Zenuwachtig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeenfred

Zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 16:13

Mijn vriendin wou graag dat ik voor haar dit stukje plaatstte, ze heeft wel een Bokt-Account maar schaamt zich nogal voor haar probleem dus wil vandaar liever anoniem blijven. Ik heb al gezegd dat ze zich er niet voor hoeft te schamen omdat wel meer mensen dit probleem hebben.
Maar nu genoeg gezegd XD Hier komt haar probleem: (volledig door haarzelf getypt)

Hoi Bokkers,
Ik ben altijd heel erg zenuwachtig voor mijn wedstrijd.
Ik weet dat het dom klinkt daarom wou ik liever anoniem blijven...
De nacht voor de wedstrijd kan ik nooit in slaap vallen, en de dag ervoor denk ik er alleen maar aan.
En voor de proef ben ik ook altijd heel zenuwachtig...
Heeft iemand dit probleem ook?
En kan iemand mij wat tips geven?
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes S.

xHorselover

Re: Zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:23

Rustig blijven en denken het is 'maar' een proef.
Het komt vast wel goed ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:25

Even voor je vriendin; Het is geen 'dom' probleem, omdat half wedstrijd rijdend bokt daar last van heeft of last van heeft gehad. Als het al niet meer is.
Het is heel normaal om spanningen te hebben, alleen teveel is nooit goed. Het advies is om zoveel mogelijk proefjes te rijden, zodat ze inziet dat het echt niet het einde van de wereld is als het mislukt. De spanning zal dan iedere keer minder worden.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 18:27

StillAngel schreef:
Even voor je vriendin; Het is geen 'dom' probleem, omdat half wedstrijd rijdend bokt daar last van heeft of last van heeft gehad. Als het al niet meer is.
Het is heel normaal om spanningen te hebben, alleen teveel is nooit goed. Het advies is om zoveel mogelijk proefjes te rijden, zodat ze inziet dat het echt niet het einde van de wereld is als het mislukt. De spanning zal dan iedere keer minder worden.

Heel erg bedankt voor je antwoord, ik zie nu in dat het niet zo heel dom is en bedankt voor je advies ;) xxx S

jasminflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:34

Hee
ik weet niet op wat voor niveau enzo je rijd, maar wat heb je eigenlijk te verliezen?
helemaal niets!
het gaat er eigenlijk om dat je beter wordt en je naar een hoger niveau gaat, maar je moet niet bang zijn om te falen want iedereen maakt wel eens een foutje of bij iedereen gaat het wel eens een keertje niet goed.
altijd blijven denken dat je het kunt.
en als je thuis al een paar keer geoefend hebt met het proefje en daar ging het goed hoef je ook niet bang te zijn.
wat je ook zou kunnen doen is naar een stuk weiland gaan en daar het proefje een keer gaan rijden of zoiets, want dat is altijd weer anders dan het vertrouwde thuis.
en als je paard/pony het daar ook gewoon goed doet hoef je je nergens zorgen om te maken..

succes verder met wedstrijden rijden en met de spanningen ;)
het komt wel goed en je bent echt niet de enige

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 18:55

jasminflash schreef:
Hee
ik weet niet op wat voor niveau enzo je rijd, maar wat heb je eigenlijk te verliezen?
helemaal niets!
het gaat er eigenlijk om dat je beter wordt en je naar een hoger niveau gaat, maar je moet niet bang zijn om te falen want iedereen maakt wel eens een foutje of bij iedereen gaat het wel eens een keertje niet goed.
altijd blijven denken dat je het kunt.
en als je thuis al een paar keer geoefend hebt met het proefje en daar ging het goed hoef je ook niet bang te zijn.
wat je ook zou kunnen doen is naar een stuk weiland gaan en daar het proefje een keer gaan rijden of zoiets, want dat is altijd weer anders dan het vertrouwde thuis.
en als je paard/pony het daar ook gewoon goed doet hoef je je nergens zorgen om te maken..

succes verder met wedstrijden rijden en met de spanningen ;)
het komt wel goed en je bent echt niet de enige

L1 rijd ik...
Ja,je hebt eigenlijk niks te verliezen maar ik baal énorm als ik geen winstpunt heb.
Ik bedoel je bent gewoon 2 Dagen bezig geweest met die éne wedstrijd (Invlechten,Proef rijden enz.)
En dan vind ik het zó zonde.
xxx S

xHorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:58

Als het maar leuk is en je tevreden bent.
Dat is het allerbelangrijkste ;)
Het kan altijd fout gaan maar je hebt ook nog een tweede proef en je moet ook maar zo denken:
'Volgende keer beter'

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:00

Oei dat is wel vervelend zeg. Het doel zou eigenlijk vooral plezier hebben moeten zijn. Ik kan je niet echt een tip geven. Hooguit meer op wedstrijden komen misschien dat het vanzelf went. Of vind je het stiekem niet leuk? Je hoeft geen wedstrijden te rijden als ruiter. Zijn genoeg mensen die recreatief rijden. En alsnog lekker thuis dressuur rijden voor zichzelf.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:02

Marietje_007 schreef:
Oei dat is wel vervelend zeg. Het doel zou eigenlijk vooral plezier hebben moeten zijn. Ik kan je niet echt een tip geven. Hooguit meer op wedstrijden komen misschien dat het vanzelf went. Of vind je het stiekem niet leuk? Je hoeft geen wedstrijden te rijden als ruiter. Zijn genoeg mensen die recreatief rijden. En alsnog lekker thuis dressuur rijden voor zichzelf.

Ik rijd wedstrijd voor mijn plezier en vind het héél leuk weken van te voren sta ik al te springen om weer te starten ;)
Tot de dag van te voren want dan word ik super zenuwachtig.
xxx S
Laatst bijgewerkt door nynkeenfred op 03-06-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:02

xHorselover schreef:
Als het maar leuk is en je tevreden bent.
Dat is het allerbelangrijkste ;)
Het kan altijd fout gaan maar je hebt ook nog een tweede proef en je moet ook maar zo denken:
'Volgende keer beter'

Je hebt wel gelijk... xxxS

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:04

Voor mijn eerste wedstrijden was ik ook erg zenuwachtig, maar dat is nu al grotendeels weg. Veel wedstrijden rijden, dat helpt echt. En dan inzien dat de wereld niet vergaat; en vooral genieten!

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:05

Century schreef:
Voor mijn eerste wedstrijden was ik ook erg zenuwachtig, maar dat is nu al grotendeels weg. Veel proefjes rijden, dat helpt echt. En dan inzien dat de wereld niet vergaat; en vooral genieten!

Ik heb al meer dan 15x wedstrijden gereden en het blijft hetzelfde.
Maar ik heb morgen een wedstrijd dichtbij en dan valt het meestal wel een beetje mee omdat het ook eigen vereniging enz. is.
xxxS

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:07

Het is ook meer red ik het invlechten enz. nog wel.
Ik moet nu nog invlechten,Rijden,Wassen enzovoort omdat we bezig moesten met de trailer omdat die kapot was en het zal zeker ook nog wel een uur duren voordat ik er heen ga...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:14

Ik heb op mijn 16de een aantal onderlinge wedstrijdjes gereden en ik had exact hetzelfde.
Vorig jaar had mijn beste vriendin haar eerste wedstrijd met ons paard en toen was ik misschien nog wel meer gespannen dan toen ik zelf reed.

"Heeft mijn paard zich een beetje schoon gehouden?"
"Lopen de tijden niet uit of, nog erger, vóór?"
"Is er wel ruimte om rustig in te vlechten en op te zadelen?"

Maar het is helemaal geen dom probleem en ik denk niet dat je rare reacties had gekregen als je het met je eigen account had geplaatst. :)

Ik denk dat je alleen maar van de zenuwen af komt, door toch mee te doen.
En ik denk dat je na ong. 10 wedstrijden al wel minder zenuwachtig bent.
Dat je een beetje een ritme vindt.

Succes!! +:)+

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:28

Er bestaan blijkbaar kalmeringspilletjes tegen de stress ,
en het is helemaal geen dom probleem , ik heb nog nooit een wedstrijd gereden , maar kwordt al sterssi als ik er aan denk :D

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:54

Ben benieuwd of die wel goed voor je zijn??
I.v.m bijwerkingen enzo.. :)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:01

Hetzelfde hier hoor. Onder het zadel was het altijd stressen bij wedstrijden. En waarvoor? Ik ben nooit hoger geworden dan B zonder WP, dus je doet het in ieder geval beter als mij. Het enige waarvoor ik "minder" zenuwachtig was, was bij de clubkampioenschappen aangespannen. Ik hoor mijn vader nog zeggen: Als ik wist dat het kind het zo'n lol in kon hebben, had ze nooit met d'r kont op een paard gezeten en had ze meteen een pony en karretje gekregen. Ik heb helaas geen oplossing voor je. Ik ga nu met mijn pony's naar de keuring en ja hoor....het is gewoon weer hetzelfde liedje. Ik gewoon weer ouderwets zenuwachtig. |o

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:06

Gewoon denken: ook al zou ik slecht rijden, wat maakt het uit? Er hangt niks vanaf. Anky's worden we toch niet, dus waarom zou je niet gewoon plezier hebben en lekker rijden?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:21

Hier ook hetzelfde. Ik ben een 'raszenuwpees'. Tabletten helpen soms niet altijd. Voor mij gaat het er vooral om dat ik een proefje ontspannen kan rijden en ook mijn paard ontspant, dan kunnen die punten mij niet zo veel schelen (al is een winstpunt wel leuk natuurlijk). En neem vooral de tijd om los te rijden (dan valt er al een hoop van je af).

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:55

nynkeenfred schreef:
Marietje_007 schreef:

Ik rijd wedstrijd voor mijn plezier en vind het héél leuk weken van te voren sta ik al te springen om weer te starten ;)
Tot de dag van te voren want dan word ik super zenuwachtig.
xxx S

Tja, daar hebben menig ruiters last van. Gezonde zenuwen maken de geest alert. Eenmaal in de wedstrijdring verdwijnen vaak die spanningen weer.

Enne... Ook al heb je dan geen winstpunt, je moet maar zo denken: jij en je paard zijn weer een ervaring rijker.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:56

Bananen eten... Ze zeggen dat het helpt. Moet het zelf nog een keer uitproberen.... Maandag 2de onderlinge. We zien wel wat het wordt. Vooral de lat niet zo hoog voor je zelf leggen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:59

Er zijn ook van die homeopatische pilletjes tegen stressmomenten, die schijnen goed te helpen.
Ikzelf ben ook altijd zenuwachtig voor een wedstrijd, maar bij mij helpt het om gewoon alles op mijn gemak te kunnen doen. Ik ben ruim op tijd aanwezig en zorg dat mijn bijrijder/voorlezer er dan ook is. We doen samen vlechten en paard klaarmaken, dan heb je wat te kletsen en dat scheelt al heel veel! En dan rustig wat drinken in de kantine, op ons gemak paard opzadelen en losrijden.
En net voordat ik de ring inga inderdaad even denken 'wat heb ik te verliezen'. Het scheelt bij mij ook veel dat mijn paard het leuk vind om op wedstrijd te gaan, dus ik probeer gewoon te genieten.

JesterXLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:29

Ik denk altijd;
Meer winnen dan de wedstrijd zelf. :)
Als het erg goed gaat heb je al meer gewonnen dan de wedstrijd zelf. ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:39