Wedstrijden met een E-Pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mag je met een E-Pony wel of niet internationaal starten (incl. WK en OS e.d.)

Ja (aub ook waarom)
7 (31%)
Nee (aub ook waarom)
8 (36%)
Weet niet
7 (31%)

Totaal aantal stemmen: 22

Anyssax

Wedstrijden met een E-Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 23:53

Ik zat mij laatst af te vragen tot hoever je wedstrijden kan/mag rijden met een E-Pony. Aangezien alleen wij nederlanders een E-Pony in het leven geroepen hebben en het in het buitenland dus gewoon een paard is dacht ik van; ja, mag je nu met een e-pony gewoon internationaal starten incl. WK's, OS e.d. mits het paard het aan kan natuurlijk!

Mocht mijn vraag niet helemaal duidelijk zijn dan hoor ik dat graag!

Toevoegingen:

Dan bedoel ik gewoon starten bij de paarden (dat moet toch als je 18 bent en ik verwacht niet dat ik (als vb) voor mijn 18e op de WK/OS rijdt)
Laatst bijgewerkt door Anyssax op 17-07-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fredje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:57

Niet bij de pony's.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:27

Nee dat mag niet. En daar heb je geen poll voor nodig hoor, zelfs al vinden heel veel mensen dat het wel mag, dan nog mag het niet ;) Dit is geen menings-issue...

Ter verduidelijking: Een E pony is dus ook niet echt een paard in het buitenland, daar is het nog veel meer een tussencategorie dan hier.

Edit: Ik heb het trouwens over dressuur, ik geloof dat er in andere disciplines wel meer mogelijkheden zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:33

Voor het buitenland is een E pony toch gewoon een paard?

BrankaZ

Re: Wedstrijden met een E-Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:35

Ligt er maar net aan. Als kind niet, e-pony is iets Nederlands en dus internationaal gezien een paard.
Maar als volwassene mag je met een e-pony wel internationaal starten. Die wordt daar n.l. als paard gezien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:45

BrankaZ schreef:
Ligt er maar net aan. Als kind niet, e-pony is iets Nederlands en dus internationaal gezien een paard.
Maar als volwassene mag je met een e-pony wel internationaal starten. Die wordt daar n.l. als paard gezien.

Mmz, toch klopt dat ergens niet. Je mag pas sinds kort ZZ-L en hoger starten met een E, dat mocht binnen Nederland eerst zelfs niet...en volgens mij moet je paard 1,60 zijn om internationaal dressuur te mogen starten...andere disciplines weet ik dus niet.

Edit: Ik kan in het KNHS reglement wel vinden dat je paard dus min 148,1 moet zijn om ZZL en hoger te mogen starten, maar dat is dus nationaal. Regel voor internationaal staat in het FEI reglement denk, even zoeken nog.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 17-07-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:48

Geen idee! Maar wat als je paardje (pony dus eigenlijk)
1.58 is? Dat heb ik nu namelijk!
Nu rijd ik nog in de B hoor,
maar de vorige eigenaaresse heeft met haar
M2 gestart, en ze was z startgerechtigd..!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:51

Vroeger moest je paard min 1,60 zijn om nationaal te starten.Maar dat is al een tijd niet meer.
Nu mag je met een pony groter dan 148,5(pin me er niet op vast) nationaal starten.
Ik dat dat het internationaal nog steeds 1,60 is.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:56

In de endurance maakt het echt niet uit hoe groot je paard/pony is. Zelfs de toppers zijn vaak D-pony's.

Voor de andere disciplines weet het niet, maar kan geen enkele reden bedenken waarom je niet met een e-pony international wedstrijden (dressuur, springen, SGW) beginnen. Sterker nog, ik dacht dat als je onder de 18 bent en een e-pony international uit wil brengen dat je dat juist bij de paarden moest doen omdat een e-pony is in feit gewoon een paard in andere landen.

Misschien staan de regels op de FEI site?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:59

_Esther_87_ schreef:
Nee dat mag niet. En daar heb je geen poll voor nodig hoor, zelfs al vinden heel veel mensen dat het wel mag, dan nog mag het niet ;) Dit is geen menings-issue...

Ter verduidelijking: Een E pony is dus ook niet echt een paard in het buitenland, daar is het nog veel meer een tussencategorie dan hier.

Edit: Ik heb het trouwens over dressuur, ik geloof dat er in andere disciplines wel meer mogelijkheden zijn.

Maar in England een paard is wel alles boven 14,2hands, dus 148cm (of 147,32 volgens mijn rekenmachine!).

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:09

met springen weet ik ook bijna zeker dat je gewoon bij de paarden mag starten hoor :)
zie in ieder geval best vaak paardjes die kleiner lijken dan de hindernis. als de hindernis dan 1.60 is dan is het bijna zeker een e-pony...

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:10

Gevonden. Op de FEI website de regels voor dressuur:

"Horses of any origin may take part in International Dressage Events provided they are a minimum of six (6) years of age. Junior tests: minimum six (6) years; Young Riders/Prix St. Georges/Intermediate I: minimum seven (7) years; Intermediate II and Grand Prix including Grand Prix Special + Grand Prix Freestyle Test: minimum eight (8) years. Horses at all levels must have a height at the withers exceeding one meter and forty nine (1.49 m) including shoes. See also specific Competitions/Events for five (5) and six (6) year old young Horses."

Dus een e-pony is een paard onder deze regels en mag mee doen met wat in NL een paard wordt genoemd. Pony's mogen ook mee doen international in de klassen voor pony's, dus alles tot 148cm. Van wat ik heb gelezen is er geen verschil in pony maat (A,B, of C pony) op international wedstrijden, zoals national in Nederland (en England, andere landen weet ik niet).
Laatst bijgewerkt door SaraB op 17-07-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:26

nadjajump schreef:
met springen weet ik ook bijna zeker dat je gewoon bij de paarden mag starten hoor :)
zie in ieder geval best vaak paardjes die kleiner lijken dan de hindernis. als de hindernis dan 1.60 is dan is het bijna zeker een e-pony...

Volgens mij ook, de FEI jumping rules geven ook alleen aan dat de definitie voor een pony is 148cm of lager. Dus zoals bij de dressuur is alles 149cm of boven een paard.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:45

Pony's (dus 148cm en onder) en E-ponys mogen ook mee doen in international CIC eventing wedstrijden (mits pony en ruiter zijn gekwalificeerd), bij de senioren, junioren en young riders. Dus een D pony mag tussen de grotere paarden rijden.
Er is ook een apart rubriek voor pony's.

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:03

Ok, het is mij helemaal duidelijk!
Zeker met die regel van de FEI er bij!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:00

Daar heb je toch geen poll voor nodig?
En je kunt het zelf ook opzoeken op de knhs site ;)

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:40

Met een poll heb je overicht ;)

En ik kon het niet vinden.
Anders had ik het niet gevraagd :)

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:57

Volgens mij mag het gewoon, ik weet niet meer hoe ze heet maar er springt een E-pony op het hoogste niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:17