al Impuls rijden, of nog te jong ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosShauntay

al Impuls rijden, of nog te jong ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:47

Hallo !
ik had een vraagje over 't rijden van een Impuls (zondergalop) wedstrijd met een jonge pony .
Mijn pony is ongeveer nu 3,5 jaar, en hij is eind Mei 2011 beleerd ,
het rijden gaat echt supergoed, de stap en draf, zijn mooi ontspannen en al goed constant naar beneden ,
maar nu is mijn vraag, of ik al mee kan met een Impuls wedstrijd ? al is het alleen maar voor de ervaring .

Kan ik wel een proef rijden, of beter van niet , wat zeggen jullie ? :o

Afbeelding

oOoKellyoOo

Re: al Impuls rijden, of nog te jong ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:49

ik zou hem eerst even een vakantie gunen als hij vanaf mei onder het zadel is dan zou ik na 2 maanden eerst even nog op de wei gooien en dan herfst winter weer oppakken

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:50

' oke, dat snap ik even niet .
Waarom moet ik 'm nu eerst weer in 't land gooien ?
en opnieuw oppakken ?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:01

Als een paard beleerd wordt vraagt dat natuurlijk heel veel van hem, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Het gebeurt dus dat mensen een paard beleren en als de basis er dan een beetje inzit, geven ze het paard weer rust om alles wat geleerd is goed te verwerken. Of dit echt nodig is zijn de meningen over verdeeld, niet iedereen geeft zijn paard rust na het inrijden. En niet alle paarden worden later moeilijk als je het niet doet.

Om op je vraag terug te komen, 3,5 vind ik persoonlijk ook wel jong om mee op wedstrijd te gaan, maar wellicht 1 keertje een impuls rubriek kan niet heel veel kwaad. Het gaat niet eens zoveer over de moeilijkheidsgraad van de proef, maar het paard zal wellicht meer stress ondervinden van het vervoeren, andere omgeving en andere paarden en het rijden is natuurlijk ook nog niet zo lang vanzelfsprekend.

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:29

@mellis86 , dus jij zegt dat 't voor een keertje wel kan ?
ik twijfel zelf echt nog of ik 't moet doen, want ik wil geen problemen waar hij later iets van over houd, al is die kans natuurlijk klein . :o

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:11

hoi roos, ik ga met thunder ook impuls starten al is hij natuurlijk wel net even iets ouder. thunder hebben we na de basis ook eerst in het land gelaten 4 maanden en daarna opgepakt. ik zou berber vragen of rick er klaar voor is. nu neem ik thunder af en toe al eens mee naar de manege om hem te laten wennen in een andere omgeving.

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:12

@ melanie81 aah wat superleuk he !
Jaa, ik ga 't even vragen ja, ik wil er toch zeker van zijn, dat ik 'm niet overvraag . :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:13

Ik neem aan dat het niet eens mag. Aangezien je met een driejarige pas vanaf oktober B mag starten, vermoed ik dat je ook dan pas Impuls zou mogen starten.

Persoonlijk zie ik er het nut niet van in, als je galop niet voldoende bevestigd is om B te kunnen starten vind ik niet dat je met een paard op wedstrijd moet gaan (en imo gaan veel mensen eerder snel op wedstrijd voor hun eigen ervaring ipv die van het paard maargoed). Ik vind het dus te jong.

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:51

' iedereen bedankt voor de Reacties .
de wedstrijd is onderling, en ik heb veel goede Reacties gehad,dat hij 't makkelijk aankan .
Ik heb nog 2 weken, dus ga groepslessen doen, zodat hij met andere paarden leert, en al is het maar voor de ervaring, ik heb nu een proef zonder galop, en het gaat erom, dat hij alvast leert van de ervaring . Ik doe het vandaar niet, om te kijken of ik hem al kan starten, want ik snap ook wel, dat ik hem zo niet kan/mag starten, maar het gaat om zijn en mijn ervaring op ander terrein .

Iedereen bedankt voor de goede reacties ! :j

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:45

doe je mee in Firdgum?

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:46

@melanie81 Jaaa, jij ook ? :D

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:22

ligt eraan of ik vrij kan krijgen, en of het in de bak daar is. weet jij toevallig ook welke proef er daar verreden wordt? met thunder wil ik de stap/draf proef doen en met edward alles erop en eraan.

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:22

@ melanie gewone proef is 4 ,
maar ik doe dus ook stap draf, weet niet welke !
ik vind 't in ieder geval wel heel spannend, zo met hem voor de eerste keer ! :o

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:14

ik heb morgen les van berber zal haar wel even vragen en nu maar hopen dat ik vrij kan krijgen.........duimen............

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:21

heb vanmorgen te horen gekregen dat ik vrij ben dus ik doe mee

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:41

@melanie aah, wat superleuk, Berber is er dan ook, dus dat is wel leuk !