Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:29

Op zich snap ik je punt wel JoviBan, maar ik vind het wel goed dat ze daar één lijn trekken zonder uitzonderingen, want dan kan je overal wel over gaan discussiëren.
Dat ik met mijn reumapoten met pijn in m'n lijf op een paard ga zitten, dat doe ik mezelf aan. Ik zou het misschien beter niet kunnen doen, maar dat heb ik er allemaal voor over.
Maar een paard met welke beperking dan ook heeft geen keuze als z'n ruiter op hem gaat zitten. Dat vind ik een heel groot verschil.

tjoppie
Berichten: 925
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:31

als men zou tornen aan die zienswijze gaan we een hoop paarden in de baan zien met pijn, die vanwege een dispensatie toch doorgereden kunnen worden op wedstrijd. Ik denk dat dit niet wenselijk is. Jij wel?

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:34

ik snap het ook niet...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:42

Nee, dat is niet wenselijk Tjoppie. :n

Wat snap je niet, Bitje?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:13

Fitzroy schreef:
Het gehalte NH-ers wordt ineens wel erg hoog op het wedstrijdforum :?


Wacht maar, dit is nog maar het begin 8-)

:Y)

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:25

KarinvdM schreef:
Nee Lusitana, je krijgt nooit dispensatie voor een medisch gebrek/probleem bij je paard.
Dat vind ik overigens ook helemaal terecht, dat is ook een regel waar je ook echt geen uitzonderingen op moet maken.

Heb je wel gelezen wat ik daarna schreef?

Lusitana schreef:
Ja, natuurlijk gaan ze geen dispensatie geven aan een paard dat pijn in de mond heeft, die zou je niet moeten willen starten, maar je zal maar een paard hebben met een misvorming bv.
----

Gaat duidelijk om gebruik van een ánder bit en niet over gebruik van géén bit. Het lijkt mij dus dat je legitiem dispensatie kunt aanvragen op de regel dat een paard een bit in moet. Of je het krijgt is een tweede, maar het is het proberen waard. Je zou als reden op kunnen geven dat je het als voorbeeldfunctie wilt gebruiken voor 1 keer...
Dispensatie kun je nl aanvragen als het niet mogelijk of wenselijk is om onder de reglementen te rijden.
Als je kunt onderbouwen dat de voorbeeldfunctie nut heeft om meer bitloze rijders aan te trekken bv, of dat het een goede try out is of het mogelijk is om ze door elkaar in een rubriek te hebben, maak je wellicht best een kans.


Het gaat dus niet om het willen bitloos starten omdat een paard een probleem heeft, maar om de weg vrij te maken naar bitloos rijden tussen de rest.

Kwestie is dat een en ander onderbouwd moet worden dat niet rust op een mdische reden! Dan zullen ze zich er echt over moeten buigen, want daar (dispensatie bit zonder medische reden) hebben ze geen regels over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:14

KarinvdM schreef:
Op zich snap ik je punt wel JoviBan, maar ik vind het wel goed dat ze daar één lijn trekken zonder uitzonderingen, want dan kan je overal wel over gaan discussiëren.
Dat ik met mijn reumapoten met pijn in m'n lijf op een paard ga zitten, dat doe ik mezelf aan. Ik zou het misschien beter niet kunnen doen, maar dat heb ik er allemaal voor over.
Maar een paard met welke beperking dan ook heeft geen keuze als z'n ruiter op hem gaat zitten. Dat vind ik een heel groot verschil.

Maar wat zijn 'beperkingen'?
Een laag gehemelte? Een dikke tong? Een erg smalle onderkaak? Overmatige wangslijmvliezen? Hengstentanden? Korte mondspleet? Allergie? Ik noem maar een dwarsstraat.
Dat zijn geen beperkingen, maar wel dikwijls voldoende reden om bitloos te gaan rijden.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:35

Iedereen zou gewoon de vrije keuze moeten hebben (in welke dicipline dan ook) om met of zonder bit te starten
Een aantal paarden loopt zonder bit gewoon veel fijner
Bij chippen is het net zo, dat wordt ook door je strot geduwd
ik vind dat je als paardeneigenaar ook daar zelf de keuze zou moeten kunnen maken

Ik vraag me trouwens af of je wel mag crossen met een touwhalster?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:08

JoviBan schreef:
Maar wat zijn 'beperkingen'?
Een laag gehemelte? Een dikke tong? Een erg smalle onderkaak? Overmatige wangslijmvliezen? Hengstentanden? Korte mondspleet? Allergie? Ik noem maar een dwarsstraat.
Dat zijn geen beperkingen, maar wel dikwijls voldoende reden om bitloos te gaan rijden.

Ja, dat zijn redenen om bitloos te gaan rijden, dat snap ik volkomen. Maar het is wel precies wat ik bedoel met mijn vorige post dat het goed is dat op de regel dat er op lichamelijke gebreken en tekortkomingen nooit dispensatie wordt verleend.
Want zo zijn er ook talloze redenen te bedenken waarom je wel met peesbeschermers/strijklappen/springschoenen en ga zo maar door zou moeten mogen starten.

Zolang bitloos niet gewoon toegestaan is in de dressuursport heb je dus pech als je een paard hebt dat om welke reden dan ook niet met een bit gereden kan worden.

Maar dat is niet waar dit topic over gaat.

robeer

Berichten: 1412
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:17

Ik denk dat het een beetje kip en ei verhaal is.

Ik rij zelf eigenlijk altijd met bit en af en toe bitloos, gewoon om voor mezelf te 'toetsen' of ik niet te afhankelijk ben van het bit in de nageeflijkheid. Maw: of ik mijn paard wel rij zoals het hoort ipv hem in de krul te trekken via het bit.

Ik ga binnenkort voor het eerst met dit paard starten. Ik zou best wel afwisselend bitloos en met bit mijn proeven willen rijden. Helaas is dit niet mogelijk hier in de buurt. Het zou fijn zijn om de vrijheid te hebben om bijvoorbeeld een uur voor de wedstrijd de keuze te kunnen maken met of zonder.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:26

Ik kom ook even binnenvallen......was tot voor kort ook bitloos jurylid en heb in het afgelopen jaar zo uit mijn hoofd geloof ik vier keer gejureerd. Leuke paarden, iets minder gereden pony's maar ach het zal mij echt een zorg zijn of iemand er nou een bit in hangt of niet. Het beeld wat je wilt zien, blijft hetzelfde!

Wat mij betreft zouden bitloze starters altijd tussen de reguliere starters mogen, ik zie daar geen enkel bezwaar of voordeel voor één van beide partijen in.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:00

Fijn, ook eens de mening van een actief jurylid :). Moet je iets extra's doen om bitlose combi's te mogen jureren?

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je geen dispensatie zou mogen krijgen bij een lichamelijk gebrek. Zoals ik al aangaf, mijn paard heeft een scheur in zijn tong, daar heeft hij geen last van (DA onderzocht) maarrrrr een bit valt precies ín die scheur, lijkt me niet fijn voor hem. Ik kan er wel een bit in hangen met tongvrijheid maar die wordt volgens mij ook niet gedoogd dus wat voor keus heb je dan nog? Paard pijn doen?

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:12

Er zit er nog één hoor, actief in het topic ;)

Van mij mogen ze ook op alle niveau's zonder bit rijden.....in plaats van nu t/m het L2.

Het geeft namelijk ook een beetje een vertekend beeld, ik zou als actieve Z starter nu namelijk gewoon in het L2 bitloos mogen starten.......dat is ook vreemd ten opzichte van de ruiter/amazone die vanuit de B naar het L2 gereden is toch?

Oh en je vraag: Ja er is een extra cursusavond geweest.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:15

Ik ben er helemaal mee eens, mits er eerlijk gebruik van word gemaakt!
Want als je teveel druk zet dan is er imo net zoveel druk als op het bit!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:28

Wat voor extra informatie kreeg je allemaal op die cursusavond over jureren van bitloos dan? Wat moest je extra leren?

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:33

Verschillende soorten optomingen, inwerking ervan, de "aanleuning". Het was op zich niet heel wereldschokkend en ik heb me daar ook uit nieuwsgierigheid voor ingeschreven. Ik wilde wel weten wat daar zo "anders" aan was dan het gewone starten. Mijn conclusie aan het eind van de avond was dat ik nog steeds hetzelfde beeld wil zien :D en dat het dus niet uitmaakt of iemand nou met of zonder bit start.

moonfish13
Berichten: 18248
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:50

Ik ben zeer benieuwd of het wat wordt met bitloos.
Echt top dat mensen zich er zo voor inzetten! *\o/*

Zelf start ik niet, ook geen behoefte aan maar rijd erg veel bitloos.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:51

moonfish13 schreef:
Zelf start ik niet, ook geen behoefte aan maar rijd erg veel bitloos.


Maar geldt dat niet voor het overgrote deel van de mensen die bitloos rijden? Of generaliseer ik dan teveel?

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:58

Heb je gelijk in daffodil.
Maar het is ook een stapje verder kijken dan hoe het nu is.
Op dit moment is het gewoon niet aantrekkelijk.
Iedere wedstrijd ruiter rijdt maar met een bit ' omdat dat zo hoort'.

Dat had ik zelf dus ook.
Ondertussen liep ik wel constant thuis in de trainingen te vechten, en als ik eerder mensen had zien rijden zonder bit, dan was ik waarschijnlijk al 3 jaar eerder met deze oplossing gekomen.

En nu ik zo rondvraag, merk ik dat veel wedstrijd ruiters het wel zouden willen, maar omdat het niet mag doen ze het niet.
Als het wel zou mogen, dan denk ik dat veel wedstrijd ruiters er ook voor zullen kiezen.
Kijk maar naar het toenemende hackamore gebruik in de springsport.

Daarbij komt...Juist omdat het er nog maar zo weinig zijn, hebben de aparte bitloze rubrieken al geen kans van slagen.
Door het toe te staan voorkom je denk ik toch veel ontevreden mensen, maar vooral ook teleurgestelde organisaties.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:59

Ook het limiteren van de klasse waarin je kunt starten helpt daar niet aan mee....net wat ik eerder zei, iemand die in de reguliere sport al hoger gereden heeft, gaat dan bitloos in het L2 rijden, dat is wat vreemd.

moonfish13
Berichten: 18248
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:00

daffodil schreef:
moonfish13 schreef:
Zelf start ik niet, ook geen behoefte aan maar rijd erg veel bitloos.


Maar geldt dat niet voor het overgrote deel van de mensen die bitloos rijden? Of generaliseer ik dan teveel?


Ik ben gewoon een schijtert, andere reden. :D

robeer

Berichten: 1412
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:56

Nogmaals: ik zou graag afwisselend met en zonder bit starten zonder ruim van tevoren rekening te houden met mijn inschrijvingen. Of om daarvoor naar de andere kant van het land te moeten. Als ik op de wedstrijden hier in de buurt bitloos mag starten, zal ik dat zeker doen.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:00

Ik heb eind vorig jaar de overstap naar bitloos rijden gemaakt (alleen voor dressuur, met springen/crossen heb ik er wel een bitje in). Mijn paard loopt echt veel fijner zonder bit.
Voor de overstap naar bitloos had ik 8 winstpunten in de B-dressuur (na heel veel wedstrijden, altijd een onrustige aanleuning, veel spanning). Ik ben bitloos wedstrijd gaan rijden, ga weer met plezier op wedstrijd met een meer ontspannen paard en ben inmiddels L1 met 3 winstpunten.

Ik zou het erg fijn vinden als je gewoon op iedere wedstrijd zou kunnen starten, samen met ruiters die met bit rijden. De startmogelijkheden zijn nu erg beperkt en langer dan een uur reistijd (alleen heen) wil ik niet. Ik ben wel blij dat er verenigingen zijn die een rubriek willen uitschrijven en ik mag niet klagen hier in het westen van het land.

Nog even voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen een bit, mijn paard loopt bitloos gewoon fijner. En je mag afwisselend met bit en bitloos starten in dezelfde rubriek, winstpunten worden gewoon bij elkaar opgeteld. Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:25

KarinvdM schreef:
Want zo zijn er ook talloze redenen te bedenken waarom je wel met peesbeschermers/strijklappen/springschoenen en ga zo maar door zou moeten mogen starten.

Ik had hier vanmiddag op gereageerd, maar mijn pc liep vast.
Dus maar even opnieuw:
Er is een groot verschil tussen iets om de benen doen om iets te verdoezelen of te verbeteren en bitloos willen.
De gangen en de zuiverheid van de gangen zijn de fundering van de dressuur. Als je dingen moet gaan gebruiken om het gaan te beinvloeden, ben je een groot deel van het doel van de dressuur, de gangen zuiver houden en verbeteren via oefening, aan het ondermijnen.
Het bit is geen wezenlijk onderdeel van de dressuur zelf, het is slechts een communicatiemiddel. Je kunt ook op andere manieren met het hoofd/de voorkant communiceren zonder dat dit enige afbreuk doet aan de dressuur op zich of dingen bevoordeelt ten opzichte van ruiters op paarden met bit.
Ik zie geen reden waarom het dus niet toegestaan kan worden in reguliere rubrieken.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:36

KarinvdM schreef:
Wat snap je niet, Bitje?

dat zulks niet word toegestaan op officiele knhs dressuurwedstrijden hoger dan L2 (en dan alleen de speciale wedstrijden.)
Wat is er mis met een beetje diervriendelijkheid tegenwoordig? normaal gesproken hoor je alleen maar dierenmishandeling dit..dat..
en nou ja, vat hem gewoon niet :+

Niet dat ik denk ik over zal stappen op bitloos, al doet mijn beautje dat ook heel gemakkelijk. Vind het gewoon raar :)