Regiokampioenschappen anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaKur

Regiokampioenschappen anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:45

Hallo Bokkers,

Wil duidelijk aangeven dat ik hierbij niemand voor de kop wil stoten en dat ik iedere mening waardeer. Wil hierbij alleen een open gezonde discussie openen waarbij iedereen hun eigen mening kan geven en delen. :list:

Naar mijn mening vind ik de Kampioenschappen teveel op 1 wedstrijd wegen. Het moet allemaal op die dag gebeuren en iedereen traint zich daar naar toe. Maar het is en blijft een momentopname. Je moet je maar net 2 dagen van te voren ziek voelen, of beide je dag niet hebben. Naar mijn mening weegt de kampioenschap dus teveel aan 1 dag = 1 resultaat.
Waarom niet n.a.v. de 3 tot 6 selectiewedstrijden de beste drie resultaten aanhouden en daaruit de beste combinaties doorsturen naar de Nederlandse Kampioenschappen? Dat geeft alleen maar aan dat er een goede en constant goed presterende combinatie door mag en niet afhankelijk is van 1 moment. Want een paard is geen machine, maar een levend wezen.

Wat vinden jullie?

Ryanne_

Re: Regiokampioenschappen anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:47

ik ben het wel met je eens! ik heb ook de kampioenschappen gereden in het M springen met me haflinger! en de weken tot maanden ervoor elke wedstrijd weer foutloos.. en daar weigerde ze 2x... maar ze kan het wel.. maar die dag net ff niet...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:48

helemaal mee eens! er komt vaak veel druk op je te liggen als het op die dag moet gebeuren, en bij hoeveel zie je het dan niet fout gaan? en zo komt het voor dat degene die normaal niet 'super' presteren bijv. door mogen naar de hippiade.

alleen ik denk niet dat het voor iedereen mogelijk is alle wedstrijden mee te doen, zeker niet als het in de vakantie valt en er mensen op vakantie zijn.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:48

Mij lijkt het ook een beter idee om meerdere wedstrijden te houden in plaats van het allemaal op één dag te moeten laten zien. Maar gebeurd dit met de selectiewedstrijden niet ook al? Je rijdt meerdere wedstrijden en naar aanleiding daarvan ga je wel of niet door naar de kampioenschappen.
Maar ik zou het zoals jij al zegt denk ik nog fijner vinden als je meerdere keren kunt rijden en dat daaruit dan een kampioen naar voren komt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:50

Het NK is ook 1 wedstrijd, dan moet je het ook laten zien. Ik zie niet in waarom een RK over meerdere keren bepaald moet worden. Op dat moment moet je er staan, zelfde geldt voor een NK. Anders is het eind zoek en hoef je geen kampieonschappen meer te organiseren.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:52

Dniekje: Je rijd zelf toch ook selectiewedstrijden daarvoor? Als men de kans krijgt 3 tot 6 selectiewedstrijden te rijden en daarvan alleen de 3 beste selecties telt is niet iedereen verplicht om echt alle selecties te rijden en tegelijkertijd ook niet afhankelijk van 1 resultaat/prestatie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:54

Zijn alle wedstrijden niet momentopnames? Zoals jij het voorstelt, wil je de RK eigenlijk helemaal overslaan, en gelijk vanuit de selectiewedstrijden het NK rijden, welke dan weer maar 1 wedstrijd is. Komt op hetzelfde neer...
Daarbij, op het NK rij je ook niet maar 1 proef, maar 2. Beoordeeld door 2 juryleden per proef. Als je goed genoeg bent om door te mogen vanuit de RK, moet je ook op een NK kunnen presteren. Ziek worden is dan gewoon pech, maar daar heeft iedereen kans op, ook de grote namen op grote toernooien.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:56

wij hadden ook maar 1 selectie (gelijk kringkampioenschap), ik kwam helaas niet voorbij een stapel witte hekjes, hierdoor mn kans op de regio verspeeld :j ( goed je paard moet er idd maar langs gaan, maar toch is het zuur dat je hierdoor je proef niet hebt kunnen rijden)
ik zou best wat meer selecties voor de kring willen hebben,

Wat betreft het RK, dat is echt een hele grote wedstrijd en lijkt me qua kosten en organisatie moeilijk 3 keer per regio bv te realiseren,
en in principe als er een goede selectie heeft plaatsgevonden, moet je het gewoon op die dag laten zien :j

Irene2

Je moet natuurlijk altijd je paard op het juiste moment fit hebben, of het nu op één of meerdere dagen is. Geluk speelt altijd mee.

Meerder wedstrijden vragen nog meer organisatie; Daarnaast wordt het voor de combinaties wellicht lastiger om kampioenschappen te rijden omdat niet iedereen die dagen kan. (je kunt immers gemakkelijker éen dag dan 3 dagen vrijnemen van je werk of opleiding.) Daar hebben de fulltimers in de paarden weer profeit van, want die kunnen juist wél die meerdere wedstrijden rijden, in tegenstelling tot een amateur. :)

Dniekje

Bij vele kringen worden ook geen selecties verreden, maar komt het ook neer op 1 kampioenschap waar gepresteerd moet worden!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:03

Outdoor heb je volgens mij altijd minimaal 1 keer kring, dan 1 keer RK en dan NK.

Als je ziet dat er nu al geen hond is die wil helpen met wedstrijden, dan kan j niet verlangen dat men tig kring en tig regiowedstrijden kan rijden.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:09

Mijn idee is niet meteen een oplossing maar ging er mij meer om dat bij alleen het RK het resultaat niet teveel weegt op 1 resultaat.
Snap jullie visie op het verhaal ook, hoor :j

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:13

Het is ook een leuke discussie. Ben benieuwd naar meerdere meningen :j

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:16

@ saskiakur: Ik snap je punt wel maar zoals al wordt gezegd zijn er nogal wat struikelpunten
- nk is ook een momentopname
- organiseren van wedstrijden van die omvang kost erg veel geld. Nu staan al niet alle verenigingen erom te springen om een regiokampioenschap te organiseren en dan 3 tot 6 wedstrijden in die omvang. Ik denk dat hier niet aan te beginnen is.
- De afstand: we kunnen misschien niet allemaal telkens flinke afstanden rijden...

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:16

Zou je dan eigenlijk het NK ook niet te veel af moeten laten hangen van 1 dag?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:21

Ik ben het niet met je eens...wij hebben in de kring 5 of 6 selectiewedstrijden, waarvan er dan 3 tellen. Maar ieder jaar opnieuw komt het voor dat bepaalde combinaties heel makkelijk doorstromen naar de Regio, omdat ze in eigen kring gewoon heel makkelijk veel punten rijden. Deze combinaties scoren meestal op de Regio dan ook lager dan normaal en mogen dan niet door naar de Hippiade. Ik vind dus de regio juist een goede selectie...
Ik ben trouwens wel tegen vrije inschrijving op de regio, dan is het geen echt kampioenschap meer vind ik. Maar degene die zich al over meerdere selectiewedstrijden in de kring bewezen hebben, moeten op de regio nou eenmaal laten zien dat ze echt thuishoren op de Hippiade. Maar dan piek je imo niet één dag, maar meerdere, zowel tijdens kringselecties als op de regio.

Meerdere regiowedstrijden houden is simpelweg niet mogelijk. Aangezien je dan ook iedereen uit de regio de mogelijkheid moet geven om te starten word dat een hele massale aangelegenheid, dat gaat organisatorisch gewoon niet lukken. Opzich zou een andere indeling qua kringen me nog niet verkeerd lijken, iets groter. Nu hebben we hier in de kring per klasse tussen de 30 en 60 combi's gok ik, dat zou best wat meer mogen zijn. Maar van daaruit absoluut eerst naar de regio.

Ik snap het momentopname-argument trouwens sowieso niet zo goed. Op het juiste moment pieken, er staan, is juist wat de sport zo moeilijk maakt. En degene die dat voor elkaar heeft, die zijn management en training zo heeft afgestemd om te pieken op het kampioenschap, is imo de terecht winnaar.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:22

Wat bedoel je precies met vrije inschrijving op de regio? :)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:25

In bepaalde klasse, dacht de z en zz springen bij paarden mag je gewoon inschrijven op het kampioenschap zonder hier geselecteerd voor te zijn..Dat zal wel niet op elke regiowedstrijd zo zijn

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:27

Mee eens Esther, dat op het juiste moment er staan is ook een stuk kwaliteit van de ruiter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

SaskiaKur schreef:
Wat bedoel je precies met vrije inschrijving op de regio? :)

Er zijn volgens mij provincies waar je helemaal geen selectieproces hebt voor de regio...dat vind ik dus geen goede zaak, dan kan je je bv inschrijven om regio te rijden als je nog nooit een wp hebt gereden oid...Dan is het geen kampioenschap meer vind ik, maar gewoon een wedstrijd.

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

In Drenthe is het volgens mij gewoon vrije inschrijving, voor alle klassen! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:33

Ik zou het jammer vinden als de RK zou bestaan uit meer selectiewedstrijden. Want juist een kampioenschap op 1 dag geeft extra spanning en maakt de wedstrijd speciaal.

Het is het verschil tussen de Wereldbeker waar iedereen punten bij elkaar moet sprokkelen in verschillende wedstrijden en het Wereldkampioenschap, waar het ook om 1 wedstrijd (4 dagen) gaat.
Ik vind het WK of de Olympische Spelen altijd spannender dan de Wereldbeker om naar te kijken.

In jouw voorstel zou je dus eigenlijk de Regiokampioenschappen kunnen overslaan en de beste van de selectiewedstrijden door sturen naar het NK.

Van mij hoeft het dus niet anders

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:34

Dat wist ik niet :n
Daar zou ik ook geen voorstander van zijn!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:45

Helemaal eens met kleinvosje en _esther_87_
Dit zijn de wedstrijden waar het kaf van de koren gescheiden worden, dus ja, je moet op die ene wedstrijd kunnen pieken. Dat is nou sport, het hangt áltijd van dat ene moment af. Dat geldt voor elke wedstrijd alleen telt deze (voor de meeste dan) zwaarder mee :)
Wedstrijdsport is presteren en er staan op het juiste moment... dus nee vindt het geen goed idee.
Laat maar goed duidelijk zijn wie knalt op het juiste moment! En ziek, zwak en misselijk zijn of je dag niet hebben is pech, dat geld voor alle topsporters, ook wielrenners, voetballers enz.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:46

SaskiaKur schreef:
Dat wist ik niet :n
Daar zou ik ook geen voorstander van zijn!

Nee stom he...heel andere wedstrijd krijg je dan.

Maargoed, het hele systeem is sowieso moeilijk...De eerste selectiewedstrijd dit jaar was in onze kring op 3 april!!! Voor een kampioenschap eind augustus...Imo gaat dat helemaal nergens over. Daarnaast hebben we vooral in de winter enkele selecties met heel weinig losrijruimte of bodems die gewoon bar en barslecht zijn, ook dat komt niet ten goede aan een eerlijke selectie. Ik zou liever zien dat er eens kritischer gekeken word naar de manier van selecteren voor de Regio, dan naar de Regio zelf nu ik er zo over denk. Kringwedstrijden met jury's van buitenaf (heb ooit in 5 selecties 3x dezelfde jury gehad die dus hier uit de kring komt) Nettere terreinen, en een goede verdeling van de wedstrijden over het seizoen.

En wat betreft de huidige situatie, ik geloof dat het verstandig is vantevoren een reservedatum te bepalen voor de regio, zodat deelnemers en vrijwilligers daar rekening mee kunnen houden. Ben bang dat het niet de laatste keer is dat we hiermee te maken krijgen...het lijkt wel iedere zomer natter te worden.