Heeeel veel wedstrijdstress.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaaaaaa

Heeeel veel wedstrijdstress.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:37

Beste paardemensen,

Dit topic zal er vast wel al zijn, maar kon hem zo niet vinden. Als die al bestaat verplaatsen jullie hem maar.
Maar ik heb echt een probleem wat mijn wedstrijdresultaten heel erg beïnvloed. Ik heb zelf heel
veel wedstrijdstress -O- ;( Thuis gaat het allemaal super met trainen,want daar sta ik niet onder druk.
Als we zo rijden als we thuis doen hoef ik me geen zorgen te maken. Maar zodra we op wedstrijdterrein komen
is het mis, en nu heb ik ook nog een paard die overal gevoelig op reageert wat mijn emoties betreft.
Hierdoor wordt mijn paard (Promisses) erg tegen de hand en verkrampt ze zich en gaat slaan met haar
hoofd of ze wil gewoon niet aan de teugel (begrijpelijk). Dus het is iets wat ik zelf doe.
Ook met onderlinge wedstrijden had ik dit al dit werd later beter. Ook ben ik er net een hele tijd
uit de wedstrijden geweest wat betreft een blessure van Prom en de opbouwtijd er tussen. Dus ik had
een ongewild een lange pauze gehad, maar ook dat hielp niet.

Qua zenuwpilletjes en druppels heb ik al van alles geprobeerd. |o In de auto naar de wedstrijden toe valt
het nog mee, maar hoe dichter het bij mijn starttijd komt hoe stressiger ik wordt, dit gebeurd meestal
dus ook als ik al op Prom zit.

Dus... het is niet dat we het niet kunnen...Maar mijn irritante zenuwen.

Herkennen meer mensen dit? En nog beter, heeft iemand een oplossing? :o
Als de zenuwen weg zijn heb ik er ook een stuk meer vertrouwen in!

Groetjes Angela

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:41

Waarom zou je zenuwen hebben, je mag je paard gewoon weer mee naar huis nemen hoor ;)

Je moet het niet anders zien als een trainingsritje thuis!

De enige manier om hier vanaf te komen, ligt toch echt bij de ruiter: Die knop in de bovenkamer moet om :j

Vroeger was ik ook erg nerveus, toen werkte 1 of 2 borreltjes van te voren erg goed :D
Tegenwoordig heb ik niet zo'n last meer van zenuwen :)

stunning

Re: Heeeel veel wedstrijdstress.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:48

Eerste wedstrijd met paard wat ik voor iemand anders rij, ging hierdoor ook niet lekker. Paard reageerd ook op zenuwen en ik wou té graag presteren. Wedstrijden erna ging ik denken: we rijden gewoon en ik zie wel hoe het gaat.. Sindsdien komen de winstpunten binnen. Dus gewoon denken we gaan lekker rijden en we merken vanzelf hoeveel punten het word. Je moet niet te graag willen presteren.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:10

Voor andere mensen (die geen zenuwen hebben) is het makkelijk praten. :) Het is niet zomaar een knop die je aan of uit zet, was dat maar waar. Ik stuur je een pb.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:11

Ik had zelf de eerste keer ook echt last van zenuwen hoor.. Dit werkte perfect voor mij! Dus wie weet werkt dit ook voor haar. In sommige gevallen is het dus wel een geval van knop omzetten.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:22

Wedstrijdstress komt voort uit een stukje onzekerheid van jezelf,het afvragen kunnen we het wel,zou het wel goed gaan,wat vinden andere ervan.

Probeer daar zo min mogelijk aan te denken wat anderen er van zullen vinden en overtuig jezelf dat jullie er klaar voor zijn en gaan met die banaan.
Daarna zie je wel wat het geworden is.

Paar tips om stress te voorkomen:
Goede nachtrust vantevoren.
Zorg dat je paard op tijd ingevlochten en klaar staat.
Leg de dag voor de wedstrijd al je spullen klaar zodat je niks vergeet.(maak een checklist eventueel)
Leer je proeven zoveel mogelijk uit het hoofd zodat je ruim van te voren weet aan welk onderdeel je begint.
Houd je rustig en ga niet lopen schelden tegen je paard,groom of voorlezer.
Ben ruim optijd aanwezig op het wedstrijdterrein,zet lekkere muziek op je MP3 speler terwijl je losrijdt en ga nog even plassen voor je de ring ingaat.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:30

Als je echt heeeeeeel veel stress hebt dan vraag ik me wel eens af wat je jezelf aandoet :o
regel 1: het is je hobby, en dat doe je omdat het leuk is ;)

Ik vind dit wel interessante materie:
http://sport.infonu.nl/diversen/68195-a ... acher.html

Kort gezegd houdt het in dat het zinvol is je te leren concentreren op een taak en niet op de uitkomst. Houd je alleen bezig met zaken waar jij zelf invloed op hebt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:36

Ik heb precies hetzelfde, kan mezelf compleet gek maken...

Wat bij mij hielp, was gewoon heeeeel vaak gaan. Dus niet voor het paard gaan starten, maar gewoon voor jezelf. En dan iemand meenemen die weet dat je stress hebt, en die daar mee om kan gaan. Dus niet iemand die zegt: zet die knop eens om zeg, doe niet zo gek! Dat hielp bij mij echt niet.. Denk je dat als ik die knop wist te vinden, die al lang al eens om had gezet? Dus iemand die gewoon zegt, oke, je hebt stress. Komt goed, rustig aan, adem in, adem uit. En dan weer rustig verder gaan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:48

Het is idd een geval van de knop om zetten, maar die knop zet je echt niet zomaar om. Was het maar zo makkelijk. Daar gaat heel wat voorbereiding aan af.

Met welk doel ga je wedstrijden rijden?

Ik ben ook een stresskip met een gevoelig paard. Als ik voor de winst ga kan ik het vergeten. Ik wil het dan teveel te goed doen met als gevolgd dat het helemaal de mist in ga. De spanning die daarop bij mijn paard ontstond resulteerde in wegrennnen van haar (en dat kan ze hard, heeeel hard) wat bij mij ook weer angst creerde. Dus toen had ik naast zenuwen ook nog angst waar mijn paard op reageerde.

Ik heb jaren alle kanten op gevlogen met mijn paard en ik sloeg de buitenwedstrijden altijd over omdat ik bang was dan nog meer last te hebben van omgevingsgeluiden e.d..

Ik had wat dat betreft thuis ook nog een hele slag te winnen, die slag heb jij al gemaakt, maar toen ik dacht dat ik het onder controle had en bij de wedstrijden dus wel eens kon slagen sloegen de zenuwen weer toe. Ik wilde nog steeds teveel presteren.

Toen heb ik de lat voor mezelf lager gelegd. Eerst die ontspanning. Lekker ontspannen mijn rondje hobbelen. Proef doet er niet toe, gewoon rijden zoals thuis. En daarna komt het rijden van een goede proef, winstpunten en misschien zelfs wel bekers.

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:57

ik ken je hele probleem. Lees maar ff mee heb er zelf namelijk ook veel last van. Vooral het onderbewuste als je weet wie er allemaal komen kijken. Ik wil dan niet extra presteren maar toch komt er dan denk ik meer druk op mezelf te staan. Zo van: het moet toch vandaag eindelijk eens een keer zo gaan zoals ze thuis loopt.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:07

Denk thuis steeds dat je een wedstrijd rijdt !

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:09

Ik ken ook iemand die dit heeft, die gebruikt een of andere spray voor op de tong.
schijnt heel goed te helpen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:12

Rescue Remedy van Bach toevallig? Die houd ik ook altijd achter de hand, werkt als een tierelier. Ik heb ooit een keer Valdispert gebruikt. Ik had toen niks bij en werd onverwacht met een ernstig geval van zenuwen geconfronteerd. Stalgenootje had toevallig Valdispert in de auto liggen en dat werkte ook erg goed.

Zii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:20

Heb je wel eens aan sportpsychologie gedacht?
Hierbij leer je verschillende technieken enz om je gedachten en stress meer onder controle te kunnen houden.