Waarom moet je eerst L2 hebben gestart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Fadigho

Waarom moet je eerst L2 hebben gestart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:38

Hoi allemaaal..

ik heb een lieve arabische hengst van 3 jaar, ben bezig met hem rustig op t gemakkie alles aan te leren, maar ben nu eigelijk meer bezig met parelli enzvoorts.. ik merk hierdoor dat de band steeds sterker word en we elkaar steeds meer respectere/vertrouwen! maar aangezien ik toch in de toekomst wedstrijden met mijn lieve poown wil gaan rijden, ben ik toch een benieuwd waarom ik eerst L2 moet hebben gereden voor dat ik mijn arabische hengst mag uitbrengen, opzich snap ik 't wel.. maar wil toch de redenen weten, moet ik nu écht eerst in t L zijn gestart met een ander paard? ( ruin of merrie )? ..

dit zijn plannen voor de toekomst, maar ben gewoon echt benieuwd waarom enzo ..

Groetjes Michelle en Fadigho /3

Anoniem

Re: Waarom moet je eerst L2 hebben gestart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:04

Ze gaan er vanuit dat je dan iets meer ervaring hebt opgebouwd en dat je dus beter een hengst aan zou kunnen.. Vind het persoonlijk een beetje een kulreden, want merries en ruinen kunnen net zo gek doen of nog gekker.. ;)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:08

die regel klopt idd en vind het helemaal geen kulreden.
op het moment dat er wat gebeurd is een loslopende hengst iets minder aangenaam als een merrie of ruin, vooral voor je mede ruiters en amazones op het concours terrein.
en aangezien er toch ook nog wel een aantal mensen rondlopen die niet goed genoeg kunnen rijden maar het wel stoer vinden om hun paard hengst te laten vind ik het wel een fijne regel.
laat diegene die wil starten eerst maar eens met een ander paard zien dat je er redelijk mee overweg kan :j

(zei diegene die gestart is met een hengst zonder eerst L2 te zijn geweest en die ook wel eens los gebroken is op het concours terrein :') )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:18

Ja je zult eerst L2+1 moeten zijn wil jij je hengst kunnen starten. Ik vind het ook geen kulreden, er is wel degelijk verschil in handigheid in rijden tussen een B ruiter en een L2 ruiter, en een hengst kan op eigen terrein enorm braaf zijn maar op vreemd terrein toch een heel andere kant laten zien. Dan is wat handigheid in rijden wel zo fijn, ook voor de andere ruiters :+

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:44

oke dat is duidelijk dat je L2+1 moet hebben gereden.. ik vroeg me gewoon af 'waarom' en dat is me nu ook duidelijk geworden, ik vind het terecht dat ze die regel hebben,maar merries en ruinen kunnen nét zo gek worden,en vaker zijn het de merries die de hengsten gek maken. ( vind ik ! )

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:47

en dan is het de bedoeling dat jij je hengst onder controle hebt.

weet niet of het bij een arabier ook kan maar je kan met een barok paard bijv de barokke wedstrijden starten. daar hoef je niet eerst l2 met winst te zijn geweest voor je mag starten op het moment dat je daar geloof ook l hebt gestart mag je ook met je paard gewone wedstrijden starten.
of je moet vlak bij belgie wonen ook daar mocht je dacht ik starten met een hengst.

heb hetzelfde probleem gehad en paard laten ruinen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:52

Relaxed schreef:
Ze gaan er vanuit dat je dan iets meer ervaring hebt opgebouwd en dat je dus beter een hengst aan zou kunnen.. Vind het persoonlijk een beetje een kulreden, want merries en ruinen kunnen net zo gek doen of nog gekker.. ;)

Nou ik vind het alles behalve kul. Met een ruin of merrie kun je meestal niet iemand anders in gevaar brengen, met een hengst wel.
Het zal je maar gebeuren, je rijd zelf op je merrie, en dan komt er iemand met een hengst op je af en op dat moment kan de ruiter de hengst niet meer houden,
wat denk je wat er dan gebeurt? Juist. De hengst wil natuurlijk die merrie bespringen en een hoef tegen je hoofd komt hart aan , geloof mij!

Nou vind ik dat de L2 ook niet zo enorm 'moeilijk' is om een winstpuntje in te halen, dus van mij mochten ze het niveau wel wat meer omhoog doen naar de M1 bijvoorbeeld.
Want ik zie genoeg L2 ruiters die ook hun ruin/merrie nog niet normaal door de baan kunnen sturen, laat staan een hengst die een mooie dame voorbij ziet komen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:49

Je kan via het AVS idd starten met een hengst in de B zonder dat je zelf hoger hebt gereden.
Zodra je je punten voor het L2 hebt kan je weer met de reguliere KNHS wedstrijden mee rijden

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:51

ergens moet een grens zijn. Dat is toevallig bij de L2 gemaakt maar had net zo goed de Z2 kunnen zijn. Dit is gewoon om ongelukken te voorkomen en om te zorgen dat niet jan en alleman met hengsten op wedstrijden verschijnt. Als je L2 rijdt word er van je verwacht dat je je paard in de hand kunt houden en dus niet zomaar een merrie bespringt als er eentje voorbij komt.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:13

Dankjewel voor jullie berichten:D, we zullen tegen die tijd wel zien waar het schip strand, want mijn arabier is pas 3jaar en 2 maandjes. dus tijd genoeg! mischien is die dan wel gecastereerd, of mischien niet ..

Dank jullie wel allemaal:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:18

_Bitje_ schreef:
Relaxed schreef:

Nou ik vind het alles behalve kul. Met een ruin of merrie kun je meestal niet iemand anders in gevaar brengen, met een hengst wel.
Het zal je maar gebeuren, je rijd zelf op je merrie, en dan komt er iemand met een hengst op je af en op dat moment kan de ruiter de hengst niet meer houden,
wat denk je wat er dan gebeurt? Juist. De hengst wil natuurlijk die merrie bespringen en een hoef tegen je hoofd komt hart aan , geloof mij!

Nou vind ik dat de L2 ook niet zo enorm 'moeilijk' is om een winstpuntje in te halen, dus van mij mochten ze het niveau wel wat meer omhoog doen naar de M1 bijvoorbeeld.
Want ik zie genoeg L2 ruiters die ook hun ruin/merrie nog niet normaal door de baan kunnen sturen, laat staan een hengst die een mooie dame voorbij ziet komen.

Ieder paard kan gek doen idd en ik snap wel dat een hengst in die zin gevaarlijker is qua eventueel gaan dekken.. Maar net als wat jij zegt.. Alsof L2 ruiters al de beste ruiters zijn.. Als ik ze soms bij me in de ring zie vraag ik me al af hoe ze er komen.. En dan mogen die mensen wel op een hengst rijden? Ik zie dus liever dat er minstens 1 (of meer) m/z kwalificaties achter de betreffende ruiter staan. In die zin vind ik de regel een kulregel omdat ie imo niet veel voorstelt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:59

Wat je zeker weet bij een L2 ruiter is dat die minstens een paar keer op een wedstrijdterrein is geweest. Weet hoe het werkt met losrijden, hoe druk het kan zijn, wat de regels zijn. En je hebt aangetoond dat je een aantal keer succesvol aan wedstrijden hebt deelgenomen. Je moet ergens die winstpunten vandaan gehaald hebben. Dus je hebt als L2 ruiter wel enige ervaring hoe het er allemaal aan toe gaat. Dat vind ik ook belangrijk voor je iemand met een hengst een druk (onbekend) terrein op stuurt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:11

bij mijn weten mag je bij het AVS starten en daar moet je dan L1+1 zijn en dan mag je knhs wedstrijden rijden met je hengst. beginnend in de B. zo is het namelijk ook bij de barokke paarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:26

Ik kan de regel best begrijpen, maar volgens mij zijn er wel ruiters die voldoende ervaring en handigheid hebben om een hengst te starten, maar nooit wedstrijden gereden hebben.
Als voorbeeld mijn eigen situatie: Ik heb weinig wedstrijdervaring en alleen B1 en B2 gereden. Maar ik train wel regelmatig hengsten tussen merries (ik weet de ene hengst is de andere niet). Dus als iemand mij ziet rijden en vraagt of ik zijn hengst wil uitbrengen moet ik dit weigeren omdat ik geen L2 gereden heb... Dat is toch ook een beetje krom (en niet dat ik sta te springen om een hengst uit te brengen, want vind merries en ruinen op dat vlak veel makkelijker :D)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:05

Ik weet van iemand die een hengst reed en tijdens de proef kwam er in de ring ernaast een hengstige merrie langs. De hengst bedacht zich niet en sprong achterop de merrie (ringen lagen tegen elkaar aan zo ongeveer). Gelukkig ging het allemaal goed, maar het zal je maar gebeuren.
Van iemand die L2 gereden heeft mag je verwachten dat ze een paard enigzins onder controle kunnen houden. Tuurlijk zijn er ruiters zonder wedstrijdervaring die het ook prima kunnen, maar niet iedereen.
En er zijn mensen die Z rijden, maar het eigenlijk nog niet kunnen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:10

petitparis schreef:
Ik kan de regel best begrijpen, maar volgens mij zijn er wel ruiters die voldoende ervaring en handigheid hebben om een hengst te starten, maar nooit wedstrijden gereden hebben.
Als voorbeeld mijn eigen situatie: Ik heb weinig wedstrijdervaring en alleen B1 en B2 gereden. Maar ik train wel regelmatig hengsten tussen merries (ik weet de ene hengst is de andere niet). Dus als iemand mij ziet rijden en vraagt of ik zijn hengst wil uitbrengen moet ik dit weigeren omdat ik geen L2 gereden heb... Dat is toch ook een beetje krom (en niet dat ik sta te springen om een hengst uit te brengen, want vind merries en ruinen op dat vlak veel makkelijker :D)

Dat zal zeker zo zijn, maar je moet nu eenmaal ergens die grens trekken, en dat kan alleen door middel van een klassering.

Ik heb nu ook eerst m'n punten in het L2 moeten halen voor ik straks mijn hengst (als hij dan nog hengst is) mag uitbrengen. Jammer, maar het is nu eenmaal zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:12

x_Fadigho schreef:
Dankjewel voor jullie berichten:D, we zullen tegen die tijd wel zien waar het schip strand, want mijn arabier is pas 3jaar en 2 maandjes. dus tijd genoeg! mischien is die dan wel gecastereerd, of mischien niet ..

Dank jullie wel allemaal:D

Een hengst is pas uitgegroeid met zes of zeven, het is sowieso niet verstandig om voor die tijd al veel op zijn rug te zitten.

Wellicht biedt endurance uitkomst tzt? daar zijn zulke eisen niet, dacht ik?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:12

x_Fadigho schreef:
oke dat is duidelijk dat je L2+1 moet hebben gereden.. ik vroeg me gewoon af 'waarom' en dat is me nu ook duidelijk geworden, ik vind het terecht dat ze die regel hebben,maar merries en ruinen kunnen nét zo gek worden,en vaker zijn het de merries die de hengsten gek maken. ( vind ik ! )

Dat kan wel zo zijn, maar wat is gevaarlijker denk je.. als jouw hengst op mijn merrie springt, ben ik écht niet blij met je hoor :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:15

Maar je hoeft toch niet perse eerder wedstrijden te rijden om een hengst onder controle te hebben? Ervaring tel je niet in winstpunten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:16

Paisano schreef:
Maar je hoeft toch niet perse eerder wedstrijden te rijden om een hengst onder controle te hebben? Ervaring tel je niet in winstpunten.

Het gaat ook niet persé om rijervaring, maar wel om wedstrijdervaring. Dat kan je ook niet helemaal meten aan WP's dat weet ik ook wel, maar dat is de meest nauwkeurige meting denk ik :) .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:20

idd niet makkelijk om een grens te trekken, want iemand op een goed en super braaf paard, kan makkelijk L2+1 halen zonder een goed ruiter te zijn. Er zijn er genoeg die je niet op een hengst moet zetten zonder merrie in de buurt

die regel is net zo "kwakkel" als een ruiterbrevet. Veel manegeruiters kunnen dit behalen, maar zet ze niet op je eigen sportpaard, want je ziet ze bij wijze van spreken niet meer terug nadat ze opgestapt zijn...

Maar idd bij gebrek aan beter, de meest eenvoudige "meting"

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 15:46

@Arabesk. ik zeg ook niet dat ik nu al wedstrijden met m wil gaan rijden, hij is nog amper onder het zadel, dus maak je je daar maar niet druk om! wij zijn pas over een aaantal jaar te vinden op wedstrijd, en geloof me, ik wil eerst dat hij VOLLEDIG uitgegroeid is ! ik doe nu ook niet rijden, maar alleen Parelli - grondwerk etc.

@Miseria. ik snap wat je bedoelt, ik zou het ook niet fijn vinden als ik een merrie zou hebben en jou hengst op mijn merrie zou springen ..

sylvia792

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:21

Het is idd puur om te zeker te zijn dat je behoorlijk kunt rijden voor je met een hengst op pad mag op wedstrijd, vindt dit ook niet heel vreemd aangezien hengsten toch soms een stuk lastiger in de buurt van merries kunnen zijn en de kans op ongelukken groter is als er een beginner op een hengst zit die hem niet de baas kan....

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:08

Je mag ook met een hengst starten als je L springen of M eventing bent (geweest).

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:30

Het is idd een aparte regel... Iemand die bij de pony's L2 is geweest mag dus ook gewoon bij de paarden met een hengst starten!
Ken ook mensen die jaren lang niks anders gedaan hebben als hengsten houden en rijden, ook op shows, maar nooit op concours zijn geweest. Mensen met super veel ervaring en die ook goed kunnen sturen. Die mogen hun hengsten niet zelf uitbrengen en moeten eerst L2 zijn. Moet er wel bij zeggen dat dat zulke mensen dan ook wel weer snel lukt en ze gewoon snel met hun hengst kunnen starten.

Misschien zou een soort examen afleggen om te kijken hoe goed iemand rijdt eerlijker zijn... Maar ja, regels zijn nou eenmaal regels.