Mag een afgekeurd paard starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackone

Mag een afgekeurd paard starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:02

Het paard dat ik rij is afgekeurd op een lichte vorm van artrose in zijn linker voorbeen.
De verzekering heeft hem uitbetaald en de eigenaar heeft hem terug gekocht.
Hij loopt zéér fijn en kreupelt totaal niet zolang hij in het zachte kan lopen, weet iemand of ik het dit paard een startkaart mag aanvragen en kan starten? Staat het ergens geregisteerd dat hij uitbetaald is geworden?

aerdenhout1

Re: Mag met een afgekeurd paard starten/startkaart aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:05

Je mag met dit paard gewoon starten hoor! Fijn dat hij goed loopt trouwens!
Hij moet natuurlijk wel zijn gechipt en een paspoort hebben, en zijn entingen moeten in orde zijn.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:05

Natuurlijk mag dat. De eigeaar heeft hem toch teruggekocht en verder niets illegaals gedaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mag een afgekeurd paard starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:08

Ik dacht altijd dat als een paard afgekeurd was, dat dat betekende dat hij afgekeurd was voor de sport en dat je er dus eigenlijk enkel nog recreatief mee mocht rijden en verder niks?
Anders kun je toot oid toch ook afkeuren en een hoop geld vangen en dan weer starten ofzo?
Wie legt het even uit voor mij? :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:08

Is 'ie afgekeurd als sportpaard, en heeft de verzekering daarna uitbetaald? Dan mag je geen officiële wedstrijden meer starten.

Of is de artrose bij een aankoopkeuring naar voren gekomen, en heeft de veearts toen een negatief aankoopadvies gegeven (sommige mensen noemen dat ook afkeuren). Dan zou je in principe nog wel mogen starten.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 24-06-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:10

zeker kun je gewoon starten,
voor het paard is het ook goed dat die in beweging blijft zeker met atrose in deze vorm.
als een paard word afgekeurd voor de verzekering of de verkoop maar toch goed loopt mag hij gerust uitgebracht worden,

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:12

Als hij is afgekeurd als sportpaard mag je er niet mee starten.

blackone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:14

Hij is (volgens mij) wel afgekeurd als op sportpaard. De eigenaar wilde z met hem starten, toen dit alles aan licht kwam. Ze heeft overgens (4 jaar geleden) een "contract" ondertekend waarin staat dat het paard niet meer op wedstrijd mag worden uitgebracht. Dan lijkt het natuurlijk logisch dat het niet mag, maar staat dit geregistreed?

En kan ik gewoon een startkaart aanvragen met zijn paspoort, of is bij de knhs bekend dat dit een afgekeurd paard is?
Laatst bijgewerkt door blackone op 24-06-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:15

Als een paard verzekerd is als sportpaard, en afgekeurd wordt, dan krijg je dus geld uitgekeerd, omdat je paard niet meer als sportpaard te gebruiken is. Het is dus logisch dat je dan niet meer mag starten in de wedstrijdsport. Daar heb je namelijk het geld van de verzekering voor gekregen.

Als je het toch doet, is het dus (verzekerings)fraude. Of je dat risico wil nemen, moet je zelf weten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:16

blackone schreef:
Hij is (volgens mij) wel afgekeurd als op sportpaard. De eigenaar wilde z met hem starten, toen dit alles aan licht kwam. Ze heeft overgens (4 jaar geleden) een "contract" ondertekend waarin staat dat het paard niet meer op wedstrijd mag worden uitgebracht. Dan lijkt het natuurlijk logisch dat het niet mag, maar staat dit geregistreed?

En kan ik gewoon een startkaart aanvragen met zijn paspoort, of is bij de knhs bekend dat dit een afgekeurd paard is?

In dit geval mag het NIET natuurlijk!

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:27

NEE, staat ook in de terugkoopverklaring die je eigenaar heeft moeten ondertekenen om het paard terug te mogen kopen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:28

Zat ik er toch niet zo ver naast. :oo

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:30

KNHS registreerd dit niet maar verzekeringen voeren wel controles uit..
Paard verkopen mag ook niet..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:33

Vanuit de KNHS gezien is er geen probleem, dit contract is echt nergens geregistreerd, maar wel naar de vorige eigenaar. Daarmee is immers overeen gekomen dat het paard niet gestart mag worden. Als je toch gaat starten, kun je (de eigenaar) een rechtzaak verwachten... beter is om met de vorige eigenaar contact op te nemen om te vragen hoe het kijkt naar het toch starten van het paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:47

Gypsy schreef:
Ik dacht altijd dat als een paard afgekeurd was, dat dat betekende dat hij afgekeurd was voor de sport en dat je er dus eigenlijk enkel nog recreatief mee mocht rijden en verder niks?
Anders kun je toot oid toch ook afkeuren en een hoop geld vangen en dan weer starten ofzo?
Wie legt het even uit voor mij? :o

Ik weet niet zeker of dit helemaal waar is..

Waar ligt de grens bij afkeuren? Wij wilden eens een paard kopen, maar kreeg een 3 door atrose. Mijn moeder vertelde dat hij is afgekeurd, maar dat betekende niet dat hij niet meer op wedstrijd uitgebracht mag worden.. Is dit dan zo'n negatief aankoopadvies?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:04

Nee maar dat is iets totaal anders...

Keuren: door de da, bij aankoop. Gaat tegenwoordig niet meer dmv af of goedkeuren, de da geeft alleen een advies. Bijvoorbeeld, zou prima licht recreatief werk kunnen doen, maar je moet geen Z meer willen starten.
Dat is een advies, mag je mee doen en laten wat jij wit.

Afkeuren voor de sport door de verzekering: Paard is door een blessure niet meer geschikt voor de sport. Je laat hem afkeuren door de verzekering, die betaald je het bedrag waarvoor je paard verzekert was. Normaal gaat het paard dan naar de slacht oid, maar je kunt 'm ook meteen voor de slachtwaarde terugkopen.
Het dier mag je dan niet meer starten in de sport, normaal gezien.

Dacht ik dus.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:13

ja zo heb je het goed gypsy.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:15

Maar je hoeft hem dus niet te laten afkeuren? Door gewoon je paard niet te laten verzekeren toch? Dan komen ze er ook niet achter.

blackone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:16

pfh moeilijk kwestie he. De eigenaar (gene die hem heeft late afkeuren) geeft overigens wel aan dat ze er op toe heeft gedrongen om het paard te laten afkeuren( kwam haar financieel wel goed uit).
Graag geef ik even aan dat het paard nóóit 1 dag kreupel heeft gelopen. Ze heeft het voor de keuring de ijzers onder uit laten halen, zodat hij niet lekker liep om op die manier nog duidelijk te maken dat het paard moet worden afgekeurd.

Hoe kan een verzekering hier achter komen?

Ik heb al verhalen gehoord van mensen die dit op een ander manier omzeilen.
BV. Paard is afgekeurd, paard wordt in belgieën opnieuw gechipt, oude wordt gedeactiveerd.
Paard krijgt nieuw belgische paspoort, paard op nieuw verzekeren.
en je zo kun je het zelfde nog eens doen met duitsland. Er zijn handelaren en dierenartsen die me bij dit soort praktijken wel wilde helpen. Maar zo ver wil ik eigelijk niet gaan!
Laatst bijgewerkt door blackone op 24-06-11 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:18

Het hoeft niet, het is meer een manier om toch nog wat geld ervoor terug te krijgen. Je verzekert immers niet voor niets. Gaat je auto morgen kapot, dan wil je ook geld zien!

Haaah cool. *voelt zich slim*

Wow Blackone, daar word idd behoorlijk gesjoemelt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:22

Blackone, als ik het goed lees, ben je dus van plan willens en wetens te frauderen? Voel je je daar nu echt goed bij? Ik zou dat niet kunnen, overigens zou ik het als eigenaar van een paard ook nooit toestaan. Als de verzekering er nl. wel achter komt en er hoeft maar iemand in je omgeving te zitten die je verlinkt, dan is de eigenaar de pineut en kan ze het hele geldbedrag aan de verzekering terugbetalen. Weet niet of ze daar op zit te wachten?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:24

Als de verzekering uitbetaald heeft, mag je het paard niet meer starten en/of verkopen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:28

Geryon schreef:
Maar je hoeft hem dus niet te laten afkeuren? Door gewoon je paard niet te laten verzekeren toch? Dan komen ze er ook niet achter.

het gaat er omdat als je een paard al in de verzekering hebt lopen en je laat je paard afkeuren voor de sport omdat er een blesure oid is onstaan waardoor je paard niet meer kan doen waar je hem voor hebt ( de sport dus) je dus een geldbedrag uitgekeerd krijgt (waar je bijv een ander paard voor kan kopen voor de sport) en dan kan je je paard dus teurug kopen voor de slachtprijs of je paard gaat naar de slacht.
als je dus toch weer met dat paard gaat starten pleeg je dus fraude omdat je geld hebt opgestreken terwijl je toch met hem doet waar je je paard nou juist voor hebt af laten keuren.

en als je paard bij aankoopt word "afgekeurd" en je krijgt hem niet de verzekering in dan heb je ook nooit geld ontvangen van die verzekering en pleeg je dus geen faude.
beter kan ik het niet uitleggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:28

ik word eigenlijk een beetje naar van dit topic.. Alles dus om de boel te omzeilen over de rug van dit paard. zowel dus de vorige eigenaresse. Ben allang blij dat je het niet zover wilt laten komen dat je de hulp van die handelaren en dierenartsen aanneemt.. lijkt me ook dat het strafbaar is als je dat wel zou doen?

blackone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:28

Nee helemaal niet, dat zijn me de wedstrijden niet waard!
Ik ben me aan het informeren. De eigenaar zei vandaag weer eens vraag een startkaart aan het gaat zo goed bla bla bla.
Volgens mij weet ze zelf niet wat er kan gebeuren als de verzekering er achterkomt.
Het is overgens haar paard en haar geld (veel geld).
Tevens is ze een bekend persoon hier uit de buurt en was het 4 jaar geleden bij veel mensen bekend dat haar paard afgekeurd is geworden mededaar door vind ik het risico te groot. Dit is een schuilnaam bokt account, ik ben normaal onder een ander naam actief :o

Er is geen vorige eigenares , ik ben de bijrijder! Eigenaar die hem heeft afgekeurd is nog steeds eigenaar

Fitzroy schreef:
Blackone, als ik het goed lees, ben je dus van plan willens en wetens te frauderen? Voel je je daar nu echt goed bij? Ik zou dat niet kunnen, overigens zou ik het als eigenaar van een paard ook nooit toestaan. Als de verzekering er nl. wel achter komt en er hoeft maar iemand in je omgeving te zitten die je verlinkt, dan is de eigenaar de pineut en kan ze het hele geldbedrag aan de verzekering terugbetalen. Weet niet of ze daar op zit te wachten?