Reden maximaal niveau AB-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annelotten

Reden maximaal niveau AB-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 10:54

Hoi,

ik vroeg me af wat de reden er eigenlijk achter is dat A-pony's maximaal L2-dressuur en L springen mogen lopen, en B-pony's maximaal M2-dressuur en L-springen mogen lopen?

En heeft deze regel (wat de reden er ook achter is) uberhaubt wel nut, want je mag immers met elke pony tussen de paarden starten, dus dan zou je alsnog hogerop kunnen komen (in de dressuur dan, springen wordt een ander geval)?

Groetjes,

Anoniem

Re: Reden maximaal niveau AB-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:08

Ik kan het niet goed uitleggen, maar vind het wel terecht.. Zit soms die ukkies te jureren en dat is voor B en L al moeilijk zat! Je merkt toch dat je ze niet kan vergelijken met grotere pony's en paarden (en de daarbij oudere ruiters/amazones), ze komen imo echt tekort :j Plus dat er vaak maar jonge kinderen op passen en tegen de tijd dat ze die pony's in het L2 hebben zijn ze vaak al te groot. Ik denk dus ook niet dat iemand er ooit echt 'last' van zal hebben :n

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:11

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de leeftijd van de (meestal) erg jonge ruiters.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:17

Dressuur kan ik nog wel begrijpen, hoewel ik het ook niet gek zou vinden om in ieder geval de mogelijkheid te geven voor de M, maar in het L-springen zie ik vaak nog pony's rondlopen die potentie hebben voor de M of zelfs hoger..

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:37

Antwoord van de KNHS op een soort gelijke vraag, heb ik al eerder in een soort gelijk topic gepost!

Citaat:
oke de vraag was:
Mijn dochter van acht rijdt met haar Shetlander zeer verdienstelijk in de L2-dressuur. Deze supershet zou makkelijk een M1 proef kunnen lopen, maar in de reglementen staat dat de categorie A pony's niet mogen promoveren naar de klasse M1 en hoger. Waarom is dat?

Antwoord KNHS:
De KNHS spreekt zeker niet tegen dat het presenterend vermogen van deze categorie pony's te laag zou zijn. Deze niveau grens in de dressuursport is voornamelijk ingesteld vanwege de jonge leeftijd van de kinderen die met de pony's rijden. Bepaalde oefeningen zoals en schouderbinnenwaarts en travers, die gevraagd worden in de hogere proeven, zijn moeilijk uit te leggen aan deze jeugdige ruitertjes. En daarnaast vaak motorisch nog niet correct door hen uit te voeren, uitzonderen natuurlijk daargelaten. Uit onderzoek blijkt tevens dat het rijden van proeven met veel onderdelen niet bij de ontwikkeling van een kind in de leeftijd van 6 tot en met 10 past. De KNHS is dan ook voornemens van start te gaan met een onderzoek naar leeftijd gericht sportaanbod en de mogelijkheden om dit in te voeren in de wedstrijdsport mogelijk per 1 april 2011. Hierbij zal het dus niet meer uitmaken met wat voor een categorie pony deelgenomen wordt, maar gaat het om de leeftijd van de ruiter.
KNHS afdeling Sportontwikkeling.

dit komt uit de P&S maart 2010.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:00

Okee, dat geeft meer duidelijkheid, maar, deze mogelijkheid is er nog steeds, ongeacht de leeftijd van het kind, door tussen de paarden te starten toch? Daarom vind ik deze regel zo vreemd.

Edit: Had trouwens wel zoekfunctie gebruikt, maar kon het niet vinden, zal de volgende keer beter zoeken ;) Zou je misschien een link kunnen geven van het topic?

Edit2: Of geldt de regel dat je pas tussen de paarden mag starten als je 12 bent? Ongeacht of je op een paard of pony rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:06

Met een ab-pony tussen de paarden...? Hoe zie je dat voor je bij het springen? B paarden begint op 80-90 cm?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:18

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:27

Ik kan me wel vinden in de uitleg van de KNHS, er zullen tussen de AB pony's en jonge ruiterjes echt wel supertalenten zitten maar in gedachten moest ik toch al lachen om het beeld van een A pony die een uitgestrekte draf over de diagonaal moet laten zien in een Z proef, dier komt niet over en de proeven duren veel te lang :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:27

Je mag met een AB'tje tussen de paarden wel hoger starten. Zeker tot het Z2 (ZZ licht wat nu ook basis is zou ik niet weten).

Er zijn echt wel leuk rijdende kleine ruitertjes die hoger zouden kunnen en vind het jammer dat de mogelijkheid er niet is.

Mijn pony's lopen ook voor de wagen in de sport, en komen gewoon tot en met het ZZ mee met de paarden.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:33

Wat als zo'n ruitertje nu op een dpony hoger gaat? En diedezelfde leeftijd heeft alsiemand die met een apony rijdt.
Vindtdat een beetje raar. Mijn welsh a springt makkelijk 80cm is net4.
Hij kan nog meerals ik hem zou trainen

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:34

Relaxed schreef:
Met een ab-pony tussen de paarden...? Hoe zie je dat voor je bij het springen? B paarden begint op 80-90 cm?

Dat schreef ik in een van mijn vorige berichten ook, dat ik het me met dressuur nog wel voor kon stellen, maar met springen, waarom dat maar gaat tot L-springen voor hen..

bigone schreef:
Ik kan me wel vinden in de uitleg van de KNHS, er zullen tussen de AB pony's en jonge ruiterjes echt wel supertalenten zitten maar in gedachten moest ik toch al lachen om het beeld van een A pony die een uitgestrekte draf over de diagonaal moet laten zien in een Z proef, dier komt niet over en de proeven duren veel te lang :D

Maar anderzijds, zoals Dennis al schreef, er zullen er heus ook wel wat zijn die dit wél voor elkaar krijgen, waarom dan niet in ieder geval de mogelijkheid hiervoor geven, desnoods met aangepaste afmetingen van de bak.

Maar nog een vraag, mag je pas als je 12 bent met je pony tussen de paarden starten? Of al eerder, want in dat geval vind ik deze regel nutteloos (helemaal voor de dressuur). En zou het beter zijn om met aangepaste afmetingen van de bak de mogelijkheid geven om hoger te kunnen starten..

Maar bijvoorbeeld deze pony: [RIJ-ITP] een fantastisch jaar met zomerdijks willie wortel zou veel potentie hebben gehad om nog in de Z te kunnen starten..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:19

xRambo schreef:
Maar anderzijds, zoals Dennis al schreef, er zullen er heus ook wel wat zijn die dit wél voor elkaar krijgen, waarom dan niet in ieder geval de mogelijkheid hiervoor geven, desnoods met aangepaste afmetingen van de bak.

Idd. Maar aan de andere kant, bij het mennen rijd iedereen (pony, paard, B t/m ZZ) in een 30x60 baan. Diagonalen zijn lang, geef ik meteen toe ;), maar niet onhaalbaar.

Kleine rubrieken hou je toch. In de B en de L ook (mijn pony's waren vaak de enige toen ze ohz uitgebracht werden). Dus dat vind ik geen goede rede.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:27

Klopt, maar dat is inderdaad geen goede reden vind ik, dan kunnen ze beter ook de hogere niveau's van de E-pony's gaan afschaffen, zijn vaak ook kleine rubrieken.

jonneke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:28

Zit wel een logische verklaring achter denk die kleintje tussen die grote paarden???

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:29

Juist daarom is mijn vraag ook waarom je er geen A-M1 of B-Z1 bestaat.. Juist doordat nu mensen tussen de paarden gaan starten met hun A-pony krijg je ook gevaarlijke situaties, je zit namelijk precies op de verkeerde hoogte als een paard van achteren trapt en jij zit op je kleine A-pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:31

Ik heb werkelijk nog nooit een A-pony tussen de paarden gezien, ook geen B's en C's trouwens :n Gelukkig niet ook, lijkt mij erg lastig jureren.. Appels met peren vergelijken.. :n

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:36

Daar heb je inderdaad ook wel gelijk in, qua ruimte in de gangen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:43

De A/B's moeten gewoon lekker bij elkaar blijven imo.. Ik heb ook wel eens ringen gejureerd met A/B/C en dat is al een groot verschil. Een kind van 8 of een kind van 12 zit ontzettend veel verschil in (over het algemeen dan) Waar een 12 jarige al wat beter een pony door kan pakken of naar beneden kan rijden, zitten de meeste 8 jarigen alleen nog maar mee te liften en rijden een braaf proefje. Ik vind dat al ontzettend lastig te vergelijken.. Bij volwassenen maakt het in feite niet uit, al zit er 40 jaar verschil in..

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:46

Relaxed schreef:
De A/B's moeten gewoon lekker bij elkaar blijven imo.. Ik heb ook wel eens ringen gejureerd met A/B/C en dat is al een groot verschil. Een kind van 8 of een kind van 12 zit ontzettend veel verschil in (over het algemeen dan) Waar een 12 jarige al wat beter een pony door kan pakken of naar beneden kan rijden, zitten de meeste 8 jarigen alleen nog maar mee te liften en rijden een braaf proefje. Ik vind dat al ontzettend lastig te vergelijken.. Bij volwassenen maakt het in feite niet uit, al zit er 40 jaar verschil in..

Maar wat vind je dan qua niveau, dat ze wel hoger zouden moeten kunnen? Of juist niet om het dikgedrukte stukej?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:04

Een 8 jarige (of jonger) die nog meelift, nee die komt imo niet verder dan B/L1.. L2 wordt al wijken gevraagd, als je nog meelift krijg je een pony niet aan het wijken. Een 12 jarige kan best wel al verder komen, maar die zijn vaak al te groot voor een A/B pony.. Dus die zul je eerder op C/D/E pony's tegenkomen.. Toen ik 12 was reed ik zelfs al op een E pony ;)

De A/B's hebben ook niet voor niks andere proeven dan de rest he.. L2 A/B's rijden de L1 proeven van de paarden en grote pony's..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:48

De knhs en de reguliere wedstrijdorganiserende verenigingen zitten natuurlijk ook niet te wachten op een ring met 1 m2-A combinatie, concurrentie is er niet en zo is het wel erg makkelijk om overal en altijd eerste
te worden, of als jong ruitertje word je altijd in handicap gegooid, gebeurt ook in c-m1/m2 en c z1/z2 en dat is niet altijd leuk, zeker niet op kampioenschappen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:01

Het zijn er zo weinig die hoger komen. Kijk naar het CZ1/Z2, afgelopen winter ben ik naar het NK geweest, en ik was daar 1 van de 4 die startte...
Ik word, zoals bigone al zegt, vaak genoeg bij welke klasse dan ook gegooid. Zo heb ik vorige winter veel tegen een EZ2-er gereden. Zij was 18 en ik toen nog 13. Nou heb ik er geen problemen mee, omdat ik anders toch altijd in mn eentje rijd. Maar voor kindjes van 10 jaar is het echt niet leuk als je bij de D's en de E's gegooid word. En of het nou mag of niet, ze doen het toch. En in je eentje rijden, daar is ook geen zak aan, en ik heb het een dik half jaar gedaan. Hoe hoger de klasses worden, hoe minder mogelijkheden je natuurlijk hebt om een fatsoenlijk handicap te maken.
Ik heb opsich weinig problemen met deze regel, ook toen ik in het BM2 zat had ik niet persee het idee dat het allemaal beter werd als ik naar het Z moest. Bovendien is het Z toch een 'betere' klasse, als je dit 2 keer rijdt mag je geen B meer starten, maar of je nou echt Z 'rijdt' als je 10 bent betwijfel ik, en er zijn maar weinig mensen die er blij van worden dat ze geen B meer mogen starten.
Het springen ga ik niet over oordelen, ik heb nooit meer dan B gesprongen en vind niet dat je hierover allemaal iets kunt zeggen zonder dat je er echt betrokken geweest bij bent.