Droes op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flitssie

Droes op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:52

Sinds zondag weet ik dat er droes is op een manege hier in de buurt, die ook wedstrijden organiseert en pensionklanten heeft die wedstrijden rijden. Ik heb gister alleen van iemand gehoord dat iemand vrijdag al niet naar de les ging, omdat er toen al droes was. Zaterdag was er een wedstrijd in het dorp (niet op die manege) waar ik aan meegedaan heb, en waar ook 2 pensionklanten van hun meededen. Ik wist toen nog niet dat er daar droes was en had dus voor hetzelfde geld hun paard kunnen aaien oid.

Die mensen zijn dus gewoon op wedstrijd gegaan terwijl hun paarden anderen met droes kunnen besmetten? Ikzelf vind dit erg raar, maar mag dit eigenlijk wel? Is er niet iets wat ervoor zorgt dat als er droes op stal is je voor een bepaalde tijd niet van het terrein af mag met je paard?

Ikzelf ben erg ... geschokt dat mensen de gevolgen van droes niet weten. Ze doen er erg luchtig over en ervaren het imo niet echt als een dodelijke ziekte :o

Wat vinden jullie hiervan? Ikzelf vind het echt belachelijk dat mensen dan toch nog op wedstrijd gaan .. De paarden zelf hadden geen droes maar konden het wel overbrengen ..

kleinvosje

Re: Droes op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:16

Het is voor zover ik weet strafbaar om met een paard van een droes-erf af te gaan. Ben hier niet 100% zeker van, maar volgens mij wel.
Persoonlijk zou ik het niet in mijn hoofd halen...

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:18

Nee ik zou het ook niet doen :=

Weet iemand waar ik kan vinden of het mag?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:19

Misschien bij het ministerie van Landbouw op de site?

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:19

Ik ga even zoeken, dankje!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:20

Volgens mij is het indd niet toegestaan, maar voor de zekerheid zou ik het even nazoeken. :)

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:25

Ik heb een e-mail gestuurd naar het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, en ik zou binnen 2 dagen antwoord moeten hebben :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:26

Artikel 2
Als soorten of categorieën van dieren, producten of voorwerpen waarvan het vervoer
is verboden van gebouwen en terreinen waar een kenteken als bedoeld in artikel 22,
eerste lid, van de wet is geplaatst, worden aangewezen:

g. bij dourine: paardachtigen;

Dit vond ik ergens op de site van het ministerie van L en EZ

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:02

Dourine is wel wat anders als droes, dourine is een geslachtsziekte. :=

Er is geen meldingsplicht voor droes, en er zijn geen regels over het wel of niet mogen starten met je paard als er ergens droes heerst. Het enige wat geadviseerd wordt is om de zieke paarden te isoleren. Paarden die op een plaats staan waar droes heerst en het niet hebben vallen daar dus ook niet onder.
In principe is droes vervelend, maar inderdaad geen dodelijke ziekte. Ja, er kunnen altijd paarden dood aan gaan, maar het is echt niet zo dat een paard een enorm risico op overlijden heeft als het dier droes heeft.
Droes is ook alleen besmettelijk bij direct contact. Zelf let ik altijd op als ik op een plek kom waar vreemde paarden komen dat ik geen direct contact maak. En dat doe ik niet uit angst voor droes, maar bijvoorbeeld ook voor schimmelinfecties. Het is ook aan jezelf om een beetje op te letten als je op wedstrijd gaat. Ik accepteer zelf ook niet als iemand zomaar aan mijn dieren zit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:05

Sorry, verkeerd gelezen denk ik :o

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:02

kleinvosje schreef:
Het is voor zover ik weet strafbaar om met een paard van een droes-erf af te gaan. Ben hier niet 100% zeker van, maar volgens mij wel.
Persoonlijk zou ik het niet in mijn hoofd halen...

volgens mij mag het niet indd

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:12

nou persoonlijk aai ik al geen enkel vreemd paard als ik op wedstrijd ben of op een vreemde stal, dus misschien moet jij dat jezelf aanleren. maar volgens mij mag het idd niet, met een droes paard het erf af, er zijn toch ook van die zones dan dat je er zo dichtbij in de buurt mag komen enzo??

stond het trouwens niet op het vraagprogramma? dat er droes heerst en je geen vreemde paarden moet aaien enzo, ben ik wel al een aantal keer tegen gekomen namelijk.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:46

had dus voor hetzelfde geld hun paard kunnen aaien oid.

Ff een quote .. Ik had het dus niet gedaan en doe het ook niet .. Ik geef enkel een voorbeeld wat er zou kunnen gebeuren ...

Nee stond niet bij het vraagprogramma en ze hadden het verder ook niet gemeld.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:51

Dat vind ik ook wel een taak van de organisatie. :j
Misschien is dat evt. aan te kaarten? Als de organisatie alle deelnemers in het vervolg even mailt oid. is er ook weinig geen kans dat je ongewenst met droes in aanraking komt.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:03

De organisatie wist ook niet dat zij van een droes-stal kwamen ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:08

Een stal met droes kan toch ook alle besmette paarden in quarantaine gezet hebben? Dan is er geen probleem, want dan staan die paarden ver genoeg weg en in quarantaine, dus kan jij of iemand anders of andere paarden niet in aanraking komen met het besmette dier. Daarbij is het sowieso niet handig om andere paarden te aaien oid. Je weet nooit wat voor virus ze bij zich dragen.

Snap dat stallen er niet blij mee zijn als het aan de grote klok gehangen wordt, dan missen ze een hoop inkomen.
Daarbij, als ze genoeg preventieve maatregelen genomen hebben (zoals quarantaine, en ver weg van de andere paarden, ontsmettingsbak/kleren voor personeel die daar wel moet komen), is de kans op besmetting wel heel nihil toch?

Toch zou ik zelf ook niet starten op stallen waar droes heerst, dus ik snap je gevoel wel heel goed.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:02

Flitssie schreef:
De organisatie wist ook niet dat zij van een droes-stal kwamen ;)

Excuses dan heb ik niet goed gelezen en geldt het niet in dit geval, maar wel in het algemeen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:11

Bij deze quote ik mezelf even vanuit een ander topic:

_Hyperion_ schreef:
Nu weet je het toevallig...maar in de praktijk is er bijna altijd wel een plek in de buurt waar droes heerst. Vooral als er jonge paarden in de opfok staan.

Als het bedrijf de zieke paarden in quarantaine zet en ze volgens protocol verzorgt, dan kunnen de overige paarden inderdaad gewoon het erf verlaten. En als bezoekers niet bij de zieke paarden komen, kan er ook gewoon bezoek ontvangen worden (trouwens ook als ze wel bij de zieke paarden komen, maar meestal regelen bedrijven dat wel) Of het verstandig is...tja...daarover kun je van mening verschillen, maar zo gaat het in de praktijk wel.

Droes is ook geen ziekte met meldplicht, zoals vogelgriep bij pluimvee een MKZ bij evenhoevigen wel is. Dus...kortom, er is niets wettelijks over geregeld.
Wel verstandig dat het meisje voorlopig alleen nog op jullie stal komt.
Jullie kunnen niets anders doen dan de boel goed in de gaten houden.

_Hyperion_ schreef:
Wat bedoel je met "kwade droes"?

Droes is droes, in Nederland...en soms slaat droes naar binnen, omdat het niet uitbreekt naar buiten. Daarom is het ook goed om met trekzalf op de lymfeklieren smeren waar ze dik zijn onder aan de kaak.
Naar binnen geslagen droes (verslagen droes genoemd) zorgt voor geïnfecteerde lymfen binnen in het paard en daar kan het niet naar buiten uitbreken, dus komt de pus in het paardlichaam terecht. En daar gaan de meeste paarden onherroepelijk dood aan. Ik neem aan dat jij dit met kwade droes bedoelt?
Maar dat is dus gewoon droes wat doorbreekt in andere lymfeklieren dan bij het hoofd. Dat kan gebeuren als er niet adequaat gehandeld wordt door de lymfen op de kaak te laten doorbreken, maar ook door het toedienen van anti-biotica. Wat nog wel eens gebeurt als de symptomen van droes in de eerste instantie worden verward met influenza, een verkoudheid of iets anders. Hierdoor wordt de droes in de eerste instantie onderdrukt waardoor het zich "naar binnen verplaatst".
Maar nog steeds is het dezelfde infectie als de droes die wel naar buiten komt via de kaken.

Het is een bacteriële infectie van de streptococcus equi, zie: http://www.bokt.nl/wiki/Droes
En hier zit GEEN meldplicht op voor dierenartsen.

Kwade droes bestaat ook, maar komt in West-Europa niet voor. Kwade droes is de Burkholderia (Pseudomonas) mallei en is een zoönose, wat wil zeggen dat de ziekte van het dier de mens zelf kan besmetten.

Meldplicht zit op dierziekten die de (Nederlandse) economie bedreigen. Bijvoorbeeld MKZ: dat zorgt er voor dat de hele handel in vlees en melk naar het buitenland langdurig op zijn gat ligt. En dat is de reden dat dergelijke ziektes (MKZ, varkenspest, vogelgriep) gemeld moet worden.
En het zit op dierziekten die een bedreiging zijn voor de volksgezondheid (ook weer vogelgriep, maar ook rabiës en Q-koorts), omdat het een zoönose is. En daar valt kwade droes dus ook onder, maar nvt in Nederland omdat het niet voorkomt. En bovendien een hele andere vorm van besmettig is dan de "gewone" droes die we hier kennen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:18

er zijn niet echt regels voor, het ene bedrijf gaat dicht het andere niet.

weet je zeker dat er droes is>? er word snel geroddeld. is er niet ne teen paard aangekomen die het heeft die ze meteen apart hebben gezet.. je hebt mensen die dat doen namelijk.. een ziek paard brengen..
ik ken ook mensen die hun dier ophaalden terwijl die droes bleek te hebben..toen ze daar kwamen..

ik heb vroeger wedtrijden gereden, maar aaide echt geen andere paarden..
er is bijna geen contact.. je rijd alleen in de zelfde baan.. of de ruiter moet besmet zijn via de kleren ofzo.. het is besmettelijk via spullen ect.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:27

Er is inderdaad alleen een quarantaine plicht bij droes voor de zieke paarden. Ze mogen dus gewoon komen.

Maar puur hypothetisch, (ik rijd geen wedstrijden en heb stalling aan huis) ik zou denk ik toch niet op wedstrijd gaan als er droes op stal geconstateerd was. Gewoon omdat ik mij bezwaard zou voelen als mijn paard of ik het over zou brengen.

[edit: typvaut]

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:37

Depende schreef:
Er is inderdaad alleen een quarantaine plicht bij droes voor de zieke paarden. Ze mogen dus gewoon komen.

]

Zelfs dat is niet verplicht....
Maar wel verstandig en daarom doen de meeste bedrijven dat ook.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:43

_Hyperion_ schreef:
Depende schreef:

]

Zelfs dat is niet verplicht....
Maar wel verstandig en daarom doen de meeste bedrijven dat ook.

O echt, weer wat geleerd. Ik zie het zelf altijd als een hele erge ziekte, hoewel dat natuurlijk wel mee valt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:46

Ja hoor, je mag van de KNHS zelfs gewoon een wedstrijd organiseren als je droes op stal hebt.
En je mag ook met je [paardo p wedstrijd als het op stal is.

IK vind het erg krom en zeker niet bij het hele idee van de happy athlete passen.
Tuurlijk kan het voorkomen en je zult het niet altijd kunnen voorkomen, maar als je het op stal hebt dan kun je toch wel even opbrengen om niet te starten?

Helemaal waterdicht wordt het nooit, maar om nu direct het risico op te zoeken....

Ik vind dat de KNHS hier ook wel wat in zou kunnen betekenen, zij beweren de belangen van de paarden te behartigen.

Quarantaine van zieke paarden is niet voldoende, de incubatietijd is 2 weken.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 02:13

droes is er altijd en overal, er wordt nogal spastisch over gedaan. het is via de lucht over te dragen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:59

Je mag gewoon met je paard naar les, wedstrijden, het bos in of wat dan ook als er droes op stal heerst.
Droes heeft geen meldingsplicht.
Dus hoe vreemd je het ook kunt vinden, een pensionklant mag met zijn of haar op dat moment nog gezonde paard het erf af en op wedstrijd gaan. Een organisatie mag een ruiter hierom zelfs niet weigeren, want het paard is immers gezond. Of het later wat krijgt weet je niet.
En het is niet gezegd dat alle paarden van een stal met droes het overbrengen.
Ik gooi zelfs nog even wat olie op het vuur en kan me voorstellen dat je als ruiter wel gewoon gaat starten.
Jouw paard is op dat moment gewoon gezond, het inschrijfgeld moet je toch betalen. En het mag gewoon. Dus ja waarom ga je dan niet gewoon op pad met je paard? Je traint er toch voor?
Anders mag je alle ruiters van pensionstallen wel weren. Op pensionstallen zijn er ook vaak een paar paarden met wormen of aarsmaden. En die kun je ook overbrengen. Of de besmettelijke vorm van mok. Of schimmel.
Ik weet wel van anderen die gewoon op pad gingen met hun paard van een stal waar droes heerste.
En voor zover ik weet is het nog niet voorgekomen dat dan op de wedstrijdorganiserende stal ineens 2 weken later ook droes heerst.