Discussie winstpunten telling 2-fasen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Discussie winstpunten telling 2-fasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:25

Het valt mij op dat voor veel mensen de winstpunten telling in het 2-fasen parcours onduidelijk is.

Het is nu zo, dat de winst- of verliespunten behaald worden over beide fasen.
Dus je krijgt pas 2 wp als je beide fasen foutloos bent, 2 minpunten als je in 1 van de fasen uitgesloten word of meer dan 16 strafpunten haalt, 1wp bij 1 tm 4 strafpunten in de 2e fase en 0 wp bij het niet mogen starten in de 2e fase of bij 5 tm 16 strafpunten in de 2e fase.

Nu vind ik het kromme van dit verhaal, dat je bij uitsluiting in de 2e fase in de uitslag geplaatst staat voor iemand met een balk in de 1e fase, terwijl die hoger geplaatste dus -2 wp krijgt en die lager geplaatste 0 wp.

Begrijpen jullie het nog? :?

Voor mensen die winstpunten nodig hebben is dit ook geen fijne regel, omdat je in de 2e fase graag wat sneller gaat rijden, om een hogere klassering te krijgen en daarmee dus het risico op een fout vergroot.
Beter zou zijn om een ingesloten barrage met doorstart weer reglementair toe te staan. Dit word nu nog steeds vaak (illegaal) toegepast op de drukkere springwedstrijden. Dit spelletje werkt in principe hetzelfde als een 2-fasen, maar nu is de barrage niet doorgenummerd van bijvoorbeeld 9 tm 15, maar rij je een barrage zoals je dat in een klassiek ook zou doen, nummers door elkaar dus.

Ik wil deze discussie eens aanwakkeren, omdat er veel mensen over klagen, maar er eigenlijk geen actie ondernomen word.

Wat vinden jullie?

mistid

Re: Discussie winstpunten telling 2-fasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:52

Is doorstartbarrage illegaal? Dat wist ik niet. Maar in 2 fasen moeten ze alleen de eerste fase voor winst gaan doen, dus inderdaad zelfde principe.

Ik vind dus dat jij helemaal gelijk hebt!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:57

Ja, ingebouwde barrage mag alleen als het met een nieuwe bel is, in het kader van dierenwelzijn. Anders zou het te lang worden voor een paard.
Maar ze vergeten dat een 2-fasen vaak 15 hindernissen heeft en een parcours met ingesloten barrage en doorstart ook. Waarschijnlijk dus weer een achter het bureau bedachte regel.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:41

Oh dan ontduiken ze hier de regels omdat ze wel bellen!
Er zitten meerdere kromme regels tussen, eigenlijk moet daar eens heel kritisch naar gekeken worden. Maar degene die het hardst klagen hoor je dan ineens niet meer. Met een groep lijkt me dat trouwens best leuk. Er kan gewoon zoveel beter in de reglementen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:14

Inderdaad een kromme regel.
Zoals je voorsteld, mbt doorstart barrage (die inderdaad nog regelmatig gehouden word) lijkt me veel slimmer.
Nu is het zo dat in de 2e fase men die voor de winstpunten gaat juist op safe rijdt, terwijl toch eigenlijk de bedoeling is dat er om de eerste plaats 'gestreden' word, zonder dat een balk of een fout invloed heeft op je basisparcours (waar je dus wp-en krijgt).

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:04

Wat een rare regel? Theorie en praktijk lopen door elkaar zo!
Er worden inderdaad veel 2 fasen parcoursen gebouwd op de grotere concoursen.
Zal er eens op letten.
Dit wist ik niet? Sinds 1 april is dit ingegaan?
Staat het in de regelementen van KNHS?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:52

dit is al een aantal jaar zo, denk altijd al een jaar of 5. Ik had eigenlijk verwacht dat ze dit wel een keer zouden wijzigen, maar dat is niet zo dus...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:46

Ik vind het idioot, met 1 fout in de eeste fase moet je gewoon een wp krijgen!!!!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:21

Het ligt overigens wel aan de notatie. Als de vereniging de tweede fase niet blanco invult kan de KNHS wel eens vrijgevig zijn. Ik heb namelijk meerdere keren wel een winstpunt gehad terwijl ik een balk in de eerste fase had.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:31

Was het dan niet uitgeschreven als een klassiek met ingesloten barrage? Dat mag wel, want dan krijg je een nieuwe bel en dat is niet zielig voor het paard :P

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:33

Haha nee dat was een echte 2-fasen voor winst. 3x op rij op dezelfde locatie heb ik dat toen gehad!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:47

Maar dat maakt het hele gebeuren dus vreselijk onduidelijk. Hoe moet je als ruiter nou bijhouden hoeveel winstpunten je hebt? De KNHS loopt er meestal een maand of 2 mee achter.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:37

Als je meerdere paarden rijdt lijkt me dat lastig bij te houden.
Met mijn 2 moet dat nog lukken.

Stond jij in de paardenkrant vandaag Schoentje? 4x winst ! Wauw!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:48

Ja, dat was ik, dank je! ;)

Het is gewoon moeilijk bij te houden, als je niet weet hoe de wedstrijd uitgeschreven staat bij de knhs. De ene keer heb je geen wp met een balk in de 1e fase en de andere keer wel.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:04

Leuk hoor!
Zal de vraagprogrammas goed in de gaten houden dus!

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:07

Ik heb dat ook altijd een rare rubriek gevonden, 8 hindernissen foutloos dan 2 balken en weg winstpunten terwijl je in een klassieke rubriek dan gewoon je winstpuntjes maarja zo is het spelletje nu eenmaal, ach is weer eens wat anders denk ik dan maar. Overigens als je ingesloten barrage hebt is het principe hetzelfde maar dan rij je alleen de barrage over hindernissen die je al gehad hebt maar iemand die in de barrage wordt uitgesloten staat ook altijd hoger geplaats als iemand die in het basis parcours een balk had.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:08

schoentje schreef:
Ja, dat was ik, dank je! ;)

Het is gewoon moeilijk bij te houden, als je niet weet hoe de wedstrijd uitgeschreven staat bij de knhs. De ene keer heb je geen wp met een balk in de 1e fase en de andere keer wel.

Moet je gewoon om het officieele vraagprogramma vragen dan kan je zien hoe de wedstrijd is aangevraagd bij het KNHS.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 23:15

HendrikusM schreef:
Ik heb dat ook altijd een rare rubriek gevonden, 8 hindernissen foutloos dan 2 balken en weg winstpunten terwijl je in een klassieke rubriek dan gewoon je winstpuntjes maarja zo is het spelletje nu eenmaal, ach is weer eens wat anders denk ik dan maar. Overigens als je ingesloten barrage hebt is het principe hetzelfde maar dan rij je alleen de barrage over hindernissen die je al gehad hebt maar iemand die in de barrage wordt uitgesloten staat ook altijd hoger geplaats als iemand die in het basis parcours een balk had.

het principe bij een ingesloten barrage is idd hetzelfde, maar de winstpuntentelling is anders. Hierbij staat iemand die verliespunten krijgt nooit geplaatst voor iemand die nul punten krijgt, wat bij een 2-fasen rubriek dus wel kan.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:23

Doorstart is wel handig en mag van mij wel in het reglement worden opgenomen.
De 2 fase regels vind ik zelf erg oneerlijk en kijk ook vaak eerst op het vraagprogramma of het een 2 fase is. Van mij mag het 2 fase parcours geschrapt worden want zie de meerwaarde er niet van in.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:55

En ik sluit mij hier helemaal bij aan. De 1e fase rij je nu haast voor spek en bonen. Je moet 8 hindernissen foutloos blijven anders kun je niet eens 1 wp krijgen.