Hoe voor te bereiden op je eerste springwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristie14

Hoe voor te bereiden op je eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 11:26

Hallo,

Ik wil over ruim een maand mee doen
aan een onderlinge springwedstrijd.
Ik heb mijn 6-jarige paard nu vanaf begin mei
en heb nog niet veel met haar gesprongen.
De bedoeling is deze maand veel thuis te oefenen
met springen maar ik heb zelf maar 2 hindernissen staan.
Deze springt hij goed, dat is het probleem niet echt.
Wel is hij vrij zenuwachtig op ander terrein en wil ik
hem goed voorberreiden voor de wedstrijd zodat ik hem niet nog
angstiger maak dan dat hij al is.

Wel zijn we 3x gestart in dressuur en dit gaat steeds beter, hij gaat
steeds beter ontspannen. Nu is mijn vraag hoe dat ik me kan
voorberreiden voor de springwedstrijd? En hoe jullie dat hebben gedaan
met jullie eerste wedstrijd?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:22

Niet.
Een maand is veel te kort om een onervaren paard parcoursklaar te krijgen, tenzij je het professioneel laat doen door een heel handige en rustige ruiter. Veel oefenen vind ik ook geen aanraden, 2 per week springen is meer dan genoeg.

Je kan kiezen, forceer je het bij je paard met als gevolg in het ergste geval dat hij altijd spanning zal houden en misschien helemaal niet meer springt, of geef je hem normaal de tijd en trek je het komende halfjaar uit om hem netjes parcoursklaar te maken en start je in de zomer eens een keer.

Ashley5760

Re: Hoe voor te bereiden op je eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:35

Inderdaad te kort ga maar uit van zeker 3maanden.
Als het thuis perfect! Loopt. Ga dan eens bij iemand anders rijden met 2hindernussen etc als dat goed gaat kun je kijken waar parcourtje opstaat en daar eens heen gaan om te trainen (dus geen oefenwedstrijd!) dan ga je als hij angstig is naar stuk of 3 locaties/parcoursjes (elke week 1) als dat goed gaat en je hebt t idee dat als je komt je de hindernissen meteen kan springennop 80cm (dus meteen parcours rijden ipv alle hindernissen los te behandelen.
Dan kun je eens gaan kijken naar bb rubrieken. Als dat goed gaat kun je keer bb en b achter elkaar rijden en zo kom je in de b.

Je kan het wel in 1 maand proppen maar zeker dat je jezelf dan tegenkomt en dan heb je 0 basis om op terug te vallen. Daarnaast spring 2x in de week en werk de rest aandressuurmatige controle en ontspanning.

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:23

Misschien is het een idee om eerst een keer een oefenpacours of bb springpacours te rijden?
Zo krijg je zelf wat meer vertrouwen dat het goed zal gaan en je paard weet dan wat de bedoeling is.

Bij mijn eerste pacoursen verwachte ik geen resultaten maar gewoon de ring ingaan! Meestal loopt het dan beter af dan als je al gelijk prijzen verwacht. Op het losrij terrein zal ik niet meer dan een paar kruisjes/ stijltjes en dan 2 of 3 oxers rijden. Als je teveel los gaat springen bouwen de meeste paarden alleen maar meer spanning op en doen ze in de ring niets meer. Als je echt helemaal niet zeker bent zou ik gewoon een instructeur mee nemen!

Veel succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:54

Galii schreef:
Misschien is het een idee om eerst een keer een oefenpacours of bb springpacours te rijden?
Zo krijg je zelf wat meer vertrouwen dat het goed zal gaan en je paard weet dan wat de bedoeling is.

Bij mijn eerste pacoursen verwachte ik geen resultaten maar gewoon de ring ingaan! Meestal loopt het dan beter af dan als je al gelijk prijzen verwacht. Op het losrij terrein zal ik niet meer dan een paar kruisjes/ stijltjes en dan 2 of 3 oxers rijden. Als je teveel los gaat springen bouwen de meeste paarden alleen maar meer spanning op en doen ze in de ring niets meer. Als je echt helemaal niet zeker bent zou ik gewoon een instructeur mee nemen!

Veel succes!

Zie openingspost, ze wil onderling gaan starten maar het paard is gewoon niet parcoursklaar....Lijkt me dat jij toch ook niet ineens de ring ingaat met een paard dat nooit meer dan twee hindernissen gesprongen heeft (en nog helemaal niet vaak)?

lisam19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:00

hoi
ik zal het ook niet doen oefen eerst wat meer op andere tereinen en dan aan wedstrijden mee gaan doe
ook zal ik een ouder paard meenemen die wel wat gewend is!!!

succes

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:06

Een ouder paard meenemen waarvoor? :7 Op de trailer heb je er misschien wat aan maar de kans bestaat dat je er daarna alleen maar last van krijgt (naar elkaar gaan schreeuwen ed)

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:15

_Esther_87_ schreef:
Galii schreef:

Veel succes!

Zie openingspost, ze wil onderling gaan starten maar het paard is gewoon niet parcoursklaar....Lijkt me dat jij toch ook niet ineens de ring ingaat met een paard dat nooit meer dan twee hindernissen gesprongen heeft (en nog helemaal niet vaak)?

Ik ben het met je eens! zo te horen is het paard nog te on ervaren.
Ik geef alleen antwoord op het voor bereiden op een springconcour.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 09:36

Wacht eventjes, het paard heeft wel al meerdere BB parcourjes
gelopen met iemand anders. Dus het is niet zo
dat hij alleen twee hindernissen thuis heeft gesprongen.
Verder ben ik al eens met hem naar ander terrein geweest om
daar wat te springen. Misschien kwam het over alsof hij zo
van het land komt wat heeft gesprongen en ik hem zomaar meeneem.
Maar dat is dus niet zo, verder is de wedstrijd waarop ik wil gaan
starten een wedstrijd bij mij in de buurt en ik zal dan 90 cm gaan springen.
De hindernissen zijn ook enkel opgebouwd uit balken en vrijwel geen borden etc.

Ik weet wel wat ik doe, en heb ook een goede instructrice. Verder spring ik ook nooit
meer de 2x in de week en rijd ik de rest dressuurmatig wat hij nu heel goed doet
waardoor ik ook met hem wil gaan springen. Ook denk ik helemaal niet aan
prijzen maar ik wil hem gewoon wat ervaring geven, kijken hoe het zal lopen.
Maar ik wil hem wel zo goed mogelijk voorberreiden en dat was dus ook mijn vraag aan jullie.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:43

kun je niet bij een vereniging gaan lessen zodat je een parcours kunt leren springen?
lijkt me verstandig omdat samen met je paard te oefenen

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:14

Hoe bedoel je bij een vereniging? Dan zou ik eerder ergens een bak af kunnen huren
om daar samen met mijn instructrice heen te gaan,
Dit heb ik ook al een keer gedaan.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:05

Als je thuis een goed parcourtje kan springen, rond een meter kun je gaan.
Maar bereid het goed voor, liever iets te lang wachten dan dat je in het diepe word gegooid!
Verder zou ik eerst een paar keer BB starten of een oefenparcourtje doen op 70/80/90!
Verder lekker veel naar onbekende terreinen gaan!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:09

gewoon lekker doen! De handelspaarden die ik rij gaan ook jong en erg onervaren mee naar oefenparcoursen. We gaan dan wel maar 60 70 cm. En als het niet gaat slaan we de dubbels etc over en maken we alleen wat losse sprongen in het oefenparcours. Officieel zou ik wel even mee wachten, maar er is niks mis spelendewijs je paard een oefen te laten springen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:28

Inderdaad gewoon lekker doen. Het is de oefening die telt. Bekijk het niet als een wedstrijd, maar gewoon als een zeer goede training voor je paard om nieuwe dingen te zien, nieuwe ervaringen op te doen en andere sprongen te leren kennen. Doet het in het parcours gewoon lekker rustig aan, zorg dat je je paard ook de kans geeft om op zijn gemak kennis te maken met alles. Gewoon rustig, zonder dwang, zonder slaan, laag parcourtje. Niets mis mee!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 11:20

Oke, ik zat eerst nog te twijfelen door de reacties.
maar ik ga toch mee doen, stel dat het bij het inrijden totaal niet zou
lukken kan ik er ook voor kiezen alleen een paar rondjes te rijden rond
het parcours, dat is allemaal nooit weg. Mijn instructrice zegt ook
dat ik het gewoon moet proberen want hij is er klaar voor.
Ik heb volgende week de wedstrijd en zal laten weten hoe het is gegaan!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:22

je moet toch een keer beginnen toch! Gewoon als een oefen rijden. Doen wij ook altijd. Paardje lekker de tijd geven om te kijken en te wennen en wat niet gaat sla je lekker over.

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:39

Ik zou hem eerst even goed laten wennen en dat ze minder zenuwachtig word en als de pony gewend is dan gaan beginnen.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:40

Gisteren was dus de grote dag en het ging heel goed!
Ik heb een parcour van 60 cm gesprongen
en nadat ik de eerste hindernis had gesprongen
leek het alsof hij alleen nog maar naar de hindernissen
keek. Ik ben heel blij dat hij het zo goed deed en de volgende
keer willen we een parcour van 80 cm proberen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:49

nou kijk! hartstikke goed! nu rustig gaan opbouwen! Ik ben ook met 60 begonnen toen 80 en toen een meter

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:11

maar als zo'n hindernis niet gaat en je slaat het over, dan weigert hij dus en dan ga je dat niet alsnog proberen maar in plaats daarvan doorrijden naar de volgende?

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:10

ik zou eerst nog wat oefenen en verschillende sprongen maken zoals oxer,stijl,kruisje en als hij dit goed kan gaat het parcours ook wel goed,
super dat het parcours zo goed ging *\o/*

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:38

neem de tijd!
zorg dat je dressuurbasis echt goed is, minimaal L1 en liever eigenlijk pas wanneer je lekker door de L2 komt. En in die tussentijd kun je het beste les nemen. wanneer je dan een tijdje les hebt rustig aan hier en daar wat oefenparcourtjes gaan rijden her en der zodat je paardje gewend raakt aan andere tereinen ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:25

alexandravdl schreef:
maar als zo'n hindernis niet gaat en je slaat het over, dan weigert hij dus en dan ga je dat niet alsnog proberen maar in plaats daarvan doorrijden naar de volgende?

Weigeren is nooit goed, dan blijf ik die hindernis wel aanrijden tot dat hij/zij springt. Ik kies de hindernissen waarvan ik vind dat het paard er aan toe is. (dus wat we tijd ook al gedaan en geoefend hebben) het enige verschil is dat het nu op vreemd terrein is. Maar de soort sprong kent het paard al, dus weigeren accepteer ik niet. Maar ik moet zeggen dat als je goed je been er aan blijft houden dat weigeren bij mij niet zo snel gebeurd. Het tempo lekker voorwaarts houden en niet inhouden op de aanrijlijn. Het is allemaal oefenen dus ik neem daar ook de tijd voor

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:27

suusxloon schreef:
neem de tijd!
zorg dat je dressuurbasis echt goed is, minimaal L1 en liever eigenlijk pas wanneer je lekker door de L2 komt. En in die tussentijd kun je het beste les nemen. wanneer je dan een tijdje les hebt rustig aan hier en daar wat oefenparcourtjes gaan rijden her en der zodat je paardje gewend raakt aan andere tereinen ;)

Mag ik vragen waarom jij vindt dat je L2 gereden moet hebben? Als je 1 winstpunt in de B dressuur hebt mag je namelijk gewoon springen.