Hoe zit dat nu met die basisentingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Hoe zit dat nu met die basisentingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 20:53

Ik zal wel heel dom zijn, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid.

Aanstaande zondag ga ik op wedstrijd. Laatst heeft iemand me erop gewezen dat ik moet kijken of de entingen in orde zijn. Zij zei dat je je paard ieder half jaar moet enten. Het enige wat ik erover kan vinden op de KNHS site is dat de basisentingen 1x per jaar verplicht herhaald moeten worden en verder geen verplichte vaccinaties.

Verder staat er in de KNHS reglementen dat een enting bestaat uit 2 vaccinaties die min. 21 en max. 92 dagen achter elkaar gegeven moeten worden. Vervolgens ieder jaar vaccineren. Bestaat deze vaccinatieperiode ook uit 21-92 dagen, of is dit gewoon slechts éénmalig voor de paarden die voor de eerste keer geënt worden? (mijn paard wordt trouwens gevaccineerd met equilis Enquenza)

Alvast bedankt!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:54

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6VFM37X-D.jpg

staat ook gewoon op de site van knhs.
half jaar is niet geeist.
wel goed op je basisenting (1x) letten en daarna echt binnen het jaar.
7 dagen voor wedstrijd ook niet enten
en let op dat elke enting vanaf 1/4/2007 voorzien moet zijn van sticker, handtekening en stempel DA
maar alle "eisen" vind je dus in de reglementen of de link hierboven
Laatst bijgewerkt door EllyC op 17-06-11 21:05, in het totaal 3 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:55

De basisenting is slechts eenmaal. Daarna is het sowieso verplicht om elk jaar te enten. Sommigen doen het ook wel elk jaar. Maar dit is nog niet verplicht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:56

Als je paard nog nooit ingeent is geweest of je weet het niet dan moet 2 maal laten inenten, met een tussen pose van 1 maand, daarna is het één keer per jaar (alhoewel er eigenaars zijn die 2 maal inenten tegen griep/ tetanus) ik doe dit niet, de rhino moet wel 2 maal per jaar

Sharonaa_

Re: Hoe zit dat nu met die basisentingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:00

De eerste enting is een basis enting, en als t goed is staat er een B-tje bij, anders even laten controleren door je DA, dit heb ik ook laten doen en toen heeft hij er bij mij een aantekening bij gemaakt dat deze aanwezig is. En dan elk jaar enten, sommige mensen doen het 2x per jaar maar dan moeten zij dit doen met een reden, Bijv, pensionstal heb ik wel eens gehoord.
voor de rest spreekt het voor zich. en natuurlijk niet in het zweet rijden de eerste paar dagen als je paard geent is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 06:48

Was het maar waar dat de eerste enting altijd de basisenting was, Sharonaa.
De werkelijkheid is echter anders. Het is vaak een hele puzel om ze te vinden, vooral bij oudere paarden.
Die B ben ik nog nergens tegengekomen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:39

bij mij was en is het echt wel het geval dat het in het paspoort staat. Misschien bij iedereen weer anders dan? Maar vertel gewoon hoe het bij mij zit. Dus er staat nergens dat bij iedereen altijd de eerste enting een basisenting is. Bij iedereen zal het vast weer anders zijn

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:46

Die kun je gemakkelijk vinden in het reglement, daarom hier een slotje.
Zie voor meer informatie; KNHS