we gaan nu telkens met een merrie en de hengst rijden zodat hij een beetje eraan gaat wennen en als dat goed gaat ga ik erop rijden

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:03

roommeid schreef:
@Mir_horses en @_Sim_ jah ik ga met een ander paard in de l2 starten dus dat komt wel goed

@_Esther_87_ okej nou we gaan nu telkens met een merrie en de hengst rijden zodat hij een beetje eraan gaat wennen en als dat goed gaat ga ik erop rijden

Hij moet niet wennen, hij moet luisteren! Als hij 'gewend' is voor zover dat bestaat, wil jij echt niet weten wat je onder je hebt als die merrie in een keer op een dag hengstig is...geloof maar dat je dat niet grappig gaat vinden, dan is je hengst echt niet thuis.

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:09

@_Esther_87_ oke

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:45

Het is ook per hengst verschillend. De één zal langer de tijd moeten krijgen om te "wennen" dan de ander.. Dus, lekker kilometers maken!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:49

Je hengst moet eraan wennen, dus kilometers tussen de andere paarden maken (begin met 1, en dat opbouwen als het goed gaat), en je paard ook echt bezig houden. Ieder rondje hoefslag minimaal 2 figuren rijden, en wees precies op alles wat met het rijden te maken heeft. Pas als je hengst tijd over heeft om met andere dingen bezig te zijn, kan hij de andere paarden opmerken en er iets mee doen..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:50

dit verschilt per paard ik ben er van overtuigt dat het niet zal wennen
mijn shetlanders zijn 2 hengsten de ene is super braaf kan ik zo bij een merrie zetten niks loos
en de ander is net een bom die dan ontploft.
als tip kan ik mee geven dat hij gewoon zijn aandacht bij jou moet houden

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:19

_Sim_ schreef:
Ben je zelf al L2 met winstpunten dan? Anders mag je niet eens een hengst uitbrengen op wedstrijd.

Mir_horses schreef:

Z1??? Nee hoor. Slechts L2 met winst. ;)

ja idd, L2 met winst of L springen met winst

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:22

hij moet leren dat hij tijdens het rijden de aandacht bij jou heeft , dus aan het werk zetten . voor je de keuze gaat maken of je wedstrijd met hem gaat rijden indd veel tussen de andere paarden lessen rijden etc.
en gaat dat goed en je hebt hem in de hand dan zou ik pas wedstrijden gaan rijden ivm veiligheid van jou en andere ruiters en omstanders.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:23

roommeid schreef:
hoi mensen

ik had een vraag mijn verzorgpony is een hengst van 4 jaar en ik wil graag wedstrijden ermee gaan rijden.
Maar laatst hebben we geprobeerd of het lukt met een merrie erbij met het rijden maar dat ging niet zo goed.
Maar op wedstrijden zie je nog best wel vaak hengsten maar hoe wennen die dan aan de merrie's
dus mijn vraag is wat een een goede training ofso om mijn verzorgpony hengst eraan te laten wennen om niet naar elke merrie te gaan

xx

L2+ winst is een maatstaaf.
het betekend niet dat iedereen die dat niveau heeft met een hengst kan omgaan.
Andersom geldt dit ook vaak.

Je moet 200% gefocust zijn op zowel je paard als je omgeving.
Gaat er altijd vanuit dat mensen niet voor je uitkijken...
Het hoeft niet altijd jou fout te zijn, maar er zit zat mensen tussen ,die je gewoon afsnijden....
Niet ieder paard is daar van gediend en als men dan hoort dat het een hengst is.....

Opvoeding is het belangrijkst.
Daarna komt gewenning en Km maken.

Jou zenuwen zullen anders zijn op wedstrijd terrein, sommigen paarden reageren daarop....

Weeg heel goed de voor en nadelen af.
Zorg dat je ten allertijde iemand hebt die kan ingrijpen.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:49

Als onze hengst onder het zadel is , is hij perfect te rijden , ook met merrie's erbij , ook op wedstrijd hij rijd nu M2 .
Als je met hem door stal loopt met hengstenketting en hij ziet een merrie dan is hij niet meer te houden.
Elk paard is natuurlijk anders en ik ken jou paard natuurlijk niet.
Het ligt er ook aan of hij een keer ter dekking gebruikt is

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:52

Hee mensen er heeft laatst iemand erop gereden buiten waar dus ook merries staan ze heeft heb een beetje gecorrigeerd en nu weet ik wat trucjes om hem af te leiden.

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:53

Ja hij is hiervoor weleens als dekhengst gebruikt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:57

Je moet overigens ook 14 zijn, dus nog even geduld.... Daarnaast is het wel verstandig om op eigen terrein tussen de merries te oefenen om hem te leren dat hij OHZ zijn aandacht bij het werk houdt, anders kan dat niet alleen een goede proef kosten, maar ook de nodige ongelukken veroorzaken wanneer er hengstige merrie op concours zijn ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:00

Een hengst is het resultaat van een combinatie uit opvoeding en libido. En normaal doe ik niet aan leeftijdsdiscriminatie, maar een hengst hoort absoluut niet thuis in handen van een 13 jarige, ongeacht niveau van rijden!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:01

Cassidy schreef:
Een hengst is het resultaat van een combinatie uit opvoeding en libido. En normaal doe ik niet aan leeftijdsdiscriminatie, maar een hengst hoort absoluut niet thuis in handen van een 13 jarige!

Ik denk het, jij zegt het :o hoe volwassen ook een 13 jarige is nooit consequent genoeg en heeft niet voldoende overwicht om zo'n jonge hengst correct op te voeden imo

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:04

roommeid schreef:
Ja hij is hiervoor weleens als dekhengst gebruikt

Dan ik het logisch dat hij wat hitserger laat maar zeggen .
Dan heeft smaak een beetje te pakken , dus ik zou maar voorzichtig doen als ik jou was, en ik lees dat je nog maar 13 jaar bent, dan vind ik het nogal onverantwoord om een met een hengst in de buurt van merrie's te komen .. maar dat ik mijn mening.

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:49

ik ga voorlopig ook geen wedstrijd erop rijden ik ga nu oefenen oefenen oefenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:52

Oefenen, oefenen, oefenen gaat het feit niet wegnemen dat bij een hengst, op het moment dat hij een merrie ziet, de hormonen mee gaan spelen en dan heb jij niets, maar dan ook helemaal niets meer in te brengen.
Is het een optie om te vragen of hij geruind mag worden?

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:55

heb ik al gevraagd maar het liefst willen ze hem hengst laten maar ja als het niks word dan maar geen wedstrijden en dan lekker in de wei en bak rijden vindt ik ook niet erg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:56

Ik zou de wedstrijden maar idd uit mijn hoofd zetten, en ik hoop dat er geen aanvaring komt met de hengst. Want ook zonder merrie kan de knop ieder moment bij een hengst omgaan, gaat hij je leiderschap aanvechten en de gevolgen kunnen dodelijk zijn.

Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel of erger nog, een meter onder de graszoden te belanden. Echt geen enkel paard!

Lees onderstaand topic, en alle genoemde links even door.

[OPG] een hengst castreren of hengst laten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:08

ik zou het wedstrijd rijden maar laten voor wat het is, je pony en jij hebben allebei geen ervaring, dat is met een ruin of merrie al lastig, met een hengst word het zelfs gevaarlijk, zeker voor een 13 jarige (bedoel ik niet gemeen).

ik geloof dat je een maand geleden een topic had gestart over wat je moet doen met een wedstrijd, omdat je nog nooit een wedstrijd gereden had? je kan niet zomaar in de L2 starten, je moet eerst in zowel de B als L1 10 winstpunten rijden :) dat gaat niet binnen een paar weken ;) en gezien je nog jong bent en waarschijnlijk nog wel een stukje door gaat groeien, ben ik bang dat als je eenmaal L2 mét een winstpunt (met een ruin of merrie) bent, je te groot bent voor je verzorgpony..