Ervaringen met overgang B naar L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Ervaringen met overgang B naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:53

Hallo,

wie wil zijn ervaring hierover met mij delen?

Is het een groot verschil en wordt er in de L1 al meer op oprichting, verzameling gelet?

Ben benieuwt naar jullie ervaringen! ;)

_Mikey_

Re: Ervaringen met overgang B naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:55

oprichting en verzameling komt echt pas rond de L2/M1. Wel een constante aanleuning, stukkie doorzitten, stukkie wijken, effect van de hulpen en een nette zit.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:59

In de B is netjes aan de teugel nog niet nodig. In de L1 moet je dit toc hwel goed voor mekaar hebben en goed aan het been. Verder is er niet erg veel verschil behalve een stukje wijken. Maarja een 4/5 voor het wijken en als je dan de rest gewoon netjes hebt is dit ook geen punt.

Vooral netjes op de bordjes rijden blijft belangrijk en een constante aanleuning.

Erg moeilijke overgang is het niet zo hoor!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:02

Gelukkig om te lezen, ga over een kleine 2 maanden ook de overstap maken!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:04

ik vind de overgang niet groot behalve het wijken komt er bij wel vind ik dat de oefeningen sneller achter elkaar komen

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:14

oefeninger komen wat sneller achter mekaar idd, maar de ene pony loopt daar alleen maar beter van! De mijne namelijk wel, hebben ze wat minder tijd om te kijken. :p

Ik hoop binnenkort overgang naar L2 te maken maar dat is toch wel een grote hoor met al dat doorzitten! Ik vind zoieso dat dit nog veeeeeeel te weinig moet in de L1, met de nieuwe proefen is het na mijn idee zelfs nog minder geworden..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:21

ik vind dat doorzitten wel fijn in de L2 de achteruit word lastiger voor mij haha

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:24

mehorsrex schreef:
ik vind dat doorzitten wel fijn in de L2 de achteruit word lastiger voor mij haha

doorzitten is idd fijn, maar alleen als je je pony goed met dr achterhand erbij hebt. En als alleen dat achteruit mis gaat is echt niet erg hoor, dan heb je een 4 als je maar verder netjes rijd maakt dit ook neit veel uit, komt vanzelf eigenlijk moet je het zo min mogelijk oefenen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:27

gelukkig hoef ik nog niet zo aan de L2 te denken ik rij nu L1 met 3 winstpunten en we zijn nu een beetje met de achter uit bezig hij doet het al 2 passen haha :D

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:33

ik vond de overgang heel erg meevallen, ging er sneller doorheen en haalde elke wedstrijd wel een winstpunt dan in de B haha!
Overgang naar de L2 valt me eigenlijk wel vies tegen! maarja heb al wel een winstpunt daar en we trainen gewoon lekker door, eerst die L2 maar is helemaal uitrijden

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:36

Ohw kijk aan, met mijn pony vond ik inderdaad overgang ook wel meevallen.
Alleen die van de M1 naar de M2 was erg groot.

Verder heb ik de ''achteruit'' er al aardig goed opzitten alleen de zijgangen moeten nog beter, eenzijdige luitdruk vind reageert hij nog niet zo goed op.

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:05

In de B hoeft je pony/paard nog niet echt aan de teugel te lopen en in L wel
Veel verschil tussen B en L1 is er niet :j alleen het wijken en veel verschill tussen L1 en L2 is er ook niet, er komt dan alleen nog achterwaarts bij. Maar misschien is dat per pony ook weer anders, de ene leert sneller dan de ander

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:21

ik volg dit ook even, duurt nog wel even voor ik de overstap maak maar het is altijd fijn om ervaringen te lezen!

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:13

Ik merkte niet zoveel van de overgang, nouja niet een negatieve zin ;)
we waren eigenlijk al wel zat van de B proefjes!
we reden toen we net begonnen vaak rond de 195 en op het eind 185!
nu in de L1 rijden we weer rond de 195 :)
ik merk niet echt dat er strenger wordt gejureerd, je moet gewoon de nieuwe oefeningen beheersen dan komt het wel goed :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:54

Doorzitten fijn? Het is een ramp :+

Ligt eraan, L1 is wel weer wat strenger. Het niveau ligt gewoon hoger. In de B spring je eruit als je paard lekker loopt en rijd je zo in de 200. In het L1 moet je daarvoor gewoon net wat harder werken.

Overgang bij de pony's was bij mij wel erg lastig, maar dat komt omdat mijn pony niet erg lekker liep en flink overbouwd was. De B kom je dan nog wel door als je gewoon je figuren netjes rijd. L1 moet je er echt hard aan werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:17

Anne51 schreef:
Ohw kijk aan, met mijn pony vond ik inderdaad overgang ook wel meevallen.
Alleen die van de M1 naar de M2 was erg groot.

Verder heb ik de ''achteruit'' er al aardig goed opzitten alleen de zijgangen moeten nog beter, eenzijdige luitdruk vind reageert hij nog niet zo goed op.

Je hoeft nog helemaal niet achterwaarts in het L1...Verder stelt het niet zo heel veel voor, je moet alleen wat strakker kunnen sturen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:15

B-L1 stelde niet veel voor. Maar ik was ook al L2 klaar toen ik voor het eerst B startte dus ik kon zo doorstromen.

Mijn paard start ik misschien wel direct L1, een groot verschil met de B is het namelijk niet (middengalop en een stukje wijken).

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:44

Elise95 schreef:
Doorzitten fijn? Het is een ramp :+

Ligt eraan, L1 is wel weer wat strenger. Het niveau ligt gewoon hoger. In de B spring je eruit als je paard lekker loopt en rijd je zo in de 200. In het L1 moet je daarvoor gewoon net wat harder werken.

Overgang bij de pony's was bij mij wel erg lastig, maar dat komt omdat mijn pony niet erg lekker liep en flink overbouwd was. De B kom je dan nog wel door als je gewoon je figuren netjes rijd. L1 moet je er echt hard aan werken.

Sluit ik me volledig bij aan :j

Ik heb 28 augustus m'n L1 debuut en ik denk ook wel dat ik de L1 makkelijker vind dan de B. Naja makkelijker niet maar ik denk dat mijn paard het beter oppakt. In de B heeft hij veel tijd om te kijken en komt dan steeds uit die aanleuning. Dat zal denk ik in de L1 wel minder zijn. Nu is sowieso zijn aanleuning beter.
Ik ben op het moment bezig om mijn paard L2 klaar te krijgen zodat het makkelijker gaat :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 01:28

Ik vond de overgang B > L1 dan weer helemaal niet fijn. Waar ik in de B nog eens regelmatig boven de 200 reed, reed ik in het L1 steeds rond de 180-185. Leuk zo'n winstpunt, maar echt overtuigend is het niet. De vele overgangen doorzitten-lichtrijden (ik geloof dat het nu is aangepast maar ik heb er geen meer L1 lopen) haalden mij steeds uit mijn concentratie en belemmerden het vloeiende rijden. Ik ben dan ook vrij snel naar het L2 overgestapt en daar haalde ik met het paard wat in de B goed scoorde ook weer gelijk 2 winstpunten in een proef. Het L1 was dus duidelijk echt niet mijn favoriete klasse.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:56

Ik vind de overgang niet groot. Er wordt niet veel nieuws gevraagd en de overgang is heel geleidelijk.

Urielle; wat betreft lichtrijden/doorzitten vind ik dat er nog niet veel verandert is. De proeven zijn nagenoeg gelijk gebleven.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:10

Dat is inderdaad het enige nadeel van de L1, het steeds afwisselen tussen doorzitten en lichtrijden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:56

De overstap viel heel erg mee. Je moet idd je pony wel in constante aanleuning hebben en goed aan het been. De figuren e.d komen iets sneller na elkaar dan in de B. En natuurlijk heeel netjes op de letter rijden en dan komt het vast wel goed. Ik ga binnen kort (waarschijnlijk in het binnenseizoen) L2 starten. Dus ik ben benieuwd. Gewoon lekker rijden goed de achterhand erbij houden, niet te vlot willen, en ook goed verschil tussen basisgangen en middengangen laten zien. Dus bij middendraf klein draven dan valt de middendraf beter op, en op tijd weer in de basisdraf hebben. Dit hetzelfde met de galop. En ze zijn ietsjes strenger dan in de B.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:00

Ik merkte echt helemaal geen verschil tussen de B en de L1.. (Moet wel zeggen dat ik de B heb uitgereden in 3x en gelijk naar het L1 ben gegaan)

Ligt er een beetje aan hoe je rijdt nu in de B..

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:25

Toch zit er qua oefeningen meer verschil in dan mensen denken hoor!
Mensen denken dat L1 alleen maar wijken heeft als nieuwe oefening, maar dat is dus echt niet waar.
Nog meer nieuwe dingen zijn;
- overgang draf - stap - draf op de diagonaal
- halt houden vanuit draf op de B-X-E lijn en daarna weer voorwaarts in draf
- middengalop op de volte

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:15

Ik vind het verschil best meevallen: wijken komt erbij, middengalop en wat meer doorzitten. Ook komen de oefeningen sneller na elkaar maar dat is voor mijn paard beter (niet teveel tijd om gekke dingen te fantaseren).