Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Adamootje schreef:heeft er voornamelijk mee te maken hoe jij problemen oplost tijdens het rijden van de proef. Stel: jouw paard is wat kijkerig, springt niet goed aan in de galop, of draaft te langzaam of te hard, dan wilt de jury graag zien hoe jij dit oplost en dit word meegeteld bij rijvaardigheid. Zo heb ik bijvoorbeeld een 8 gehaald voor rijvaardigheid omdat mijn paard stront eigenwijs niet langs het juryhokje wilde (Die was eng, want dat had ze nooit eerder gezien). Ik heb dat uiteindelijk kunnen oplossen en daar kreeg ik dus puntjes voor. Een braaf paard die prima zijn proefje loopt, super. De ruiter heeft dan vaak wel de neiging om minder te gaan rijden (het paard doet het immers toch braaf?). Dan geeft de jury bijvoorbeeld een 6 omdat de proef leeg en inhoudsloos lijkt. Ze vinden dan vaak dat ze iets meer voorwaarts mogen, vaak moeten paard en ruiter dan meer stap, draf, galop en verschil in overgangen laten zien.
Ook kijken ze overigens naar de effect van de hulpen (dus bijvoorbeeld genoeg verschil in overgang zien zonder dat er teveel been gegeven moet worden, de goede oefening word uitgevoerd op de goede beenhulpen, etc.). Maar deze twee punten hebben redelijk verband met elkaar, vandaar dat ze er één punt van hebben gemaakt (nl. punt 28).
Nu ga ik nog beter mijn best doen