ervaring onervaren ruiter met ervaren paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje1987

ervaring onervaren ruiter met ervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:20

wie heeft als (destijds) onervaren ruiter ervaring met het uitbrengen van een ervaren paard?
Dus welke ruiter zonder wedstrijd ervaring heeft wel eens een ervaren m/z paard gestart?
Hoe ging jou dit af en hoelang duurde het voordat je de B uit was? Had je het gevoel dat dit sneller was omdat het paard onder iemand anders al hoog gelopen heeft?

ben benieuwd!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:23

Ik was 12 toen ik een dubbel Z2 pony te rijden kreeg. Ik kwam van de manege af en had dus eigenlijk 0,0 ervaring.
Ik heb hem eerst een jaar thuis gereden (3 dagen in de week) en heb er daarna een half jaar over gedaan om hem door de B te rijden (trainde toen wel dagelijks). De B was voor ons ook de moeilijkste klasse, ik moest doorkrijgen hoe je 'echt' moet paardrijden, ipv alleen meehobbelen zoals op de manege. Toen we de B uitwaren vlogen we de rest van klasses door. :) Het is een kwestie van basis doorkrijgen en dan gaan de 'knopjes' vanzelf. (Met een braaf beestje dat altijd correct is gereden dan tenminste..)

Equimotion

Re: ervaring onervaren ruiter met ervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:04

Iedereen zou zo moeten beginnen. Al is niet elk paard dat Z2+ loopt ook een fijn gereden leerpaard, maar dat terzijde. Het zou wel een hoop in de prak gereden paarden schelen als mensen op een goed leerpaard zouden leren aanvoelen wat een goede aanleuning en verbinding is, hoe een goedgaand paard hoort te gaan.

Het is niet voor niets dat ze in Engeland zeggen "green and green = black & blue" ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:10

Zowel mijn dochter als ikzelf rijden een echt leerpaard. Beiden hebben op hoog niveau gelopen. We leren er ontzettend veel van maar het is zeker niet zo dat je met zo'n paard eventjes gauw de klassen doorloopt. Zelfs niet als je niet geheel onervaren bent. Vaak zijn deze paarden iets minder simpel van karakter, wat heter en eerder van hun stuk gebracht als je zelf onrustig bent of verkeerde hulpen geeft. En Christine heeft helemaal gelijk de basis moet je zowiezo eerst echt onder de knie krijgen ook met zo'n paard.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:44

Ik heb als 12-jarige een M2-pony te rijden gekregen. Aan het begin waren er weleens wat communicatie fouten; ik wilde afwenden en hij zette de travers in. :+
Maar ik heb er zooveeel aan gehad! Ik kwam van de manege voordat ik hem ging rijden, en hij heeft me echt super bijgeschoold. :j
We hebben eerst heerlijk rondgehupst in de bak, gewoon lol maken, na 2,5 jaar zijn we gestart en de B doorgevlogen. De andere klasses gingen ook vrij soepel.
Pas in het M2 ging het wat moeizamer, maar dat had deels ook te maken mijn zijn leeftijd (21) en het feit dat hij heel 'normaal' bewoog en niet echt extra beweging had (wat je vanaf die klasse wel nodig hebt).
Toch reden we ook in die klasse nog wel eens een winstpuntje. De Z1 heb ik niet meer geprobeerd (ivm overstap paarden) en ik vond dat hij hard genoeg had gewerkt. :)
Ik raad iedere onervaren ruiter aan met een ervaren paard (M/Z) te beginnen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:23

Ik reed voornamelijk jonge paarden en was L dressuur, toen ik mn huidige paard mocht rijden. Moeilijk paard,maar de oefeningen zaten er goed op,dus binnen een jaar reed ik Z. Qua oefeningen aanleren was het super handig,maar hij was me ook vaak voor, en kende de Z proeven zowat uit zn hoofd en besloot dan in t L na t B afwenden ( en E rechterhand) travers te gaan lopen oid :D

Je kunt misschien sneller over,omdat ie de oefeningen al kent, maar het helpt je niet om te kunnen wisselen en appuyeren als je L rijdt, dus de opmerkingen van: ja,simpel,je hebt een Z-paard, zijn vaak wat overtrokken.

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 19:49

Ok, we zullen zien hoe het mij afgaat.. Ben in ieder geval benieuwd. Eerst maar aan het paard wennen.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:14

Denk dat dit heel erg aan het betreffende paard, en de combinatie, ligt. Dat een paard Z heeft gelopen of nog loopt wil niet zeggen dat het een makkelijk paard is, en dat je er zo mee weg rijdt.
Veel succes in de wedstrijden iig!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:37

Na twee jaar rijervaring op manegepony's kreeg ik een Z dressuurpony. Heb er ontzettend veel van geleerd en heb dan ook de B uitgereden in 3 wedstrijden, toen ik 12 was. Eerste wedstrijd gelijk 3 winstpunten.

Mijn ervaring ermee is dus helemaal top! Iedereen zou het moeten ervaren :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:14

Ik heb aanstaande zaterdag mijn eerste officiële B-dressuur wedstrijd met mijn paard wat enorm veel wedstrijdervaring op zak heeft (Z+). En ik verwacht er niks van, paard is er absoluut niet een waar je zomaar opstapt en mee wegrijdt en al zeker niet in een "spannende" situatie (dan loopt ze ineens letterlijk met mij ipv dat ik aan het roer sta, spectaculair hoor zo'n passage of uitgestrekte draf maar niet als er gewoon arbeidsdraf gevraagd wordt en al helemaal niet als je de ring uitvliegt :)) ). Maar ik ben benieuwd, zal wel laten weten hoe het uitpakt :D

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 21:41

ok, ben benieuwd!
Veel succes gewenst!

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:07

Ik ben begonnen op de pony van mijn zus me zus reed er Z2 mee en kon dus niet meer verder (is een e-pony ) ik ben hem in februari gaan rijden en in april was de eerste wedstrijd reed toen 5 dagen in de week op hem. we zijn de b in 1 seizoen doorgekomen en nu 2 jaar later rijden we M1 met 7 winstpunten (ik moet wel zeggen dat het geen automaatje is. indoor moet je er echt op werken omdat die dan best bang is )
Nu heb ik ook nog een jonge pony gekregen en deze zijn me zus en ik nu aan het opleiden omdat ik van flash(z2 pony) veel leer kan ik dat weer overbrengen op de jonge. met die rij ik nu L1 dus ik vind dat het best veel voordelen heeft om op een ervaren pony te beginnen omdat jij van deze pony weer veel leert en dat kan je dan op andere pony's ook weer toepassen

ik reed trouwens ervoor op manege pony's

wsiu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:37

Toen ik 7 was heb ik een z pony gehad van 17 jaar, ongeloofelijk veel van geleerd, maar was wel een heethoofd(arabier).. met wat hulp van een ervaren ruiter, en goede instructuur heb ik zo heel veel geleerd.. Vervolgens ben ik toen ik jaar of 1 was een jong paard gestart, een beslissing waar ik nog steeds spijt van heb, dit paard is een half jaar geleden gekocht, ze is goed doorgeren en zeker niet verpest maar had er geen plezier meer in..
Nu heb ik een half jaar een 14 jarige arabische alrounder, Mspringen Z dressuur.. Heb er denk ik 2 a 3 maand geleden voor het eerst in de B gestart en ga nu al de start naar de l2 maken...
Ik vind een ouder paard met ervaring zeker een goed beslissing voor een onervaren ruiter!!!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:31

ik was 12 en had een pony die z had gelopen. 1 jaar later reden we M1, weer jaar later M2. in het begin ging het erg hard, pony wist dat het koppie laag moet binnen witte hekjes :Y) vanaf de M1 moet er toch meer gebeuren dan alleen het koppie laag, dus dat was even moeilijk :j maargoed, ook dat is voor elkaar gekomen :)

toen kreeg ik mn huidige paardje, en die was wat minder ervaren, sowieso niet een heel makkelijk paard. schaapmak, maar strak en stijf. en daar heb ik pas echt op leren rijden ;) nu merk ik pas dat ik op de pony toch wel redelijk meegelift heb ;)

neemt niet weg dat ik het iedereen aanraad, eerst op een ervaren beestje beginnen :)

Cathrine_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:24

mijn zus heb en ervaren ponyen gekregen, en zij was binnen een jaar van de L tot de Z.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:17

Ik heb zelf totaal geen wedstrijdervaring. Heb pas nog m'n eerste wedstrijd gereden, maar niet met een paard dat al op Z niveau gelopen heeft. Nee, met een bijna 5-jarige die nog nooit op een wedstrijdterrein was geweest.

Ging hartstikke goed :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:09

Ik had zondag dus mijn eerste officiële wedstrijd met mijn überervaren paard, en ik moet zeggen dat ik heel blij was zo'n vertrouwd paard te hebben. Miep gedroeg zich als een ware prof, en dat geeft zoveel rust en vertrouwen :) Wbt zenuwen viel het bij mij dan ook enorm mee. Qua proeven merk je wel dat het paard eigenlijk te ver is voor mij, het is sowieso absoluut niet zo dat ik er zomaar mee wegrij en dat is in de proef dan ook niet. Ze zet echt het wedstrijdknopje om: koppie erop, kont eronder en beentjes de lucht in :Y) maar dan ben ik als ruiter nog niet goed genoeg om haar ook echt te ríjden om zo het juiste ruggebruik e.d. te behouden, en de proef "van mij" te houden. Paard weet wat er van haar verwacht wordt, maar ze vergeet dat ze niet alleen is in de ring en dat haar lijf nu echt weer vanaf 0 opgebouwd moet worden dus wat zij wil kan gewoon nog niet :)
Ons resultaat was 2x 183, een keer net wel en een keer net niet in de prijzen, niet verkeerd voor een eerste keer maar dus ook zeker niet "met een hoog geschoold paard rij je zo alle prijzen weg" :D

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:22

Ik ben ruim 3 jaar gelden gestart met een voormalig Z dressuurpaard. Reed tijdens mn 1e B-wedstrijd gelijk 2 winst en prijs. Nog steeds rijden we altijd winst en regelmatig prijs. Ben superblij dat ik de kans heb gekregen om op een 'oude rot' het vak te leren, hij is echt mn leermeester. Ik kwam toen als recreatieruiter van de manege, boscrosste op mn verzorgpony en ben nu fanatiek wedstrijdruiter.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:54

Overigens heb ik tijdelijk ook nog een Z2 paard gereden, dat was echt super maar ook hillarisch :+
Was de bedoeling dat ik ermee zou starten maar dat is door omstandigheden helaas niet doorgegaan.
Heb een keertje M1 gestart om te kijken hoe dat ging, nou, ik heb prachtige wissels laten zien. :D
Dat was echt een heel gevoelig paard en super afgericht, dan moét je wel recht en onafhankelijk zitten.
Hoewel ik met mijn pony inmiddels ook al M1/M2 reed, had ik nog regelmatig een grappige miscommunicatie met dat paard.

Popcorn19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:04

Ook ik heb een z2 paard gereden toen ik net van de manege afkwam, het was soms echt hilarisch zoals pion ookal zegt. Maar na een tijdje heb ik er zoveel aangehad, je doet zoveel dingen onbewust die heeeeeel iets anders voor het paard zeggen dan jij bedoelde. Ik heb een jaar gewoon thuis getraint en daarna gestart en ik was in 4 wedstrijden de b uit. Heel veel succes!