Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:40

Zelf je ring inrichten op wedstrijd, 'tuurlijk zien wel allemaal wel eens iets waarvan we denken,
nee he!!!! moet dat naast de ring?!!!!
Maar mijn motto is dan, ik wil op wedstrijd, paard moet ervaring opdoen, dus we doen het er maar mee.
Anders moet ik gewoon lekker thuis blijven.

(zie topic over agregeaat bv, waarbij ik denk dat ik mijn lezer nooit meer had verstaan :+ )

Echter gisteren viel mijn mond open van verbazing.
Ik moest als 1e starten en reed rond in overgebleven stukje (60 m bak, 40 afgezet voor de proeven) van buitenbak.
Rest was binnen aan het inrijden.

Komt de begeleider van een andere starter met paard, om in de ring te gaan wandelen, dus doet hekje open.
Dus ik zeg, dat dat officieel niet mag. (voordeel voor de ruiter tov andere ruiters)

Uiteraard kreeg ik toen zure blik toegeworpen. :D
Vervolgens vond ze dat de kruiwagen die naast de bak stond (buiten de bak, maar redelijk vlak bij) weg moest.
Waarop ik het niet kon laten te zeggen dat je op wedstrijd toch niet zelf je ring in kan gaan richten?
Stel dat de organisatie leuke chrisantjes of zo? langs de bak had gezet, moesten die dan ook weg?

Uiteindelijk kwam er iemand van de vereniging, de plastic stoeltjes en kruiwagen verplaatsen.

Ik blijf van mening dat het beetje triest is dat je je omgeving op wedstrijd gaat (laten) opruimen, blijf dan lekker thuis?

Is overigens niet de enigste die ik ken die dat doet, nou was dit een L2 combi, maar ken iemand wiens moeder zelfs
inderdaad alle chrisantjes een keer heeft verwijderd, langs een wedstrijd ring. (was voor hun een thuiswedstrijd en die reed Z)

Mijn discussie punt is dus, even stelling bedacht.

Als je op wedstrijd gaat, accepteer je het feit dat je soms dingen tegen komt waar je paard misschien niet van houdt,
echter als je daar niet tegen kunt, moet je maar gewoon thuis blijven.

De bedoeling van op wedstrijd gaan is niet alleen winstpunten rijden,
maar ook de nodige levenservaring op doen voor de hogere klassen.

Roept u maar.....

(ik had gisteren gaarne de koeien die aan de andere kant van de sloot achter een struik gingen schuilen verwijderd gehad,
maar gek genoeg, was er niemand die dat wou doen 8-). Ze werden namelijk pas eng achter de struik.)

Britt

Re: Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:43

Volgens mij zou ik nog eerder thuis de bak volledig vol planten met kruiwagens, pionnen, loeiende aggregaten en dat soort dingen en mijn proef daar tussendoor rijden om te oefenen dan dat ik zou gaan vragen of ze op wedstrijd die boom willen uitgraven en tien meter verder willen herplanten :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:44

Ik heb laatst een wedstrijd gereden waarbij de ringmeester een parasol had. En deze ook tijdens de ring in en uit klapte. De parasol stond echt tegen de hoek aan van de ring.
Bij degene die voor mij reden was de parasol dicht en die paarden liepen er dus ook zo langs. Die van mij liep er ook eerst langs totdat deze open werd geklapt, toen wilde die van mij er niet langs.

Het is vervelend en heeft me ook punten gekost, maar dat weet je als je op wedstrijd gaat. Ik ga dus nog met parasol oefenen, had ik nog niet gedaan want was er niet vanuit gegaan dat die van mij daar op reageerde.

Dus of je moet gaan oefenen met dit soort dingen of je moet het voor lief nemen op wedstrijd.

edit die van mij kijkt thuis nergens na, kan van alles in de bak staan of langs de kant, maar op wedstrijd is alles eng

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:58

Sjolvir schreef:
Als je op wedstrijd gaat, accepteer je het feit dat je soms dingen tegen komt waar je paard misschien niet van houdt,

Ja dat heb je nu eenmaal, en heb je ook als je gaat buitenrijden.

Die van mij is op zich redelijk makkelijk, juist op vreemd terrein kijkt hij nergens naar (en thuis kan hij enorme bakkabouters zien overal). Dat is wel fijn, maar hij kan nog wel eens afgeleid zijn door schapen in een weiland of als iemand opeens zijn klapstoeltje inklapt. Maar ach, dat hoort er bij..

De leukste die ik overigens meemaakte: twee dressuurringen naast elkaar met twee verschillende proeven. Ik rijd in de ene, iemand anders in de andere ring. Op hetzelfde moment moesten we middengalop laten zien en we rijden net met elkaar op over de lange zijde... We ginge heul hard allebei :+ Zulke dingen kan je niet voorkomen en maakt het imo juist leuk :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:03

Hahaha Marieke_K, idd dat is toch grappig?? :D

Tja ik moest vandaag over een eng bruggetje, en ach gut op de terugweg WEER!
Niemand kwam me vasthouden dus heb maar handen vooruitgestoken en daar gingen we hoor.
Nog niet erg beheerst (hé ik heb haar pas een week en ze is ehh, nogal groen) maar daar werken we aan. Hier is het rustig, maar als ik langere ritten met meer verkeer wil doen, vind ik dat ze netjes en beheerst moet kunnen lopen. In dat opzicht heb je in de ring nog een voordeel, als je paard dan schrikt kan 'ie nog gaan zonder dat je onder een auto ligt.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:08

Aan de ene kant ben ik het met je eens, maar soms mag je van een organisatie of toeschouwers toch ook wel wat meedenkend vermogen verwachten. Soms moet je gewoon voor lief nemen dat je niet in een rustige omgeving je proef kunt rijden, maar ik vind het niet prettig als het meer gaat lijken op een schriktraining dan een dressuurproef :+ . Gisteren reed ik in een ring met vlak daarnaast prikkeldraad waar ze rood wit lint om hadden gespannen. Ik vind dat prikkeldraad al link zat en als ze dan dat lint ook nog niet strak spannen, waardoor het met die keiharde wind gaat klapperen, haalt dat mij en mijn paard wel uit mijn concentratie. Maar ik heb het lint wel laten hangen en zelfs nog een winstpunt gereden ;) .

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:12

Sjolvir schreef:

Helemaal mee eens :j
Tenslotte is dressuur africhting :)*
Het is aan de ruiter om te laten zien hoe goed deze het paard heeft afgericht / onder controle heeft als hij iets "vreemds / geks" denkt te zien...
Ook dat hoort (is mijn mening) bij de opvoeding / training bij je paard :oo
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 19-06-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:13

Deels ben ik het absoluut met je eens, de dingen die je zo noemt moeten ze tegen leren kunnen.
Dat is ervaring die paard en zeker ook ruiter :D op moeten doen.

Maar een arregaat naast de ring gaat me wat ver evenals het in en uitklappen van een parasol!

Edit: laatst op concours waren ze direct naast mn ring hooi aan het schudden en die van mij is dus niet verkeersmak en ik had wel een paar probleempjes op te lossen. Uiteraard ben ik niet blij met zo trekker naar mn ring, zeker omdat 50 paarden er wel tegen kunnen en die van mij wel reageerd maar goed dat is nu eenmaal zo dus gewoon doorrijden en proberen aandacht vast te houden :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:15

xx_Irisje schreef:
Deels ben ik het absoluut met je eens, de dingen die je zo noemt moeten ze tegen leren kunnen.

Maar een arregaat naast de ring gaat me wat ver evenals het in en uitklappen van een parasol!

Agregaat ok maar parasol?
waarom? als je in de regen buiten rijdt, kan dat toch ook gebeuren?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:18

Dat is wel iets plotselings waarbij paarden snel schrikken, dus doe dat even tussen de proeven..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:19

De definitie van een dressuurwedstrijd is: let op... "ge-hoor-zaam-heids-proef"

Need I say more? Hoe gehoorzaam is je paard als hij niet tegen chrysanten kan?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:20

xx_Irisje schreef:
Dat is wel iets plotselings waarbij paarden snel schrikken, dus doe dat even tussen de proeven..

Kwestie van trainen :j

Ibbel schreef:

:') := _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:20

Ibbel schreef:

Bij gebrek aan like knop: _/-\o_

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:21

Heb ook een keer gezien dat een voorlezer een bloemetje opzij wilde zetten, maar daar zei de jury wel iets van. :D

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:21

Hoe erg ben je als ruiter als je alles maar weggaat halen waar hij misschien bang voor kan zijn ;)
Ik zou dat niet eens bedenken. Dan krijg je: "daar start ik niet meer hoor, want daar hebben ze altijd chrysanten langs de ring!"

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:22

Ibbel schreef:

Je kunt ze nog eten ook, volgens mijn fjord althans... :+ :D

Ik ga expres binnenkort op grotere wedstrijd starten, gras (nog nooit op gras gereden), zonder ijzers..
meerdere ringen, maar vond dat altijd hele leuke wedstrijd met mijn fjord, juist omdat het zo druk was.
Kwam ooit een keer daar een meute jachthonden langs etc.
Vind dat super wedstrijd om mijn zwartje wereld wijs te maken, ja, met het risico dat ik allicht wat probleempjes heb :+.

Overigens voordeel van wedstrijden met veel gekkigheid, dan zijn ze veel minder getriggerd op iets, dan op wedstrijden met
maar weinig gekkigheid. (hoewel die van mij gaat sluipen als hij iets spannend vind, of gaat rennen)
Heb dus liever totaal verbouwd iets, dan half verbouwd iets.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 19-06-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:25

Zullen we dan met springen ook maar vragen of de boompjes uit het parcours mogen?
Vlaggen ook weg, goh en vraag gelijk of ze die ene enge hindernis er ook uit halen.... :D

Wat belachelijk zeg...een kruiwagen....

Mijn mening is duidelijk lijkt me.
Niet zeuren maar rijden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:47

daNiielle_ schreef:
Zullen we dan met springen ook maar vragen of de boompjes uit het parcours mogen?
Vlaggen ook weg, goh en vraag gelijk of ze die ene enge hindernis er ook uit halen.... :D

Niet zeuren maar rijden.

Nou, zeg je me iets over vlaggen...
Bij ons is laatst op verzoek op drwedstrijd een reclamebord (wat ergens hing) weggehaald :?
Vervolgens kom ik ring in, zegt jury tegen me: wil je je paard ff een aantal keer langs die huifkar (die naast ring stond) rijden :o? . Ikke dus braaf gedaan want ja, jury vraagt dat O:) , terwijl ik me wel afvroeg en pown ook; waarvoor doe ik dit :+ ???

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:59

Ik ben het helemaal met je eens TS! Mijn pony is daar echt vreselijk in, álles en iedereen is eng op wedstrijd. Dat gaat vaak ten koste van mijn proef en dan zit ik daar vaak wel even op te schelden, maar vragen of het weg mag?? Nee dat vind ik niet echt kunnen. Pony moet er gewoon maar aan wennen!

Vorig jaar was ik op een wedstrijd waar je mocht inrijden in de bak waar ook de proef was. De mensen van de stal zagen dat mijn pony de troep in de hoek nogal eng vond en kwamen het weghalen. Dat vond ik dan wel weer heel lief!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:07

daNiielle_ schreef:

Niet zeuren maar rijden.

Boompjes tijdens springwedstrijd..:} Slechte herinnering aan, bij mij moest ie echt weggehaald worden. Niet eens mijn keus, werd gewoon gevaarlijk, paard stond helemaal te trillen.

Maar verder, vind ik het inderdaad belachelijk. Kijk als je paard compleet doorflipt geef ik je gelijk, maar dan zou ik persoonlijk het starten laten en alleen inrijden ofzo.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:21

Als je paard helemaal flipt moet je gewoon niet starten vind ik.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:58

Evelienepien schreef:
xx_Irisje schreef:

Agregaat ok maar parasol?
waarom? als je in de regen buiten rijdt, kan dat toch ook gebeuren?

Ik ben buiten nog nooit iemand tegen gekomen die toen het begon te regenen een parasol open klapte :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:08

Met mijn nieuwe paard rij ik nog geen wedstrijden, maar tijdens de training vind ik het geen probleem als er kinderen rondlopen, mensen werkzaamheden aan het verrichten zijn of iets in die trant.
Laatste wilde iemand stoppen met de stoep aanvegen, omdat mijn paard er een aantal keren naar moest kijken.
Nou, alsjeblieft niet zeg! :+
Gewoon doorgaan met de dagelijkse dingen hoor :))

Schreeuwende kinderen die rondjes om de stal fietsen en dat ding steeds laten vallen, mensen die met hun paraplu staan te zwaaien en hem steeds open&dicht doen, daar wordt ik wel een beetje sago van moet ik eerlijk bekennen. Ookal ben ik op dat moment alleen maar aan het trainen.

Zo ook op wedstrijden; bloemetjes, kruiwagen, stoeltjes, parasol (gewoon open of dicht), daar doe ik echt niet moeilijk over, dat is normaal.
Maar parasols open&dicht klappen tijdens een proef vlak bij je ring? Denk dan even na...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:12

Pion schreef:
Met mijn nieuwe paard rij ik nog geen wedstrijden, maar tijdens de training vind ik het geen probleem als er kinderen rondlopen, mensen werkzaamheden aan het verrichten zijn of iets in die trant.
Laatste wilde iemand stoppen met de stoep aanvegen, omdat mijn paard er een aantal keren naar moest kijken.
Nou, alsjeblieft niet zeg! :+
Gewoon doorgaan met de dagelijkse dingen hoor :))

Schreeuwende kinderen die rondjes om de stal fietsen en dat ding steeds laten vallen, mensen die met hun paraplu staan te zwaaien en hem steeds open&dicht doen, daar wordt ik wel een beetje sago van moet ik eerlijk bekennen. Ookal ben ik op dat moment alleen maar aan het trainen.

Zo ook op wedstrijden; bloemetjes, kruiwagen, stoeltjes, parasol (gewoon open of dicht), daar doe ik echt niet moeilijk over, dat is normaal.
Maar parasols open&dicht klappen tijdens een proef vlak bij je ring? Denk dan even na...

Ja vind ik ook! Mijn moeder wilde laatst pércé de paraplu dicht doen toen we bij paard kwamen. Nou laat hem maar lekker open want die dingen zal ze nog vaak genoeg zien!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:15

marjolein_el schreef:
Ja vind ik ook! Mijn moeder wilde laatst pércé de paraplu dicht doen toen we bij paard kwamen. Nou laat hem maar lekker open want die dingen zal ze nog vaak genoeg zien!

Laat ze maar kijken naar dat rare ding. Van inklappen schrikken ze waarschijnlijk veel meer :j
Dus óf open óf dicht.