Dubbele teugel in het springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Dubbele teugel in het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 08:21

Hallo,

gister heb ik mijn paard met een dubbele teugel getraind, 1 teugel gewoon aan het bit en de andere meteen aan het hoofdstel bevestigd. Ik heb een mexicaanse neusriem met ringetjes aan de zijkanten en ik had de teugels aan die ringetjes van de neusriem gedaan, omdat het me bijstond dat dat reglementair toegestaan was. Mijn paard liep gister super op de neusdruk, was erg fijn te sturen en mijn bitteugel had ik eigenlijk helemaal niet nodig. Vond dit natuurlijk een super oplossing. Nu keek ik gister nog in het reglement omdat ik vandaag weer concours heb en omdat ik een copietje mee wilde nemen waarin te lezen viel dat het mocht. Alleen je kunt het op zoveel manieren opvatten wat in het reglement staat, dat ik even jullie hulp in wilde schakelen, omdat de KNHS vandaag gesloten is, anders had ik even gebeld.

In het reglement staat het volgende:
Citaat:
Artikel 257 - Harnachement en hulpmiddelen
1. Harnachement
a. Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag
gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-,
gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag
gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande
worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s)
moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten,
linnen of rubberen teugel.
Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet
toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.
De bakstukken van
het hoofdstel mogen van “bontjes” worden voorzien, mits de totale dikte van
bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan
met teugels voorzien van lussen te rijden.

Er staat dat er gereden mag worden met enkele of dubbelte teugels. Laatst heb ik het voor mijn idee heel duidelijk gelezen, maar dit is het enige deel van het springreglement die over de teugels en bevestigingen gaat.

Juryleden die ik ken en al heb kunnen vragen zeggen dat het van hun mag maar ook niet precies weten wat de KNHS nou met het dikgedrukte bedoelt.

Het gaat trouwens om een combinatie in het M springen paarden.

Hier een foto ervan http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2602_n.jpg

BVD :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:25

Als ik het zo lees mag het niet, omdat er staat dat de teugels direct aan het bit OF direct aan het hoofdstel. Als het beiden mocht zou er wel en/of staan denk ik.

edit: Echt duidelijk is het reglement in elk geval niet.

Als je met rijden met dubbele teugel je bitteugel nauwelijks nodig had, zou je ook kunnen overwegen om alleen met de neuriem-teugel te starten?

Anoniem

Re: Dubbele teugel in het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:29

Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Uit het eerste deel gaat men er vanuit van de combi bit+hoofdstel en word hier bij vermeld dat je het bit mag weglaten en enkel op het hoofdstel mag verder rijden. Hieruit zou ik dus opmaken dat de combi tussen bit en hoofdstel toegestaan is.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 08:31

Dankje voor je antwoord Blijheid. Ik durf het nog niet aan om zonder teugel aan het bit te starten omdat het een beetje een sensibel paard is maar anders kijk ik dat met losrijden even aan.
Het staat er echt heel onduidelijk. Ik print het stukje in ieder geval uit en stop het in mijn broekzak.

Niels, zo dacht ik het ook.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:37

Ik denk dat het ook mag de hoofdregel is ; De teugel(s)
moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd. Maar als je hem dan op het hoofdstel rijdt dan IS HET NIET VERPLICHT een bit te gebruik. Je word hier volgens mij voor een keuze gezet of je zet de teugel aan het hoofdstel en je gebruikt je bit maar dat laatste is dan niet verplicht. Maar dus ook niet verboden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:58

HAR-->WD-V

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:47

Ik heb vorige week mijn instructrice zien rijden met een teugel vanaf het bit en een teugel vanaf de neusriem. Heb de jury er niets over horen zeggen. Je kunt het natuurlijk altijd even van te voren nog vragen bij de afgevaardigde, die meestal wel ergens bij het inspringen staat of rond loopt.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 12:39

Dankjewel voor de antwoorden! Ik print het stuk uit het reglement uit en deze antwoorden ook (zal jullie namen enzo er even bij weg halen) en neem het zo mee op concours.
Marije, neem aan dat jouw instructrice ook gewoon in het Noorden rijdt, dus dat zij het mocht geeft mij wel een beter gevoel :) . Tot zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:58

Hoe is het uiteindelijk gegaan op concours?
:)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 13:28

Op concours was hij heel fijn te rijden. Had het eerste parcours wel 3 balken, ineens halverwege kregen we wat ritmeverlies in een lijntje. Dat was dus jammer. Het tweede parcours 1 pechbalkje en omdat het jacht was zijn we ergens in de middenmoot geeindigd. Hij was ontzettend fijn te rijden dus op mijn constructie. Een aantal juryleden nog erover gesproken en die vonden het ook een mooie oplossing. Een springjury die die dag niet hoefde te jureren was nog bij mam gekomen en zij: "Tsja, als zij iets bedenkt, komt het ook goed!" Haha dat was wel even leuk.

Heb via facebook nog wel een mail gehad van een andere jury. Donderdag op een ander concours was ook een combinatie geweest die net zoiets als mij had maar daar was nogal een discussie over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:31

Fijn dat je 'constructie' goed werkt voor jullie :)
Qua of het nou mag of niet, blijkbaar weten de meeste juryleden het niet maar geven ze het voordeel van de twijfel.