Startvolgorde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orlinapaard

Startvolgorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:45

Hoi,

Sinds kort start ik met mijn paardje ook in Nederland en ik vroeg me af hoe de startvolgorde daar wordt bepaald.
Is dit op basis van reeds behaalde winstpunten, op tijdstip van inschrijven, ...?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:13

Volgens mij gewoon op basis van toeval...Net hoe het uitkomt. Misschien dat sommige wedstrijden de inschrijfvolgorde aanhouden maar niet allemaal hoor. Je kan er dus vantevoren niets van op aan hoe laat je moet starten!

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:21

Bedankt voor je snelle antwoord!

Maar wat bedoel je met "op basis van toeval"? Wordt het dan geloot ofzo? Want als de organisatoren het gewoon zelf beslissen, vind ik dat al geen "toeval" meer. Want op die manier zullen de mensen die goed bevriend zijn met de organisatoren betere uren krijgen, lijkt mij. Zorgt dit systeem dan nooit voor spanningen?

Niobe

Re: Startvolgorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:49

Er zijn ook mensen die voorkeurstijden/dagen doorgeven en daar wordt weleens rekening mee gehouden, als dat lukt, naar mijn weten.
Als je dat niet doet, kun je ook niet klagen..
Ik zie niet in waarom dit spanningen op zou kunnen leveren

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:51

En trouwens, wat zijn "betere uren" dan? Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is :P

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:21

Orlinapaard schreef:
Bedankt voor je snelle antwoord!

Maar wat bedoel je met "op basis van toeval"? Wordt het dan geloot ofzo? Want als de organisatoren het gewoon zelf beslissen, vind ik dat al geen "toeval" meer. Want op die manier zullen de mensen die goed bevriend zijn met de organisatoren betere uren krijgen, lijkt mij. Zorgt dit systeem dan nooit voor spanningen?

Wat bedoel je met betere uren? De vereniging zorgt gewoon voor een indeling waarbij ze (is mijn ervaring) zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van de ruiters. Bv als 2 ruiters met 1 trailer komen en graag direct na elkaar willen starten, of juist een behoorlijke ruimte ertussen willen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:15

Met toeval bedoel ik dat het soms wel eens op inschrijving gaat, soms op afstand, soms op vereniging, en soms op alfabet oid. Er is dus geen vast systeem, iedere vereniging kan doen wat hij wil. En inderdaad, wat jij beter vind hoeft ik nog niet prettig te vinden....ik rijd vaak 2 paarden in één rubriek, dan start ik logischerwijs heel vroeg en heel laat in de rubriek...zit ik niets mee hoor. Persoonlijk ben ik zelfs blij om als eerste te mogen starten omdat je dan zeker bent van je starttijd, geen kans op uitvallers of heel erg inlopen van de rubriek, handig vind ik dat! Maarja, ik ben dan ook niet bang dat mijn resultaat (deels) afhankelijk is van mijn starttijd.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:12

Ok, bedankt voor de informatie! Ik vroeg het me gewoon af, omdat er in België een heel duidelijk afgesproken systeem is daarover en ik in de reglementen van de KNHS er niets van over terugvond.

Met betere uren bedoel ik inderdaad dat je genoeg tijd krijgt tussendoor als je meerdere paarden rijdt. En ook dat je bij de laatsten mag starten zodat je niet heel vroeg hoeft op te staan en zodat je minder lang op de uitslag hoeft te wachten. Maar inderdaad, sommigen zullen misschien juist liever als eerste binnenkomen omdat je dan zeker bent van je starttijd. Zo had ik er nog niet over nagedacht.

In België merk ik eerlijk gezegd wel dat je resultaat gedeeltelijk afhangt van je starttijd. Maargoed, in Nederland is dat misschien een minder groot probleem omdat de juryleden daar beter zijn opgeleid. In België hoeven juryleden niet een minimum aantal wedstrijden te jureren per jaar en mag bvb iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten perfect een M2-proef jureren. Je kan dan wel begrijpen dat onze juryleden, over het algemeen, minder goed weten welk niveau ze mogen verwachten in elke klasse. De ruiters die dan als eersten binnenkomen, krijgen dan ook zelden hoge punten omdat de jury dan nog voorzichtiger jureert.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:39

Waarom zou je voorzichtig beginnen met jureren? (ook in NL denkt men dat wel eens).
Stel de eerste is zo goed dat de proef 220 punten waard is. Alleen toch maar leuk als er nog een betere komt.
Dat miniminum aantal x jureren is hier overigens maar 5x dus dat is ook niet zo veel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:42

Vind ik ook zo'n onzin, voorzichtig beginnen. Als je al een tijdje jureert weet je toch wat je wil zien in een proef of een oefening. Of dat nou de eerste of de laatste start is. En het is bij mij al helemaal niet zo dat als iedereen heel slecht is dat ik dan de punten maar wat ophoog (of andersom dat ik wat strenger ben als iedereen heel goed is).

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:19

Ja, klopt, ben ik helemaal mee eens met jullie! Vind dat ook onzin! Maar in de praktijk, toch zeker in België, zie ik dat het zo gebeurt. (Nederland weet ik niet, ben nog maar 1x gestart in Nederland; moest toen als eerste binnen en heb er geen nadelen van ondervonden :Y) ).

De reden is denk ik dat in België de rangschikking van de ruiters heel belangrijk is, en niet de individuele scores. Je rijdt echt tegen elkaar ipv tegen jezelf. Dus als jury moet je eigenlijk niet letten op: vind ik deze ruiter goed genoeg voor deze klasse? Maar: vind ik deze ruiter beter of slechter dan de vorige en hoeveel beter of slechter dan?

Als je dan met de eerste ruiter al heel hoog begint, en je hebt dan blijkbaar het niveau van de klasse verkeerd ingeschat, waardoor alle volgende ruiters eigenlijk nog eens stukken beter zijn, dan kom je in de problemen. Zeker omdat wij grote wedstrijden hebben, van rond de 20 ruiters per proef. (Ik heb het wel eens gehad hoor, dat de helft van mijn startcoupon volstond met 10'en, zodat ik toch maar hoger zou eindigen dan andere ruiters; dat klopt in mijn ogen ook niet meer).

En inderdaad: als je al een tijdje jureert, weet je wat je wil zien in een proef en weet je wat je kan verwachten in een bepaalde klasse, maar dat is net het probleem bij de Belgische juryleden. Wij jureren maar 1x per jaar. Soms zelfs geen enkele keer op een jaar, dus ik vind 5x per jaar wel heel veel!

Maargoed, we wijken wat af van het onderwerp denk ik..

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:54

Lijkt me een vervelende manier van jureren en rijden, op plaatsing. Maar in Nederland worden de lijsten inderdaad op wilekeur ingedeeld, eventueel rekening houdend met voorkeuren van een aantal ruiters.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:49

Beetje een raar systeem in Belgie als ik dat zo lees.

Startvolgorde in NL is gewoon uit de duim gezogen. Misschien dat mensen ivm werk oid vroeg of juist laat willen starten dan kan je dat melden bij secretariaat en dan is het afwachten of ze ook aan het verzoek kunnen voldoen. Maar niet obv je resultaten, sterker nog de mensen van het secretariaat kunnen niet aan je coupon zien wat je resultaten zijn geweest...