Paard 'waait' met benen, hindert het iets?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Paard 'waait' met benen, hindert het iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 16:41

Hallo,

Ik ben opzoek naar een springpaard en ben vandaag naar een ontzettend leuk paardje wezen kijken. Ik ben helemaal verliefd en alles is ook echt top aan haar, alleen zwaait ze een beetje uit met haar voorbenen in draf. Ze heeft best wel knieachtie (ruig stoer type is het) en het is alleen in de bochten maar ook een beetje als ze rechtdoor gaat. Ze loopt gewoon normaal alleen tikt ze haar hoeven als het ware wat meer naar buiten.

Nu heb ik draf helemaal niet nodig voor de wedstrijden want belangrijkste gang is toch de galop (en wauw wat een galop!), maar ik ben erg benieuwd of dit hindert bij iets anders. Het zijn gewoon haar gangen. De ene been heeft ze het meer (en het andere eigelijk minimaal) maar dat gaat weg als de hoefsmid haar binnenkant wat korter bekapt. Als ik een keer een dressuurwedstrijdje mee wil pakken, komt het dan op het protocol te staan?

Voor de rest heeft ze wel goede hoeven, goede beenstand etc.

Eigenaren zeiden dat dit niks uit maakt en dat het gewoon waaien heet, dat Totilas dit ook een beetje heeft.

Zelf zie ik sommige andere paarden (meestal paarden met een best wel knieactie) ook vaak zo lopen, vooral in bochten, maar ik vraag het me toch af!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:42

Denk niet dat het een groot probleem is, sommige paarden hebben nou eenmaal veel beweging in de schouder.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:44

Ik kan me het niet goed voorstellen, dat 'waaien' met de benen, dus kan je niet vertellen of het normaal is of niet. Anders, als je hem laat keuren, de dierenarts naar vragen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:51

Het heet MAAIEN en komt vooral voor bij paarden die draven met veel knie-actie, zoals de Fries en Iberische paarden.
Bij Iberische paarden heeft het nooit tot vroegtijdig pensioen door slijtage geleid, en die paarden werken tot ver in hun twintsigste in zware dressuur, dus ik geloof persoonlijk niet dat het iets doet.
Er zijn mensen die willen geloven dat het wel voor slijtage zorgt, maar ik heb daar dus nog nooit enig bewijs voor kunnen vinden.

Het hoort in dressuur niet bestraft als het niet de regelmaat van de gangen beïnvloed en dat doet het op zichzelf niet. Een jury die je er wel op aan rekent, is gewoon geen goede jury. "Dressuurgangen" zijn leuk en aardig, maar geen verplichting!!! Er staat nergens iets in het reglement over de beweging van de benen op zich.

Citaat:
Artikel 100
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door
een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel,
ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen
elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
– de ontspanning
– de aanleuning
– de impuls
– het recht gericht zijn van het paard
– de verzameling
Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan volgens de bogen van alle andere lijnen.
De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.
Dankzij steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchlässig).
Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung)
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is gegeworden,
wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’.
Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
– Takt (zuiverheid van de beweging)
– Souplesse/ontspanning/losheid
– Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
– Impuls
– Recht gerichtheid
– Verzameling

Artikel 102 - De gangen van het paard en de beoordelingscriteria.
De kwaliteit van de gangen wordt beoordeeld naar de totaalindruk, zoals genoemd in het ‘scala van de africhting’, wat wil zeggen de regelmaat van de beweging, de ontspanning en de aanleuning, de impuls, het recht gericht zijn en waar gevraagd de verzameling.
De veerkracht van de taktmatige passen, voortkomend uit een soepele rug
en de goed ondergebrachte achterhand, en het vermogen hetzelfde ritme en natuurlijk evenwicht te behouden, ook tijdens en na een overgang van de ene gang in de andere, bevestigt de totaalindruk.

Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-08-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: Paard 'waait' met benen, hindert het iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 16:57

Oké dan heb ik het verkeerd verstaan, maaien dus.

Ik heb er onder het zadel ook echt niks van gemerkt, ze is ook nog nooit kreupel geweest volgens de eigenaren. Fijn dat jury's er mij niet op aan (horen te) rekenen. Dressuurgangen zijn ook geen must voor mij. Ze heeft echt een hele fijne galop, maar mijn moeder was er een beetje bang voor dat dat maaien hindert. Maar dat is dus niet zo, bedankt!

Dan wordt het heel waarschijnlijk deze :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:59

Ik heb voor de duidelijkheid de dingen uit de dressuurreglementen toegevoegd die van toepassing zijn op de gangen.

Overigens zou ik het paard wel laten keuren, want je moet uitsluiten dat het maaien niet komt door ontlasten van een probleem.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:42

Heel erg bedankt voor de dressuurreglementen. Heb het mijn moeder laten lezen en die maakt zich er nu in ieder geval niet meer ongerust over.

Hij wordt inderdaad gekeurd. In ieder geval klinisch, misschien röntgenlogisch ook. Heb mijn vorige pony's wel beide laten keuren klinisch en foto's. Helaas zijn die ongeschikt geraakt door een peesblessure, ook pech..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:45

Idd maakt het voor springen zeker niet uit.
Afhankelijk van hoe de verdere stand is van de benen, als er een afwijking is in de as, dan zou ik er wel even goed over nadenken.
Soms maaien paarden omdat er een as-afwijking is.
Maar zijn de benen mooi recht, dan zie ik geen probleem.

Gaat het om een paard, dan is rontchenologisch keuren geen overbodige luxe.. Lees bokt maar eens goed ;)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:21

idd is dat maaien. mijn paard heeeft dat ook. het ziet er erg lelijk uit, maar ze hebben er in principe geen hinder van. in de bochten waar het maaibeentje aan de binnenkant zit heeft die van mij wat moeite en loopt ze sneller weg over dr buitenschouder, maar dit is zo aan de buitenkant op gelost.

bij mijn paard is dit doorgefokt. zowel vader als moeder had het.

als het verder een leuk paardje is, zou ik zeggen: GEWOON VOOR GAAN *\o/*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:06

Mijn ouders hebben ervoor gekozen haar niet te laten keuren. Hij is vorig jaar nog gekeurd en me ouders hebben de keuringspapieren ofzo zelf gezien.

Dinsdag halen we haar op! :D 7 uur 's ochtend hier weg rijden.. Met trailer toch dik 3 uur rijden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:18

Als het maaien door een afwijking komt, was dat dan wel naar boven gekomen.

Veel succes met je paard. Spannend hè, dat ophalen.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:21

Geryon schreef:
Mijn ouders hebben ervoor gekozen haar niet te laten keuren. Hij is vorig jaar nog gekeurd en me ouders hebben de keuringspapieren ofzo zelf gezien.

Dinsdag halen we haar op! :D 7 uur 's ochtend hier weg rijden.. Met trailer toch dik 3 uur rijden!

Das niet echt handig.... Wie zegt dat dit paard wel een overgevloelligheid/slijtage/ of wat dan ook van dit maai been heeft?
En in een jaar kan erg veel gebeurd zijn voor het zelfde geld is er dus wel wat mis met je paard en lezen we hier oven een maand wat je rechten zijn om zo een paard terug te brengen, geen!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:22

Geryon schreef:

Da's mooi dat hij toen nog gekeurd is, maar dat zegt op zich niks. In een jaar tijd kan er een hoop gebeuren.
Ik zou hem toch echt opnieuw laten keuren.

Edit: ik zie dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:31

Ze is nog nooit kreupel geweest vanaf toen ze haar hadden, en dat is dik een jaar geleden. Ik vertrouw deze mensen hierop want ze waren ook heel eerlijk en vertelden alle negatieve dingen over het paard. (zelfs dingen die ik niet had gezegt als verkoper, onnodige dingen)

Paard terug brengen zou ik sowieso niet doen. Verder betaal ik niks zelf dus heb ik er ook niks over te zeggen. Eigenaren hebben ook buigproef gedaan waar wij bij waren, kleine voltes op zachte en harde enz. (dit doen zij bij hun eigen paarden ook soms, om te checken) Dat is toch wel het belangrijkste in mijn ogen.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:09

Zeg nooit nooit ;)
Maar goed het is jullie beslissing, zelf zou ik adviseren om minimaal klinisch te keuren en bij sportpaarden ook altijd rontgenlogisch!
Maar goed veel plezier er van!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:56

Geryon schreef:

aahh dan is het vast wel goed. en er kan idd veel gebeuren in een jaar, maargoed. dat kan ook eventueel in 1 maand.. risico van het vak vind ik :P . dus ik zeg gefeliciteerd! hahaha. super *\o/*

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:06

Mijn paard maaide ook toen ik hem als 4-jarige kocht. Hij is helemaal goedgekeurd, ook met foto´s. Ik zou wel kritisch zijn op de bodem waar je met hem traint. Dankzij fijne geulen en andere onregelmatigheden heeft hij aan elke knie een blessure gehad. Gelukkig niets blijvend, maar heb hem ruim 4 jaar geleden verhuisd. Hij loopt nu op Agterbergbodem die mooi strak is en nooit meer iets aan de hand geweest met zijn benen. Hij heeft voor wel dubbellips ijzers en de voorkant wordt wat ronder gevijld, tbv het afwikkelen. Nu maait hij alleen nog maar als het weer tijd is voor de hoefsmid :-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:15

Bedankt! Ik kan niet wachten tot dinsdag. Heb een dik half jaar geen paard meer gehad.. Klinkt raar maar ik was toen best depressief, school ging minder, ik deed niks meer enz. Dus ik hoop dat het nu beter gaat als ik weer een paardje heb waaraan ik al mijn tijd en liefde kan besteden!

@ Borg; bedankt voor de info! Fijn dat jouw paard nu geen problemen meer heeft. Onze bak wordt nog gerenoveerd, maar rijden zal ik er niet veel in doen. Dat op andere locaties.

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:50

Maaien is niet erg (naar de buitenkant). Als ze het naar de binnenkant doen (heet iets anders dan maaien, maar dat weet ik zo niet), dan kan het paard zich aantikken en dus verwonden.
Laatst sprak ik een z dressuur jurylid en die gaf aan dat maaien totaal geen probleem is, ook niet als een paard z loopt..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:54

Naar binnen toe heet "scheppen" en gaat vaak gepaard met waggelen.

Je hebt ook nog kruisen en daarbij tikken ze zichzelf ook wel eens aan. Dat gaat gepaard met een smalle borst en nauwe beenstand, scheppen met een brede borst.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:44

Dat maaien kun je zelf ook veel aan verbeteren hoor. Veel rechtrichten, paard op 2 teugels met een gelijke aanleuning en op eigen benen leren lopen. Vaak wordt door deze oefeningen heb paard sterker en kan het maaien ook minder worden. Vergt wel veel tijd.
Succes, leuk dat je nu weer een paard hebt gevonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:53

Niet handig om niet te laten keuren. In een jaar tijd kan veel gebeuren, en als er nu problemen zijn en je wilt je geld terug heb je in je onderzoeksplicht verzaakt en kun je naar je geld fluiten. Verder is het wel handig om je dier in een verzekering te doen, al dan niet uitgebreidde ziektekosten. Een operatie kost zo een paar duizend Euro en niets is erger dan je paard in te moeten laten slapen omdat je het geld niet hebt om hem te laten behandelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:11

Het is inderdaad naar de buitenkant, dus echt maaien.

Dit paardje is ontzettend goed en vriendelijk (in)gereden. Is altijd blijven rijden op basis niveau, met name aan het rechtrichten, het buigen etc. Is altijd gereden op 2 teugels, heeft een fijne aanleuning en loopt goed op eigen benen. Het is een erg fijn paardje! Petje af voor de eigenaar :)

Over geld voor operaties etc. hoef je je geen zorgen te maken, dat is er en dat mag er naartoe. Als je zo een operatie ENZ. niet zou kunnen betalen moet je ook geen paard nemen vind ik.