Paard 'slaat af' in de wedstrijdring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Paard 'slaat af' in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 22:55

Hoi iedereen,

Ik zit met best een groot / raar probleem.
Ik rij sinds februari met mijn paard KNHS dressuurwedstrijden. Dit ging echt heel goed, we vlogen door de klassen B en L heen.

We mogen nu sinds een maand M1 starten, tijdens de training kan hij dit heel gemakkelijk. We hadden een weekje nodig om even te wennen om zonder zweep te rijden en daarna konden we gewoon weer verder zonder problemen. Hij is prima aan de hulpen.

Alleen heb ik nog geen goede M1 proef gereden... ;(
Hij valt namelijk helemaal stil in de wedstrijdring. Tijdens het inrijden loopt ie prima, kom je de ring in en hij slaat gewoon af. Een vriendinnetje gaat altijd mee om te kijken/lezen, ik vroeg ook aan het of ik misschien iets anders doe (ik zoek altijd eerst het probleem bij mezelf). Dit vond zij niet, ik bleef gewoon rijden.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik durf hem namelijk in de ring ook gewoon een schop te geven en echt te blijven rijden...

Hebben jullie nog tips?
-O-

Alvast bedankt!

x_tico

Re: Paard 'slaat af' in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:16

Een keer HC starten met zweep?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:34

Als je de ring in komt eerst even een rondje galoperen links en rechts om. (in plaats van draven/stap)
Dan raakt het paard de spanning kwijt, en is daarna veel oplettender op jou.

Het is een kleine moeite en je kunt het altijd eens proberen.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 11:11

_Margarita_ schreef:
Als je de ring in komt eerst even een rondje galoperen links en rechts om. (in plaats van draven/stap)

Het is niet echt spanning wat hij heeft.
Het is meer dat hij weet dat ik 'm niets kan maken in de ring en daar gebruik van maakt.
Hij staat dan niet meer aan de hulpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:13

met losrijden dan?
Die van mij valt ook zo dood in de proef, is met losrijden wel gewoon te rijden.
Ik start nog B dus heb er vorige keer een zweepje bijgepakt. Misschien kun je dat met losrijden wel doen? En anders eens goed kort losrijden en kijken hoe hij het dan doet?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:19

Ik denk dat het toch wat met spanning (hetzij van het paard, hetzij van jou ;) ) te maken heeft.
En je mag hem best een keertje aanpakken in de ring hoor, dan maar geen winstpunt maar hij moet wel luisteren. Tenminste, dat is mijn mening.

x_tico schreef:
Een keer HC starten met zweep?

Zou ook kunnen helpen om je hierdoor te helpen :j

Succes!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:00

Ik ken het al te goed. Heb een paard gereden die ik ook een paar keer B heb gestart... Bij hem kwam het wel door de spanning. Maar tijdens het losrijden echt heel fijn lopen en dan de ring in komen en nergens meer op reageren en alleen maar met zijn hoofd in de lucht naar het midden proberen te gaan... en ik kan dan hard doorkomen met mijn benen of zelfs bij tikken met mijn zweep zonder dat het effect heeft. Heb helaas nog geen oplossing voor dit probleem gevonden en ben gestopt met hem rijden..... Succes ermee, ik denk dat je idd het beste een keer HC moet starten met zweep zodat je zeker weet of het daar aan ligt of het toch spanning is.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:23

ja, HC starten lijkt me dan toch de beste oplossing. Ik vind het wel gek dat hij dit doet nu jullie in de M1 zitten. Is het dan misschien méér spanning van jouw kant? (Of zal dit het eerste paard zijn met plankenkoorts? :P ) Ik zou het toch blijven proberen als ik jou was en het niet uit de weg gaan. Zeker niet omdat het thuis en in de losrijdbak wél goed gaat. Er gáát dus wat fout in de wedstrijdring zelf en de enige manier om hier achter te komen is om gewoon wedstrijd te blijven rijden (Eventueel HC). Eventueel met een zweepje erbij.

Succes!

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:31

Wat x_tico zegt, misschien 1x HC starten met zweep.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:29

Jah inderdaad!Misschien een keer een zweepje erbij!
Je moet het paard hier wel overheen helpen,anders blijft hij het doen!

Dan maar geen winstpunt, zolang het paard het maar wel blijft doen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:49

er zijn paarden die afslaan tijdens wedstrijden.
Probeer inderdaad eens HC met zweep te starten, doet ze het dan wel dan weet je waar je aan moet werken.
Namelijk gehoorzaamheid aan het been zonder zweep.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:00

Die zweep HC gaat maar eenmalig iets oplossen en een paard weet echt niet het verschil,
die voelt alleen dat de ruiter hem niks kan maken in de ring omdat de ruiter te netjes wil rijden...ofwel er niet aan rijdt ;)

Mijn tip: altijd zweep weglaten, zowel thuis als op concour (altijd zorgen dat hij super aan je been staat!!)
Thuis altijd met 1 cm knopspoortjes rijden en 5 minuten voor je de ring in gaat wissel je die om voor 4 cm rechte sporen.
Zeker weten dat hij dan reageert ;) en dan zelf niet anders gaan rijden als thuis en op het losrijterrein...
Veel mensen gaan toch in de ring onbewust meer hulpen geven of er meer aan zitten duwen: Less is more!!!
En mocht ie stilvallen dan ook een keer goed in durven komen, beter 1 x goed als 100 half!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 22-07-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:05

Een andere oplossing:
Vergeet niet dat wedstrijden ook een mentale belasting betekenen voor een paard.
Misschien is je paard even aan vakantie toe, na zo'n intensief wedstrijdseizoen.
Dichtslaan doet een paard niet voor z'n lol of om jou te pesten. 'Freezing' heeft vaak met een overkill aan input te maken. Zeker als dit de enige manier is waarop een paard protest vertoont.
Het valt op te lossen op de 'harde manier', maar het is de vraag of dit jullie uiteindelijk brengt waar je wil zijn.
Soms doen paarden dit ook als ze pas ingereden zijn; vooral sensibele introverte paarden. Vaak zijn die te 'bescheiden' zijn om luid te protesteren, dus slaan ze pas dicht als de druk echt te groot wordt.
De druk er totaal afhalen werkt dan vaak goed. Vergelijk het met een 'black-out'. Dan helpt straf ook niet. Blijf alle resultaat (beweging) belonen - ook als hij de andere kant op gaat -, je wilt tenslotte dat hij gaat bewegen.
By the way: ik ben niet tegen straf/zweep o.i.d., maar alleen op het moment dat het ergens toe leidt.

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 05:19

Ik ken het hele probleem.... t/m de L2 ging het met mijn fries super. Daarna alleen nog maar bergafwaarst, zelfs bijna verlies. Met losrijden ging het ook super, tot in de ring... echt totaal niet meer aan het been. Heb zelf alles geprobeerd: HC starten met zweep, aanpakken in de proef, scherpere sporen, thuis zonder sporen en zweep, ander voer, een pauze. Inmiddels ben ik een tijdje niet meer gestart, omdat ik het even zat was.

Persoonlijk denk ik dat het voor een deel mentaal is, vond het zo'n prestatie dat ik met een paard waarvan iedereen zei dat hij niets kon dit gehaald had, dat ik het echt super wilde doen.

Begin zelf te denken dat hij misschien wel gewoon zijn max heeft bereikt..... ik wens jou in ieder geval heel veel succes, ikzelf ga het 4 sept weer proberen ;-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:10

listiglistje schreef:
..... en 5 minuten voor je de ring in gaat wissel je die om voor 4 cm rechte sporen.

Sporen mogen geen 4 cm zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:15

Ik zal hem ook eens flink aanpakken. Desnoods via de HC weg. Het paard merkt het verschil niet. Als je een melding maakt bij de jury zal deze vast begrip tonen :) Succes!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:39

Hier iemand met hetzelfde probleem, ben hierdoor ook in 2 jaar nog maar 1 keer gestart, de lol van het wedstrijd rijden is er nu echt even af. Helaas heb ik de oplossing nog niet gevonden, maar ik lees even mee :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:43

Mijn paard had dit ook. Nou kwam het voor een gedeelte ook omdat ik ontzettend zenuwachtig was, maar hij zag ook dat ik mijn zweep weggooide en besloot dan dat ie z'n best niet meer hoefde te doen :+
Oplossing was: veel zonder zweep rijden en na het weggooien van de zweep zorgen dat je een tweede zweepje in je hand hebt. Op die manier legde hij niet meer het verband tussen weggooien van de zweep en mogelijkheid tot luieren :+ Niet dat je hem dan eens flink moet gaan meppen, want dat is de bedoeling natuurlijk niet.

Ik had gewoon een ontzettend intelligent paard die dondersgoed wist wanneer ie een loopje kon nemen. Wanneer we in de proef over de A-C lijn gingen, bleef hij ook op X rustig stil staan en vertikte het om verder te lopen, onder het motto: hier groet je maar af en dan zijn we klaar" :')
Maar zelf zat ik er ook op als een zoutblok ivm zenuwen dus echt kwalijk kon ik het hem niet nemen. Heel veel oefenen heeft wel veel geholpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:56

Margot_z schreef:
Ik ken het hele probleem.... t/m de L2 ging het met mijn fries super.
Begin zelf te denken dat hij misschien wel gewoon zijn max heeft bereikt.....

zolang je thuis op training nog verder komt, heeft je paard toch niet zijn max bereikt, is het alleen de kunst om het er op vreemd terrein ook uit te krijgen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:07

_Sim_ schreef:
listiglistje schreef:
..... en 5 minuten voor je de ring in gaat wissel je die om voor 4 cm rechte sporen.

Sporen mogen geen 4 cm zijn.

Jawel hoor :j bij de paarden zeker (dit was vroeger 6 cm, nu hangt er geen maat meer aan), bij de pony's is de maximale lengte van 3 cm :)

Citaat:
Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien en mag niet scherp zijn. De takken van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.) Voor toegestane
sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
12. Voor pony’s zijn alleen stompe sporen en knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering
- toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanenhalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm. Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm. Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:11

Ja, sorry, je hebt gelijk. Ben in de war met het regelement voor de eventing. Daar mogen de sporen in alle onderdelen niet langer zijn dan 3,5 cm.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:20

Ik ben het helemaal eens met senna21.

Misschien is het allemaal ook wel een beetje snel gegaan voor je paard.
Als je begin dit jaar in de B begonnen bent en nu in de M1 zit, is dat niet niks voor een paard om allemaal te verwerken. Weet je zeker dat je paard echt toe is aan dit niveau, heeft je paard dat allemaal ook kunnen verwerken?

Hoevaak per maand ga je op wedstrijd? Ik vermoed meerdere keren per maand, aangezien je 30 winstpunten in 5 maanden bij elkaar hebt gereden?
Het lijkt 'maar 2x 6 minuten' een proefje rijden, maar vergis je niet in de impact die een wedstrijd op je paard heeft, ook al laat die dat niet meteen onmiddellijk merken. De trailer in, op vreemd terrein presteren, vaak redelijke drukte, doorgaans is er toch een zekere vorm van wedstrijdspanning (die niet negatief hoeft te zijn, maar wel energie kost), zijn ingrijpender zaken dan veel ruiters bij stilstaan.
Meteen naar middelen grijpen als HC starten en 'aanpakken' zou ik niet doen. Een paard doet over het algemeen niet berekend stout, maar probeert hiermee aan te geven dat er iets niet lekker zit voor hem/haar. Zeker als het plotseling begonnen is en er daarvoor niets aan de hand was.

Ik zou zelf een pauze inlassen van 2 maanden niet starten, lekker trainen, misschien wel een keer op vreemd terrein trainen/lessen, maar even het presteren achterwege laten (voor zowel je zelf als je paard).
Een pauze/vakantie inlassen voor je paard doet vaak veel goeds!

Elk paard heeft af en toe behoefte aan een pauze, de toppers van Adelinde, Anky, Edward en Imke krijgen ook regelmatig vakantie. Ik gok dat die van jou daar even aan toe is.
En vakantie hoeft echt niet te betekenen dat je hem op de wei moet gooien en er een maand niet naar om moet kijken, maar even iets anders doen, een keer een extra springles volgen of een bosrit maken, kan ook schelen.

Veel succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:28

Boots thuis een keer de wedstrijdsituatie na, dus invlechten, losrijden en kijk dan wat hij doet als je voorlezer( dezelfde als op wedstrijd) begint te lezen, verder denk ik dat een pauze van vier weken op het land niet zo verkeerd is, kan je paard even lekker paard zijn en bijtanken. Conditie en oefeningen zijn er zo weer.

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:41

Een van mijn paarden had hetzelfde probleem en bleek een maagzweer te hebben.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:24

CharlotteMae schreef:
_Margarita_ schreef:

Het is niet echt spanning wat hij heeft.
Het is meer dat hij weet dat ik 'm niets kan maken in de ring en daar gebruik van maakt.
Hij staat dan niet meer aan de hulpen.

zeg dit niet te hard. mijn duitser loopt in principe op het losrijterrein "wel aardig" totdat hij de ring in moet. mijn hulpen komen niet meer door en hij sluit zich volledig af van de buitenwereld. hij is een enorme binnenvetter en ik dacht dat hij met kilometers maken er wel overheen zou komen. je kan wel zeggen dat je niet gespannen bent maar ongetwijfeld leg je er waarschijnlijk toch meer druk op. voor mijn ruin zie ik niets anders meer dan stressmiddeltjes te proberen. om hem misschien tussen de oren wat rustiger te houden.

jou paard doet dit echt niet omdat hij je wil pesten. ik denk dat je paard gewoon een binnenvetter is.