jury die de regelementen niet kunnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanzon

jury die de regelementen niet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 23:10

sinds 3 weken start in het m1.

ik weet dat de regel is. dat je de rijbak niet binnen mag voor de proef.
tenzij je de rijbaan niet omheen kan. dan mag je de baan binnen om het te verkennen.
nu heb ik al 2 keer gehad. dat een jury pissig word dat ik de baan al binnen ga. ( en dan rij ik netjes op de hoefslag )
dus ik leg haar netjes uit. dat dit mag. omdat je niet om de baan heen.
krijg je mooi te horen. nee hoor je kan achter de rijbak nog rijden.
dus je mag er niet in.
nou dit zijn niet de regels. blalbala.
waarom mag het de baan hiernaast wel?
dus je start de wedstrijd al met een jury die je niet aardig vind.

jullie ook ervaringen met dit probleem?
ik heb bijna de neiging om het regelement uit te printen en onder hun neus te douwen.
ik heb namelijk een paard die graag even de bak verkent.

Bella123

Re: jury die de regelementen niet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:15

Misschien kun je de titel van je topic nog even aanpassen? Het is nl. kennen ipv kunnen. Wat hoofdlettergebruik en duidelijker gebruik van interpunctie maakt je post ook wat duidelijker te lezen, ik moest het nu twee keer lezen voordat ik begreep wat er stond. Vwb je probleem heb ik er helaas geen ervaring mee maar het lijkt me niet fijn een proef te moeten starten als je op voorhand al ruzie hebt met een jury....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:19

Ten eerste is het in de titel kennen, niet kunnen.
Ten 2e is je verhaal niet te lezen door punten op verkeerde plek en geen hoofdletters en ook omdat er in de tekst wel heel veel fouten staan.

Even over je vraag, gewoon regelement uitprinten en afgeven bij jury. GEen ruzie maken heeft niemand iets aan.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 07:52

sorry maar ik zit hier niet voor een cursus nederlands.
dat ik nu slecht ben in mijn taal.
dus einde topic.
want ik vind dat hier niet normaal gereageert word op dit forum.
erg triest.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:58

Misschien kun je iets doen met de (taal)tips en er wat van leren in plaats van ze aan de kant te gooien? Kan nooit kwaad. Als je idd ook zo fel reageert als een jury je wat vertelt, kan ik me voorstellen dat je ruzie met ze krijgt ja.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:03

Hallo Sanzon,

Jammer dat je zo reageert, hoewel de opmerkingen op je taalgebruik misschien wat "kort aangebonden" overkomen.
Het is hier natuurlijk geen taalcursus, maar het is een kleine moeite om punten te plaatsen en hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin, dat maakt het wel leesbaar voor iedereen. Over d's, dt's en t's hebben we het verder niet.

Maar om terug te komen op je vraag: Dit probleem speelt al zolang als ik weet, en dat is vrij lang. Tip: kopieer dat stukje van het regelement (of is het reglement) en stop dit in je proevenboekje. Als een jury opmerkingen maakt, kan de voorlezer heel subtiel even deze tekst laten lezen. De meeste juryleden nemen het sportief op, en laten je gewoon de ring in. Bovendien weten ze het dan voor een volgende keer/combinatie.

Succes, groet, Margriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:07

Je hebt al herrie met de jury voor je je proef kunt beginnen, en hier wil je je topic al beëindigen voor het uberhaupt loopt.
Misschien iets om eens over na te denken? ;)

Ik denk dat als jij gewoon rustig en vriendelijk tegen de jury zegt dat het een M-proef is en dat je dus volgens regel nummer ... de rijbaan in mag, er niets aan de hand is.

Maar als je op wedstrijd meteen zo aangebrand reageert als hier, tja, dan heeft d jury ook meteen z'n nekhaar overeind staan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:08

Ik zou kijken wat de ruiters voor je doen. Is er een groot stuk voor de baan waar je gewoon kan rijden dan kom je van daar uit in de ring.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 08:25

ik denk inderdaad dat ik het regelement uit ga printen.

en ik wil bij deze even zeggen.
dat ik gister al 10 keer die tekst heb nagelezen voor me zelf.
en jullie met jullie opmerkingen iemand pijn doen.
jullie doen net of ik dom ben en geen tekst kan typen.
niet iedereen is goed in taal en je bent op een forum voor je plezier.
en met een vraag.
en niet voor jullie opmerkingen over teksten die niet deugen.
ik zie dit vaker en vind dat je hier niks van hoort te zeggen.
niet iedereen heeft een vwo havo diploma en is een ster in zijn talen.

en daarom sluit ik inderdaad deze topic al.
want ik hou niet van dat soort mensen.
en kwa jury mijn man heeft de discussie tot nu toe en niet ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:27

Je hoeft geen ster in taal te zijn. Maar een zin beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt kan iedereen. Daar kun je wat van vinden, maar het is gewoon een regel van Bokt dat we normaal Nederlands typen.

Ik vind je reacties echt ver beneden de maat.

Je bent zelf gepikeerd door opmerkingen omdat je alleen maar een vraag had, maar met de antwoorden doe je al niets meer omdat je op je tenen getrapt bent.
Ik schrok ervan dat je over je man begon, ik dacht met een puber te maken te hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-11 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:29

Sonja schreef:
Je hoeft geen ster in taal te zijn. Maar een zin beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt kan iedereen.

Sanzon, hier sluit ik me bij aan. En tip: probeer wat minder "aangebrand" door het leven te gaan, dan zal je een hoop plezier extra opleveren. Ook op de wedstrijden!!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:32

Als we op ieder taalfoutje op bokt gaan letten, dan wordt het niet leuk meer. Maar kom op zeg.... als je tekst praktisch onleesbaar wordt, is het toch iemands goed recht om je daar op te wijzen. ;) Je heoft het niet als aanval te zien, maar meer als iets om mee te nemen.

Niemand zegt dat je dom bent, alleen dat de tekst moeilijk leesbaar is.

Heb je moeite met Nederlands om welke reden dan ook zet het dan in je onderschrift. ;)

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:17

Het is niet mijn bedoeling om met mijn reactie je terecht te wijzen o.i.d. Sterker nog, ik wilde je helpen door je te vragen of je je titel en OP wat leesbaarder kon maken, wellicht krijg je dan ook meer nuttige reacties op je vraag. Daarnaast gaf ik in mijn reactie tevens antwoord op je vraag (waar je niets aan hebt, dat klopt maar ik heb er helaas geen ervaring mee) dus ik vind jouw reactie op mijn (in mijn ogen) vriendelijke bericht nogal heftig. Excuus als ik een gevoelige snaar heb geraakt, maar het is idd een goede tip iets minder snel 'aan te branden', even wachten en nadenken voor je reageert.

ponylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:23

Ik vind eigenlijk iedereen zielig. Al helemaal personen die er een goed gevoel van krijgen om zich superieur te uiten ten opzichte van een ander. In elk commentaar kom ik trouwens al spelfouten tegen ;-)

Is dat even balen ;-)

*\o/* :+ }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:25

Heb je ook een inhoudelijke reactie ponylove? Die worden erg gewaardeerd op het forum. Wat je nu doet heet stoken. Geen fijne binnenkomer :n

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:27

Ponylove: net geregistreerd, geen profiel ingevuld, en al 1 bericht geplaatst. Goh......
Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande berichtje van Sonja.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:30

Ik vindt dat er wel een beetje te hard wordt gereageerd op het missen van hoofdletters. Als TS zegt dat ze haar best doet, dan doet ze dat. En kan ze niet beter. klaar!

Vraag even aan de jury hoe hij het wilt hebben. Soms kan je alleen langs de korte zijde en moet je omdraaien en dan beginnen. Of een lange zijde, een korte en dan al beginnen.
Ik zou niet te veel ruzie zoeken. Het regelement bij je hebben is sowieso een goed idee.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:33

ponylove schreef:
Ik vind eigenlijk iedereen zielig. Al helemaal personen die er een goed gevoel van krijgen om zich superieur te uiten ten opzichte van een ander. In elk commentaar kom ik trouwens al spelfouten tegen ;-)

Is dat even balen ;-)

*\o/* :+ }>

Ik heb n.a.v. deze reactie even getemd, het is niet de bedoeling dat dit een reltopic gaat worden lijkt me... Vandaar dat ik mezelf er ook maar van weerhoud een reactie op jouw reactie te geven ponylove.

TS: ik ben wel benieuwd of het helpt als je het desbetreffende deel van het regelement meeneemt en aan de jury toont een volgende keer? Zou je dat nog eens willen posten als de situatie zich heeft voorgedaan? Daar kunnen anderen dan weer van leren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:20

Volgens mij is het zo dat als er ruimte buiten de baan (of dat nou achter de baan of om de baan heen is maakt naar mijn mening geen verschil) begin je je proef buiten de baan. Het verkennen van de ring zoals jij het omschrijft mag niet meer vanaf de M1. Alleen bij toestemming van de jury. Of bij een binnen wedstrijd in een 20x40 bak kan je niet anders dan in de baan beginnen.
Daarnaast denk ik dat je voor je eigen wedstrijd rust beter niet in discussie kan gaan met een jury. Daar ga je dan niet beter van rijden.
Wat je beter kan doen is buiten de baan wachten en vragen of je voorlezer het even aan de jury wil vragen. Dan pas de baan binnen rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:49

ponyparadijs schreef:
Daarnaast denk ik dat je voor je eigen wedstrijd rust beter niet in discussie kan gaan met een jury. Daar ga je dan niet beter van rijden.
Wat je beter kan doen is buiten de baan wachten en vragen of je voorlezer het even aan de jury wil vragen. Dan pas de baan binnen rijden!

Qua spanningsverhaal heb je gelijk, maar als je volgens de regels recht hebt om een rondje door de baan te rijden, dan staat TS wél in haar recht en mag een jury haar dat rondje niet ontnemen...
Bij een paard dat stuiterig reageert op bv dingen langs de baan, kan dat ene rondje echt het verschil maken tussen een fiasco en een geweldige proef.
Dus ik snap wel waarom TS deze vraag stelt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:21

Je kunt een topic niet zelf afsluiten. Dat is een taak van de mods indien daar een goede reden voor is.

Jammer dat je de taaltips niet gewoon even ter harte neemt maar daar zo kwaad over wordt. Het leest zoveel prettiger met hoofdletters en leestekens.

Juryleden die de regels niet kennen heb ik al vaker meegemaakt. Sommigen reageren heel sportief, en accepteren dat ze ernaast zaten.
Maar er zijn er ook die blijven volhouden dat ze gelijk hebben. Dan ga je inderdaad niet met een prettig gevoel de ring in als zoiets op een discussie uit loopt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:25

Ben ik het helemaal mee eens hoor Sonja.
Maar heb net de reglementen door gespit en ik kan niet vinden waar de exacte regel staat omtrent het wel of niet mogen betreden van de ring voor de proef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:36

Het reglement is duidelijk:

Artikel 114 - Verkennen van de rijbaan
1. In de klassen B, L1 en L2 mag de combinatie bij het verkennen altijd de ring betreden. In dit geval behoeft de combinatie na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten. Dit laatste is echter wel toegestaan.
2. Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
3. Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en deze alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden. In dit laatste geval behoeft de combinatie
na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:18

Is in ieder geval erg duidelijk!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:23

Volgens mij maakt het helemaal niet uit voor een paard aan welke kant hij van de hekjes loopt. Of hij dus in de ring loop of er om heen, maakt voor hem geen verschil.
Dat verkennen, zit tussen de oren van de ruiter.