gister heb ik mijn paard met een dubbele teugel getraind, 1 teugel gewoon aan het bit en de andere meteen aan het hoofdstel bevestigd. Ik heb een mexicaanse neusriem met ringetjes aan de zijkanten en ik had de teugels aan die ringetjes van de neusriem gedaan, omdat het me bijstond dat dat reglementair toegestaan was. Mijn paard liep gister super op de neusdruk, was erg fijn te sturen en mijn bitteugel had ik eigenlijk helemaal niet nodig. Vond dit natuurlijk een super oplossing. Nu keek ik gister nog in het reglement omdat ik vandaag weer concours heb en omdat ik een copietje mee wilde nemen waarin te lezen viel dat het mocht. Alleen je kunt het op zoveel manieren opvatten wat in het reglement staat, dat ik even jullie hulp in wilde schakelen, omdat de KNHS vandaag gesloten is, anders had ik even gebeld.
In het reglement staat het volgende:
Citaat:Artikel 257 - Harnachement en hulpmiddelen
1. Harnachement
a. Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag
gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-,
gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag
gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande
worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s)
moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten,
linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet
toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken. De bakstukken van
het hoofdstel mogen van “bontjes” worden voorzien, mits de totale dikte van
bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan
met teugels voorzien van lussen te rijden.
Er staat dat er gereden mag worden met enkele of dubbelte teugels. Laatst heb ik het voor mijn idee heel duidelijk gelezen, maar dit is het enige deel van het springreglement die over de teugels en bevestigingen gaat.
Juryleden die ik ken en al heb kunnen vragen zeggen dat het van hun mag maar ook niet precies weten wat de KNHS nou met het dikgedrukte bedoelt.
Het gaat trouwens om een combinatie in het M springen paarden.
Hier een foto ervan http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2602_n.jpg
BVD